AMD släpper Radeon Software Crimson Relive 17.7.2

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper Radeon Software Crimson Relive 17.7.2

AMD fortsätter att slipa på drivrutinen Crimson Relive. I den senaste uppdateringen rullar företaget ut både förbättringar och nya funktioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

AMD gör fantastiska drivrutiner nuförtiden, synd bara att det inte finns någon vettig hårdvara att använda dem till.

Permalänk
Medlem

Håller med veckans om att AMD's drivrutiner har blivit riktigt trevliga, klar roligare att jobba med än Nvidia control panel.

Permalänk
Hjälpsam

Vad krävs för enhanced sync?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

En fråga.

Om man använder FreeSync och ställer in förbättrad synkronisering under globala inställningar i drivrutinen. Ska v-sync vara till eller från i spel då?
Läste någonstans om att Enhanced sync ev. även gynnade FreeSync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

AMD gör fantastiska drivrutiner nuförtiden, synd bara att det inte finns någon vettig hårdvara att använda dem till.

Tycker du sammanfattar situationen rätt så bra. Dom måste helt enkelt skärpa till sig på gpu sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Vad krävs för enhanced sync?

Om jag förstår tekniken rätt: inget alls behövs.

Vad du får är en finess som låter spelmotorn köra i "fri fart" likt fallet när v-sync är avslaget. Med "enhanced sync" synkroniseras däremot fortfarande byte av frame-buffer med skärmens maximala uppdateringsfrekvens så det blir ingen tearing alls.

Tar vi CS:GO som exempel och 60 Hz skärm.

  • med v-sync på: max 60 FPS med motsvarande input-lag

  • med v-sync av: upp till 300 FPS, fast tearing

  • med enhanced sync: spelmotorn kör upp till 300 FPS, den senast färdiga rendering bild skickas till skärmen 60 gånger per sekund -> låg input lag och ingen tearing

Avskyr själv tearing så detta är en riktigt trevlig finess!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

En slump att artikeln laddades upp 13:37?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@anon12433: Hur kan du möjligtvis veta det, du har ju ett Nvidia kort.

Jag har själv haft Fury, Fury X, och ett Radeon Pro Duo senaste två åren och kommer även köpa Vega, det är riktigt bra mjukvara som fungerar direkt, och varje släpp för normalt med sig en optimering eller två.

Alla ovanstående kort drev 1440P utmärkt på en 144Hz skärm.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ställt mot första versionen av Crimson Relive hävdar AMD stora framgångar. Detta i form av optimeringar för ett flertal spel i Linux med en upp till 122 procent förbättring för Deus Ex: Mankind Evolved,

Nja Sweclockers, dessa rader är ganska vilseledande. Någon Crimson ReLive har aldrig funnits i Linux. De drivrutiner som jämförs är Linux kernel 4.7 + Mesa 13.0 + LLVM 3.9 mot kernel 4.12 + Mesa 17.2 + LLVM 5.0 varav den sistnämnda just har fått en första release candidate och har just nu två allvarliga buggar varav den ena hindrar Steam från att starta, och den andra ger svart skärm när man försöker starta många spel (de flesta spel portade av Feral Interactive närmare bestämt) som använder sig av en launcher application. AMD har mer eller mindre slutat uppdatera sina proprietära drivrutiner till Linux och fokuserar istället på den öppna drivrutinen Mesa. Denna har inget gemensamt med Windows och Crimson ReLive. Att det gjorts stora prestandaframsteg är inte så konstigt eftersom drivrutinen (eller iallafall AMD's satsning att förbättra den) är ganska färsk. För bara något år sedan så var det istället den proprietära drivrutinen som dominerade.

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@veckans: Hur kan du möjligtvis veta det, du har ju ett Nvidia kort.

Jag har själv haft Fury, Fury X, och ett Radeon Pro Duo senaste två åren och kommer även köpa Vega, det är riktigt bra mjukvara som fungerar direkt, och varje släpp för normalt med sig en optimering eller två.

Alla ovanstående kort drev 1440P utmärkt på en 144Hz skärm.

Mvh

Drev vad?

Det är inget svårt att driva ett skit spel i 144fps 1440p 144Hz... eller menar du bara skicka bilden till skärmen

Jag har ett 1080ti som är betydligt bättre än Fury och Fury X och jag kan långt ifrån hålla alla spel över 144fps på max settings.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hur aktivera man den enchanted freesync ens måste man ha en speciell skärm? har en freesync skärm????

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon78208:

Nja Sweclockers, dessa rader är ganska vilseledande. Någon Crimson ReLive har aldrig funnits i Linux. De drivrutiner som jämförs är Linux kernel 4.7 + Mesa 13.0 + LLVM 3.9 mot kernel 4.12 + Mesa 17.2 + LLVM 5.0 varav den sistnämnda just har fått en första release candidate och har just nu två allvarliga buggar varav den ena hindrar Steam från att starta, och den andra ger svart skärm när man försöker starta många spel (de flesta spel portade av Feral Interactive närmare bestämt) som använder sig av en launcher application. AMD har mer eller mindre slutat uppdatera sina proprietära drivrutiner till Linux och fokuserar istället på den öppna drivrutinen Mesa. Denna har inget gemensamt med Windows och Crimson ReLive. Att det gjorts stora prestandaframsteg är inte så konstigt eftersom drivrutinen (eller iallafall AMD's satsning att förbättra den) är ganska färsk. För bara något år sedan så var det istället den proprietära drivrutinen som dominerade.

Alldeles korrekt! Meningen var ganska missvisande men det är åtgärdat nu!
Använd gärna den inbyggda funktionen för att rätta fel i framtiden för en snabbare respons.

// Mathias

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Har AMD lagt till någon bra shadow record funktion i deras nyare program nu?
Det dom hade innan var sämsta jag skådat, konstig integration med plays.tv (plays har jag också alltid hatat)

Shadowplay är en stor anledning jag föredrar nvidia, sen hade jag ju gärna BARA haft det och inte geforce experience skiten installerad alls men ja.

Är personligen aldrig i nvidia driver settings så för mig spelar det noll roll hur det ser ut. Men ja sure för estetiska så borde dom uppdatera windows xp looken antar jag då folk bryr sig hur det ser ut

Permalänk
Inaktiv

@Nivity:
AMD dumpade plays.tv förra året, och i december släppte de "ReLive" som är en motsvarighet till Nvidia Shadowplay. Nu kör jag inte Windows längre, men jag hann testa ReLive innan jag slutade med Windows tidigare i år (strax efter Creators Update) och jag tyckte det fungerade mycket bra. På vissa sätt skulle jag till och med säga att det är bättre än Shadowplay.

AMD har gjort stora framsteg i mjukvara senaste åren. Deras största problem just nu är att de inte har någon hårdvara att erbjuda i high-end-klassen.

Permalänk
Medlem

@Garderoben: Finns inget syfte med att ha högre än 144 fps på en 144Hz skärm med Freesync eller Gsync, då blir det screen tearing.

Jag spelade dom flesta spel, DOOM, Deus Ex, Overwatch, Prey, The division, osv på höga inställningar.

Det finns guider och recensioner osv där du kan läsa själv, det är något jag rekommenderar så att du kan samla på dig kunskap och på så vis skapa dig en mer nyanserad och verklighetstrogen åsikt.

I all välmening.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Lite intressant att AMD iom denna version inte längre officiellt stöder Windows 8.1 (https://www.guru3d.com/news-story/amd-halts-support-for-windo...).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@Garderoben: Finns inget syfte med att ha högre än 144 fps på en 144Hz skärm med Freesync eller Gsync, då blir det screen tearing.

Jag spelade dom flesta spel, DOOM, Deus Ex, Overwatch, Prey, The division, osv på höga inställningar.

Det finns guider och recensioner osv där du kan läsa själv, det är något jag rekommenderar så att du kan samla på dig kunskap och på så vis skapa dig en mer nyanserad och verklighetstrogen åsikt.

I all välmening.

Mvh

Ska vara lite besserwisser nu och säga att det faktiskt är ytterst lite skillnad med att ha mer fps än skärmens Hz. Helt enkelt för att det ökar chansen för lägre input. Skärmen tar alltid den nyaste framen och har du högre fps kommer det bli en nyare frame än med lägre fps.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pellemanify:

Ska vara lite besserwisser nu och säga att det faktiskt är ytterst lite skillnad med att ha mer fps än skärmens Hz. Helt enkelt för att det ökar chansen för lägre input. Skärmen tar alltid den nyaste framen och har du högre fps kommer det bli en nyare frame än med lägre fps.

Det som gör den här typen av diskussioner så löjliga är att folk inte verkar inse att det är en jäkla skillnad på spel och spel. Det du säger är sant, men det är bara relevant för en extremt liten skara gamers, i väldigt specifika spel som exempelvis CS:GO. Det som är ännu mer ironiskt är att den typen av spel ofta är väldigt lättdrivna, och inte kräver speciellt kraftfulla maskiner för att uppnå bildfrekvenser långt över 144hz. Ska du spela exempelvis The Witcher 3, GTAV eller DE:MD? Ja men skruva upp grafiken då och njut av den häftiga grafiken i fullt tillräckliga 60fps. Skulle jag nöja mig med 60fps i CS:GO? Aldrig. Det är i princip ospelbart då. Hursomhelst... Min poäng är att man behöver inte ett 1080ti bara för att man sitter på en 144hz-skärm, och särskilt då om man har Freesync/G-sync. Många verkar tro motsatsen, men det är ju bara löjligt.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av trickeh2k:

En slump att artikeln laddades upp 13:37?

Haha, ja! Tro't om du vill, men jag klickade på "Publicera" helt utan att kolla klockan. Kanske ond plan av @Uzanar, vem vet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@Garderoben: Finns inget syfte med att ha högre än 144 fps på en 144Hz skärm med Freesync eller Gsync, då blir det screen tearing.

Jag spelade dom flesta spel, DOOM, Deus Ex, Overwatch, Prey, The division, osv på höga inställningar.

Det finns guider och recensioner osv där du kan läsa själv, det är något jag rekommenderar så att du kan samla på dig kunskap och på så vis skapa dig en mer nyanserad och verklighetstrogen åsikt.

I all välmening.

Mvh

Vad snackar du om nu? Har inte sagt att det finns ett syfte att ha högre än 144fps det jag säger är att jag inte kommer upp i 144 fps med mitt 1080ti i alla titlar och du lär säkerligen inte komma nära 144fps med varken Fury eller Fury X med alla settings på max.

Du påstod att du drev 1440p i 144fps (144hz) med ett Fury respektive Fury X vilken kanske är sant med vissa titlar eller på låg grafik.

Kollar man tester så kommer inte ens Fury/FuryX upp i 100 fps på dom stora spelen med max settings och 1440p.

Det jag påstår är alltså att du snackar skit med följande:

Skrivet av Aeig:

Alla ovanstående kort drev 1440P utmärkt på en 144Hz skärm.

EDIT:
Googlade lite och exempelvis i Deus-ex där du påstår dig att dina Fury kort presterade utmärkt i 1440p och 144Hz så fick ett FuryX inte ens 60fps på medium setting. Men du och jag kanske har olika åsikter om vad "utmärkt" står för.
https://www.bit-tech.net/reviews/tech/graphics/deus-ex-mankin...

Inte heller i The Division verkar man ligga i 60 fps förutom i menyn.
https://www.youtube.com/watch?v=6-DoFT04NBE

Samma resultat i Prey ser det ut som alltså inte ens 100 fps där heller
https://i.redditmedia.com/NG0ZEE2lSFgI-jayrvtk5DSsGXoEr1xOh-l...

I overwatch så kom man i alla fall över 100 fps snåret men inte i 144.
https://www.techspot.com/review/1180-overwatch-benchmarks/pag...

I Doom kom man inte heller upp i 144 fps man gör det säkert på lägre grafik men åter igen knappast att korten drev 1440p utmärkt i 144Hz (144fps)
http://i.imgur.com/nKpaY4p.png

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det någon idé att installera när man kör r9 390? Eller är det fortfarande strul med fläkthastigheter etc?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

AMD gör fantastiska drivrutiner nuförtiden, synd bara att det inte finns någon vettig hårdvara att använda dem till.

Helt ärligt är jag nöjd med min rx580 Asus strix oc 8gb som jag köpte för 2790 på Dustin. Prestanda per krona är nästan oslagbar (förutom gtx 1060 6gb som jag också köpte till dottern för 1790 kr men det är once in a lifetime)

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

@Garderoben: Senaste kortet var ett Radeon Pro Duo, 2X Fiji på en krets.

I övrigt har jag inget att tillägga.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

...och så märkte man att Enhanced Sync enbart fungerar på RX400 och RX500.

Suck, AMD, suck.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Är det någon idé att installera när man kör r9 390? Eller är det fortfarande strul med fläkthastigheter etc?

Skickades från m.sweclockers.com

Inget strul här, Sapphire R390.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

@veckans: Hur kan du möjligtvis veta det, du har ju ett Nvidia kort.

Jag har själv haft Fury, Fury X, och ett Radeon Pro Duo senaste två åren och kommer även köpa Vega, det är riktigt bra mjukvara som fungerar direkt, och varje släpp för normalt med sig en optimering eller två.

Alla ovanstående kort drev 1440P utmärkt på en 144Hz skärm. Mvh

Vad har det för betydelse vilket grafikkort som sitter i min dator? Sedan så säger du att de ovanstående korten "drev" 1440p utmärkt på en 144Hz skärm. Enligt mig så är det rena lögner men vi alla har olika uppfattning om vad som avses med "drev".
Den allmänna uppfattningen (och även min) brukar ju dock vara de senaste spelen i Ultra settings med minst 60fps eller som i ditt fall 144fps. Men visst, handlar det om LoL och CSGO uteslutanden så klarar nog AMDs kort att köra dem i 144fps på maxinställningar.

Skrivet av Zargoz:

Helt ärligt är jag nöjd med min rx580 Asus strix oc 8gb som jag köpte för 2790 på Dustin. Prestanda per krona är nästan oslagbar (förutom gtx 1060 6gb som jag också köpte till dottern för 1790 kr men det är once in a lifetime)

Jag tvivlar inte på att du är nöjd. Nöjer man sig med att spela i 1080p så duger AMDs kort fint. Skulle dock säga att RX 480 4GB är vassare när det kommer till prestanda per krona. Men de prisvärda korten från AMD går dessvärre inte att få tag i.

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Det som gör den här typen av diskussioner så löjliga är att folk inte verkar inse att det är en jäkla skillnad på spel och spel. Det du säger är sant, men det är bara relevant för en extremt liten skara gamers, i väldigt specifika spel som exempelvis CS:GO. Det som är ännu mer ironiskt är att den typen av spel ofta är väldigt lättdrivna, och inte kräver speciellt kraftfulla maskiner för att uppnå bildfrekvenser långt över 144hz. Ska du spela exempelvis The Witcher 3, GTAV eller DE:MD? Ja men skruva upp grafiken då och njut av den häftiga grafiken i fullt tillräckliga 60fps. Skulle jag nöja mig med 60fps i CS:GO? Aldrig. Det är i princip ospelbart då. Hursomhelst... Min poäng är att man behöver inte ett 1080ti bara för att man sitter på en 144hz-skärm, och särskilt då om man har Freesync/G-sync. Många verkar tro motsatsen, men det är ju bara löjligt.

Hela grejen var ju att jag skulle vara besserwisser. Det är som sagt extremt lite skillnad, ville bara påpeka att det faktiskt finns syfte med så hög fps som möjligt. Men jag håller med dig, speltitlar (och hur kräsen man är) gör stor skillnad.

Permalänk
Medlem

@anon12433: Det är inte en lögn ÖHT, jag hade höga inställningar på spelen i 1440P och skärmen är specad för 144Hz, FPS låg mellan 50 och 120+ beroende på titel.

Dessutom så använde jag ett Radeon Pro Duo dom senaste 12 månaderna, dvs 2x Fiji på ett kretskort.

Om du ska förolämpa andra användare och kalla dom lögnare osv bör du åtminstone ha koll på vilka typer av kort det är som diskuteras.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vad krävs för enhanced sync?

Ett AMD kort i alla fall

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare