Plex ändrar användarvillkoren

Permalänk
Melding Plague

Plex ändrar användarvillkoren

Mjukvaran Plex gör strömmande och katalogiserande av film enklare och används av många. Nu ändrar bolaget användarvillkoren och skillnader i sekretessinställningarna väcker känslor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Älskar att dom själva skrev att man skulle sitta lugn och inte springa till Reddit och gå bananas. Mao var dom själva ytterst medvetna om att det var en högriskändring, och mycket riktigt slog den fel.

Någon som har koll på hur man kan blocka detta?

Detta verkar vara en start:
https://www.google.se/amp/s/amp.reddit.com/r/PleX/comments/6u...

Permalänk
Medlem

Helt jävla sjukt....
Köpte lifetime för 5+ år sen. Och har överlag varit väldigt nöjd med tjänsten och hur den fungerat.

Men det här var droppen... Hur f*n tänker man när man beslutar om saker som dessa, nu när det är väldigt aktuellt med den egna indivivdens privacy.

Blir att dra igång en Emby container på docker host för att så om det kan vara värt att gå över.

Permalänk
Medlem

Det som började så bra och såg så lovande ut. Stackare som köpt en livstidslicens, jag menar nu när Plex visar att dem kan göra så här så kan dem göra värre grejer också.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Inaktiv

kodi ftw

Permalänk
Medlem

När man läser deras Privacy Policy Update Notice så tycker jag inte det låter så farligt. Men ligger kanske på gränsen. Kommer iaf fortsätta använda Plex.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Nån som kommer ihåg "Joost" som hade typ hur mycket tv-serier som hellst och exklusiva avtal med Warner, Paramount, BET, ViaCom och många fler. Sen ändrade de licensavtalet, tog bort desktopklienten och förlitade sig endast på strömning genom webläsaren.

Det finns en anledning att så många glömt att de ens existerat.

Desktopklienten vill jag minnas var helt underbar när den kördes på OSX (Tiger) och Linux (Perpetuell beta), men windowsanvändarna klagade en del.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Ändrade host filen på min server så att metrics.plex.tv pekar på 127.0.0.1

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk

Nu går det enkelt att blocka detta i host filen men för övrigt tycker jag det inte är så farligt.
Så länge dom inte vet vad man kollar på så skiter jag i om dom vet att det är 720p eller 4k etc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hehe...
Kan man ana att RIAA eller vad de nu heter (Amerikanska skådespelarföreningen som jagar pirater) knackar på dörren och vill ha detta av Plex. En ren guldgruva av data för dem...
Snart kostar det säkert pengar för att förbli anonym, och innan man vet ordert av börjar "men först några ord från våra sponsorer" dyka upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Ändrade host filen på min server så att metrics.plex.tv pekar på 127.0.0.1

Låter som en superenkel lösning. Men om jag lägger in detta borde jag ju komma till min lokala webbserver om jag försöker surfa till metrics.plex.tv? Kommer fotfarande till en plex-sida. Antar att jag gjort något fel, men det finns ju inte så många sätt man kan fylla i hots-filen... tips?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Inaktiv

Garanterat kommer CSI spionera på vilka barnprogram och serier som ungdomar tittar på.

Jag var för övrigt flitig användare av mediaspelare runt 2003, idag så har mitt behov kraftigt minskas tack vare alla onlinetjänster som netflex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon273280:

Hade det funnits transcoding när man sitter i en annan stad hade jag kunnat hålla med. Annars är Plex mycket mer användarvänligt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Håller just nu på att utvärdera PLEX kontra Emby/Kodi och nu har jag ytterligare en anledning till att välja Emby/Kodi. Någon som är insatt i hur Trakt fungerar? De lär ju samla in en hel del data också.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Typiskt! Finns ju inga andra vettiga metoder för att streama till en PS4:a.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Skrivet av nikwad:

Helt jävla sjukt....
Köpte lifetime för 5+ år sen. Och har överlag varit väldigt nöjd med tjänsten och hur den fungerat.

Men det här var droppen... Hur f*n tänker man när man beslutar om saker som dessa, nu när det är väldigt aktuellt med den egna indivivdens privacy.

Blir att dra igång en Emby container på docker host för att så om det kan vara värt att gå över.

Gick precis över från Emby efter att ha kört den i flera omgångar de senaste åren. Emby blir så sjukt segt om man har ett 'lite' större bibliotek. Plex är mycket mer slipat tycker jag och reagerar direkt på nytillagd media. Dessutom nu när de har släppt plexkodiconnect så finns det inget motstånd kvar för min del. Dock, vi måste ju lösa detta med datainsamlingen. Avskyr sånt och att det ska behövas för vissa funktioner är bara BS.

Som sagts tidigare är det ju inte svårare än att styra den trafiken med lite pill.. Ska ändå sätta upp en Pi-hole med en avdankad RPi1'a så det borde väl inte bli alltför svårt?

Permalänk
Skrivet av Christley:

Hade det funnits transcoding när man sitter i en annan stad hade jag kunnat hålla med. Annars är Plex mycket mer användarvänligt

Finns en fork till Kodi där man gjort en första ansats till en transcoding plug-in.

https://github.com/MarkMuth/xbmc

Permalänk

Varför blir ni så upprörda dom samlar ju inte in data angående vad ni kollar på?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har man en Router typ Asus som kan köra user scripts så är det ju enkelt att blockera detta.

Oavsett så tror jag de skjuter sig själva i foten. Om det fungerat fint utan insamling tidigare känns det lite som en nödlögn att hävda att insamling behövs för att vissa funktioner skall fungera

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Clint Eastwood: Vet att emby inte är alls på samma nivå som Plex tyvärr... Det är ju liksom därför man har blivit kvar vid Plex, för det har ju "alltid" (ibland kraschade dåliga updates) fungerat.

Ska sätta mig ner någon kväll och se vad kan göra i sin Pfsense och pi-hole för att stoppa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Finns en fork till Kodi där man gjort en första ansats till en transcoding plug-in.

https://github.com/MarkMuth/xbmc

Tyvärr över 1 år sedan senaste uppdateringen

Har testat emby också, men allt den gjorde gjorde plex bättre

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Varför blir ni så upprörda dom samlar ju inte in data angående vad ni kollar på?

Citat:

Upcoming features and services involving third-party and ad-supported content will require Plex to collect and, in some cases, share information about the third-party content you are streaming. For clarity, third-party content is content that we deliver or stream to you that is not contained in your personal media library.

Det handlar alltså om att bloata tjänsten med reklam samt att dela infot som dom samlar till tredje part, inte ge några nya "killer features" till kunderna.
Fullt förståeligt att folk inte gillar det, framförallt eftersom vissa betalat runt 1500:- eller vad det nu var, för "lifetime support".

Med största sannolikhet så görs alltså dessa ändringar för att plex ska kunna öka sitt eget intjänande av $$$.
Ska man snart behöva sitta av 30 sekunder streamad reklam innan man får titta på nått?

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Det handlar alltså om att bloata tjänsten med reklam samt att dela infot som dom samlar till tredje part, inte ge några nya "killer features" till kunderna.
Fullt förståeligt att folk inte gillar det, framförallt eftersom vissa betalat runt 1500:- eller vad det nu var, för "lifetime support".

Med största sannolikhet så görs alltså dessa ändringar för att plex ska kunna öka sitt eget intjänande av $$$.
Ska man snart behöva sitta av 30 sekunder streamad reklam innan man får titta på nått?

Vart står det att dom ska införa reklam i det man streamar?

Har läst det som skrivet och ser ingen stans att dom skriver ju det. Att dom ska samla in data för Third Party och AD-Supporten content.

Sen skriver dom att det inte kommer påverka användarnas privata bibliotek utan troligen typ tv kanaler och andra nya funktioner som kommer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det handlar alltså om att bloata tjänsten med reklam samt att dela infot som dom samlar till tredje part, inte ge några nya "killer features" till kunderna.
Fullt förståeligt att folk inte gillar det, framförallt eftersom vissa betalat runt 1500:- eller vad det nu var, för "lifetime support".

Med största sannolikhet så görs alltså dessa ändringar för att plex ska kunna öka sitt eget intjänande av $$$.
Ska man snart behöva sitta av 30 sekunder streamad reklam innan man får titta på nått?

Du läser ju som Djävulen läser bibeln.

Till alla andra:

Det påverkar öht inte ens privata bibliotek, alltså påverkar det mig inte alls.

Storm i ett vattenglas.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Vart står det att dom ska införa reklam i det man streamar?

Har läst det som skrivet och ser ingen stans att dom skriver ju det. Att dom ska samla in data för Third Party och AD-Supporten content.

Sen skriver dom att det inte kommer påverka användarnas privata bibliotek utan troligen typ tv kanaler och andra nya funktioner som kommer.

Skrivet av Jexmark:

Du läser ju som Djävulen läser bibeln.

Till alla andra:

Det påverkar öht inte ens privata bibliotek, alltså påverkar det mig inte alls.

Storm i ett vattenglas.

