Windows hello funkar inte, kan jag göra något lokalt?

Permalänk
Medlem

Windows hello funkar inte, kan jag göra något lokalt?

Har fått mig en Surface pro som jobbdator, jobbar på ett kommunalägt energibolag och våra datorer administeras därför av ITavdelningen i kommunen.

De har försökt i timtal att få igång windows hello på min dator utan att lyckas, det funkade såklart bra när den levererades med ett "rent" operativsystem. Nu hämtar den ju inställningarna från en server genom min användare vad jag förstår.

Eftersom dom verkar gå bet på att fixa detta och tycker att jag ska strunta i funktionen, visst den är inte superviktig, men det är en förjävla skön funktion. Är jag helt i händerna på ITavdelningen eller finns det något trolleritrix jag kan göra lokalt? (är åtminstone admin på min dator).

Både PIN-kod och "windows hello" är alltså gråmarkerade.

Permalänk
Medlem

Utan att veta vad dom har gjort och vad du får göra på maskinen så är det svårt att säga. Användare bör oftast inte pilla med saker som detta då det kan orsaka problem.
Utan att veta hur allt är inställt är det ju svårt att säga något. Men det finns ganska många resultat på nätet angående windows hello och problem med domains mm.
Antar att dom redan försökt sådant dock. Så det är svårt att säga vad du kan göra utan att rekommendera något dumt.

Det jag hittar har ju med att ändra lokala policies samt regnycklar. Vilket kanske inte är optimalt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Utan att veta vad dom har gjort och vad du får göra på maskinen så är det svårt att säga. Användare bör oftast inte pilla med saker som detta då det kan orsaka problem.
Utan att veta hur allt är inställt är det ju svårt att säga något. Men det finns ganska många resultat på nätet angående windows hello och problem med domains mm.
Antar att dom redan försökt sådant dock. Så det är svårt att säga vad du kan göra utan att rekommendera något dumt.

Det jag hittar har ju med att ändra lokala policies samt regnycklar. Vilket kanske inte är optimalt.

Ne jag misstänker att det är ganska lite jag kan göra, samtidigt finns det ju knappast nåt intresse från ITavd. att lägga mer tid på detta då det bara är jag som kör surface än så länge.. Tyvärr

Permalänk
Medlem

Kan tillägga en sak förresten. ITteknikern själv har en surface pro, tänkte inte på det förrän nu. Han mindes inte hur han hade gjort men han trodde att han "tagit ur datorn ur domänen" och aktiverat windows hello, sen lyft in den i domänen och då fortsatte windows hello att fungera.

När vi tog ur min dator ur domänen så gick det att klicka på knappen "konfigurera windows hello" då flashar det till ett fönster i typ 0,5 sekunder sen stängs det ner igen, man hinner inte se något innehåll i fönstret. Sen blir det en "loading"symbol vid muspekaren. Men inget händer.

Vad innebär egentligen att "lyfta ur datorn ur domänen" gör man det på min dator eller gör dom det i servern?

Jag inser att jag troligen inte kommer kunna lösa det här men det vore intressant att veta vad det är han pratar om.

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara nån GPO som begränsar? Eftersom de är utgråade låter det som att dom blockar det med policy. Varför teknikerns fortsätter att fungera även efter han joinat domänen igen har jag inget bra svar på dock då den borde plocka upp alla GPOs när den går med igen. Kanske är hans dator med i ett "snällare" OU jämfört med din?

https://community.spiceworks.com/topic/1926869-gpo-breaks-win...

Visa signatur

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.