Snabbtest: Minnesfrekvenser med AMD Ryzen 5 1600X och Intel Core i5-7600K

Permalänk
Medlem

Kör mina i 2667 med den tightaste timingen som bioset erbjuder, känns stabilt.
"Leia, vad fin hon var"
info önskas, har inte sett henne förut, samlar på figuriner från Sideshow, Weta mfl.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Om man tar med minnestimingen i beräkningen så är jag inte förvånad över resultaten, det förklarar då även varför man över lag vinner mer med Intel än AMD.

Med en snabb beräkning så bör skilnaden i minneshastighet vara ungefär:
Ryzen ~12.5%
Core ~25%

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus84:

nä är riktigt imponerad över ryzen, kan nästan överväga en bara dom får till spelprestandan lite...men gen2 "ryzen kommer" ju bli grym

Passa på innan Intel släpper nästa stora steg.
Att AMD äntligen kommit ikapp har med patent att göra, de kan äntligen använda sig av Intels design och få likvärdig prestanda. Just nu är det optimalt läge att köpa processor. 👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Står att det är CAS 16 (16-16-16-39) i artikeltexten.

Jag tror dock 3200 C16 ändå är snabbare än 2666 C14. CAS latency anges ju i clock cycles, så t.ex.
14 * 2000 / 2666 = 10.5 ns
16 * 2000 / 3200 = 10 ns
Alltså har 3200 C16 lägre latency.

Däremot har 3200 C14 ännu lägre latency, vilket Ryzen gillar. Men då måste man köpa betydligt dyrare minnen än t.ex. de vanliga populära Corsair LPX 3200, som är C16.

Jag blev också förvånad att dom hade valt 3200 CAS 16! Jag hade förväntat mej C14.

14 * 2000 /3200 = 8,75 ns

Jag tror att det hade blivit större prestandavinster med C14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Ska själv köpa någon av dom [Ryzen 5] inom kort, tänkte om det fanns några skillnader i “klockbarhet" 😁
1600 får man ju med kylare vilket är ett plus imo.

Skillnaderna ligger mellan individer, inte mellan modellerna.
Jag använder standardkylaren och överklockar utan att störas av ljudnivån.

Skrivet av yubi:

Jag blev också förvånad att dom hade valt 3200 CAS 16! Jag hade förväntat mej CAS 14...

Stor skillnad i pris där. CL16 kostar ca 1500kr, CL14 kostar ca 2000kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mirialia:

Ska själv köpa någon av dom inom kort, tänkte om det fanns några skillnader i “klockbarhet" 😁

1600 får man ju med kylare vilket är ett plus imo.

Skickades från m.sweclockers.com

Är ett plus om man kör på original kylare då är det ganska mycket man tjänar på att köra 1600an och trots 1600x är högre klockad så tror jag det kommer mer ner till tur för oc prestanda och lägsta modellerna i en serie är prisvärdast och alla ryzen verkar vara väldigt konsekvent i sin oc marginal och landa på 3800-4ghz oavsett mängd med kärnor eller bas mhz så ärligt tror jag inte det skiljer nått alls och är som FX serien med 8320 och 8350 som är samma cpu och båda klockade lika bra

Men även fast man vet och är 99% säker så är det någon psykisk blockering som säger att det kanske är värt att gå upp en nivå för man ev kan vinna några mhz

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Får the löv of Gud, ge mig lite 1440p. Jag vet att CPUn blir mindre viktig vid högre upplösningar, men jag vill ändå se hur de båda processorerna hanterar det.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Hade vart intressant om ni haft 2133Mhz också, så slipper jag titta på Linus.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.legitreviews.com/ddr4-memory-scaling-amd-am4-platf...
Varsågod

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Hur kan Civ6 va så tungdrivet när det är så simpel, barnslig grafik?

Om du någonsin spelat det förstår du 😉

Kortfattat: Blir jobbiga uträkningar när spelet ska utföra drag från typ 10 andra spelare eller AI. Speciellt sent i en match.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Om du någonsin spelat det förstår du 😉

Kortfattat: Blir jobbiga uträkningar när spelet ska utföra drag från typ 10 andra spelare eller AI. Speciellt sent i en match.

Skickades från m.sweclockers.com

Men Civ5 är mycket lättdrivnare? Grafiken i det är fortfarande 80% lika fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Stor skillnad i pris där. CL16 kostar ca 1500kr, CL14 kostar ca 2000kr.

