AMD visar positivt rörelseresultat för årets andra kvartal

Permalänk
Melding Plague

AMD visar positivt rörelseresultat för årets andra kvartal

Efter en svag inledning på 2017 står det nu klart att AMD har gjort ett starkare andra kvartal. Företaget förutspår dessutom ännu bättre tider framöver.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen får Intel något att bita i! Hoppas detta leder till stark konkurrens i framtiden...

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Detta är underbara nyheter, härligt att det går bättre för AMD nu, det gynnar oss konsumenter i slutändan

Permalänk
Medlem

Skönt med konkurrens igen för oss konsumenter.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

Det var på tiden, bra jobbat.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Kul för dom! Grymt nöjd med min Ryzen 5 1600X, kostade inte skjortan och presterar kanon!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Avstängd

Kryptobubblan har sålt slut på alla grafikkort från AMD i 2-4000kr klassen.
Jag repeterar ALLA grafikkort världen runt från AMD är slutsålda.

Hur mycket detta spelar inge vet jag inte sedan är det alltid trevligt att de har något alternativ på CPU sidan.

Permalänk
Medlem

Nu börjar skutan sakta vända.
Hoppas vi på lite storslagna gpu lanseringar snart då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ni säger i artikeln att AMD går med vinst. Om bolaget gjort en nettoförlust går det ju per definition inte på vinst. Det att rörelseresultatet är positivt betyder ju endast att kärnverksamheten är lönsam, men inte att företaget genererar vinst. Men likväl är trenden positiv för AMD och man får hoppas på att det håller i sig. Kommer nog starkt att överväga AMD i framtiden då min nuvarande Sandy Bridge i5:a tjänat mig troget i drygt 6,5 år.

Permalänk
Medlem

Man skulle köpt lite AMD aktier för 18 månader sedan, då låg den på mellan 2-3$, idag på runt 14$ (en nivå den f ö inte varit uppe på sedan 2007-2008)!

Kul att man är på gång igen och sätter ordentlig press på Intel.
Tyvärr verkar väl Vega bli lite av en besvikelse på GPU sidan, men hoppas Navi kan komma mer rätt i tid för att även sätta motsvarande press på Nvidia.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Antzu91:

Ni säger i artikeln att AMD går med vinst. Om bolaget gjort en nettoförlust går det ju per definition inte på vinst. Det att rörelseresultatet är positivt betyder ju endast att kärnverksamheten är lönsam, men inte att företaget genererar vinst. Men likväl är trenden positiv för AMD och man får hoppas på att det håller i sig. Kommer nog starkt att överväga AMD i framtiden då min nuvarande Sandy Bridge i5:a tjänat mig troget i drygt 6,5 år.

Det är helt rätt, jag har uppdaterat nyheten till att reflektera positivt rörelseresultat istället.

I övrigt, AMD själva presenterar i känd stil två olika uppsättningar siffror – GAAP och non-GAAP. Det förstnämnda fallet är "officiella" sättet att räkna på, och där är nettovinsten för AMD negativ. Vid non-GAAP däremot väljer företaget att bortse från vissa poster som måste räknas med enligt GAAP (bland annat ersättning i aktier om jag tolkar rätt), och där blir det istället en vinst på 19 miljoner dollar. Finns en tabell en bit ned i rapporten som visar vad som skiljer GAAP och non-GAAP åt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Antzu91:

Ni säger i artikeln att AMD går med vinst. Om bolaget gjort en nettoförlust går det ju per definition inte på vinst. Det att rörelseresultatet är positivt betyder ju endast att kärnverksamheten är lönsam, men inte att företaget genererar vinst. Men likväl är trenden positiv för AMD och man får hoppas på att det håller i sig. Kommer nog starkt att överväga AMD i framtiden då min nuvarande Sandy Bridge i5:a tjänat mig troget i drygt 6,5 år.

Fast för AMDs fortlevnad så är det väl rörelseresultatet som är mest intressant. Huruvida någon enstaka speciell post, eller vad det nu kan vara för finansiella poster, påverkar resultatet är förmodligen sekundärt i det avseendet.

Edit: Sedan tror jag inte att lönsamhet=vinst då tex avskrivningar kan vara medvetet i överkant osv, men det var nog ett decennium sedan jag höll på med kredit och debit.. Poängen är dock att det är svårt att summera hur det går för ett företag med endast intäkter minus kostnader under en kort period.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stege99:

Man skulle köpt lite AMD aktier för 18 månader sedan, då låg den på mellan 2-3$, idag på runt 14$ (en nivå den f ö inte varit uppe på sedan 2007-2008)!

Kul att man är på gång igen och sätter ordentlig press på Intel.
Tyvärr verkar väl Vega bli lite av en besvikelse på GPU sidan, men hoppas Navi kan komma mer rätt i tid för att även sätta motsvarande press på Nvidia.

Du är inte ensam om att sitta med dom tankarna kan jag lova dig. Tyvärr var man ju som vanligt för rädd för att satsa. Aja...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Antzu91:
Inget negativt, men att tolka företags redovisningar kvartals/års är oerhört komplext.
Driver själv ett bolag, som får använda sig av den enklaste formen av bokföring (om vi sku vilja) och redan det är oerhört svårt att förstå när man har bokföringsmappen i ena handen och deklarationen i andra.

Sen när man pratar om ett multinationellt bolag, med redovisningar till höger och vänster mellan olika avdelningar m.m. lager, förskottbetalningar.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

@RVX:
Bara en sidokommentar jag tryckte in köp knappen, men fick till svar att jag skulle besöka mitt bankkontor för att skriva under ett papper. Så jag sket i det då.. har köpt senare dock.
Men det harmar något oerhört.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@Bruce Wayne:
Bara en sidokommentar jag tryckte in köp knappen, men fick till svar att jag skulle besöka mitt bankkontor för att skriva under ett papper. Så jag sket i det då.. har köpt senare dock.
Men det harmar något oerhört.

Grattis, då kom du längre än jag gjorde i alla fall. Var typ samma visa som när man var yngre och diskuterade eventuella fredags-aktiviteter med polarna. Vi skulle vandra i bergen, ha spelkväll i 48h och göra andra diverse lustiga saker. Slutade alltid med en dålig film i nån källare med chips och läsk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hjälpsam

Det som känns bäst, är att intäkterna har ökat så mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@RVX: "tusen tack, du kan få tusen till om de första tusen var för lite" citat en äldre bekant.
Men det harmar något oerhört, har liknande investeringar som har gett otroligt bra vinst (Nokia), AMD skulle ha varit nästa... men när det har gått en tid så är AMD på 20$+, kan ju hoppas de iaf.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@Bruce Wayne: "tusen tack, du kan få tusen till om de första tusen var för lite" citat en äldre bekant.
Men det harmar något oerhört, har liknande investeringar som har gett otroligt bra vinst (Nokia), AMD skulle ha varit nästa... men när det har gått en tid så är AMD på 20$+, kan ju hoppas de iaf.

Är ju alltid lätt att vara efterklok tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Härligt, det tar vi en kaffe på

Permalänk
Medlem

Skoj att AMD rör om i grytan borta hos Intel:D

Permalänk
Medlem

Härligt! kul att AMD är tillbaka.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av stege99:

Man skulle köpt lite AMD aktier för 18 månader sedan, då låg den på mellan 2-3$, idag på runt 14$ (en nivå den f ö inte varit uppe på sedan 2007-2008)!

Kul att man är på gång igen och sätter ordentlig press på Intel.
Tyvärr verkar väl Vega bli lite av en besvikelse på GPU sidan, men hoppas Navi kan komma mer rätt i tid för att även sätta motsvarande press på Nvidia.

Did it.

Mest för att jag tycker Intel absolut inte gjort bra saker för oss konsumenter och att konkurrens verkligen behövs. Jag tycker AMD har en mer konsumentvänlig inställning och tror att de I längden, om de slipper Intels mafia metoder, är bättre för oss. Istället för att bara vara tomt prat bestämde jag mig för att binda mig själv ekonomiskt till vad jag tycker och köpte aktier. Känns idag rätt ok, och mitt nästa system kommer bli ett Ryzen system. Vega är jag lite osäker på dock, känns som det skulle kommit för kanske sex månader sedan för att vara riktigt intressant.
Men om det presterar som ett 1080 och kostar mindre så kommer jag nog fundera på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Gött att AMD är tillbaka i spelet igen, var väll lite detta som diskuterades om Q1 siffrorna att Ryzen inte riktigt hade påverkat siffrorna då det var i slutet av Q1 den lanserades, kommer bara att bli bättre nu med Threadripper och EPYC som lanseras snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Gött att AMD är tillbaka i spelet igen, var väll lite detta som diskuterades om Q1 siffrorna att Ryzen inte riktigt hade påverkat siffrorna då det var i slutet av Q1 den lanserades, kommer bara att bli bättre nu med Threadripper och EPYC som lanseras snart

Epyc är lanserad sedan 2-3 veckor tillbaka tror jag

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@Antzu91:
Inget negativt, men att tolka företags redovisningar kvartals/års är oerhört komplext.
Driver själv ett bolag, som får använda sig av den enklaste formen av bokföring (om vi sku vilja) och redan det är oerhört svårt att förstå när man har bokföringsmappen i ena handen och deklarationen i andra.

Sen när man pratar om ett multinationellt bolag, med redovisningar till höger och vänster mellan olika avdelningar m.m. lager, förskottbetalningar.

Du har så rätt. Jag är själv i den branschen. När man talar multinationella noterade bolag är resultatmanipulering högst aktuellt och det är en helt annan sak att säga hur bra AMDs resultat verkligen reflekteras av siffrorna. Det är ju bland annat därför man redovisar non-GAAP, bolaget anser att GAAP, som är allmänt använd standard i många länder och erbjuder god jämförbarhet, inte ger en korrekt bild va verksamheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Fast för AMDs fortlevnad så är det väl rörelseresultatet som är mest intressant. Huruvida någon enstaka speciell post, eller vad det nu kan vara för finansiella poster, påverkar resultatet är förmodligen sekundärt i det avseendet.

Edit: Sedan tror jag inte att lönsamhet=vinst då tex avskrivningar kan vara medvetet i överkant osv, men det var nog ett decennium sedan jag höll på med kredit och debit.. Poängen är dock att det är svårt att summera hur det går för ett företag med endast intäkter minus kostnader under en kort period.

Bra poäng För att tillägga, jag har inte så bra koll på AMD som bolag men ifall min magkänsla är korrekt = de har inte gjort alltför mycket positiva resultat på senaste åren, så är nog kravet på lönsamhet från investerarna större eftersom man inte skapat något mervärde för aktieägarna och därmed framstått som en dålig investering.

Men sen är det ju väldigt komplext som någon annan sade, jag skulle också kolla på cash flow som är en viktig faktor beakta, det vill säga kommer det in mer pengar än det far ut. I AMDs fall kan jag tänka mig att kassareserverna inte är alltför stora så då blir det ju extra viktigt.

Just my 2cents.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det är helt rätt, jag har uppdaterat nyheten till att reflektera positivt rörelseresultat istället.

I övrigt, AMD själva presenterar i känd stil två olika uppsättningar siffror – GAAP och non-GAAP. Det förstnämnda fallet är "officiella" sättet att räkna på, och där är nettovinsten för AMD negativ. Vid non-GAAP däremot väljer företaget att bortse från vissa poster som måste räknas med enligt GAAP (bland annat ersättning i aktier om jag tolkar rätt), och där blir det istället en vinst på 19 miljoner dollar. Finns en tabell en bit ned i rapporten som visar vad som skiljer GAAP och non-GAAP åt.

Intressant inte precis första gången man ser att non-GAAP avviker, på ett för bolaget positivt vis, från GAAP.

Det är ju definitivt så att man inte bara kan titta på nedersta raden för att bedöma hur ett bolag presterar, men den diskussionen är lång och krånglig får dock hoppas att AMDs resultat fortsätter att utvecklas i rätt riktning så dom på allvar kan konkurrera med Intel. Att tävla i denna bransch kräver ju väldigt mycket kapital eftersom det är genom R&D som man slår sina konkurrenter och då måste ju resten av verksamheten generera tillräckligt med kapital för att finansiera detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Antzu91:

Bra poäng För att tillägga, jag har inte så bra koll på AMD som bolag men ifall min magkänsla är korrekt = de har inte gjort alltför mycket positiva resultat på senaste åren, så är nog kravet på lönsamhet från investerarna större eftersom man inte skapat något mervärde för aktieägarna och därmed framstått som en dålig investering.

Men sen är det ju väldigt komplext som någon annan sade, jag skulle också kolla på cash flow som är en viktig faktor beakta, det vill säga kommer det in mer pengar än det far ut. I AMDs fall kan jag tänka mig att kassareserverna inte är alltför stora så då blir det ju extra viktigt.

Just my 2cents.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, en kassaflödesanalys är nog väldigt intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stege99:

Man skulle köpt lite AMD aktier för 18 månader sedan, då låg den på mellan 2-3$, idag på runt 14$ (en nivå den f ö inte varit uppe på sedan 2007-2008)!

Kul att man är på gång igen och sätter ordentlig press på Intel.
Tyvärr verkar väl Vega bli lite av en besvikelse på GPU sidan, men hoppas Navi kan komma mer rätt i tid för att även sätta motsvarande press på Nvidia.

Skrivet av RVX:

Du är inte ensam om att sitta med dom tankarna kan jag lova dig. Tyvärr var man ju som vanligt för rädd för att satsa. Aja...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gick in lite sent, på $3.66 när jag köpte första gången, har fyllt på en del efteråt då jag "mesade" i början. Ligger i snitt på $7 per aktie nu.

Jag har bara Adored TV från youtube att tacka, han som fick mig att inse vad som höll på att ske.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew