Moderkort med integrerad cpu på väg bort?

Permalänk
Medlem

Moderkort med integrerad cpu på väg bort?

Är moderkort med integrerad CPU helt på väg bort som produktkategori?

På Inet och Dustin finns det t.ex. endast ett alternativ och på Komplett finns det inte någon (jag räknar inte med enkortsdatorer som Raspbery Pi då).
Tittar man på prisjakt finns det inga med DDR4 och många av de som finns går endast att köpa hos obskyra butiker.

Vad kan detta bero på? Tycker det kan vara ett smidigt alternativ till mindre datorer som inte behöver mycket i prestandaväg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Är moderkort med integrerad CPU helt på väg bort som produktkategori?

På Inet och Dustin finns det t.ex. endast ett alternativ och på Komplett finns det inte någon (jag räknar inte med enkortsdatorer som Raspbery Pi då).
Tittar man på prisjakt finns det inga med DDR4 och många av de som finns går endast att köpa hos obskyra butiker.

Vad kan detta bero på? Tycker det kan vara ett smidigt alternativ till mindre datorer som inte behöver mycket i prestandaväg.

Antagligen för att det kommit ersättare som inbyggda GPU:er i CPU:er, vilket gör att det blir mindre "chips" på moderkorten = lägre kostnad.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Antagligen för att det kommit ersättare som inbyggda GPU:er i CPU:er, vilket gör att det blir mindre "chips" på moderkorten = lägre kostnad.

Jag pratar alltså inte om kort med enbart CPU, ingen GPU utan kort utan sockel med en dit lödd CPU (med integrerad GPU, eller inte).
Alltså denna typen https://www.proshop.se/Moderkort/ASRock-D1800B-ITX-Moderkort-...

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det ser rätt glest ut på hyllorna när jag kollar prisjakt utbud av moderkort med integrerad cpu. Hård konkurrens skulle jag gissa på. Intels NUC, asus vivoPC, Raspberry Pi, intels billiga pentiumprocessorer med separat moderkort och diverse färdiga medialösningar som chromecast, apple TV och smarta TV apparater har vål tillsammans norpat en hel del andelar från detta segment. Inte så poppoäis längre med dessa halvsmå lösningarna.
Men kolla mer på NUCs. De är ju dessutom mindre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom Intel vill ha egen kontroll över marknaden så har de väl helt enkelt slutat sälja passande cpuer löst för att få sälja hela färdiga systemlösningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.