Problem att installera Windows på RAID 0

Permalänk
Avstängd

Problem att installera Windows på RAID 0

Tjena! Har två stycket 960 EVO drives som jag har satt upp som raid 0, har stängt av CSM kör via UEFI Bios och har en sticka med iRST drivers, men när jag söker efter drivrutinerna på rätt USB med drivrutinerna så står det "Inga enhetsdrivrutiner hittades. Kontrollera att installationsmediet innehåller rätt drivrutiner och klicka sedan på OK".

Har kollat i bios och där kan jag se RAID volymen och allt ser fine ut i BIOS.

Har testat allt, olika versioner av iRST, Samsungs egna drivers. Vet inte hur jag ska göra nu riktigt, har slut på ideér, please help...

Kan även till lägga att jag ringt både microsoft & samsung och mer inkompetenta människor får man leta efter...

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

Tjena! Har två stycket 960 EVO drives som jag har satt upp som raid 0, har stängt av CSM kör via UEFI Bios och har en sticka med iRST drivers, men när jag söker efter drivrutinerna på rätt USB med drivrutinerna så står det "Inga enhetsdrivrutiner hittades. Kontrollera att installationsmediet innehåller rätt drivrutiner och klicka sedan på OK".

Har kollat i bios och där kan jag se RAID volymen och allt ser fine ut i BIOS.

Har testat allt, olika versioner av iRST, Samsungs egna drivers. Vet inte hur jag ska göra nu riktigt, har slut på ideér, please help...

Enl. manualen:
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA2066/ROG_STRIX_X299-E_...
sida 3-9
ser lätt enl. mej du väljer väl PCIE-raid i menyn?

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fAkkFejz:

Enl. manualen:
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA2066/ROG_STRIX_X299-E_...
sida 3-9
ser lätt enl. mej du väljer väl PCIE-raid i menyn?

Har följt detta till punkt och prickar, som sagt det är inte själva raid setupen som strular utan det är när jag ska installera windows på raid volymen, när jag försöker loada drivrutinen så står det "Det fick inte att installera drivrutinen [Intel Chipset SATA RAID Controller] Hör med leverantören om det finns en uppdaterad drivrutin..

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem

@Koolance94:
Om det är 64bit Windows accepterar det bara signerade 64bit drivrutiner.
Prova med 32bit drivrutiner om det inte finns signerade 64bit, då 32bit inte behöver vara signerade.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

@Koolance94:
Om det är 64bit Windows accepterar det bara signerade 64bit drivrutiner.
Prova med 32bit drivrutiner om det inte finns signerade 64bit, då 32bit inte behöver vara signerade.

Yes ska testa, hoppas det fungerar annars är det snart rage quit

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Koolance94:

Yes ska testa, hoppas det fungerar annars är det snart rage quit

Nope fungerar ändå inte..

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem

Förmodar att du tänkt på att extrahera drivrutinerna, så du inte har något som är typ tänkt att köras via ett setup program som då gör det i samband med installationen?

Permalänk
Inaktiv

Tråkigt att det ej fungerar, det känns som att raid 0 med m.2 diskar på budget inbyggda raidkontrollers är inget som testas så mycket och man får bli en betatestare.

Jag kör också med dubbla 960 evo, men ingen raid alls. Man får ändå ut bra prestanda om man sprider belastningen så att båda diskar jobbar. Alltså kör man windows på en och applikationerna, filerna på en annan så blir prestandan bättre om allt låg på systemdisken. Förr i tiden så varnade vissa program om man installerade dem på systemdisken och rekommenderade att man installerade dem på en egen.

För mer krävande saker så kör jag med ramdrive:
#16742914

Frågan är inte om min uppsättning med dubbla diskar utan raid, i vissa lägen kan prestera bättre än den inbyggda kassa raidkontrollen som finns i mitt moderkort?

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att påpeka att SSDer i RAID0 sällan ger något mer än att det ser bra ut i benchmarks. Med det sagt kör jag själv med 2 SSDer i RAID i min Alienware 17

Permalänk
Medlem

Du kan lika gärna skapa Raid 1 i windows som i bios om du inte har en riktig raid controller. Den raid som finns i bios tillför inget tyvärr.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Du kan lika gärna skapa Raid 1 i windows som i bios om du inte har en riktig raid controller. Den raid som finns i bios tillför inget tyvärr.

Fast en RAID1 blir väl bara halva storleken om jag nu minns rätt?

Permalänk
Medlem

@improwise:

OK
missade det, du vill köra Raid 0? då kan du köra stripe eller expanded volume i windows ger samma effekt

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

@improwise:

OK
missade det, du vill köra Raid 0? då kan du köra stripe eller expanded volume i windows ger samma effekt

Jag kör redan de RAID jag behöver men TS verkar vilja köra RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag kör redan de RAID jag behöver men TS verkar vilja köra RAID 0

Ja Raid 0 är stripe

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

Har följt detta till punkt och prickar, som sagt det är inte själva raid setupen som strular utan det är när jag ska installera windows på raid volymen, när jag försöker loada drivrutinen så står det "Det fick inte att installera drivrutinen [Intel Chipset SATA RAID Controller] Hör med leverantören om det finns en uppdaterad drivrutin..

här är en video: https://www.youtube.com/watch?v=iKXUbjTszYg
han laddar ner INTEL IRST nyaste och lägger i en mapp på sin win10 USB.
Loadar driver i win10 setpup och sen pekar på mappen han gjorde på win10 USBn.
Så fick man göra förr i winxp,win7 oxå loada sata,raid-drivers från usb,cd
och syns inte drivern på USB prova då annan port eller annans sticka.
hoppas det funkar annars är det väl nåt med secure boot som orsakar det.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fAkkFejz:

här är en video: https://www.youtube.com/watch?v=iKXUbjTszYg
han laddar ner INTEL IRST nyaste och lägger i en mapp på sin win10 USB.
Loadar driver i win10 setpup och sen pekar på mappen han gjorde på win10 USBn.
Så fick man göra förr i winxp,win7 oxå loada sata,raid-drivers från usb,cd
och syns inte drivern på USB prova då annan port eller annans sticka.
hoppas det funkar annars är det väl nåt med secure boot som orsakar det.

testat med exakt detta :/ fortfarande fungerar det inte..

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

testat med exakt detta :/ fortfarande fungerar det inte..

Har gjort exakt samma sak 2 gånger. Senast ca 2 veckor sedan då jag installerade om Win10
Här är drivern jag använde. https://drive.google.com/open?id=0B_5sawCqzTYtZlMyWk5Tb3BCZjg
Vet inte om det är samma som du testat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zyy:

Har gjort exakt samma sak 2 gånger. Senast ca 2 veckor sedan då jag installerade om Win10
Här är drivern jag använde. https://drive.google.com/open?id=0B_5sawCqzTYtZlMyWk5Tb3BCZjg
Vet inte om det är samma som du testat.

Har fått igång det nu, visade sig att de var problem med ISO filen till Windows som jag gjorde via SUDU command i Mac efter som jag inte hade någon annan dator tillgänglig. Får dock "Bara" ut 2900MB/s och det är ju knappt prestandan man får utan en 960 EVO. Någon som har tips på hur man kan pusha upp det lite?

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

Har fått igång det nu, visade sig att de var problem med ISO filen till Windows som jag gjorde via SUDU command i Mac efter som jag inte hade någon annan dator tillgänglig. Får dock "Bara" ut 2900MB/s och det är ju knappt prestandan man får utan en 960 EVO. Någon som har tips på hur man kan pusha upp det lite?

Yep... ta dem ur RAID igen.

Troligen är den ena av dessa M.2 kontakter kopplade via moderkortets PCI-E vilket begränsar prestandan. Dessutom lägger RAID till latens, som gör en SSD sämre än utan RAID, speciellt med NVMe SSDer. Du får bättre prestanda med dem som separata diskar som @anon159643 säger ovan. De kan då fungera som individuella diskar och kan jobba oberoende av varandra.

Och skulle du mot förmodan "få lite mer i benchmarks", så kommer IRL prestandan ändå vara sämre då sekventiell prestanda är totalt värdelös där...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Yep... ta dem ur RAID igen.

Troligen är den ena av dessa M.2 kontakter kopplade via moderkortets PCI-E vilket begränsar prestandan. Dessutom lägger RAID till latens, som gör en SSD sämre än utan RAID, speciellt med NVMe SSDer. Du får bättre prestanda med dem som separata diskar som @Johan86c säger ovan. De kan då fungera som individuella diskar och kan jobba oberoende av varandra.

Och skulle du mot förmodan "få lite mer i benchmarks", så kommer IRL prestandan ändå vara sämre då sekventiell prestanda är totalt värdelös där...

Aa ska byta tillbaka och köra en OS disk och en spel disk. Tänkte köra med hardware raid framöver men just nu så får jag köra separat, helt j*vla sjukt att VROC endast går med Intels egna nvme diskar.

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koolance94:

Aa ska byta tillbaka och köra en OS disk och en spel disk. Tänkte köra med hardware raid framöver men just nu så får jag köra separat, helt j*vla sjukt att VROC endast går med Intels egna nvme diskar.

Samsung officiellt stöder ju inte RAID på konsumentprodukterna. Du måste ta deras enterprise klassade diskar för att få RAID funktioner. Sen har ju Intel alltid satsat på den nivån även i enklare entusiast produkter, vilket helt klart är ett plus.

Men det kan inte vara många saker som ha nytta av M.2 RAID prestanda, vs single M.2 prestanda. Du får inte lägre latens utan att gå till RAM eller Optane. Och med NVMe så kan man ju få upp prestandan i krävande situationer.

Så jag tror mer att folk kör M.2 RAID för att man kan... lite som att köpa en Lamborghini/Ferrari för att sedan trimma och modda den. Men det är inte någon poäng rent effektivt, imho.