Microsoft lägger till stöd för ögonspårning i Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft lägger till stöd för ögonspårning i Windows 10

I och med den senaste Preview-versionen av Windows 10 läggs ett inbyggt stöd för ögonspårning till, där fokus ligger på att göra det möjligt för så många som möjligt att använda operativsystemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Hatten av.
Glädjande när ny teknik används för att underlätta för de som har det besvärligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Det var ju en jädra timing... Sålde mina tobii-aktier igår (svenskt eyetrackningföretag) för det hände ju inge nytt. Det här förändrade ju en del.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hatten av.
Glädjande när ny teknik används för att underlätta för de som har det besvärligt.

Absolut. Dock tror jag inte datoranvändare framför en skärm kommer bli det stora genomslaget. Tror stenhårt på hololens när den kommer i bättre förpackning och mer finslipad mjukvara. Kommer säkert också vara en gudagova för funktionshindrade.
Jag ser bilindustrin som bla en av de större användningsområdena. Iofsig tror jag redan det används i vissa fordon idag för att detektera trötta bilförare men jag tror det kan växa till mer. Fast det är klart. Alla bilarna kör ju snart själv så det kanske är onödigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det var ju en jädra timing... Sålde mina tobii-aktier igår (svenskt eyetrackningföretag) för det hände ju inge nytt. Det här förändrade ju en del.

Surt jag som tänkt köpa dessa samma sak med mr green som stack ordentligt här om dagen. Men men så kan det vara ibland.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Tobiis aktie är just nu upp 21% i dag!

Permalänk
Medlem

Ligger tungt i Tobii och 24% lyft tackar man inte nej till. Jag tror det här kommer bli en folkaktie om de inte köps upp. Som att investera i H&M på 80-talet. När VR skjuter iväg så sitter Tobii på en guldgruva av patent för bl a foveated rendering och VR kommer bli nästa generations användargränssnitt. Företag som håller virtuella möten mellan världskontor där man kan möta varandras blickar. Sen blir det grafiska bara bättre och bättre tills det ser ut som snudd på verklighet. Tobii kommer bli min pension, vilket är tur med tanke på att staten har abdikerat det ansvaret.

Permalänk
Snusfri

Riktigt bra detta.
Efter att ha jobbat åt en person som var förlamad från axlarna och neråt, som även hade ett stort datorintresse, så vet jag hur pass mycket en sådan här lösning är värd för dessa personer.

Han hade en kamera kopplad till sin dator som styrde muspekaren tack vare en bit silvertejp man fäste på näsan samt klickade och scrollade med hjälp av ett munstycke han antingen blåste eller sög i.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

För satan... all tracking är av ondo i detta fall. Hela tekniken betyder "always on camera" om ni läst deras whitepapers.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt härlig nyhet och jättebra för de som behöver det. Men det handlar ju om "elaka Windows 10" så självklart kommer någon sur jävel hitta något negativt med detta tids nog.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kommer detta integreras med Windows hello?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fantastiskt härlig nyhet och jättebra för de som behöver det. Men det handlar ju om "elaka Windows 10" så självklart kommer någon sur jävel hitta något negativt med detta tids nog.

Tycker kemuffkamelen (hittills den enda som klagat i tråden) sätter fingret på varför jag tror folk ser något negativt med detta.

Skrivet av danedi:

För satan... all tracking är av ondo i detta fall. Hela tekniken betyder "always on camera" om ni läst deras whitepapers.

Dvs baserat på Microsofts framtidsvision (microsoft kinekt) så vill de ju inte att någon stänger av ögonspårningen.

Jag tycker det låter som en jättebra sak, så länge det kan stängas av relativt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Kommer detta integreras med Windows hello?

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar så ja

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av RVX:

Kommer detta integreras med Windows hello?

Skickades från m.sweclockers.com

Tobii 4C fungerar redan med Windows Hello. Jag loggar in vid datorn hemma den vägen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tobii 4C fungerar redan med Windows Hello. Jag loggar in vid datorn hemma den vägen.

Tack för infon,
Fungerar det felfritt hela tiden eller strular det till och från?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av RVX:

Tack för infon,
Fungerar det felfritt hela tiden eller strular det till och från?

Har varit väldigt stabilt för mig. Enda nackdelen är att där sensorn sitter (under skärmen) blir vinkeln lite "fel" för Hello som verkar vara intrimmat mot just en kamera i ansiktshöjd. Tog därför ett par försök att få till.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Har varit väldigt stabilt för mig. Enda nackdelen är att där sensorn sitter (under skärmen) blir vinkeln lite "fel" för Hello som verkar vara intrimmat mot just en kamera i ansiktshöjd. Tog därför ett par försök att få till.

Ah ok. Men skönt att höra att det fungerar felfritt i övrigt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Tycker kemuffkamelen (hittills den enda som klagat i tråden) sätter fingret på varför jag tror folk ser något negativt med detta.

Såg inte inlägget ovanför mitt först men då fick jag ju rätt. Är det Windows 10 så ska man klaga klaga klaga. Om så Windows 10 botade cancer och AIDS så hade folk hittat något att klaga på då med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tobii borde göra en mobil med sin tracking teknik i och kalla den för EyePhone

Skrivet av THB:

Riktigt bra detta.
Efter att ha jobbat åt en person som var förlamad från axlarna och neråt, som även hade ett stort datorintresse, så vet jag hur pass mycket en sådan här lösning är värd för dessa personer.

Han hade en kamera kopplad till sin dator som styrde muspekaren tack vare en bit silvertejp man fäste på näsan samt klickade och scrollade med hjälp av ett munstycke han antingen blåste eller sög i.

Finns rätt finurliga lösningar. Har träffat på en som hade mer eller mindre okontrollerade rörelser i nästan hela kroppen.
Där användes 2 knappar som satt på var sin sida om huvudet för navigering i ett specialanpassat inmatningssystem.

Dessa känns dock lite mer som Ghettomods/fullösningar jämfört med Eye-tracking.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Såg inte inlägget ovanför mitt först men då fick jag ju rätt. Är det Windows 10 så ska man klaga klaga klaga. Om så Windows 10 botade cancer och AIDS så hade folk hittat något att klaga på då med.

Du vet hur det är, haters will always be haters....

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Såg inte inlägget ovanför mitt först men då fick jag ju rätt. Är det Windows 10 så ska man klaga klaga klaga. Om så Windows 10 botade cancer och AIDS så hade folk hittat något att klaga på då med.

Skrivet av RVX:

Du vet hur det är, haters will always be haters....

Ska inte sticka under stolen med att det varit mode att klaga på Windows 10 på detta och många forum.

Hoppas det inte behöver betyda att man blir ihopbuntad med de som klagar för sakens skull, när man för fram anledningar till varför vissa saker kanske inte är så bra oavsätt vilket os, plattform eller liknande det implementeras i.

För att göra något sådant visar ju att man inte är bättre än de man (visserligen relativt med rätta) förlöjligat.

Vad jag menar är kort och gott:
Om någon nu höjer en varningens finger för varför man kanske bör vara lite kritisk när något som kan medföra ökad datainsamling implementeras... snälla, kalla oss respektfullt för foliehattar istället för windows 10 hatare.

Edit: citerade även Bruce Wayne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zilanto:

Tobii borde göra en mobil med sin tracking teknik i och kalla den för EyePhone

Finns rätt finurliga lösningar. Har träffat på en som hade mer eller mindre okontrollerade rörelser i nästan hela kroppen.
Där användes 2 knappar som satt på var sin sida om huvudet för navigering i ett specialanpassat inmatningssystem.

Dessa känns dock lite mer som Ghettomods/fullösningar jämfört med Eye-tracking.

Skickades från m.sweclockers.com

Huawei Honor Magic använder Tobiis EyeCore-algoritmer men inte Tobiis hårdvara. Så det finns nästan
Tyvärr kom ju inte den telefonen till Europa.

Ed: Fast där används inte eyetracking på samma sätt. Där används eyetracking till telefonens AI.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Grattis alla Tobii ägare

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Ska inte sticka under stolen med att det varit mode att klaga på Windows 10 på detta och många forum.

Hoppas det inte behöver betyda att man blir ihopbuntad med de som klagar för sakens skull, när man för fram anledningar till varför vissa saker kanske inte är så bra oavsätt vilket os, plattform eller liknande det implementeras i.

För att göra något sådant visar ju att man inte är bättre än de man (visserligen relativt med rätta) förlöjligat.

Vad jag menar är kort och gott:
Om någon nu höjer en varningens finger för varför man kanske bör vara lite kritisk när något som kan medföra ökad datainsamling implementeras... snälla, kalla oss respektfullt för foliehattar istället för windows 10 hatare.

Edit: citerade även Bruce Wayne

Det är lite olika kategorier kan man väl säga. Man kan vara foliehatt men det jag tycker är vanligast är helt klart cynism. Om någonting i teorin skulle kunna missbrukas så utgår man ifrån att det är huvudsyftet med tekniken och det blir helt enkelt extremt obalanserat och tröttsamt att höra på stup i kvarten. Visst är det så att om mängder med data samlas in och kan samköras så skulle det kunna missbrukas på alla möjliga obehagliga sätt, självklart. Men det gäller ju inte bara Microsoft utan Google, Facebook, apple osv osv men med de andra företagen så hör man sällan liknande farhågor lyftas. Detta får mig att dra slutsatsen att man bestämt sig för att klaga på just Microsoft och Windows 10.

Om man var genuint oroad över sin egen integritet skulle man helt enkelt sprida ut kritiken men det görs inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tobii 4C fungerar redan med Windows Hello. Jag loggar in vid datorn hemma den vägen.

Samma här, använder också den funktionen för inlogg med min Tobii 4C. Works grrrrrrrreat för att sno en annan catch phrase

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av emilakered:

Har varit väldigt stabilt för mig. Enda nackdelen är att där sensorn sitter (under skärmen) blir vinkeln lite "fel" för Hello som verkar vara intrimmat mot just en kamera i ansiktshöjd. Tog därför ett par försök att få till.

Kan du inte borra ett hål i skärmen i ögonhöjd och låta kamerans lins sticka ut genom det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Det är förjävligt. Inte nog med att Microsoft ska veta allt man gör med sin dator genom Windows, nu ska dom ha koll på vad man tittar på också.

#Kränkt!

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ratatosk:

Kan du inte borra ett hål i skärmen i ögonhöjd och låta kamerans lins sticka ut genom det?

Så kan man också göra, men det är inte rätt!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Det är förjävligt. Inte nog med att Microsoft ska veta allt man gör med sin dator genom Windows, nu ska dom ha koll på vad man tittar på också.

#Kränkt!

De kan ju inte hålla på och visa reklam om inte folk tittar på den, förstår du väl?

Du vill se ett klipp på youtube, men blockeras av reklam. Reklamen pausas automatiskt om du inte faktiskt tittar på den. Då får man ta hörlursstället, i form av ett dockhuvud och ställa framför kameran samtidigt som man sätter på kaffe och reklamen spelar färdigt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Såg inte inlägget ovanför mitt först men då fick jag ju rätt. Är det Windows 10 så ska man klaga klaga klaga. Om så Windows 10 botade cancer och AIDS så hade folk hittat något att klaga på då med.

Givetvis, hur skulle det se ut då, jorden skulle ju överbefolkas...!!!!