AMD Radeon RX Vega 64 i bristvara världen över – partnermodeller dröjer

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX Vega 64 i bristvara världen över – partnermodeller dröjer

Trots tal om en lansering med god tillgång råder skriande brist på Radeon RX Vega 64, samtidigt som det är oklart om det inledningsvis låga priset kommer hålla i sig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Ingen bra PR för AMD om folk ska vänta 4-6 veckor nu...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det blev alltså som en papperslansering. Vega är tyvärr försenat helt. Nvidia lär sätta igång med Volta snart.

Permalänk
Avstängd

Endast utvalda återförsäljare och oerhört få kort. Recept för Succé.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Det blev alltså som en papperslansering. Vega är tyvärr försenat helt. Nvidia lär sätta igång med Volta snart.

Verkar som att det kommer att dröja..

http://www.pcgamer.com/nvidias-next-gen-volta-gaming-gpus-are...

Antar att Nvidia drar ner på tempot nu när AMD inte riktigt hänger med.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Ska bli roligt att se vad det riktiga priset för Vega blir när vanliga butiker får korten.

Skrivet av Swedish Berserk:

Antar att Nvidia drar ner på tempot nu när AMD inte riktigt hänger med.

Hade det inte varit med logiskt att typ lansera något som är ännu bättre nu?

Så när Vega väl kommer till hyllorna igen så har Nvidia något nytt runt hörnet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beställde en Vega64 igårkväll från Komplett. Tyckte det var bra prestanda för pengarna (5090kr). Riktiningen mot DX12 titlar framöver gör återigen att jag hellre vill köra denna och jag tycker också att Freesync 2 är en långsiktigt bättre investering på monitorsidan.

Ser inte någon anledning till en dyrare proprietär G-sync lösning på skärmar. Speciellt efter spelnördars tester av båda och de kunde inte se någon större skillnad mellan G-Sync och Freesync 1.

Så nu är man bra sugen på en 4k Freesync 2 monitor 144Hz 30"+.

Edit: Funderar starkt på ett nytt ljudlöst chassi med kylblock för Vega (Calyos NSG S0).

Permalänk
Inaktiv

http://www.sweclockers.com/nyhet/24205-amd-skot-pa-radeon-rx-...

Så de hittar på som vanligt.

"Lanseringen av Radeon RX Vega kunde dock skett tidigare. Det avslöjar AMD:s Chris Hook i en intervju med Hardocp. Företaget valde att hålla på utrullningen, för att kunna få fart på tillverkningen och bygga upp en volym av kretsar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Verkar som att det kommer att dröja..

http://www.pcgamer.com/nvidias-next-gen-volta-gaming-gpus-are...

Antar att Nvidia drar ner på tempot nu när AMD inte riktigt hänger med.

Hänger med tycker jag ändå korten gör hyffsat. Men man vet aldrig hur de tänker. Bara bra att de väntar på volta tycker jag för då känns mitt graffeköp mer värt och långsiktigt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

"Too little, too late" känns som en bra sammanfattning för Vega.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Ska bli roligt att se vad det riktiga priset för Vega blir när vanliga butiker får korten.

Hade det inte varit med logiskt att typ lansera något som är ännu bättre nu?

Så när Vega väl kommer till hyllorna igen så har Nvidia något nytt runt hörnet.

Nä, det är bättre att mjölka nuvarande generation så länge som möjligt...
Sänker de priserna på 1070 och 1080 så är amd rökta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Verkar som att det kommer att dröja..

http://www.pcgamer.com/nvidias-next-gen-volta-gaming-gpus-are...

Antar att Nvidia drar ner på tempot nu när AMD inte riktigt hänger med.

Skrivet av Garderoben:

Ska bli roligt att se vad det riktiga priset för Vega blir när vanliga butiker får korten.

Hade det inte varit med logiskt att typ lansera något som är ännu bättre nu?

Så när Vega väl kommer till hyllorna igen så har Nvidia något nytt runt hörnet.

Våren 2018 har länge varit målet för Volta. Men gissar vi inte ser kort förrän i maj någon gång.

Man vill nog inte dra ut på det hela för länge eller gör för små prestanda hopp. Gör man som intel och levererar 5-10% ökning av prestanda per generation kort så kommer Radeon göra en Ryzen och slå till slut göra ett jättekliv som går förbi Nvidias top modeller.

Men vi får se. Tror inte Radeon är ute ur spelet ännu.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför de hastat på med lanseringen. De vet ju att de har 1080 respektive 1070-prestanda, och Nvidia har ju inte ens släppt sin nästa generation än, så det hade varit smart av AMD att vänta och se till att det inte blev en papperslansering, för det finns ingen som gillar papperslanseringar. Spelar ingen roll hur produkten presterar om den inte går köpa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Efter sweclockers test känner jag spontant att det är partnerkort eller vattenkylning som gäller för dessa kort. Störande att de gör en så konstig lansering...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

HBM verkar inte löna sig at the moment. För svårt och dyrt att tillverka. Antar att det är därför Volta dröjer för konsumenter, det skulle väl också ha HBM eller så väntar de på GDDR6 för konsumentmodellerna?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv

Så mycket skitsnack av AMD, vart är det feta lagret de byggt över våren o sommaren.

Klart priset håller i sig, VEGA referens modellen är en flopp.

Drivrutinerna är i en enda stor röra, gick inte ens och överklocka och massa inställningar funkade inte. AMD skyllde på att de inte haft tid och kolla drivrutinerna ifall det funkade och överklocka.

Vem fan gör ett jätte släpp som VEGA och släpper drivrutiner som är i ett kaos. Senare fick pressen uppdaterade drivrutiner där det knappt gick att överklocka ändå och det fortfarande massa saker som inte fungerar.

AMD har låst BIOSen så den går inte att uppdatera, helt värdelöst med tanke på att kort från AMD kommer med halvbakade BIOSar så nu kan man inte fixa deras misstag utan måste sitta där med kort som strular.

Jag har mer eller mindre övergett AMD grafik nu, de är duktiga på många sätt men de allvarliga bristerna de har verkar de inte kunna överkomma. De gör samma misstag om och om igen år in och år ut så nu får det vara nog för mig.

Permalänk
Avstängd

Alla pallar med Vega kommer ju ändå att köpas upp av miners..så vi som använder våra grafikkort till de som de är till för kommer ju inte att se röken av dessa Vega baserade kort..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@tvelander: får man fråga varför du har ett sådant nätagg ? Känns lite väl mycket vad är det som drar sådan ström i burken ?

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd

GTX 10-serien lanserades ju sådär 2 månader innan den gick att faktiskt köpa också utan att ha förbokat, trist men verkar vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Ska bli roligt att se vad det riktiga priset för Vega blir när vanliga butiker får korten.

Hade det inte varit med logiskt att typ lansera något som är ännu bättre nu?

Så när Vega väl kommer till hyllorna igen så har Nvidia något nytt runt hörnet.

har du läst länken?

Citat:

Nvidia's official reasoning for holding off Volta for consumers is cost. Volta is currently available in professional form for use in data centers. However, these GPUs are "expensive things to go and design," according to Huang. He estimates the manufacturing cost to be "several hundred dollars to close to $1,000," which he admits is "quite extraordinary."

tl;dr Nvidia kan inte producera Volta avsett för Gamers helt enkelt. eller ja....ni är säkert sugen på om Nvidia dra igång med Volta och lägger på 10 000 kr på sina nuvarande priser. folk kommer ju köpa ändå.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ottoblom:

@tvelander: får man fråga varför du har ett sådant nätagg ? Känns lite väl mycket vad är det som drar sådan ström i burken ?

Jag haft 4x Fury X X99 5960X i 4.75GHz och lite annat kul.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Klubba:

GTX 10-serien lanserades ju sådär 2 månader innan den gick att faktiskt köpa också utan att ha förbokat, trist men verkar vanligt.

Ehm va? nej. Jag beställde mitt 1080Ti samma dag som det gick att förboka från Nvidia och fick det 1 vecka senare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Ehm va? nej. Jag beställde mitt 1080Ti samma dag som det gick att förboka från Nvidia och fick det 1 vecka senare.

Tror inte han syfta på Ti modellen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Ehm va? nej. Jag beställde mitt 1080Ti samma dag som det gick att förboka från Nvidia och fick det 1 vecka senare.

Tror han mena icke Ti moddellen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av crion:

Så nu är man bra sugen på en 4k Freesync 2 monitor 144Hz 30"+.

Edit: Funderar starkt på ett nytt ljudlöst chassi med kylblock för Vega (Calyos NSG S0).

Stilrent chassi med Vega i åtanke:

Vekea 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Endast utvalda återförsäljare och oerhört få kort. Recept för Succé.

De sålde slut alla kort de hade de första timmarna på komplett och det verkar vara så över hela världen. Det är en succé i mina ögon.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

De sålde slut alla kort de hade de första timmarna på komplett och det verkar vara så över hela världen. Det är en succé i mina ögon.

Så du menar att det är bra att Komplett blev exklusiv återförsäljare i Sverige?

Varken Inet, Dustin, Netonnet med flera får ens dessa korten utan får vänta till AIBs. Äckligt är det.

Bara för dom hade brist på kort och ville hålla sitt löfte med att det fanns "gott om kort på releasedagen".

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Inte svårt att räkna ut kortens användningsområde, med tanke på deras beräkningskapacitet och vad de kostar jämfört med kort med motsvarande beräkningskapacitet...

Permalänk
Medlem

Kan ju faktiskt vara så att AMD inte är särskilt intresserade av att sälja speciellt många VEGA 64.

Nu är det mest spekulationer från min sida och jag vet inte hur mycket jag kan lita på denna data:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/68ycz7/the_actual_cost_...
http://www.fudzilla.com/news/graphics/43731-vega-hbm-2-8gb-me...
Kollar man på siffrorna så får man ett estimat på runt 300 USD i materialkostnad för ett VEGA 64 utan kylare. På det ska det även läggas på marginaler till ÅF och grossist samt övriga administrativa kostnader, det blir inte särskillt mycket vinst kvar till AMD per sålt kort. Kan man däremot se till att lägga majoriteten av försäljningen på FE så har man betydligt bättre marginaler.

Hur det blir med VEGA 56 får vi se, rimligtvis bör det handla om någon form av kostnadsminimering då det kan vara ett sätt att få ut defekta kretsar som inte kan säljas som FE. Dock väldigt tveksam till om man har utrymmer för någon vinst i priset på dessa vilket borde ge en viss begränsning i tillgång om det inte är värt att producera kretsar specifikt för att tillgodose behovet av dessa kort.

Återigen är det rena spekulationer, men kollar man på ett 1080 Ti så borde materialkostnader ligga närmare 200 USD då GPU i sig bör ligga runt samma pris då både transistorantal och kretsyta är snarlik medan minnet är billigare.

Så, givet att detta stämmer är VEGA en rejäl flopp för AMDs ekonomi, även om korten är rätt så tilltalande i pris/prestanda för oss som slutkonsumenter.

Permalänk
Medlem

Överdrivet att titulera detta papperslansering, kortet fanns tillgängligt att köpa i hundratal i flera timmar, alla som hade lust hade också möjlighet.

Det kommer fler kort inom en vecka om ni vill köpa ett, vilket jag tvivlar på då dom flesta endast vill gnälla och faktiskt inte är särskilt intresserade av produkten i sig.

Hur många av er som skriker högt kommer köpa ett Vega, egentligen?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED