Adobe dödförklarar Flash efter 2020

Permalänk
Melding Plague

Adobe dödförklarar Flash efter 2020

Efter många års tjänst tillkännager Adobe att insticksmodulen och mediaformatet Flash kommer nå vägs ände och pensioneras år 2020 till förmån för öppna standarder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden.

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem

Trägen vinner inte.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Flera år sedan jag använde flash, vad kräver det idag? Jag har inte känt mig hindrad alls, allt fungerar. Är väl bara typ vissa spel man inte kan köra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Ju snarare desto bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem

Det var inte mer än 20 år för sent, Äntligen!

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

För att recitera Fylking.

"Äntligen"

https://m.youtube.com/watch?v=1uNsgWPiQBA

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Redan 2011-2012 började man ta bort Flash från mobilerna. Vad hände sen? Tycker jag sett artiklar om "flash är nu död" under flera års tid...
https://www.hannemyr.com/node/132

Permalänk
Medlem

Vem använder flash idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Flera år sedan jag använde flash, vad kräver det idag? Jag har inte känt mig hindrad alls, allt fungerar. Är väl bara typ vissa spel man inte kan köra?

Skickades från m.sweclockers.com

Det används väldigt mycket inom företagsvärlden fortfarande. Gamla saker om är uppbyggda i flash och ledningen vill inte betala för att göra om dom

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adzer:

Vem använder flash idag?

Det finns tyvärr ett par sidor där ute som envisas med flash, Spotify i Edge t.ex.

Permalänk
Medlem

Det finns fortfarande exempel på när Adobe Flash Player behövs.

Detta händer i Firefox och Edge när jag försöker titta på CNNgo

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Vem använder flash idag?

Enligt Google så använder 17% av alla sidor flash idag
It's not dead!!!

EDIT: Såg en annan länk. 6.3% där
https://w3techs.com/technologies/details/cp-flash/all/all

Permalänk
Medlem

Bra då kanske HBO Nordic får fingrarna ur och börjar jobba på en hemsida utan Flash.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att HBO nordic använder flash

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Skrivet av janee:

Det finns fortfarande exempel på när Adobe Flash Player behövs.

Detta händer i Firefox och Edge när jag försöker titta på CNNgo
http://i.imgur.com/AHJhEjo.png

CNN, där har du problemet !

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Vem använder flash idag?

Fick dokumentation/ritningar för en maskin på jobbet förra året där flash var inbakat i en gigantisk pdf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Twitch har ännu inte lyckats placera ändan i vagnen för att ta sig mot HTML5 även om det är ambitionen.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden... Champagne!

Själv har jag inte märkt av det sedan 2005 förutom några bakåtsträvande sidor som inte har ändrats efter typ 1999.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WhiskeyBent:

CNN, där har du problemet !

En säker källa på Twitter säger att det ändå är "Fake news" så man bör inte kolla på nått från dem

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Twitch har ännu inte lyckats placera ändan i vagnen för att ta sig mot HTML5 även om det är ambitionen.

Högerklicka på kugghjulet vid streamen > advanced så kan du välja html5. Jag trodde det var aktiverat per automatik.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Högerklicka på kugghjulet vid streamen > advanced så kan du välja html5. Jag trodde det var aktiverat per automatik.

Tror det är baseline nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Högerklicka på kugghjulet vid streamen > advanced så kan du välja html5. Jag trodde det var aktiverat per automatik.

Tackar för det, man lär sig något nytt varje dag.

Skrivet av m4gnify:

Tror det är baseline nu.

Senast igår var det inte som så för min del iaf. Men jag ska testa med kugghjulet!

Permalänk

Kongregate och Newgrounds kommer få det jobbigt...

Dom är enda anledningen till att jag använder flash player...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Flera år sedan jag använde flash, vad kräver det idag? Jag har inte känt mig hindrad alls, allt fungerar. Är väl bara typ vissa spel man inte kan köra?

Skickades från m.sweclockers.com

Hentai spel!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Bra då kanske HBO Nordic får fingrarna ur och börjar jobba på en hemsida utan Flash.

De använde inte Flash från början, utan ett annat plugin (som jag har glömt namnet på), vilket man precis som Flash fick installera på datorn själva.
Det hade sina fördelar gentemot Flash, men också nackdelar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Samma år som Windows 7 dör.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Dom har ju redan gett upp på flash för länge sen, det är så jävla dåligt optimerat idag. Hackar och laggar och kraschar sidor hela tiden. Min älskling firefox verkar vara på sina sista ben också får väl börja använda chrome snart istället.

Permalänk
Medlem

Finns på en del admin sidor för hårdvara som man stöter på, då och då. Det tar tid att få bort flash.
Men lite nostalgimössa på så minns jag de första sidorna på nittiotalet som hade animerade menyer med flash. Det var läckert att se även på en modemuppkoppling.