Jag sammanfattar delar av det jag själv suttit och läst på Reddit och liknande. Nån frågade varför folk blev så upprörda. Folk är väl sura och tror att detta är steg #1 i nån masterplan.

Jag håller dock med om att det är väldigt luddigt och det hade varit bättre om dom specat mer vad detta med "ads" och "share to 3rd party" handlat om.

Edit:
En till sak, som borde vara underförstådd, är att TROLIGEN så är den absolut största mängden användare av PLEX folk som laddar ner torrrentzzzz.
Givetvis så är det folk som:
1) Är sjukt rädda för att deras bibliotek av warez ska bli out:at
2) Avskyr allt vad reklam heter
3) Definitivt inte är i gruppen som öht kommer vara intresserade av att betala för att använda några 3rd party tjänster.

Mao så är det inte det minsta förvånande att plex användarskara gick bananas över detta.

Men ändå så intressant, är ju sån sjuk moral i det hela. Alla, även PLEX själva, vet ju att folk matar deras mediacenter med illegal nerladdad media. Det är ju därför folk är så rädda för sitt "bibliotek". Det är därför PLEX själva om och om igen säger att inget om ens "bibliotek" samlas in.Tror knappast någon oroar sig över att PLEX får reda på att man har Greys Anatomy eller Gossip Girl, det löser ju folk redan själva med https://trakt.tv/.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det handlar alltså om att bloata tjänsten med reklam samt att dela infot som dom samlar till tredje part, inte ge några nya "killer features" till kunderna.

Jag läser det som att de kommer att införa nya funktioner, varav en del kommer att vara reklamfinansierade.

Däremot blir det rörigt när de motsäger sig själva:
"... share information about the third-party content you are streaming. For clarity, third-party content is content that we deliver or stream to you..."
Borde inte första "streaming" ändras till "viewing"? Då är det verkligen rimligt att de vill hålla koll på vad du tittar på, för att kunna ge rätt royalties till upphovsmännen.

För övrigt har vi ju befunnit oss på ett sluttande plan av minskande personlig integritet i femton år nu.
Under kalla kriget användes datainsamlingen som STASI och KGB ägnade sig åt som skräckpropaganda. I dag är det många som frivilligt ger Facebook, Apple och Google betydligt mer insyn i sina liv.

Permalänk
Medlem

Vad har folk på sina Plex-servrar egentligen? Köper ni DVD:er och Blu-Ray och rippar? Verkar väldigt omständligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Vad har folk på sina Plex-servrar egentligen? Köper ni DVD:er och Blu-Ray och rippar? Verkar väldigt omständligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tanken är väl att man ska göra så men majoriteten har nog pirat material gissar jag.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Vad har folk på sina Plex-servrar egentligen? Köper ni DVD:er och Blu-Ray och rippar? Verkar väldigt omständligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe klart som fan dom flesta kör warez.
Många kombinerar det med https://sonarr.tv/ som automatiskt laddar ner sakerna åt en. Det har även integration med Plex.
För övrigt så jobbar typ "lead developern" av Sonarr på Plex (dock är det borttaget ur hans profil på Github numera, såg väl inte så bra ut).

@Olle P Mjo precis, jag gillar inte riktigt vart hela "alltet" är på gång. "Data" kallas ju numera nutidens olja, så jag ser det som givet att man som individ bör sträva efter att lämna ifrån sig minsta möjligt.
Och precis som du skriver så verkar det grötigt. Det är nog för att PLEX själva inte är helt 100% ännu utan mer bara insett att dom har ett behov av att samla in mer data för framtida tjänster.
Jag har själv jobbat på ställen där vi samlat in så mycket data som möjligt från kunderna bara för att sen kunna göra "exploratory data analysis" i hopp om att det ska leda till nått bra Datat användes även givetvis för saker som riktad reklam och tvillinganalys med mera.
Jag har som sagt med egna ögon sett och jobbat med den smutsiga delen av detta och är därför extremt skeptisk till all data som lämnar min egen ägo.

Permalänk
Medlem

Tycker det är fascinerande att så många verkar acceptera detta... bäst är dock dom som säger "men det är lätt att fixa i xx" eller om man har yy så finns denna super enkla lösningen". Även fast det finns möjligheter så löser det ju inte problemet utan är endast en specifik individs egna damage control...

Folk tänker bara på sig själva och bryr sig inte om dem stora massan som kommer utnyttjas genom denna ändring.

För skoj skull så kan ju PLEX göra det till en grej att ändra url för datan varje liten uppdatering. Då kommer folk få psyk bryt på att ändra sina host filer...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010