Högupplöst bildskärm för foto och video?

Permalänk
Medlem

Så här ser Phillips skärmen ut. Jag tycker den ser bra ut med detta test. Klippet spelas upp i slow motion.

https://vimeo.com/462417911

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Bildexpert 📺

@stoffe_83: En 60 Hz-skärm som kör 60 Hz är väldigt sällan problem. Den Philips BDM4350UC som hoppade var 141:e frame hör till undantaget som bekräftar regeln.

Permalänk
Medlem

Okej, men denna är en freesync skärm och jag har ett AMD rx580 grafikkort med freesync. Kan man testa freesync med frameskipping? Kanske inte är så relevant egentligen.

Borde jag ansluta den via HDMI eller via DP? Jag har den ansluten via HDMI nu.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av stoffe_83:

Borde jag ansluta den via HDMI eller via DP? Jag har den ansluten via HDMI nu.

Anslut med den metod som ger den signal och funktion du vill använda. I det här fallet brukar det vara sak samma med 4K/60 då skärmarna som regel är begränsade till just de 18 Gbps som man får ut som mest via HDMI.

Dock varierar det om Freesync fungerar via HDMI. Men det meddelar ju AMD:s drivrutin direkt.

Ifall du vill kolla problem med Freesync och att det hackar och rycker är detta inte rätt testmönster eftersom det är ett konstant flöde och det använder inte rendering på det sättet som aktiverar adaptiv synk.

Du behöver spela spel och kanske försöka få tag på AMD:s Freesync-demo. Sedan kör du med skärmens frekvensindikator (om den finns) och FPS-mätare i spel. Jämför med och utan Freesync aktiverat i dina favoritspel.

Men ska du verkligen ha den här skärmen för att spela? Tyckte du skrev om att inte spela alls. För om du bara ska använda skärmen som vanligt så är Freesync oviktigt. Det vill säga att du letar efter en problematik som inte applicerar för dig.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för utförligt svar. Jag kan ju testa en DP kabel, kommer det att påverka bitdjupet? Jag kommer att ha skärmen för film och foto. Men nu med nytt grafikkort och skärm, så skulle jag vilja testa något spel. Det enda jag är sugen på är nya Flightsim från MS. Kerbal Spaceprogram är bra oxå men det kanske inte nyttjar hårdvaran så bra.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Bildexpert 📺

@stoffe_83: Du kan testa DP och se ifall du får igång 10 bitar:s signal för det kan ligga precis på marginalen för HBR2-hastighet. Det lär dock vara sak samma i praktiken.

Permalänk
Medlem

Hur kan jag verifiera 10 bit signalen? Går det att se någonstans?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Enligt denna så kanske det inte räcker med HDMI för 10 bit 4K och 60 Hz.

https://community.cedia.net/blogs/david-meyer/2018/05/16/hdmi...

Beror lite på vad chroma subsampling värdet ligger på. Det vet jag heller inte tyvärr.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Bildexpert 📺

HDMI 18 Gbps och 4K/60 räcker till 8 bitar. Du vill inte subsampla färger på en skärm du använder för foto och video eftersom du aldrig vet om artefakterna och felen du ser beror på ditt foto eller din är något som din skärm introducerar i och med subsamplingen.

Displayport klarar 4K/60 med 10 bitar. Då förutsatt att skärmen är byggd/har kretsarna för att köra den bandbredden. Majoriteten skärmar stryper trots det vid 18 Gbps även för Displayport.

Du kan se ifall det är 10 bitar ifall både skärm och drivrutin bekräftar det. Sedan är det upp till mjukvaran som används om den använder 10 bitars färgdjup. Och det är också upp till skärmens kvalitet hur stor skillnad 10 bitar egentligen ger. Vilket på en konsumentskärm ofta är minimalt.

Permalänk
Medlem

Okej nu har jag köpt en DP-DP revision 1.4 kabel på 2 meter från Inet. Jag får bild vid post. Sen får jag ingen bild i något av operativsystemen som jag startar. Ska jag ansluta DP-kabeln i någon speciell DP-port vid uppstart eller är någon annan inställning som ska ställas in först?

Kan oxå tillägga att jag är mycket tacksam för all hjälp jag fått hittils i denna tråd!

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ska normalt bara fungera. Snarare att folka har tvärtomproblemet med DP. De får bara bild efter OS har startat och kommer inte åt BIOS eller liknande via DP.

Permalänk
Medlem

Okej, jag föredrar ju bild i mitt OS om jag får välja. Men vilken displayport på grafikkortet ska man välja? Jag har inte hittat något om det när jag sökt på tillverkarens hemsida om det. Tack för svar.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Bildexpert 📺

Vilken som. Men testa om du av någon oväntat anledning lyckas bättre i en annan. Ibland är det bara lite fippel som behövs.

Permalänk
Medlem

Okej jag får det inte att funka i någon av portarna. Kan mitt grafikkort vara defekt kanske?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag löste detta med en ny dp-kabel. Glömde skriva det.

Men jag har en ny fråga. Jag behöver ytterligare en 4K-skärm med IPS-teknik. Jag tycker att inte att full hd skalning ser bra ut med min Philips 288E2A skärm. Finns det andra alternativ i samma prisklass att föredra?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.