Steam har 33 miljoner aktiva användare varje dag – 67 miljoner varje månad

Permalänk
Melding Plague

Steam har 33 miljoner aktiva användare varje dag – 67 miljoner varje månad

Nya siffror visar att Steam nu har 67 miljoner aktiva användare varje månad, vilket innebär att den bland annat är större än Microsofts speltjänst Xbox Live.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Många som trodde att detta inte skulle funka när det kom i början på 2000-talet.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Imponerande! Men jag stör mig lite på antalet aktiva spelare per månad. Om 33 miljoner personer spelar genom Steam varje dag, så krävs det bara 2 dagar att uppnå 67 miljoner aktiva spelare. 67/33=2. 67*31=1023. Hur räknade de?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Tycker iofsig Steam interfacet på senare tid blivit lite rörigt men jag har av ren slöhet det senaste året inte ens tittat på några andra allternativ av spel än det steam säljer.
Med andra ord finns det inte spelet på steam finns det inte för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Imponerande! Men jag stör mig lite på antalet aktiva spelare per månad. Om 33 miljoner personer spelar genom Steam varje dag, så krävs det bara 2 dagar att uppnå 67 miljoner aktiva spelare. 67/33=2. 67*31=1023. Hur räknade de?

Unika användare.
Att du spelar varje dag gör inte dig till 31 aktiva användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
99:e percentilen

Sammanfattad jämförelse:

Tjänst

Antal användare varje månad

Playstation Network

70M

Steam

67M

Xbox Live

53M

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Mindre än vad jag trodde, då jag trodde att varenda kotte i 6 till 20 år åldern körde steam och det sedan dalande. Men det är ett bevis att man ej hänger med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Sammanfattad jämförelse:

Tjänst

Antal användare varje månad

Playstation Network

70M

Steam

67M

Xbox Live

53M

Stämmer bra överrens med min bild om att Steam är ganska överskattat. Många här ser dem som lika överlägsna som Windows är på PC marknaden. Men i verkligheten så är de bara en vanlig aktör på marknaden.
Jag hoppas fortfarande på en oberoende spelplattform som samlar allting under ett tak. Men som det ser ut nu så går alla egna vägar och ska prompt ha sin egen nedladdningsklient för sina spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Stämmer bra överrens med min bild om att Steam är ganska överskattat. Många här ser dem som lika överlägsna som Windows är på PC marknaden. Men i verkligheten så är de bara en vanlig aktör på marknaden.
Jag hoppas fortfarande på en oberoende spelplattform som samlar allting under ett tak. Men som det ser ut nu så går alla egna vägar och ska prompt ha sin egen nedladdningsklient för sina spel.

GOG är ett helt ok alternativ eftersom de inte använder någon DRM på spelen.

Just nu tycker jag det är den stora nackdelen med andra spelklienter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Galvanizer:

GOG är ett helt ok alternativ eftersom de inte använder någon DRM på spelen.

Just nu tycker jag det är den stora nackdelen med andra spelklienter.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Jag har köper nytt bara på GOG. Finns inte spelet på GOG så får det vara. Man ska inte uppmuntra dåligt beteende med sina pengar. Annars sitter man med över 9000 spel klienter med DRM upp i röven. Det är redan illa nog att widnows 10 tycker att den äger datorn och att MS ska säga hur man ska använda den.

Permalänk
Medlem

Om nu bara film och tv-bolagen kunde få tummen ur röven och göra "steam för film och tv", istället för sina värdelösa "månadsbetala-trams".

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon12433:

Stämmer bra överrens med min bild om att Steam är ganska överskattat. Många här ser dem som lika överlägsna som Windows är på PC marknaden. Men i verkligheten så är de bara en vanlig aktör på marknaden.

Det var en oväntad tolkning, får jag säga.

PSN och XBL saknar ju konkurrens på sina respektive plattformar, finns installerade out of the box och är per design i praktiken omöjliga att undvika om man använder en Xbox eller PlayStation.

Ställ dem i kontrast mot Steam, som slagit sig fram på en betydligt friare marknad där det krävs ett aktivt val från användaren för att installera det och där det är fritt fram att lansera spel via konkurrerande tjänster (eller helt utan en dylik tjänst).

Felaktig ordföljd.
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Finns spelet inte på steam = inget köp.

Kan hålla med om att klienten behöver släppas i ny tappning men utöver det är allt riktigt riktigt bra.
Ubisoft har i alla fall fattat och släpper sina spel även på steam. Tyvärr verkar inte alla andra haka på..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Om nu bara film och tv-bolagen kunde få tummen ur röven och göra "steam för film och tv", istället för sina värdelösa "månadsbetala-trams".

Har ju gått länge att köpa film genom tjänster som iTunes.

@alling tror väldigt många blivit påtvingade steam när de köpt spel i butik som sedan visat sig kräva steam för att kunna installeras. Är inte direkt som att man väljer steam utan spelet man gillar råkar kräva det på samma sätt som många har origin pga spelet de gillar kräver det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Det var en oväntad tolkning, får jag säga.

PSN och XBL saknar ju konkurrens på sina respektive plattformar, finns installerade out of the box och per design i praktiken är omöjliga att undvika om man använder en Xbox eller PlayStation.

Ställ dem i kontrast mot Steam, som slagit sig fram på en betydligt friare marknad där det krävs ett aktivt val från användaren för att installera det och där det är fritt fram att lansera spel via konkurrerande tjänster (eller helt utan en dylik tjänst).

Jag tycker inte alls det är en oväntad tolkning. När det till och med finns enskilda spel (på samma plattform) som med råge överstiger antalet användare så börjar man förstå att Steam inte är så stort.

https://www.riftherald.com/2016/9/13/12865314/monthly-lol-players-2016-active-worldwide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Sammanfattad jämförelse:

Tjänst

Antal användare varje månad

Playstation Network

70M

Steam

67M

Xbox Live

53M

Finns det några jämförelsesiffror för Uplay, Gog och Origin o s v?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Stämmer bra överrens med min bild om att Steam är ganska överskattat. Många här ser dem som lika överlägsna som Windows är på PC marknaden. Men i verkligheten så är de bara en vanlig aktör på marknaden.
Jag hoppas fortfarande på en oberoende spelplattform som samlar allting under ett tak. Men som det ser ut nu så går alla egna vägar och ska prompt ha sin egen nedladdningsklient för sina spel.

Siffrorna skulle nog se annorlunda ut om någon slog ihop unika användare på alla PC plattformar som Origin, Uplay, GoG osv samt de utvecklarspecifika klienterna som Glyph, BattleNet osv. En PS användare har ju bara PSN, samma med Xbox.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jOnÄTÄn:

@alling tror väldigt många blivit påtvingade steam när de köpt spel i butik som sedan visat sig kräva steam för att kunna installeras. Är inte direkt som att man väljer steam utan spelet man gillar råkar kräva det på samma sätt som många har origin pga spelet de gillar kräver det.

Det stämmer. Men skillnaden mellan Steam och XBL och PSN menar jag ligger i att det fenomen du beskriver har uppstått för att Steam var och är bra. XBL och PSN har inte "förtjänat" sina platser som ledande (och dessutom ensam) tjänst på sina respektive plattformar på samma sätt, ty det har aldrig funnits någon möjlighet för någon att skapa en konkurrerande tjänst på Xbox respektive PS.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon12433:

Jag tycker inte alls det är en oväntad tolkning. När det till och med finns enskilda spel (på samma plattform) som med råge överstiger antalet användare så börjar man förstå att Steam inte är så stort.

https://www.riftherald.com/2016/9/13/12865314/monthly-lol-players-2016-active-worldwide

Beroende på hur man definierar "stort" kan siffrorna visa både det ena och det andra om ytterligare information saknas. Om vi för exemplets skull antar att alla League of Legends-spelare bor i Kina och att ingen användare av Steam, PSN eller XBL gör det, då tycker jag absolut man kan säga att Steam är stort, i en underförstådd svensk eller västlig kontext.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Unika användare.
Att du spelar varje dag gör inte dig till 31 aktiva användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, såklart det är unika användare, men 33*31 är fortfarande inte 67. Det står ju klart och tydligen i både artikeln och på bilden i artikeln, att 33 miljoner aktiva spelare varje dag använder Steam. En månad har antingen 30 eller 31 dagar, förutom februari - inte 2 dagar. Antingen så ljuger de, eller så är deras statistik helt fel.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Airikr:

Ja, såklart det är unika användare, men 33*31 är fortfarande inte 67. Det står ju klart och tydligen i både artikeln och på bilden i artikeln, att 33 miljoner aktiva spelare varje dag använder Steam. En månad har antingen 30 eller 31 dagar, förutom februari - inte 2 dagar. Antingen så ljuger de, eller så är deras statistik helt fel.

Vad har antalet dagar per månad att göra med antalet unika spelare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Vad har antalet dagar per månad att göra med antalet unika spelare?

33 miljoner unika spelare använder Steam varje dag. Hur kan då 67 miljoner vara under en hel månads tid? Om statistiken ska vara korrekt, så ska det vara 1,23 miljarder unika spelare varje månad över Steam, eller hur? Det här är som att säga att någon webbsida har 100 unika besökare varje dag, men att antalet unika besökare per månad bara är 30. Visst låter det helt fel?

La till "bara" före "är 30"
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Airikr:

Ja, såklart det är unika användare, men 33*31 är fortfarande inte 67. Det står ju klart och tydligen i både artikeln och på bilden i artikeln, att 33 miljoner aktiva spelare varje dag använder Steam. En månad har antingen 30 eller 31 dagar, förutom februari - inte 2 dagar. Antingen så ljuger de, eller så är deras statistik helt fel.

