Ny dator: saknar lämpligt minne och lämplig kylning (X299-bygge)

Permalänk
Medlem

Ny dator: saknar lämpligt minne och lämplig kylning (X299-bygge)

Min plan är att införskaffa ett X299-system inom kort.

Det lutar åt en 7820X-processor tillsammans med antingen ett Asus ROG X299-E moderkort eller ett ASUS TUF Mark1. Jag tänkte bygga i en Fractal Design C såvida inte det blir problem att få plats. Nätdel blir antingen ett Seasonic (Prime Titanium eller Platinum) eller ett EVGA (typ Supernova G3).

Jag återanvänder min Samsung SSD (950 PRO 512 GB) och mitt grafikkort från min nuvarande dator.

Det som jag inte har riktigt bestämt än är minne och CPU-kylning.

Jag vill ha ett snabbt minne (dvs hög frekvens och låg latens) men priset springer fort iväg och jag har dålig koll på hur stor den faktiska skillnaden blir mellan t ex 3000 MHz@ CL14 och t ex 3600 MHZ@CL16. Det är en teoretisk skillnad så klart. Lite grann beroende på val av minne så blir det antingen 32 eller 64 GB, 4 stickor dvs antingen 4x8 eller 4x16 GB. Tyvärr är det många lämpliga kandidater som är mer dekorativa som julgransbelysning än som datorminne. Jag har tittat på t ex G.Skill Trident Z minnen.

När det gäller CPU-kylning så tänker jag mig en Noctua NH-D15. Det är ett stort as men hittills har jag varit nöjd med de olika Noctua-kylarna jag har använt. Jag har tittat lite på olika AIO-lösningar men är osäker på om de kyler så mycket bättre samt är lika tysta vid låg belastning.

Så vad har jag missat för lämpligt minne och CPU-kylning? Jag kommer inte att överklocka våldsamt.

Jag vet att Ryzen finns och jag vet att Threadripper kommer väldigt snart. Av olika skäl tror jag att en X299-lösning passar mig bättre så inga tips om dessa alternativ behövs i denna tråden.

Permalänk
Medlem

De flesta klarar sig med 16GB minne.
Så om du tar 4x8GB minne är du säker tills du dör.
Hastigheten på minnena spelar mindre roll än vad många tror.
Så ta minnen som finns tillgängliga oavsett hastighet.
Det kan vara 2666, 3000 eller 3200MHz.

Noctua NH-D15 är bland det bästa man kan ha.
Tyst samtidigt som den kyler mycket bra.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

De flesta klarar sig med 16GB minne.
Så om du tar 4x8GB minne är du säker tills du dör.

Nu använder jag datorn till annat än spel så nej, jag kommer inte klara mig på 16 GB. 32 GB är gränsfall men fungerar.

När det gäller hastighet på minnen så tycker jag att det framkommer allt oftare sista tiden att det faktiskt har betydelse. Dock tänker jag inte gå till någon ytterlighet. Jag får större nytta av 64 GB lite långsammare minne än 32 GB lite snabbare.

Jag kör nog på en Noctua som jag hade tänkt.

Permalänk

Jag kör följande och är väldigt nöjd:
Intel i7-7820X
Asus Prime X299-A
Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz / DDR4 / CL16
Cryorig R1 Universal

Tänkte först köra Noctua, men ville prova något nytt.

Permalänk
Medlem

Det finns tester på minnena och deras inverkan.
Jag såg en sådan test.
Det visar sig att minnena har inverkan mest när man har mycket bra grafikkort.
Det vill säga GTX 1070 och uppåt GTX 1080 etc.
Har man ett sämre grafikkort har det ingen inverkan med snabba minnen.
Det här gäller både Intel och AMD processorer.

Har man 2667MHz eller 3000MHz minnen så är det okay.
Det finns inte mycket anledning att gå högre.

Här är en sådan utredning:
https://www.youtube.com/watch?v=G80uG3acg44

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk

Vad säger ni om Kabylake processorerna ?

Permalänk
Skrivet av halojoy:

De flesta klarar sig med 16GB minne.
Så om du tar 4x8GB minne är du säker tills du dör.
Hastigheten på minnena spelar mindre roll än vad många tror.
Så ta minnen som finns tillgängliga oavsett hastighet.
Det kan vara 2666, 3000 eller 3200MHz.

Noctua NH-D15 är bland det bästa man kan ha.
Tyst samtidigt som den kyler mycket bra.

När det kommer till luftkylning ligger DRP3, Noctua D15 och Cryorig R1 väldigt lika.
Den ena vinner över den andra på något sätt.

Det sägs skilja sig prestandamässigt upp till 3200MHz, efter det ska det vara minimalt.

Skrivet av joakim99:

Nu använder jag datorn till annat än spel så nej, jag kommer inte klara mig på 16 GB. 32 GB är gränsfall men fungerar.

När det gäller hastighet på minnen så tycker jag att det framkommer allt oftare sista tiden att det faktiskt har betydelse. Dock tänker jag inte gå till någon ytterlighet. Jag får större nytta av 64 GB lite långsammare minne än 32 GB lite snabbare.

Jag kör nog på en Noctua som jag hade tänkt.

Noctua är alltid ett säkert kort, D14/15 räcker till allt
Priset mellan hastigheterna är inte överdrivna. Kan skilja 200kr på ett 2666mhz paket och ett 3000mhz paket.
Packa ihop 64 på hög Mhz om du uppleer det nödvändigt!

Permalänk
Medlem

"Kaby Lake DDR4 Memory Guide, Scaling Performance Tested"
https://www.youtube.com/watch?v=LjFu-onLA68

Ganska intressant test som visar hur minnena påverkar prestandan i olika applikationer.
För det mesta har minnenas hastighet ganska liten påverkan.
Processorn är en Kaby Lake.

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

Det blev en Noctua NH-D15 samt ett kit med Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz CL16.

Har dock inte monterat ihop allt än.