Permalänk
Medlem

4k på en 15"-laptop?

Är det stor skillnad i bildkvalite mellan en 1920 x 1080 Full HD IPS skärm och en 4K skärm på en laptop på 15 tum?

Ser att det inte finns särskilt många laptops som säljs i 4k. De flesta, även gaming laptops har Full HD.

Vad rekommenderar ni att man har på en laptop för låt oss säga gaming eller bildredigering?

Permalänk
Medlem

Bildredigering 4k, 1080p för vanlig gaming.
Jag märkte skillnad främst på text när det kom till 4k, blev enklare att läsa.
(IPS 4k uhd Alienware 15 r2)
Problemet med 4k uhd är att du ändå gissningsvis kommer att göra med 300~% scaling. Vilket gör att alla menyer osv är större, du får inte mycket mer arbetsyta.
Men, det är givetvis snyggare.
Jag tycker inte det skulle vara värt 3000~+. Kanske 1500. Jag fick det gratis av Dell för att min strulade mycket.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Är det stor skillnad i bildkvalite mellan en 1920 x 1080 Full HD IPS skärm och en 4K skärm på en laptop på 15 tum?

Ser att det inte finns särskilt många laptops som säljs i 4k. De flesta, även gaming laptops har Full HD.

Vad rekommenderar ni att man har på en laptop för låt oss säga gaming eller bildredigering?

I teorin så är det ju helt fantastiskt.
I praktiken däremot så finns det ju fortfarande program och delar av Windows som inte skalar korrekt, och UI skalning måste man ha på en 15" med 4k.
Det kombinerat med att batteritiden blir lidande gör ju att det inte är så populärt.

Sitter själv på 4k (16:9) men 32", och skalar ändå windows med 150%.
Och icke skalande saker är trots ytan rejält störande
Att försöka pricka en scroll-list på ett felskalat program på en 15" 4k bör ju nästan kräva en lupp.