Vega liquid eller 1080ti

Permalänk
Medlem

Vega liquid eller 1080ti

Tjenare,

Sitter i världens dilemma nu.

Ska köpa ett nytt kort och behövde det hellst igår då jag inte har några Fury kort kvar.

Saken är den att jag sitter på en Freesync skärm som jag är riktigt nöjd med men får ju mer prestanda för samma peng med 1080ti.

Vega64LC = Får behålla min Freesync, Är i snitt typ 30 fps sämre än 1080TI i 1440p.

1080TI = ingen freesync men mer fps för samma peng som Vega64 LC.

Dom drar ju relativt jämt men 1080ti är ju det bättre korttet helt klart. Vet inte om jag ska värdera syncen eller mer fps mest så behöver lite input.

http://lab501.ro/placi-video/review-amd-radeon-rx-vega-64-liq...

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

är väl poängen med freesync att det blir ingen skillnad i slutändan mellan olika kort i samma prestanda format eller 1080ti i detta fallet.

dvs du får samma spel upplevelse med freesync + vega som med ett 1080ti.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

@Hymer: Köp ett Vega CLC, drivrutinerna kommer endast bli bättre och ett par funktioner är inte aktiverade ÖHT. 1080 har redan mottagit större delen av dom optimeringar som finns, kommer endast bli sämre eller i bästa fall bibehålla sin prestanda.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Kör på din CF setup och se vad Volta blir för spännande.

Permalänk
Medlem

@backlulund: Jo men den är såld så jag har inga gpuer atm.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

1080ti givetvis, överlägsen Vega 64.

Hade du valt mellan vanliga 1080 och Vega 64 hade det varit jämnare, men i detta fall är TI överlägsen.

Permalänk
Medlem

@Ryzer: Så du tycker det är värt att offra syncen för i runda svängar 30 fps mer?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@backlulund: Jo men den är såld så jag har inga gpuer atm.

Då var det i ett annat läge, jag är Nvidia människa, men Vega ser inte så tokig ut heller så kan inte ge några direkta råd.
Men kika på benchmarks och för min del har Nvidia alltid fungerat bättre i Linux (kör inte windows alls), dock var 2004 senast jag körde "ATI" i Linux och har läst att det hänt endel på den fronten.

Permalänk

Är ju inget val ens, 1080ti är överlägset Vega 64 så 1080ti känns som ett betydligt säkrare kort för framtiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Ryzer: Så du tycker det är värt att offra syncen för i runda svängar 30 fps mer?

Nu har jag aldrig kört G-synk med solokort. Men i Crossfire var det skit, med massa buggar.
Jag hade gått för 1080ti garanterat.

Nya kort innebär alltid nya buggar, 1080ti har funnits på marknaden ett bra tag och väl optimerat.
***bort/mod***

Permalänk

värt att påpeka är att Vega överlag har större strömåtgång än T.ex. 1080 TI etc, så kolla över det också.

https://youtu.be/OU5kcRUpEks

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Digital fyndjägare

Om du går för ett 1080Ti så kan du jue alltid sälja din skärm och köpa en med Gsync för att uppnå det allra bästa för dej och för kortet.
Om du absolut inte orkar med det så kör på VEGA.

FSYNC = VEGA
GSYNC = 1080Ti

Ganska enkelt jue...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att vänta på partnerkorten och se vad för kyllösningar de erbjuder. Lär vara billigare än Aqua paketet.
Finns också en chans AMD släpper en version av Vega LC, löst utan bundle paketet. Som kan vara billigare.

Sen brukar AMD kort bli snabbare med tiden, efter ett par driver optimeringar. Är en ny arkitektur. Så en del barnsjukdomar lär det finnas i drivern.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag råder dig att invänta partnerkorten. Är det kris så köp ett 290x eller dylikt begagnat så länge och gör dig av med sen. Vegas referenskort är vad jag läst en katastrof, det vattenkylda är för dyrt. Hoppas verkligen att partnerkorten blir bra, för marknadens skull. Har du freesyncskärm så tycker jag du ska köra på amd, alternativt byta till en g-sync om du väljer nvidia. Adaptiv sync är sweeeet dude.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

@Garvey: Men partnerkorten kommer väll inte föräns någon gång i September? Fan får la kanske köpa det där vattenkylda kortet ändå då. Orkar inte byta skärm.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Garvey:

Jag råder dig att invänta partnerkorten. Är det kris så köp ett 290x eller dylikt begagnat så länge och gör dig av med sen. Vegas referenskort är vad jag läst en katastrof, det vattenkylda är för dyrt. Hoppas verkligen att partnerkorten blir bra, för marknadens skull. Har du freesyncskärm så tycker jag du ska köra på amd, alternativt byta till en g-sync om du väljer nvidia. Adaptiv sync är sweeeet dude.

