AMD X399 för Ryzen Threadripper inte kompatibel med NVMe RAID

Permalänk
Melding Plague

AMD X399 för Ryzen Threadripper inte kompatibel med NVMe RAID

Med styrkretsen X399 erbjuds upp till 64 banor PCI-E. Nu uppdagas det dock att bandbredden inte kommer utan begränsningar, då uppstarter från NVMe-baserade enheter i RAID inte är möjliga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Ser inte det som ett riktigt problem.
Och vem vill köra NVMe RAID på OS disk? får bara längre accesstider.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Ser inte det som ett riktigt problem.
Och vem vill köra NVMe RAID på OS disk? får bara längre accesstider.

RAID 1?

Funderat på det rätt länge för lite extra redundans.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv

Raid 0 och NVME känns ändå lite halvstabilt då det är för nytt så inget som jag bryr mig över. Jag kör med mina NVME diskar separat. En för systemdisken och en för att arbeta på och prestandan i vissa fall blir bättre än vad ett billigt raidkort hade klarat av.
När detta inte duger så är det ramdrive som gäller.

NVME och Raid 1 finns det dock behov av, undra om det också strular? Det står ju bara raid i artikeln? Men i vilket fall så följer jag regeln, ska man ha raid så ska man ha ett riktigt raidkort och inget som en moderkortstillverkare skickade med. Då jag vet allt för många som har haft problem med dessa budget raidlösningar och önskat att de aldrig hade dem.

Permalänk
Medlem

En av de enorma fördelarna med NNVME är ju just accesstiden, något som försämras när man kör RAID, så varför skulle man vilja göra det?

Hur som hest är det väl bra att AMD tänker lösa problemet, så att de två personerna i hela universum det här berör blir nöjda, men någon borde ge dem stryk för hur dåligt de utnyttjar sin hårdvara i så fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SeF.Typh00n:

RAID 1?

Funderat på det rätt länge för lite extra redundans.

På en OS disk?
Jag har ingenting på OS disken, bara OS inget annat.

Det andra har jag 100 % backup i molnet, så ifall en disk pajar kan jag bara boota USB dra om OS tar 20-30 min med drivers stoppa in andra diskarna och köra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Ser inte det som ett riktigt problem.
Och vem vill köra NVMe RAID på OS disk? får bara längre accesstider.

Skrivet av Ozzed:

En av de enorma fördelarna med NNVME är ju just accesstiden, något som försämras när man kör RAID, så varför skulle man vilja göra det?

Hur som hest är det väl bra att AMD tänker lösa problemet, så att de två personerna i hela universum det här berör blir nöjda, men någon borde ge dem stryk för hur dåligt de utnyttjar sin hårdvara i så fall.

Det här med accesstid vet jag inte riktigt vart ni får det ifrån heller.

http://www.tomshardware.com/reviews/samsung-sm951-nvme-raid,4...
https://www.pcper.com/reviews/Storage/Triple-M2-Samsung-950-P...
http://www.tweaktown.com/articles/7553/samsung-950-pro-pcie-g...

Tycker det bara ser ut att bli bättre? Visserligen gäller testerna bara RAID 0.

"In simple terms, SSDs respond faster at lower ‘loads’, and running multiple SSDs in a RAID divides that load across them. You get the performance boost and IOPS scaling of a RAID, but you *also* get an overall reduction in latency for a given IO load. This effect is compounded further when you consider that the system has to do something with those IO’s it is requesting, and it is likely that a given application / CPU will not be able to request the multiplied ultimate IOPS of the RAID, meaning the array as a whole will run at a lower queue depth than a single SSD would. Since the queue is divided across the array, each SSD will be running at a queue depth even lower than its fraction of the array. An example to clarify: An application that reached QD=16 on a single SSD might only reach QD=9 on the array, driving the individual SSDs of a triple SSD RAID down to QD=3 (where the straight math would have given you QD=5.3).

Putting all of this together, running at an effectively lower Queue Depth (from the SSDs perspective) results in faster overall response of the array. Looking at the individual SSD latency results, running at those lower queue depths makes an even larger difference in IO consistency. The end result of this is a RAID of SSDs gives you a much greater chance of IOs being serviced as rapidly as possible, which accounts for that 'snappier' feeling experienced by veterans of SSD RAID."

-PcPer

Skrivet av tvelander:

På en OS disk?
Jag har ingenting på OS disken, bara OS inget annat.

Det andra har jag 100 % backup i molnet, så ifall en disk pajar kan jag bara boota USB dra om OS tar 20-30 min med drivers stoppa in andra diskarna och köra.

Grattis att du inte kör Adobe-produkter

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Så länge dom fixar detta så ser jag inget problem i det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

vem behöver mer prestanda än vad som är i en samsung 960pro igenteligen bara större E

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

På en OS disk?
Jag har ingenting på OS disken, bara OS inget annat.

Det andra har jag 100 % backup i molnet, så ifall en disk pajar kan jag bara boota USB dra om OS tar 20-30 min med drivers stoppa in andra diskarna och köra.

Då tillhör du undantaget. Kör du windows så kan du välja att installera program var du vill, det kommer ändå komma med inställningar i registret, programData och lite filer här och där..

Backup i all ära och det går att göra komplicerat men det påverkar uptime. Threadripper riktar sig till användare som kör lite mer komplicerade system där raid av något slag är självklart. Dels för att de inte skapar in inkrement spegelbild var 5:3 minut, men även för uptime.

För min egen del så ska jag fundera på hur jag gör den dagen jag skaffar en sådan cpu.. (bra raidkort kostar mer än vad ett moderkort till denna cpu kostar)

Skrivet av Tip Top:

vem behöver mer prestanda än vad som är i en samsung 960pro igenteligen bara större E

Många! Min ramdrive: #16742914
Slö som aset vid bearbetning av filer, men min cpu är också slö så den duger så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

På en OS disk?
Jag har ingenting på OS disken, bara OS inget annat.

Det andra har jag 100 % backup i molnet, så ifall en disk pajar kan jag bara boota USB dra om OS tar 20-30 min med drivers stoppa in andra diskarna och köra.

100% backup i molnet i terebayte-klass är rätt dyrt. För att inte att tala om långsamt.
Inget alternativ om man är power-user.

Och BARA OS på disken? Rätt udda.

Permalänk
Inaktiv

@anon159643:

Vart får man tag på en ramdrive nu för tiden?

Fanns ju för många många år sedan vill jag minnas. 4x16=64 gb ddr4 kostar knappa 5000kr, ganska så överkomligt. 256gb i form av 8 stk 32gb ecc stickor hade gått på ca. 30k.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon56869:

@Johan86c:

Vart får man tag på en ramdrive nu för tiden?

Fanns ju för många många år sedan vill jag minnas. 4x16=64 gb ddr4 kostar knappa 5000kr, ganska så överkomligt. 256gb i form av 8 stk 32gb ecc stickor hade gått på ca. 30k.

För att få upp prestandan till höga nivåer så måste ram kopplas emot cpun i ett interface som är snabbt. Och det är då naturligt att man låter ram sitta i de ordinära ramsloten och att man med mjukvara bygger om de till en slags lagringsenhet. Det är det som jag har gjort.

Det finns dock några problem, som att konsumentcpuer stöder lite ram samt detta med att data försvinner efter varje omstart och man får hantera det. I mitt fall är ram en utökad hd som jag har för att processa data på.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dunde:

100% backup i molnet i terebayte-klass är rätt dyrt. För att inte att tala om långsamt.
Inget alternativ om man är power-user.

Och BARA OS på disken? Rätt udda.

Jag har 8 TB i molnet och 1 Gig lina och det går jävla fort.

Noll anledning ha något viktigt på en OS disk när jag har flera diskar tillgängligt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Administrativ avgift

@tvelander: Bara 8TB , besviken

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av Dunde:

100% backup i molnet i terebayte-klass är rätt dyrt. För att inte att tala om långsamt.
Inget alternativ om man är power-user.

Och BARA OS på disken? Rätt udda.

Nej det är inte dyrt. Jag betalar 8€ månaden för unlimited.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

100% backup i molnet i terebayte-klass är rätt dyrt. För att inte att tala om långsamt.
Inget alternativ om man är power-user.

Och BARA OS på disken? Rätt udda.

Gooles lösning har rätt bra med utrymme.
Ett par dollars i månaden bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Jag har 8 TB i molnet och 1 Gig lina och det går jävla fort.

Noll anledning ha något viktigt på en OS disk när jag har flera diskar tillgängligt.

Nyckelordet här är väl att det passar just dig. Jag hade inte haft något emot att köra NVMe-RAID (1) på OS.

Verkar ju både vara snabbare, ha lägre latenser och har redundans. Låter som win-win i mina öron

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Intressant hur många som tror att deras konfig av dator är bäst för alla utom två på hela jorden. Varför finns onödigheter som workstation GPUs och ECC överhuvud taget kan man undra.

Personligen skulle jag görna se hotswap PCIe NVME-diskar i raid för 8+ enheter för serverbruk, men det är väl jag och en till på hela jorden som ser en fördel med det.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nyckelordet här är väl att det passar just dig. Jag hade inte haft något emot att köra NVMe-RAID (1) på OS.

Verkar ju både vara snabbare, ha lägre latenser och har redundans. Låter som win-win i mina öron

Kul med RAID 1 och förlora halv utrymmet ^^
Nä ha backupp på SSD är något jag aldrig skulle ha utan RAID 50

Tacka jag vet på jobbet med 80+ TB data.

Sen ha backupp på OS du måste ju ändå ha disaster recovery för om huset brinner ner så är ju skiten borta.... samma med NAS.

Nä så molnet blire för mig tills det blir billigare hyra en FTP lina till egen server.

Molnet är PISSIGT mycket billigare än göra det själv, och ska det gå snabbare hemma så måste du ju ha 5Gb/s eller mer, hårdvara i båda sidor.

Sen så spelar ju fan ingen roll om huset brinner ner så...^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mordekai:

Intressant hur många som tror att deras konfig av dator är bäst för alla utom två på hela jorden. Varför finns onödigheter som workstation GPUs och ECC överhuvud taget kan man undra.

Personligen skulle jag görna se hotswap PCIe NVME-diskar i raid för 8+ enheter för serverbruk, men det är väl jag och en till på hela jorden som ser en fördel med det.

Vi kör hotswap SSD atm, men hotswap NVMe är snorrrrrrr dyrt asså verkligen mega dyrt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

@Johan86c:

Vart får man tag på en ramdrive nu för tiden?

Fanns ju för många många år sedan vill jag minnas. 4x16=64 gb ddr4 kostar knappa 5000kr, ganska så överkomligt. 256gb i form av 8 stk 32gb ecc stickor hade gått på ca. 30k.

Du kan ju testa PrimoCache, jag rekommenderar alla med lite extra ram att använda det programmet.
http://www.romexsoftware.com/en-us/primo-cache/
edit: Perfekt till servrar med
Min prestanda med 2133 ram: https://ibb.co/bEV5ev

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon159643:

Många! Min ramdrive: #16742914
Slö som aset vid bearbetning av filer, men min cpu är också slö så den duger så länge.

Nu har jag undrat så många gånger att jag måste fråga: Vad gör du med din dator egentligen? Tycker det verkar vara ett återkommande fenomen att du anser specifikationer som de flesta skulle kalla totalt overkill som helt oanvändbara. Här skriver du till exempel "slö som aset" om en RAM-disk som skriver och läser i över 10 GB/s sekventiellt och 1 GB/s slumpmässigt. Skulle du vilja ELI5?

Skrivet av bakemonster:

Gooles lösning har rätt bra med utrymme.
Ett par dollars i månaden bara.
http://i.imgur.com/8eGD1p9.jpg

Vill du utveckla? Såvitt jag kan se kostar en ynka terabyte 99 kr/mån. Hur mycket har du och vad kostar det? (Nog måste 1 exbibyte vara en siffra som "bara står där"?)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Nu har jag undrat så många gånger att jag måste fråga: Vad gör du med din dator egentligen? Tycker det verkar vara ett återkommande fenomen att du anser specifikationer som de flesta skulle kalla totalt overkill som helt oanvändbara. Här skriver du till exempel "slö som aset" om en RAM-disk som skriver och läser i över 10 GB/s sekventiellt och 1 GB/s slumpmässigt. Skulle du vilja ELI5?

