AMD Ryzen Threadripper innehåller fyra Zeppelin-kretsar

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen Threadripper innehåller fyra Zeppelin-kretsar

Lanseringen av AMD Ryzen Threadripper den 10 augusti närmar sig med stormsteg, och nu avslöjas uppseendeväckande detaljer kring kretsuppsättningen – 32 kärnor är närvarande på kislet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Pimpar man sin TR-dator med LEDs kan man kalla den LED Zeppelin

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Tror ni man kan låsa upp med en blyertspenna?

Permalänk
Medlem

Fan vilket j≠≠≠≠a monster till CPU

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Nu fattar jag inte ett skvatt. En vanlig cpu består av en krets typ denna: http://imgur.com/NwY18Ue
Är det 4st på en Threadripper och 2 är avaktiverade? Är det då en extremt stor cpu-sockel och dålig kvalite på yielden så de fyller ut tomrummet med trasiga kretsar? Billigare hade annars varit och göra dummykretsar vilket de kanske gör?

Annars som sagt 10 000kr för en 16 core cpu är skitbilligt, problemet är bara att till en sådan cpu ska man gärna ha 256GB ram och priset på en skaplig komplett dator hamnar runt 50 000kr och när jag för ej länge sedan köpte min 7700k + Ryzen 1800X, så blir det att avvakta.

Permalänk

16 kärnors varianten har den 32 trådar då eller?
i så fall är det ju rätt bra pris för dom här körs väl i 3-4Ghz?
För 10k får man två intel cpuer med 8(16) var dvs 32 totalt men dock i 2.1 ghz bara

Kanske hade blivit en sån här i stället om den fanns när man byggde en hemma server förra året. Dvs om ram kraven inte är helt absurda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu fattar jag inte ett skvatt. En vanlig cpu består av en krets typ denna: http://imgur.com/NwY18Ue
Är det 4st på en Threadripper och 2 är avaktiverade? Är det då en extremt stor cpu-sockel och dålig kvalite på yielden så de fyller ut tomrummet med trasiga kretsar? Billigare hade annars varit och göra dummykretsar vilket de kanske gör?

Annars som sagt 10 000kr för en 16 core cpu är skitbilligt, problemet är bara att till en sådan cpu ska man gärna ha 256GB ram och priset på en skaplig komplett dator hamnar runt 50 000kr och när jag för ej länge sedan köpte min 7700k + Ryzen 1800X, så blir det att avvakta.

Deras yield är antagligen utmärkt. Men är billigare att ha 1 process och 1 design än att ha två separat.

Hela tänkte med Zen har varit att göra så lite olika delar fysiska varianter (för att hålla volym uppe och design kostnader nere). Sedan så låser man vissa funktioner och cores beroende på vilken modell man skapar.

I princip har AMD bara två nya cpuer Ryzen 1800x och Epyc 7601. Alla andra är begränsade/låsta varianter av dom två.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Garderoben: Dom har boost på 4Ghz och base på 3.5-3.6Ghz.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu fattar jag inte ett skvatt. En vanlig cpu består av en krets typ denna: http://imgur.com/NwY18Ue
Är det 4st på en Threadripper och 2 är avaktiverade? Är det då en extremt stor cpu-sockel och dålig kvalite på yielden så de fyller ut tomrummet med trasiga kretsar? Billigare hade annars varit och göra dummykretsar vilket de kanske gör?

Annars som sagt 10 000kr för en 16 core cpu är skitbilligt, problemet är bara att till en sådan cpu ska man gärna ha 256GB ram och priset på en skaplig komplett dator hamnar runt 50 000kr och när jag för ej länge sedan köpte min 7700k + Ryzen 1800X, så blir det att avvakta.

Den kan vara billigare att montera en riktig krets och inaktivera fungerande och/eller trasiga än att ställa om produktionen och montera dummys. Själva kretsarna är inte den stora delen av priset du betalar.

Sen går det använda 16 core cpu utan 256GB ram, beror helt på vilket arbete man gör

Permalänk
Medlem

Var det det här som Intel hånade AMD över?

EDIT: Nej, det handlade om Epyc tydligen:
https://m.sweclockers.com/nyhet/24122-intel-epyc-ar-bara-fyra...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skäggig legend

Intel: Look we have 18 cores, much better than 16 cores.
AMD: That is cute, here we have a 32 core CPU.

Inte helt oväntat att det blir så (skrev det i en annan tråd precis)

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inaktiv

Synd bara att det är två som är inaktiverade. Skulle vara trevligt om de stängde av några kärnor i varje. Bättre kylning så än med bara två stycken CCX som jobbar.

Vet att folk har gjort liknande på Xenons där man köper 16 core CPU och sedan inaktiverar alla utom 4 (specifika 4 inte slumpmässiga) för att kunna trycka CPUn högre i frekvens.

Permalänk
Inaktiv

32 kärnor blir gött kör dubbla cpu'er på det så blir det att köra av. varför man skulle behöva 256gb minne förstår jag inte alls, har inga problem att köra min 6 och 8 core på 100% utan att knappt använda någon ram alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu fattar jag inte ett skvatt. En vanlig cpu består av en krets typ denna: http://imgur.com/NwY18Ue
Är det 4st på en Threadripper och 2 är avaktiverade? Är det då en extremt stor cpu-sockel och dålig kvalite på yielden så de fyller ut tomrummet med trasiga kretsar? Billigare hade annars varit och göra dummykretsar vilket de kanske gör?

Annars som sagt 10 000kr för en 16 core cpu är skitbilligt, problemet är bara att till en sådan cpu ska man gärna ha 256GB ram och priset på en skaplig komplett dator hamnar runt 50 000kr och när jag för ej länge sedan köpte min 7700k + Ryzen 1800X, så blir det att avvakta.

Varför skulle du behöva så mycket ram? Det beror ju HELT på vad du använder datorn till

Permalänk
Medlem

Är troligtvis så pga att de ska kunna få ut 4 kanalers ddr4 samt 64st pci expresskanaler

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Inaktiv

Helt otroligt att det är så billigt att tillverka kislet så att man kan lämna två stycken kretsar oanvända. Inte nu för att Threadripper är billiga men det kostar väl mer att tillverka olika pinouts på Epyc och Threadripper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Deras yield är antagligen utmärkt. Men är billigare att ha 1 process och 1 design än att ha två separat.

Hela tänkte med Zen har varit att göra så lite olika delar fysiska varianter (för att hålla volym uppe och design kostnader nere). Sedan så låser man vissa funktioner och cores beroende på vilken modell man skapar.

I princip har AMD bara två nya cpuer Ryzen 1800x och Epyc 7601. Alla andra är begränsade/låsta varianter av dom två.

Det låter dyrt att sälja en 16 core strypt till (10 core?) Och sedan sälja den billigare medan kostnaden att tillverka den är det samma för båda modellerna?

Eller tänker jag helt fel nu?

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem

Affärsmodell där man får betala ett antal tusenlappar för att låsa upp nya kärnor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förmoderligen så är någon kärna död på epyc processorerna så dom säljs som threadripper

Permalänk
Avstängd

Mer volt och aktivera var min första tanke om det kommer gå eller inte lämnar jag osagt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tror ni inte att de använder sig av samma robotar för att montera Epyc och Threadripper och att det är orsaken till att det är fyra Zeppelin-kretsar på CPUn?
Jag kan se...utmaningar...i kylning, tänk om bara två av kretsarna genererar värme

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

Den kan vara billigare att montera en riktig krets och inaktivera fungerande och/eller trasiga än att ställa om produktionen och montera dummys. Själva kretsarna är inte den stora delen av priset du betalar.

Sen går det använda 16 core cpu utan 256GB ram, beror helt på vilket arbete man gör

Det kan ju också vara så att det inte är förrän chippet sitter på en sockel som det går att testa och dra några slutsatser om tillståndet och sedan konfigurera ...???

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Förmoderligen så är någon kärna död på epyc processorerna så dom säljs som threadripper

Ja garanterat detta. Threadripper är troligtvis Epyc som inte är fullt fungerande kretsar. Trodde detta var känt sedan tidigare? Förstår ärligt talat inte förvirringen i den här tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

@edda123: Fast finns epyc cpuer ner till 8 cores. Så dom "behöver inte" bara göra gör om alla trasiga epyc till TR. Kan lika väl sälja dom som low end epyc.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tror ni inte att de använder sig av samma robotar för att montera Epyc och Threadripper och att det är orsaken till att det är fyra Zeppelin-kretsar på CPUn?
Jag kan se...utmaningar...i kylning, tänk om bara två av kretsarna genererar värme

Närmsta jag hittade, hur pass relevant den 8 år senare överlåter jag till nån mer påläst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasp:

Varför skulle du behöva så mycket ram? Det beror ju HELT på vad du använder datorn till

Visst men ytterst få applikationer utnyttjar 16 core 32 threads cpu, de laster man lägger på en sådan cpu slukar oftast bokstavligen ram.
Lägger man 15 000kr på ett moderkort plus cpu, sedan kanske 10 000kr till på ssd, så känns det ej lite fel och hålla på och swapa på ssdn hela tiden.

Mitt påstående är alltså att majoriteten som vill ha en 16 core cpu och utnyttja den till fullo, få köpa dyra andra hårdvaror. För personer som kör lätta saker, ja 16 core kanske inte är rätt val för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Visst men ytterst få applikationer utnyttjar 16 core 32 threads cpu, de laster man lägger på en sådan cpu slukar oftast bokstavligen ram.
Lägger man 15 000kr på ett moderkort plus cpu, sedan kanske 10 000kr till på ssd, så känns det ej lite fel och hålla på och swapa på ssdn hela tiden.

Mitt påstående är alltså att majoriteten som vill ha en 16 core cpu och utnyttja den till fullo, få köpa dyra andra hårdvaror. För personer som kör lätta saker, ja 16 core kanske inte är rätt val för dem.

Men snälla du är ju ute och virrar.

Permalänk
Medlem

@albin153: Tillverkningskostnaden är lägre än många tror. finns många variabler som kan spela in men jag tror inte en Ryzen kostar mera än ~$40 att tillverka ink förpackning och kylare. Har man haft lite med inköp att göra så ser man ganska fort att priserna sjunker när man går upp i stora volymer (1 miljon enheter och uppåt).

Det som drar upp priset är R&D kostnad och deras marginal påslag.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasp:

Men snälla du är ju ute och virrar.

Ok, vilka laster brukar du köra som utnyttjar 16 core, 32 threads som ej äter ram?
För min del så har jag igång 20st virtuella maskiner igång som vardera har 10GB ram, förutom det har jag någon enstaka VM som mer minne då jag kör cad, databaser och annat på det.

Men det är nyfiken vad du experten kör som utnyttjar en sådan här 16 core cpu utan att använda mycket ram? Eller om du ej kör, kan du ge ett exempel på vad du skulle köra?

*edit* För de som spelar, så gäller samma sak där. Skaffar man en sådan här cpu så bör man överväga ett 1080Ti grafikkort eller liknade. Nu är väl denna cpu inte riktig till vanliga gamers utan folk som gör mycket annat samtidigt och då äter man ram.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Visst men ytterst få applikationer utnyttjar 16 core 32 threads cpu, de laster man lägger på en sådan cpu slukar oftast bokstavligen ram.
Lägger man 15 000kr på ett moderkort plus cpu, sedan kanske 10 000kr till på ssd, så känns det ej lite fel och hålla på och swapa på ssdn hela tiden.

Mitt påstående är alltså att majoriteten som vill ha en 16 core cpu och utnyttja den till fullo, få köpa dyra andra hårdvaror. För personer som kör lätta saker, ja 16 core kanske inte är rätt val för dem.

Kör man lite BOINC eller liknande behöver man ca 64GB. Varje thread käkar runt 1GB och så behöver man lite på sidan för annat. Behöver inte gå mot 256 alltid även om det skulle vara ytterst trevligt. Speciellt om det är ECC.