Inget fel på vattenkylda versionen, partnerkort är snarare för de som vill köra på luft.
Det spelar helt ärligt talat ingen roll på vad du väljer, det är därför du har detta dilemmat också. Det beror på hur du ser utvecklingen på grafikkort framöver. Om du tror på FineWine och att spel kommer gå mot låg level API som Vulkan och DX12 då är VEGA ett bra val. Om du tror att DX11 kommer vara obsegrad framöver så är ett 1080ti bra val.

Permalänk
Skrivet av Flopper:

mitt argument har fakta bakom sig Hardocp test, hans har inget utom nvidia fanboy bakom sig.
så att säga att jag inte kan indirekt argumentera pga av att vara så kallad amd fanboy för en bättre spel upplevelse där det visar att Vega + freesync ger samma spel upplevelse som ett 1800ti så har jag fakta bakom mig men han har inget utom en åsikt utan värde.
dvs personattack.

och varför postar du irrelevant information i en tråd för?

1080ti ger samma spel upplevelse som Vega + freesync och det är testat................
hur han eller du argumenterar går det inte att bortse från fakta.

testet
https://m.hardocp.com/article/2017/07/26/blind_test_rx_vega_f...

Fast 1080ti ger dig mer fps!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snälla, inte ens en diskussion.

GTX 1080Ti = med stor marginal bättre prestanda. Med stor marginal lägre strömförbrukning.

Vadfan finns det att diskutera ens, om priset inte är en faktor?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Ja, vattenkylda Vega är nog den varianten som är sämst av Vega-modellerna sett till pris och prestanda. Ska man köpa i dagsläget så är det referens Vega 64 och eventuellt stoppa ett vattenblock på det eller vänta på tredjepartskorten.

Men om 1080 Ti är ens ett alternativ finns det ingen konkurrens. 1080 Ti har ofantligt mycket mer prestanda.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

är väl poängen med freesync att det blir ingen skillnad i slutändan mellan olika kort i samma prestanda format eller 1080ti i detta fallet.

dvs du får samma spel upplevelse med freesync + vega som med ett 1080ti.

Varför uttalar du dig om saker du inte vet?

Du får tearing utan v-sync eller freesync/gsync.

Det spelar ingen roll om det är 30 eller 160 fps, man ser det ändå. Jag märker direkt om g-sync är av i spel även om jag har 150 fps.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Snälla, inte ens en diskussion.

GTX 1080Ti = med stor marginal bättre prestanda. Med stor marginal lägre strömförbrukning.

Vadfan finns det att diskutera ens, om priset inte är en faktor?

DIskussionen handlar ju om freesync är värt prestandaförlusten eller inte.

Att ett 1080Ti ger bäst score i firestrike att skryta med är nog alla överrens om.

Äger ingen freesync-skärm själv så kan inte uttala mig i sakfrågan

Permalänk
Medlem

@Mithras: Det som jag frågar är ju om det är värt att offra syncen mot mer fps eller ha kvar syncen och få lite mindre fps.

Jag tänker bara köpa vatten versionen då jag inte vill ha blower kortet och då är vi uppe i samma peng som 1080ti.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Digital fyndjägare

Jag kör med ett 1070 och GSYNC skärm.
Skulle aldrig kunna tänka mej att INTE köra med GSYNC + 144/165HZ.
Tyvärr så finns det spel som inte fixar mer än 60HZ (Oblivion/Skyrim) så då blir man tvungen att köra på det.
Även om man kör låga FPS så flyter spelen mjukt med GSYNC.

Jag hade kört på VEGA eftersom du säger du inte orkar byta skärm.

Jag har gått i tankarna att byta både min skärm och grafikkort när V56 släpps och man sett hur tredjepartskorten är.
Mest intresserad är jag av Nano varianten på antingen V64 eller V56'an.
Detta ihop med en Freesync 2 skärm skulle sitta perfekt för mej.

Lycka till med ditt val och vare sej du väljer VEGA eller inte så kommer du bli riktigt nöjd.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@Garvey: Men partnerkorten kommer väll inte föräns någon gång i September? Fan får la kanske köpa det där vattenkylda kortet ändå då. Orkar inte byta skärm.

Lutar åt september, yes. Därför jag rådde dig att plocka upp nåt på begmarknaden så länge

Som jag ser det har du inget klockrent alternativ. Jag tycker det vattenkylda kostar mer än det smakar, och för egen del hade jag aldrig offrat freesync. Ska ju även sägas att partnerkorten kanske gör en besviken också, då är det 1080/1080ti och g-syncskärm att sikta på för din del. Men is i magen lönar sig ofta...

Kör själv ett 1080 på en g-syncskärm. Hade freesync och amd innan. Vill inte påstå att jag märker någon skilönad på teknikerna, det är jämnt skägg. Bytte då mitt amd-kort inte hade kräm nog. Att gå tillbaka till skärm utan adaptiv sync finns inte i min värld dock.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

@Klubba:
Har en MG279Q
Hög FPS > Freesync

Fram tills Vega fanns det inte en enda anledning att skaffa en skärm för Freesync då AMD helt enkelt inte hade något grafikkort i prestandaklassen. Vega64 är ett alternativ ja, men nackdelarna med referenskorten är så extrema att det inte finns en enda anledning att köpa ett Vega64 bortsett från den vattenkylda varianten.

Det är upp till vilka spel som ska spelas. Hade själv 290X crossfire, sedan ett 1080Ti med min MG279Q innan jag bytte ned mig till ett 1070 som passar mina nuvarande behov. Freesync implementeringen är piss på de flesta skärmarna, skillnaden mellan Freesync och Freesync 2 är att AMD har satt kvalitetskrav på tillverkare för att få kalla sina skärmar Freesync 2.

Så nej, vill man ha sync är det värt att köpa 1080Ti + en G-sync skärm eller vänta på Freesync 2 skärmar som passerat AMDs kvalitetskrav på implementeringen av Freesync, när de skärmarna finns i butik är nog Vega partnerkorten ute i butik redan. Existerande Freesync skärmar är långt ifrån bra och inte en anledning att köpa Vega över Pascal.

Permalänk
Medlem

@Hymer: Om du anser det är värt 2000kr för att slippa vänta till September, kör på det. Hade själv lätt väntat på partnerkort då AMDs kylare enligt alla tester är totalt värdelösa.

Har du klöver över är ju det bästa alternativet utan tvekan ett 1080Ti plus G-sync skärm som trots allt utklassar Vega på alla punkter.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Hymer: Använder du FreeSync? Vega.
Om du aldrig använder FreeSync - 1080ti.
Jag köpte nyligen en FreeSync skärm och ett 1080ti, hade G-sync tidigare med 2x 960s, använde aldrig G-sync, så i mitt fall spela det ingen roll.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Varför måste du ha vega CL? Tänkte om det var för att den är svalare eller tystare?

Om du ändå hade tänkt och köpa ett 1080ti utan vattenkylning får du i alla fall ett varmare och lite mer högljutt kort.

Om du hade valt mellan vanliga referens Vega 64 och 1080Ti hade jag tagit Vegakortet. Men när du kastar in deras CL förstår jag inte varför du inte väljer 1080Ti med vattenkylning?

Ja 1080Ti är i dagsläget lite snabbare, kanske alltid kommer vara så. I DX12 (som borde bli mer vanligt?) såg Vega ut att vara ''nära nog''.

Givetvis upp till dig. Du behöver inte en G-sync skärm bara för att du skulle köpa Nvidia.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

@jnilssonn: Har gått igenom tillräckligt många blowerkort i min karriär för att inse att jag hatar dom ähh tar en ett vattenkylt så får vi se. har det pumptjut så åker det tillbaka till komplett och då får det bli 1080ti.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av neetodesu:

Inget fel på vattenkylda versionen, partnerkort är snarare för de som vill köra på luft.
Det spelar helt ärligt talat ingen roll på vad du väljer, det är därför du har detta dilemmat också. Det beror på hur du ser utvecklingen på grafikkort framöver. Om du tror på FineWine och att spel kommer gå mot låg level API som Vulkan och DX12 då är VEGA ett bra val. Om du tror att DX11 kommer vara obsegrad framöver så är ett 1080ti bra val.

Skrev inte att det var nåt fel på det, prestandamässigt är det ett bra kort. Skrev att det är för dyrt.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG