Windows och en massa kärnor

Permalänk
Medlem

Windows och en massa kärnor

Hej,

Satt och läste nyheten om Threadripper och alla dess kärnor och då slog det mig att kommer Windows som operativsystem kunna fördela ut lasten på alla dessa kärnor eller är det upp till respektive program att lösa? Hur fungerar det? Spelar något spel som kan dra nytta av 2½ kärna vilket för mig verkar vara en konstig begränsning.

Permalänk
Medlem

Mjukvaror och spel måste ju självklart vara utvecklande eller anpassade för hantera flera kärnor och trådar. Ett OS eller Windows i detta fall. Har bland annat som uppgift att ge mjukvaror och spel de resurser de behöver (enkel förklaring).

Ett operativsystem kan inte påtvinga resurser till ett program för göra processen snabbare. Till exempel program x är utvecklat för en kärna, då är det inte möjligt att ge x två kärnor för påskynda processen.

Vet inte om mitt svar gjorde dig klokare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem

Det är upp till programmerarna av programmen att lösa, men med det sagt så behöver ju även operativsystemet klara av att hantera många kärnor på rätt sätt. Winserver har stöd för mer kärnor/ram en konsument win 10.

Ryzen 1700 med blender (flerkärnigt program) renderar c:a 20% snabbare under Linux, med samma version av program och samma fil som renderas. Om det är blender eller win10 som är problemet lämnar jag osagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian