Permalänk
Entusiast

@pa1983: Tveksam om det blir särskilt mycket q3 på lanet. På en p2:a med ett voodoo3 får man inte mer än 30-40fps. Det är ju förvisso typ spelbart. På min p3 850 med ett voodoo3 fick vi efter lite tweakande runt 80-90fps. Funkar ju hyffsat.

Fast folk får ju givetvis spela det dem vill. Känns som att det blir mer Q2 och CS, och UT

Permalänk
Medlem

Q2 och Unreal för min del, främst co-op om möjligt.
Ska försöka rippa om min Q2 skiva så jag får med ljudspåren, Q2 är inte Q2 utan tillhörande musik.

Var aldrig jättesåld på Q3 då jag föredrar Co-op i quake men man spelande ändå en del Q3 då alla andra gjorde det annars fick man glatt vänta några timmar innan det skulle bytas lir.
Fick alltid spö med då polarna satt och quakede hela nätterna, speedjump and shit

Finns dock många bra spel baserat på id tech 3 alltså Quake 3 motor som Wolfenstine och CoD vill jag minnas och Wolfenstine är ännu mer krävande än Q3.

mest gött om datorn klarar 60fps i det med bara för att och då är snabb buss och minne att föredra.

Körde Quake 3 på K6-2 500@550Mhz med Gefroce 2 GTS i 1600x1200 Mins inte frame raten men man får stänga av himmlen och lite sånt som taxar processorn satan och tweakade configsen så gick det att få snurr påt.

Men som sagt snabb FSB och minne vill id tech 3 ha för minnesbandbredden flaskar ofta den motorn.

Permalänk
Entusiast

@pa1983: jo wolfenstein är ju både krävande och kul som fan. Vi provade wolfenstein under garagalanet vi hade för ett tag sen. Det var knappt spelbart.

Jag minns att jag spelade demot på Q3 på ming k6 300 med ett 8mb voodoo2. Det funkade ok när man drog ner inställningarna.
Har insett att man är mycket mer kräsen idag än var man var då.
Kan ta ett ett exempel. Vi spelade Blood för ett par veckor sedan Vi använde två p2 450 maskiner och en Athlon 850. Jag tyckte att det var en markant skillnad mellan dessa burkar. Att p2:orna var lite laggiga.

Men sedan minns jag att jag och en kompis satt och lanade just detta spel back inte the day. Då satt jag på en 486 DX4 100mhz, han hade en pentium 120. Då tyckte man att min 486 var laggig men spelbar, och att polaren hade perfekt flyt

Permalänk
Medlem

Jo har märkt samma sak.
Vill ha 60+ fps i Q3, använder det mest som benchmark program.
Det är ju inte svårt att få hög genomsnits fps eller hög max fps i Q3, men skillnaden mellan min och max kan var 40 till 250 fps i den jävla motorn.
Vist en P4 är optimalt då men Q3 är ju från 99/00 tror jag så P2, P3, K6-2/3 och Athlon är ju vad dom flesta hade.
Köpte det när jag köpte min K6-2 450Mhz, ja den var gammal och slö redan då men sjukt billig uppgradering faktiskt för den fattige, tror processorn ny kostade typ 750Kr ny och sprang varv runt min Pentium 166Mhz och spelen flöt på så länge man drog ner grafikinställningar som taxade processorn.

har slösat så mycket tid och pengar på att optiemra config filer, kylning tex hemmabyggd vattenkylning till min K6-2, delid och annat allt för att få ut några FPS till.

Man spenderade MYCKET tid med att faktiskt få flyt i sina spel på en budget för, mer än man vill minnas.
Jag hade många sömlösa nätter.

Wolfenstine körde ja nog på Athlon Thunderbird 1400Mhz @ 1533Mhz med 768Mb DDR PC2100 på KT266 chip så det flöt.
Jag skaffade DDR TIDIGT när alla sa att man inte skulle göra det, dom minnena följde med 3 mobos och 3 processorer så ja kändes i efterhand som ett rätt smart val, sedan att mobos på den tiden var skit är ju en annan sak.

Permalänk
Entusiast

@pa1983:
Wolfenstein körden vi rätt mycket 2000 på min Athlon XP 1800+ med ett geforce2Mx.
Det flöt helt ok faktiskt. Speldade sjukt mycket Q3 på den tiden då, och varit riktigt jvla duktig på det också. Hade som bäst 92 procent hit ratio på railen ett tag.

Jag har faktiskt kvar på mitt geforce2Mx och min 1800+. Geforce kortet använder jag även idag.

Permalänk
Medlem

Hade en 1800+ med och en 2400+ som jag köpte från första batchen av 300 komplett fick in lagom till DH, stötte nog inte på någon med 2400+ där (fasn säkert några dock) så folk var lite nyfikna
Tyvärr sög ju första steppigen, clockade inget vidare men jaja 2.2Ghz dög väl ändå hehe.

hade GeFroce 3 med min Athlon 1400Mhz, sedan GeFroce FX 5900U som du sett på bilden jag skickade då det sitter i Lan burken. Mitt GeFroce 3 klockade felfritt till 260Mhz, 265 troligen med det jag testade utan problem. Jag van GeFroce 3 överklocknigen i alla fall på våra privata lan med polarna hehe.
Det Maxade 280Mhz, crashade inte men blev artefakter. Bas frekvensen var 200Mhz och hade en Socket A kylare jag borrade hål i med kordinatbord i en fräs och gängade 2mm hål sedan lappade jag kylaren på Ringhals i deras masking när jag praktiserade där.

Dock så fick jag lägga en bit lappad silver i mellan för ja jag glömde fräsa ut plats i kylaren för någon komponent så fick inte på kylaren annars haha.

När jag tänker efter så fans det någon form av pressad diamant shims folk la på sina Athlon processorer, var en på DH som hade det.
Någon ska alltid vara värst

Tror syrran fick min 1800+, sedan tror jag hon sålde den burken till min polares dotter eller nåt.
Sålde eller gav bort om det gick så sparade inte direkt allt.

Ägde aldrig något GeForce 2 MX, kan haft ett fyra men mins inte hade mest typ ATI 7000 och FX 5200 för enkel HTPC eller i servern för att få bild då det ofta var gamla datorer man rangat ut som blev ens första filservers.
Satt i bland och bytte kondigar på dom för ofta var dom döda.

Har modat flera GeForce 2 MX åt polare, ofta passiva eller med tystare fläkt och större fläns.
Har bilder på mycket gamla modds inklusive GeFroce 2 MX , tar med mig till lanet i fall någon vill se vad man gjorde för.

Permalänk
Entusiast

@pa1983: Min 1800+ brann upp då jag körde den utan kylare. 😐 av misstag. Har dock som sagt kvar den. Detta hände 2003. Fick i panik begära förskott på lönen och jobba en massa övertid. Så en vecka senare var jag en stolt ägare av en 2800+. Vette fan var den tog vägen sen.

Permalänk
Medlem

Har aldrig sett en brinna faktiskt, har sett folk krossa sidorna på dom utan att dom dör lustigt nog.