Detta resonemang är inte giltigt i sammanhanget.

Statistiken säger att om vi frågar alla människor i hela världen om de har använt Steam idag, så kommer 33 miljoner personer säga ja, och att om vi frågar om de har använt Steam den senaste månaden kommer 67 miljoner personer säga ja.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Detta resonemang är inte giltigt i sammanhanget.

Statistiken säger att om vi frågar alla människor i hela världen om de har använt Steam idag, så kommer 33 miljoner personer säga ja, och att om vi frågar om de har använt Steam den senaste månaden kommer 67 miljoner personer säga ja.

Tack för en tydlig förklaring! Jag får dock ändå inte ihop det. 33 miljoner personer använder Steam dagligen, men endast 67 miljoner personer använder Steam månadsvis? Då använder ju inte 33 miljoner personer varje dag under en hel månad?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

33 miljoner unika spelare använder Steam varje dag. Hur kan då 67 miljoner vara under en hel månads tid? Om statistiken ska vara korrekt, så ska det vara 1,23 miljarder unika spelare varje månad över Steam, eller hur? Det här är som att säga att någon webbsida har 100 unika besökare varje dag, men att antalet unika besökare per månad är 30. Visst låter det helt fel?

Du tänker fel. Det är 33 miljoner unika spelare dag 1. Hade dessa personer spelat dag 2,3,...30 så har man 33 miljoner unika under hela månaden.
Låt oss säga att det ser ut såhär:
Dag 1: 33 miljoner unika
Dag 2; 34 miljoner unika men inte samma som dag 1. Nu har vi 67 miljoner unika användare.
Resterande månad är det endast dessa spelare som använder steam varav vi får 67 miljoner unika användare under månaden.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Du tänker fel. Det är 33 miljoner unika spelare dag 1. Hade dessa personer spelat dag 2,3,...30 så har man 33 miljoner unika under hela månaden.
Låt oss säga att det ser ut såhär:
Dag 1: 33 miljoner unika
Dag 2; 34 miljoner unika men inte samma som dag 1. Nu har vi 67 miljoner unika användare.
Resterande månad är det endast dessa spelare som använder steam varav vi får 67 miljoner unika användare under månaden.

Tack för ett ännu tydligare inlägg. Tyvärr får jag fortfarande inte ihop det, men det är säkerligen för att jag har antingen värmeslag eller någon influensa. Började i går -.- Jag får försöka förstå bättre när jag mår bättre.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Airikr:

Tack för en tydlig förklaring! Jag får dock ändå inte ihop det. 33 miljoner personer använder Steam dagligen, men endast 67 miljoner personer använder Steam månadsvis? Då använder ju inte 33 miljoner personer varje dag under en hel månad?

Anta följande:

  • Dag och Dagny lirar ett Steam-spel tillsammans varje kväll.

  • Måns, Maud och Manfred spelar tillsammans en kväll i månaden.

  • Ingen annan i hela världen använder någonsin Steam.

Då har Steam 2 dagliga och 5 månatliga användare.

Detta är dock såklart ett förenklat scenario. Sådan här statistik är alltid lite krånglig att förstå helt och hållet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Anta följande:

  • Dag och Dagny lirar ett Steam-spel tillsammans varje kväll.

  • Måns, Maud och Manfred spelar tillsammans en kväll i månaden.

  • Ingen annan i hela världen använder någonsin Steam.

Då har Steam 2 dagliga och 5 månatliga användare.

Mycket stort tack för ett väldigt tydligt inlägg! Nu förstår jag. Dock så är texten i artikeln och på bilden som finns i artikeln, väldigt missledande. Med din förklaring, så är det inte 33 miljoner unika spelare som använder Steam varje dag. Det är mindre varje dag under en hel månad, men att 33 miljoner är det genomsnittliga antalet... eller nått sånt. Detsamma gäller för varje månad. Eller tänker jag helt fel nu igen?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

@Airikr: Då Alling förtydligat får jag hänvisa till hans inlägg och hoppas du förstår.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Mycket stort tack för ett väldigt tydligt inlägg! Nu förstår jag. Dock så är texten i artikeln och på bilden som finns i artikeln, väldigt missledande. Med din förklaring, så är det inte 33 miljoner unika spelare som använder Steam varje dag. Det är mindre varje dag under en hel månad, men att 33 miljoner är det genomsnittliga antalet... eller nått sånt. Detsamma gäller för varje månad. Eller tänker jag helt fel nu igen?

Nej, det är inget genomsnitt utan varje dag är det 33M unika spelare (dvs de är unika för just den dagen).

Låt säga du har en kiosk.

Varje dag kommer 33 unika kunder (dvs 33 olika personer)
Några av dessa är återkommande men under en månad har du haft 67 unika kunder (olika personer, vissa en gång andra varje dag)

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3