Permalänk
Medlem

CPU-varning vid nytt datorbygge.

Hej

Felet:
Hjälpte kollegan med att plocka ihop och installera en dator åt sin son. Efter att ha byggt ihop allt och skulle starta den så lös Easy Diag CPU leden rött på moderkortet och den bootade inte, så gjorde datorn strömlös och startade den igen och då startade den utan problem. Installerade Windows och rebootade datorn en handfull gånger samt ställde in lite saker som bootorder mm i bios utan problem. Men sen när kollegan tog med datorn hem så får den samma fel. Står bara och lyser rött på CPU leden. Skulle ju behöva isolera felet innan man gör en RMA, enligt mig skulle det kunna vara PSU,CPU eller moderkortet.

Det jag testat:
Ta ur cpun och gå igenom piggarna på moderkortet - alla piggar är raka. Samma fel vid ändå.
Tagit ur och stoppat tillbaka 8pin CPU-kontakt. Samma fel ändå.
Kollat så att det inte ligger något mellan moderkortet och chassit, den sitter med alla 9 distanser.
EDIT:
Testat med annat CPU, samma fel.
Testat med annat nätagg, samma fel.

Delar:
MSI Z270 Tomahawk
Intel Core i7-7700K
Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 16GB
Samsung 850 EVO 250GB M.2 SSD
Corsair CX650M. 650W PSU
MSI GeForce GTX 1070 Gaming X

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

För att göra en enklare kontroll av PSU kan man använda sig av en multimeter, alternativt en PSU-testare. PSU-testare är det enklare alternativet, speciellt om man känner sig obekväm med en multimeter. Här gäller det såklart att vara försiktig för att undvika stötar och att förstöra komponenter.

Att avgöra om moderkortet eller CPU:n är trasig är lite svårare om man inte har tillgång till ytterligare komponenter att testa med. Om du har en moderkorts-speaker kan du lyssna efter signaler från den när du startar datorn, använd därefter moderkortets manual för referens till vad pipet betyder. Jag är dock inte helt på det klara med om den kommer ge dig någon ytterligare information än vad dioden redan gjort.

Här har du även en felsöningsguide som ser ut att vara rätt genomarbetad: http://www.tomshardware.co.uk/forum/261145-31-perform-steps-p...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lyckades gräva fram en annan Kaby-lake cpu men dock samma fel, och enda nätaggregatet jag hittade hade bara en 4pins CPU kabel så vet inte om det räcker för att dra igång systemet. Men det lutar åt att det är moderkortet som är boven.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

@Ahlen: Du kan lugnt köra med en 4-pins till CPU-power, så länge du inte tänker belasta datorn till max.
Titta här hur du skall koppla in den: http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html#a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Lyckades gräva fram en annan Kaby-lake cpu men dock samma fel, och enda nätaggregatet jag hittade hade bara en 4pins CPU kabel så vet inte om det räcker för att dra igång systemet. Men det lutar åt att det är moderkortet som är boven.

I vilken del av landet bor du? Om du av en slump blir nära mig kan du få låna min PSU-testare.

Skickades från m.sweclockers.com