Skapa en profil med underklockat minne för RX 480?

Permalänk
Medlem

Skapa en profil med underklockat minne för RX 480?

Hej!

Söker tips för hur jag ska göra för att få skapat en profil med valfritt program som kraftigt underklockar minnesfrekvensen i mitt Asus strix RX 480.

Orsaken till att jag vill ha en sån funktion är att jag precis böt en av mina skärmar, och nu då jag har 2 skärmar med olika upplösning och uppdateringsfrekvens så fungerar inte power states i drivrutinen längre. Grafikkortet ligger konstant på 2000mhz minnesfrekvens och throttlar aldrig ner till viloläget på 300mhz. Detta betyder då i sin tur att grafikkortet blir mycket varmare och fläkten går igång titt som tätt istället för att, som tidigare, vara helt avstängd i idle.

Jag har hittils använt MSI Afterburner men programmet låter mig inte gå lägre än 1000mhz i minnesfrekvens och hittar inget sätt att komma runt denna gräns.

Någon som vet något annat program eller inställning i afterburner som låter mig gå ner mot ~300mhz?

Permalänk
Medlem

Det råkar inte vara så att en av skärmarna är 144hz?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Ja, en är 1440p 144hz och den andra är 1080p 60hz.

Har prövat köra 1440p skärmen i 120 och 60hz också men det gjorde ingen skillnad för minnesfrekvensen, fortfarande fast på 2000mhz.

Kör båda med displayport ifall det kan påverka?

Permalänk
Medlem

Hur ny drivrutin använder du?

Jag hade liknande problem/bugg där minnesfrekvensen inte vill klocka ner sig när jag grejade runt i Wattman.
Hjälpte att byta drivrutin.

Trixx kanske kan klocka ner mer än Afterburner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Hur ny drivrutin använder du?

Jag hade liknande problem/bugg där minnesfrekvensen inte vill klocka ner sig när jag grejade runt i Wattman.
Hjälpte att byta drivrutin.

Trixx kanske kan klocka ner mer än Afterburner.

Använde drivrutinsversion 17.1 och uppdaterade till senaste men det gjorde ingen skillnad. Enligt vad jag har läst så är det helt enkelt så att minnesfrekvensen ligger på max när man kör flera skärmar med olika refresh och upplösning? Verkar inte som att AMD vill göra något åt det =/

Trixx funkade dock fint! Får lite flimmer om jag klockar ner ända till 300mhz, men 500mhz funkar fint och grafikkortet drar märkbart mindre ström i det läget. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Använde drivrutinsversion 17.1 och uppdaterade till senaste men det gjorde ingen skillnad. Enligt vad jag har läst så är det helt enkelt så att minnesfrekvensen ligger på max när man kör flera skärmar med olika refresh och upplösning? Verkar inte som att AMD vill göra något åt det =/

Trixx funkade dock fint! Får lite flimmer om jag klockar ner ända till 300mhz, men 500mhz funkar fint och grafikkortet drar märkbart mindre ström i det läget. Tack för tipset!

Vet ej hur det är med AMD men för Nvidia så är det när man kör t.ex. 60hz + 144hz. Petar man in 120hz istället för 144hz så fungerar det dock utan problem.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Använde drivrutinsversion 17.1 och uppdaterade till senaste men det gjorde ingen skillnad. Enligt vad jag har läst så är det helt enkelt så att minnesfrekvensen ligger på max när man kör flera skärmar med olika refresh och upplösning? Verkar inte som att AMD vill göra något åt det =/

Trixx funkade dock fint! Får lite flimmer om jag klockar ner ända till 300mhz, men 500mhz funkar fint och grafikkortet drar märkbart mindre ström i det läget. Tack för tipset!

Går även fint att dra ner volten utan större problem, volt och frekvens på GPUn hänger ihop så det krävs lite trixande om man vill få det megaoptimalt.

Om du stör dig på att fläkten startar o stänger av sig hela tiden kan du testa o ställa in fläktkurvan så den startar vid en lägre temperatur men med lägre varvtal vid starttillfället.