Samtidigt, 2x 8 GB LPX 2666 C16 och 2x 8 GB LPX 3200 C16 kostar båda 1599:- (på Inet). Så artikeln tillför egentligen inte så mycket eftersom valet redan är givet (kostar de lika mycket väljer man självklart de snabbare. Samma om det skiljer typ en hundring).

Däremot är det kanske folk som funderar på om det är värt att lägga 500:- extra på 3200 C14 eller inte. I min mening är det värt pengarna, förutsatt att man då inte behöver snåla in på något annat i bygget (t.ex. 240 istället för 500 GB SSD, sämre grafikkort eller liknande). Det är inte det effektivaste sättet att öka prestandan, men har man budget för det så ger det systemet de där sista procenten för att få optimal prestanda från CPU:n.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Däremot är det kanske folk som funderar på om det är värt att lägga 500:- extra på 3200 C14 eller inte. I min mening är det värt pengarna, förutsatt att man då inte behöver snåla in på något annat...

Det riktigt stora frågetecknet ligger ju fortfarande i hur hårt man kan klocka och tajma minnet på den hårdvara man har.
Det är ju ingen vits att lägga 500kr extra på minnet om du ändå bara kan köra båda alternativen i 2933MHz med CL16.
Kan mycket väl kräva att man också lägger 500-1000 kr extra på moderkortet bara för att kunna utnyttja det nominellt snabbare minnet.

Jag har ju råkat ut för den begränsningen själv, med ett minne som officiellt ska stödjas. Kan kanske hända att jag lyckas få upp det en bit till om jag manuellt går in och justerar ännu fler parametrar, men det kommer att bli väldigt mycket trial and error...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vlademil:

Om du någonsin spelat det förstår du 😉

Kortfattat: Blir jobbiga uträkningar när spelet ska utföra drag från typ 10 andra spelare eller AI. Speciellt sent i en match.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nää. Civ 3/4/5 och miljoner andra äldre spel har också många beräkningar att utföra.

Permalänk
Skrivet av tEan:

Hmmm,hur var det nu med det här tjatet på forumet att "ryzen har massor av prestanda att hämta med högre minnesfrekvens,medans intel inte hade det".Här har vi svaret svart på vitt.

De jämför ju 2666 med 3200, och vi vet inte om timings, tittar man på 2400 och jämför med 3600 är de ju en helt annan grej.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Enligt dig är det ju irrelevant att den är efter, stickprovet säger ju ingenting. Så förstår inte varför du ens nämner det, eller gäller det bara för i5an?

Om du anser att testet är ofullständigt p.g.a. för litet stickprov så köper jag det argumentet, men då kan du inte heller väga fördelen åt någon av konkurrenterna.

Ledsen för sent svar. Ja, du har helt rätt. Problemet är nog att jag redan bestämt mig för att Ryzen halkar efter i spelprestanda efter att ha läst större, tidigare tester. Med denna förutfattade mening räckte inte det här lilla stickprovet för att ändra min uppfattning om det generella fallet. Hade det här testet varit det första jag sett hade jag nog tänkt att Ryzen hade ungefär lika bra spelprestanda som konkurrenten, men nu är det inte det. Därmed inte sagt att Ryzen faktiskt halkar efter, jag bara tycker inte att det här testet bevisar motsatsen med den information som jag hade sen tidigare.

Bara för tydlighets skull: Jag hade själv valt en Ryzen i dagsläget, både för att det ändå kommer vara GPU:n som flaskar i de upplösningar jag tänker spela i de närmaste åren, och för att jag har ett behov av bra flertrådsprestanda, och där är det verkligen inget snack om att Intel halkar efter i samma prisklass.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Inaktiv

Vad skulle ni gått på till min 8600K?

32Gb 2133MHz cl14 eller 16Gb 3200MHz cl16

Har 32Gb kittet liggandes.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon200632:

Vad skulle ni gått på till min 8600K?

32Gb 2133MHz cl14 eller 16Gb 3200MHz cl16

Har 32Gb kittet liggandes.

Jag skulle absolut gått på 32 GB 2133, du kan eventuellt testa att klocka dessa lite, men även i 2133 skulle jag föredra 32 GB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Jag skulle absolut gått på 32 GB 2133, du kan eventuellt testa att klocka dessa lite, men även i 2133 skulle jag föredra 32 GB.

Tack, ska prova klocka lite och se.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon200632:

Tack, ska prova klocka lite och se.

Ett enkelt knep är att se vilka inställningar högre klockade minnen, i samma serie har och utgå från detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |