Godaste kaffet?

Godaste kaffet?

Jag drack Gevalia Mellanrost ganska länge men testade nyligen Zoegas Skånerost. Först tyckte jag att Gevalia smakade bättre men efter att ha avverkat ett paket och därefter köpt Gevalia igen så insåg jag vid första Gevalia koppen att Zoegas Skånerost var godare.

Vilket kaffe anser ni godast?

Kan rekommendera Arvid Nordquist Svea

Kör mest bönor o zoegas mollbergs blandning, blandar ibland med några av de andra mörka bönorna från zoega.

Bryggkaffe: zoegas- mollbergs bandning.
espresso: mauro

Jag har gått över till Arvid Nordquist sen något år tillbaka och är väldigt nöjd.
Väljer i regel alltid deras franskrostade när jag köper.
https://www.arvidnordquist.se/kaffe/sortiment/franskrost/

Arvid Nordquist ECO. Jag vill att det ska smaka och kännas bra.

https://www.arvidnordquist.se/kaffe/sortiment/eco/

Zoegas skånerost samt Mollbergs blandning kör jag på. Men har hittat en ny favorit, ¡Viva Summer! även den från Zoegas.

Arvid Nordquist - Classic Festivita.
Vi kör Zoegas Skånerost i bryggaren på jobbet och tror det är Löfbergs (blärk!) hela bönor i maskinen på jobbet.
Zoegas är det väl inga större fel på som så men Arvid Nordquists är ändå märkbart godare, i mitt tycke.

Vad gäller vanligt kaffe så brukar det bli varannat paket Gevalia och Löfbergs, kör jag Tassimon så blir det mest Gevalia Mörkrost/Dark, samt lite espresso emellanåt.

Edit: Just ja, jag har ett paket Arvid Nordkvists av något slag jag tänkt klämma in med. Brukade gilla deras kaffe tidigare men var ett par år sedan jag drack senast.

På jobbet har vi någon form av rävgift, smakar i regel inte bra men still koffeinberoendet för en stund.

Senast redigerat 2017-08-03 13:21

Zoegas Mollbergs blandning eller Gevalias monsoon storm

Hemma: Tassimo Kapslar, Gevalia Ebony efter att de förstörde originalet 3 gånger och aldrig fick tillbaka samma.

Testat ungefär 30 olika smaker, Ebony och NY Americano fungerar för mig.

På jobbet kör vi Zoegas Espresso Palazzo och Mollbergs blandning, båda har börjat smaka trä men så blir det säkert med allt kaffe efter ett tag.

Just nu roterar jag mellan Arvid Nordquist ECO, REKO och Amigas.

Körde tidigare Zoegas Estanzia & Zoegas Hazienda som även är goda.

Lavazza delicato för bryggaren hemma

Jag testade Garants ekologiska kaffe (willys egna märke) när de var slut på Gevalia eko, Tyckte om de såpass att jag hållt mig till den

Mollbergs blandning eller Skånerost oftast.

Kör kvarn hemma och vi byter kaffe varje gång,
Några favoriter hittils är:
Zoegas Hazienda
Arvid Nordquist Amigas
Zoegas Forza!

Det har så mycket med vattnet att göra.

Där jag bor är Arvid Nordquist ECO Mellanmörk (med grön fjäril) bäst. Även Gran Dia är bra.
På annat vatten har jag blivit väldigt besviken på båda dessa. Där har Zoegas Skånerost varit bäst.

Baskaffet hemma är Buena Vista från Johan & Nyström, ett lättrostat finkaffe med viss sötma och lite fruktighet. Gillas av alla som bjudit och inbitna kaffe-med-mjölk-drickare brukar gilla det utan mjölk.

Vill ni testa ett riktigt fint kaffe utan att våga er på riktigt ljusa rostningar rekommenderas Bourbon Jungle. Och kära kaffedrickare, investera i en kvarn - din kaffebryggare kommer att tacka dig!

Nej, jag är ingen hipster boende på Söder. Bara en lätt överviktig trebarnsfar boende på landet som råkar gilla riktigt bra kaffe.

Arvid Nordquist (mörkrost) och Reko är favoriter.
Mellanrost har jag aldrig fastnat för. Forza var lite väl mörk (?), troligtvis för jag kör ganska starkt.
Köpte mollbergsblandning sists, men blev besviken.

Jag dricker Nescafe Dolce Gusto. Min favorit smak är Lungo.

Skrivet av landahl:

Jag drack Gevalia Mellanrost ganska länge men testade nyligen Zoegas Skånerost. Först tyckte jag att Gevalia smakade bättre men efter att ha avverkat ett paket och därefter köpt Gevalia igen så insåg jag vid första Gevalia koppen att Zoegas Skånerost var godare.

Vilket kaffe anser ni godast?

Kika in Matgeeks kanal på YT, han är en riktig kaffefanatiker med mycket spännande produkter i sitt kök!

Utan tvekan Zoega Gul eller Blå.

Gör en kopp just i detta nu faktiskt, har precis hittat den rätta mängden kaffe/vatten/mjölk för den perfekta koppen.

Har druckit Zoegas Dark Temptation förr, men lite för stark för mig.
Så nu har jag ett tag kört med Arvid Nordqvist, och är riktigt gott.

Gran Dia(orange förpackning) och Svea Classic kan jag rekommendera.

zoega mollbergs bandning !

Godast är väl att gå in i en butik som maler direkt och välja någon god sort men vad beträffar paketerat kaffe tycker jag Maxwell House är en av mina favoriter.

Någon som testat Småstadslivs Svart & Rivigt?
http://shop.smastadsliv.se/sv/ovrigt/kaffe-svart-rivigt.html

Jag har köpt Bellarom Gold ( 100% Arabica på paketet ) ganska länge nu, lite Gevalia-stuk men under 30:-/500 g hos Lidl.

Zoegas Skånerost är standard hemma hos mig. Ibland prövar man någon annan variant av Zoegas eller Arvid Nordkvist för att få lite variation. Zoegas Julkaffe köper jag vid den årstiden det finns.
Men av de som går att köpa i matbutiker är det enbart Zoegas och Arvid Nordkvist som får följa med hem.

I Skåne blir det Skånerost eller Mollbergs oftast. Men de har många bra i sortimentet.

Här i Stockholm föredrar jag Arvid Nordquist Reko, smakar lakrits. Awesome. https://www.arvidnordquist.se/kaffe/sortiment/reko/

Zoegas Skånerost. Blir alltid besviken när jag provar andra sorter.

Vad dricker redaktionen för kaffe?