Intel avtäcker specifikationer och datum för Core i9-serien med 14, 16 och 18 kärnor

Permalänk
Melding Plague

Intel avtäcker specifikationer och datum för Core i9-serien med 14, 16 och 18 kärnor

För cirka en månad sedan introducerade Intel Core i9-7900X, först ut i purfärska Core i9-serien. Nu avslöjar Intel lanseringsdatum och specifikationer för resterande processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror det blir en tuff fight mellan AMD och Intel i höst!

Permalänk

7900X vet vi ju redan hur den presterade i spel, tror nästan dom övre modellerna knappast kommer vara bättre kanske rent utav lite sämre i majoriteten av titlarna då Basfrekvensen är lägre.

7900X hade varit riktigt smutt, få det bästa av två världar typ. Men ska nog hålla mig till Coffee Lake och se vad dom har att erbjuda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som @biorrith skriver lär det bli tufft!
AMD ligger nog bara och väntar med någon, av Intel s.k. "ihoplimmad", 24- alt. 32-core version av TR, som de tänker släppa samtidigt eller strax innan Intels 18-core lanseras.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

"Tar bladet från munnen"-clockers, snälla hitta en ny favoritfras :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

"Tar bladet från munnen"-clockers, snälla hitta en ny favoritfras :/

Skickades från m.sweclockers.com

Lite som när Aftonbladet skriver "ryter ifrån"

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Som @biorrith skriver lär det bli tufft!
AMD ligger nog bara och väntar med någon, av Intel s.k. "ihoplimmad", 24- alt. 32-core version av TR, som de tänker släppa samtidigt eller strax innan Intels 18-core lanseras.

Limmar du ihop TR får du Epyc, så det finns redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Purgatory:

"Tar bladet från munnen"-clockers, snälla hitta en ny favoritfras :/

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker inte att det är något att haka upp sig över.

Skrivet av Kare:

Lite som när Aftonbladet skriver "ryter ifrån"

Inte det heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Purgatory:

"Tar bladet från munnen"-clockers, snälla hitta en ny favoritfras :/

Skickades från m.sweclockers.com

Det blåser upp till storm!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det blåser upp till storm!

..nu börjar ni "få vind i seglen"

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Inaktiv

Säkert många som köper denna med kass övrig hårdvara så att slutresultatet blir sämre än första bästa dator som säljs i närmsta elkedja.

En fullutrustad Core i9-7980XE vore ej fel för min del, men det är bättre att lägga stålarna på en lägenhet.
Det intressanta är dock att nu att det finns processorer för konsumenter som kör lite mer extrema saker. Och säkerligen kommer några att göra detta, detta driver även på utvecklingen av annan hårdvara som flaskar med denna.
SAN är för övrigt något som jag vill se mer i konsumentdatorer och med såna hära processorer så ökas behovet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det blåser upp till storm!

... i ett vattenglas..?
Skämt åsido, en mycket intressant höst vi har framför oss minst sagt.. Ska det bli dags att svika Intel för första gången sedan Athlon 64, eller blir det ytterligare en burk i raden av Intel? Spänningen (haha) är olidlig!

Permalänk
Medlem

Threadripper vinner alltså på officiellt stöd för högst minneshastighet (3200Mhz), och flest PCI-e-banor.

Jag tycker faktiskt det är förjävla dåligt av intel att inte ens släppa på den artificiella begränsningen av PCI-E banor för $2000-modellen. Det tycker jag allt.

Lägg därtill att den blir cirkus dubbelt så dyr som 1950X men det finns ju inte på kartan att den presterar dubbelt så bra i någon tillämpning. Intel har fått storhetsvansinne,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Purgatory:

"Tar bladet från munnen"-clockers, snälla hitta en ny favoritfras :/

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Jacob:

Det blåser upp till storm!

Klockan är slagen..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Klockan är slagen..

Du anar ugglor som får kläder

Permalänk
Medlem

Dubbelt pris upp mot amds threadripper, färre pcie banor. Dock högre clocks så lär prestera bättre i singlecore-användning men är det värt priset? Lär va vanlig pasta imellan cpu och ihs också så lär väl klocka värdelöst:p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Threadripper vinner alltså på officiellt stöd för högst minneshastighet (3200Mhz), och flest PCI-e-banor.

Jag tycker faktiskt det är förjävla dåligt av intel att inte ens släppa på den artificiella begränsningen av PCI-E banor för $2000-modellen. Det tycker jag allt.

Lägg därtill att den blir cirkus dubbelt så dyr som 1950X men det finns ju inte på kartan att den presterar dubbelt så bra i någon tillämpning. Intel har fått storhetsvansinne,

Officiella stödet är 2666 MHz, allt över det är överklockning

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Äntligen händer det lite på CPU-fronten lite mer alternativ än endast quadcore och en tävling mellan snabbast IPC. Känns som denna marknaden har stått stilla ett tag.

Permalänk
Medlem

Verkar lovande men jag gillar inte priserna ...
Så för min del ligger Tredripper mycket bättre till 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se hur detta slutar.

Vilket år detta är, händer så mycket. Och har vi tur så hinner nVidia med sin Volta lansering innan året är slut.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skippy:

Äntligen händer det lite på CPU-fronten lite mer alternativ än endast quadcore och en tävling mellan snabbast IPC. Känns som denna marknaden har stått stilla ett tag.

Instämmer helt, denna med ThreadRipper så kan vi ej klaga på att det ej finns någon kraftig cpu att köpa, bara att det blir svindyrt. Om vi har tur så kommer övriga hårdvaror att sjunka i pris och då kanske det med ThreadRipper går göra ett billigt meningsfullt bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Officiella stödet är 2666 MHz, allt över det är överklockning

http://i.imgur.com/pY9xmu1.jpg

http://www.sweclockers.com/artikel/24189-amd-presenterar-mons...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sukero:

Blir spännande att se hur detta slutar.

Vilket år detta är, händer så mycket. Och har vi tur så hinner nVidia med sin Volta lansering innan året är slut.

Lanseras i januari som tidigast antagligen, möjligen senare. GDDR6 går först i mass produktion vid årsskiftet så med nuvarande planer är i princip enbart papperslansering möjligt 2017.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Limmar du ihop TR får du Epyc, så det finns redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt, en något hänsynslös jämförelse men i teorin borde det inte vara någon konst för AMD erbjuda en TR med 32 cores bara för att man kan.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Purgatory:

"Tar bladet från munnen"-clockers, snälla hitta en ny favoritfras :/

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Kare:

Lite som när Aftonbladet skriver "ryter ifrån"

Skrivet av Jacob:

Det blåser upp till storm!

Kanske dags att blåsa av och vända blad innan stormen riktigt ryter i...

Skulle vara väldigt spännande att få ta del av försäljningssiffror från tidigare toppmodeller av E-serien. Marknaden för konsument CPUer >$1000 borde rimligen vara rätt liten, men har läst (informationen lär vara hörsägen, den var i alla fall inte officiell) att Intel själva har förvånats över hur pass många i7-6950X som de sålt.

Den stora fördelen med X-serien över E-serien är ändå att man ändå är medveten om att "tunga" arbetslaster i praktiken är en kombination av enkeltrådprestanda (riktigt hög dual-core clock) och delar som kan spridas ut över kärnor (hur mycket detta kan göras är och förblir något som helt beror på problemställningen, d.v.s. vissa problem kan inte snabbas upp med flera kärnor).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Skulle vara väldigt spännande att få ta del av försäljningssiffror från tidigare toppmodeller av E-serien. Marknaden för konsument CPUer >$1000 borde rimligen vara rätt liten, men har läst (informationen lär vara hörsägen, den var i alla fall inte officiell) att Intel själva har förvånats över hur pass många i7-6950X som de sålt.

Jag tror inte marknaden för +10 000kr cpuer är så liten, men många faktorer spelar in. i7-6950X hade få lågtklockade kärnor och var bara bra för en väldigt liten skara då Xeon för många var bättre.

Nu idag så är både ram och ssd dyrare än vad de var för ett tag sedan. Och dessa bättre cpuer slukar mycket av båda om vanliga konsumenter ska utnyttja dem. Det är inget märkvärdigt att slänga ihop en applikation som maxar den bästa i9an med 4GB ram, men typ ingen vanlig konsument i verkligheten kommer köra såna applikationer i någon större utsträckning..

Men om man skulle få 64GB ram + 1TB ssd för en bra bit under 10 000kr, då tror jag 10 000kr cpuer skulle sälja bra.

Permalänk
Avstängd

År 2008 lanserade IBM processorn Kilocore med 1025 kärnor.
2017 avtäcker Intel Core i9 serien med 18 kärnor.

Permalänk
Medlem

Känns som ovanligt många CPUs detta år:P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

År 2008 lanserade IBM processorn Kilocore med 1025 kärnor.
2017 avtäcker Intel Core i9 serien med 18 kärnor.

Nu har Intel haft mångkärniga cpuer längre, jag minns ej när 12 coren kom. I vilket fall är det ej samma kärnor.
Det som är ballt nu är att det äntligen finns cpuer gjorda för konsumenter som klarar av lite större laster, att sedan ytterst få har råd med dem är en annan femma. Men på lång sikt blir de billigare, detta lär sänka priset på gamla xeons rejält för vem vill ha dem? -Man skaffar ej en gammal cpu för produktion, cpu är en "förbrukningsvara".

Ser man idag på alla nördar så är det typ bara någon ppm (parts per million) som kör något större system hemma, men i framtiden kanske man kan gå till enheten promille när man pratar om nördar som har lite större system?

Permalänk
Master of Overkill

Skulle nog säga det är OC stöd.
Och inte officelt support standard.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240