Ny extern hårddisk, köpråd!

Permalänk

Ny extern hårddisk, köpråd!

Hejsan hoppsan,

som rubriken lyder ska jag köpa en extern hårddisk till systern då hennes dator är fylld med bilder/videos och hon behöver ha de någonstans. Jag har kollat runt om en hårddisk som kan kopplas via Wi-Fi så man slipper USB-sladden vilket hade vart ett stort plus, eller om man bara ska köpa en "vanlig" hårddisk med USB-sladden?

Jag tänker mig att hårddisken ska ha 1-2 TB så hon har marginal för annat. Är inte den bästa när det gäller hårddiskar, för- och nackdelar osv hade vart bra att kunna inför framtiden om man själv behöver skaffa en

/Phoenix96

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

Hejsan hoppsan,

som rubriken lyder ska jag köpa en extern hårddisk till systern då hennes dator är fylld med bilder/videos och hon behöver ha de någonstans. Jag har kollat runt om en hårddisk som kan kopplas via Wi-Fi så man slipper USB-sladden vilket hade vart ett stort plus, eller om man bara ska köpa en "vanlig" hårddisk med USB-sladden?

Jag tänker mig att hårddisken ska ha 1-2 TB så hon har marginal för annat. Är inte den bästa när det gäller hårddiskar, för- och nackdelar osv hade vart bra att kunna inför framtiden om man själv behöver skaffa en

/Phoenix96

Köp 2 stycken såna här --> https://www.inet.se/produkt/4300393/wd-my-passport-2tb-svart#...

Om hon är rädd om sina bilder så förvarar man alltid sin data på minst 2 diskar. Har man det på 1 disk och den skulle gå sönder så har man inga bilder/videos kvar. Slut på problemet.

PS. Hårddiskar går alltid sönder, förr eller senare. Det handlar mer om en tidsfråga. Testa gärna en molnbaserad lösning också, typ dropbox.

Permalänk

@57josa Sant, tänkte faktiskt inte så långt på Dropbox! Kanske är en bättre idé nästan, men ska kika runt lite till och se vad som är det bästa alternativet. Får tacka för tipsen!

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

@57josa Sant, tänkte faktiskt inte så långt på Dropbox! Kanske är en bättre idé nästan, men ska kika runt lite till och se vad som är det bästa alternativet. Får tacka för tipsen!

Ni skulle kunna skaffa mega (cloud storage) man får 50gb gratis utrymme vid skapande av användare samt kan man köpa 1tb utrymme för 10euro månaden.
Det är precis som Dropbox och Google drive. https://mega.nz

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Foton och videos backupas gratis till google photos. Finns desktop uploader/backup (photos.google.com).

Obegränsad lagring för 16MP och ned, övrigt går på ens lagringskvot.

Detta, kombinerat med extern hårdisk kommer rädda dig den dagen du tappar disken i golvet.

Permalänk

@Ziggy_: Låter generöst med 50 GB gratis, ska framföra det till henne och se hur mycket hennes bilder/videos faktiskt väger. Men än så länge låter det lovande, tackar!

@boibo Ingen aning om hennes bilder är 16 MP+, men ska kolla upp detta för säkerhetsskull. Men tackar för tipset, lär ändå bli en sorts hårddisk+ antingen det Ziggy nämnde eller om hon redan har ett Google konto kanske det blir lättare Tack för tipset!

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

@Ziggy_: Låter generöst med 50 GB gratis, ska framföra det till henne och se hur mycket hennes bilder/videos faktiskt väger. Men än så länge låter det lovande, tackar!

@boibo Ingen aning om hennes bilder är 16 MP+, men ska kolla upp detta för säkerhetsskull. Men tackar för tipset, lär ändå bli en sorts hårddisk+ antingen det Ziggy nämnde eller om hon redan har ett Google konto kanske det blir lättare Tack för tipset!

Jo men om hon använder sitt Google konto ofta så har ju Google drive 1tb för 99kr månaden vilket är ganska jämförbart med mega's pris samt så kan man ju annars välja bara 100gb hos Google drive för 19kr mån och sen uppgradera till 1tb när man väl börja få fullt

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Skrivet av phoenix96:

Hejsan hoppsan,

som rubriken lyder ska jag köpa en extern hårddisk till systern då hennes dator är fylld med bilder/videos och hon behöver ha de någonstans. Jag har kollat runt om en hårddisk som kan kopplas via Wi-Fi så man slipper USB-sladden vilket hade vart ett stort plus, eller om man bara ska köpa en "vanlig" hårddisk med USB-sladden?

Jag tänker mig att hårddisken ska ha 1-2 TB så hon har marginal för annat. Är inte den bästa när det gäller hårddiskar, för- och nackdelar osv hade vart bra att kunna inför framtiden om man själv behöver skaffa en

/Phoenix96

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/169695-seaga...
Mycket bra beskrivning av specifikationer, dock ej något om kablar mm.
Denna har jag med mig ibland som en "tar med extern hd med film, musik och foton till alla".
Självklart har jag kopior på hela innehållet på 2 andra externa större diskar som många andra föreslår.
Den här kan hon även koppla direkt till kamera mm med rätt kablage (OTG) och rätt programvara.
*han låter som en försäljare av seagate diskar*

Permalänk

@Carlsberg 4.2: Den uppfyller alla krav så den låter ju saftig, dock kanske man kan diskutera priset hehe.. Har värdekupong hos Komplett som jag gärna skulle vilja använda till att köpa en HD. Kanske fått en slant av Seagate för att lägga in ett gott ord?

@Ziggy_ Yes, ska kolla upp detta med henne så får vi se hur hon vill göra, då inte hon heller är så insatt i detta med hårddiskar moln osv

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

@phoenix96: Jag fick ett nyhetsbrev från Dustin idag, kan den här portabla hårddisken vara ett alternativ?

LaCie Rugged Mini 2 TB Länk

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Köpte nyligen en ny WD My Passport 4Tb för 1278kr och skulle behöva en till 4Tb.
Dessa WD recertified verkar intressant, 6mån garanti istället för 2år, kanske värt endå.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk

@aaaaa: Japp de är rätt billiga. Dustin har också en som har lågt pris per TB. Seagate 8 tb för knappt 2000 Vet dock inte om den är bra eller ej..

Permalänk

Ett annat tips är om du har en gammal hårddisk som ligger och skräpar. Då kan du köpa en hårddiskkabbinett så att du kan använda en internt hårddisk som att det vore en extern hårddisk. Sparar en del pengar plus att man kan återanvända saker. Ta bara inte en för gammal sliten hårddisk.