Utvecklar lite större lösningar, där vissa lösningar tar över 10h att komplicera.
Annars det räcker bara att jobba med en större BIM cad-ritning och man sänker vilken dator som helst.
Det är inga som helst märkvärdigheter att sänka dagens datorer om man bara har data som ska bearbetas.

Tänk dig karolinska Universitetssjukhuset där precis all data är inlagd i en cadritning, ja det behövs en liten bättre dator än vad närmsta elbutik säljer för att jobba med dessa.

Just ramdriven så är det snarare så att min CPU sjunker snabbt i prestanda och den blir slö för att den är cpun som segar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bakemonster:

Gooles lösning har rätt bra med utrymme.
Ett par dollars i månaden bara.
http://i.imgur.com/8eGD1p9.jpg

Förutom om man föredrar att Google och amerikanska staten inte inspekterar alla dina filer

Permalänk

ÄR DET INTE BARA JAG SOM REGERAR PÅ ATT NYHETSBOTTEN ÄR EN CYLON!?

!!!

Nej men det är alltid kul att dom iaf försöker fixa det. får man hoppas att grejerna iaf har lite putts när det släpps.

även om jag har svårt att tro att grejerna är polerade tills dess

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

100% backup i molnet i terebayte-klass är rätt dyrt. För att inte att tala om långsamt.
Inget alternativ om man är power-user.

Och BARA OS på disken? Rätt udda.

är det ens säkert att lagra backup på molnet ? tänkte på hackers lätt kan komma över saker

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Nu har jag undrat så många gånger att jag måste fråga: Vad gör du med din dator egentligen? Tycker det verkar vara ett återkommande fenomen att du anser specifikationer som de flesta skulle kalla totalt overkill som helt oanvändbara. Här skriver du till exempel "slö som aset" om en RAM-disk som skriver och läser i över 10 GB/s sekventiellt och 1 GB/s slumpmässigt. Skulle du vilja ELI5?

Vill du utveckla? Såvitt jag kan se kostar en ynka terabyte 99 kr/mån. Hur mycket har du och vad kostar det? (Nog måste 1 exbibyte vara en siffra som "bara står där"?)

Den kostar 10dollars i månaden. Google Apps.

Helt korrekt med, 1 exabyte är inte rätt, det är helt obegränsad lagring, men vet inte om windows klarar av att skriva "Unlimited" på diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ser inte det som ett riktigt problem.
Och vem vill köra NVMe RAID på OS disk? får bara längre accesstider.

RAID 0 på två NVMe enheter ger nästan maximala hastigheter för PCI Express, lägre arbetstemperatur (ingen throttling) och hälften så mycket skrivningar på varje enhet också. Ökad IOPS vid skrivning, lägre latency överlag (edit).

Läs testet nedan.
https://www.pcper.com/reviews/Storage/Triple-M2-Samsung-950-P...

Summering:

Citat:

...so the takeaways from all of the testing we performed on the Gigabyte Z170X-SOC Force with triple M.2 Samsung 950 Pros was as follows:

SSD latency favors reduced Queue Depths heavily
RAID splits the queue across multiple devices
SSD RAIDs operate at significantly reduced latencies for a given IOPS load
Intel RST PCIe RAID adds ~6μs of latency per IO (mostly negated by above benefits)
Reduced SSD loading leads to lower operating temperatures and less chance of thermal throttling.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Buio:

RAID 0 på två NVMe enheter ger nästan maximala hastigheter för PCI Express, lägre arbetstemperatur (ingen throttling) och hälften så mycket skrivningar på varje enhet också. Ökad IOPS vid skrivning, lägre latency.

Läs testet nedan.
https://www.pcper.com/reviews/Storage/Triple-M2-Samsung-950-P...

Jo det vet jag... jag kört 4x 960 i RAID 0.
Men längre accesstider får du ju, eller logiskt sätt ska du få det.

Ja hade noll fördel vid 2 RAID 0 3 RAID 0 4 RAID 0, för jag har inget 10Gb/s nätverk oavsett mellan NAS eller internet så.

Men ge mig svart fiber så fine och trunkat 40Gb/s mellan 4x 10Gb/s nätverkskort.

950 nä och Z170 inget jag riktigt kollar på så.
Min 960 throttlar inte med EK heatsink har inga problem.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240