Var beställer man 3D-utskrifter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Om det nu är en privatperson eller ett företag som säljer väldigt lite till just Sverige så får du nog räkna med att de inte hanterar just moms åt dig ändå. Så jag tror att du ser ett problem där det inte finns ett problem. Sedan så är väl inte just work-email ett kriterie för just moms utan då lär de kräva in helt andra uppgifter från dig som organisationsnummer och ditt momskonto så att ange en mail-adress som skulle gå till ens arbetsplats har inget med moms att göra.

Tack för input men jag väntar nog på att Söderbäck som har erfarenhet av sidan säger hur det faktiskt blev för honom.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk

@CrackFox: Det finns några olika firmor i stockholm, kolla på 3dpart.se i norra stockholm som även säljer tillbehör, material och skrivare.

Permalänk
Medlem

SLA

Skrivet av hypermode:

Hur är SLA-skrivare vad gäller Z-linjerna? Bättre än vanliga skrivare och isf hur mycket bättre? Skulle en SLA-skrivare för 30 k ge ett resultat så man inte ser linjerna om man inte letar efter dom? Jag har ingen koll på 3D-skrivare.

Hej,

SLA skrivare kan skriva ut med såpass små lagerhöjder att linjer blir nästintill osynliga. Materialet man använder sig av är dock mycket bräckligt och bör endast vara till visuella prototyper.

Det finns "ABS liknande" material till SLA, men i våra tester har ingen av dessa faktiskt producerat hållbara utskrifter.

Om du är intresserad av SLA så erbjuder vi gratis testdelar till de som är intresserade, det är bara att ta kontakt på hemsidan: https://www.printa3d.se/

Edit: Det krävs inte en skrivare för 30k. För privatpersoner räcker billigare kina modeller gott och väl - ta en titt på anycubic / Elegoo / Phrozen. Dessa har stora communities som gärna hjälper till. Dyrare modeller förenklar stora och regelbundna arbeten, men helt ärligt är det inte värt det för privatpersoner, själva utskriftskvalitén är i princip samma.

Mvh Svante Frid
(Ägare av SJF Printa3D)

missade att svara på frågan om köpa egen skrivare
Permalänk
Medlem
Skrivet av SJF:

Mvh Svante Frid
(Ägare av SJF Printa3D)

Super, tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SJF:

Dyrare modeller förenklar stora och regelbundna arbeten, men helt ärligt är det inte värt det för privatpersoner, själva utskriftskvalitén är i princip samma.

Är ett inköp av en 3D-skrivare överhuvudtaget värt för privatpersoner menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Är ett inköp av en 3D-skrivare överhuvudtaget värt för privatpersoner menar du?

Med risk att skjuta mig själv i foten;
Ja det kan absolut vara värt, beroende på hur mycket tid / plats man har tillgängligt.

SLA skrivare använder farliga vätskor som material (resin) och behöver en arbetsstation där man inte gör något annat. Varje modell måste rengöras i IPA eller motsvarande, och härdas under UV ljus.

FDM kräver lite mindre tids/plats investering men där har man istället fallet av att större utskrifter kan ta ~100h och jag rekommenderar inte någon att lämna en skrivare oövervakad i sitt hem så pass länge, även om det troligen kommer gå bra. Dessutom låter generellt sett maskiner i lägre prisklasser en hel del.

TLDR;
Är det billigare att skriva ut själv? Mätt i pengar - JA, mätt i tid/plats - NEJ. Om man gör det själv bör man tycka att det är kul, och då kan det vara en toppen hobby!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Är ett inköp av en 3D-skrivare överhuvudtaget värt för privatpersoner menar du?

Precis som allt annat handlar det väl om intresse och vad du ska ha den till. Det är antagligen inte värt det för ALLA.

Permalänk

För er som fortfarande är på jakt efter utskrifter i 3d så skulle jag varmt rekommendera 3D Hubs, www.3dhubs.com, för privatpersoner. Har använt dom hur många gånger som helst och har nästan aldrig varit några problem. Med företaget jag jobbar på så brukar vi anlita ett företag i Göteborg som heter TOP3D, www.top3d.se . Mycket fina utskrifter till bra priser i både metall och plast och med mycket god service. Dock jobbar de bara mot företag.

Permalänk

Finns det nån firma / privatperson därute som kan hjälpa till med småsaker - som därmed inte genererar större summor...

Har en tjej som är besatt av rollspel och mest av allt då Dungeons and Dragons.

Skulle vilja printa ut några läckra D20 tärningar åt henne.

Är dock ute efter en lite special print. Nat1 sidan ska det stå FUCK! på och Nat20 sidan YEAH! istället för respektive siffra.

Har 2 st grundmallar från thingiverse att gå efter, med minimala modifikationer.

Hade en kille som själv var intresserad av DnD och kunde fixa dem 100% fyllda för 10 kr / stycket, men vi hade den extrema oturen att hans printer pajade rejält på en större utskrift - så kan inte anvämdas längre. Hur mycket skulle någon här kunna hjälpa för? Beroende på pris söker jag alltså köpa 5-10 /st av varje mall. Flexibel på material och färger (gärna varierat). Skulle gärna ses i Stockholmstrakten för avhämtning om den möjligheten finns, annars så betalar jag klart frakt också.

Någon som kan hjälpa till?

Permalänk
Företagsrepresentant
Skrivet av fireplayer:

Finns det nån firma / privatperson därute som kan hjälpa till med småsaker - som därmed inte genererar större summor...

Har en tjej som är besatt av rollspel och mest av allt då Dungeons and Dragons.

Skulle vilja printa ut några läckra D20 tärningar åt henne.

Är dock ute efter en lite special print. Nat1 sidan ska det stå FUCK! på och Nat20 sidan YEAH! istället för respektive siffra.

Har 2 st grundmallar från thingiverse att gå efter, med minimala modifikationer.

Hade en kille som själv var intresserad av DnD och kunde fixa dem 100% fyllda för 10 kr / stycket, men vi hade den extrema oturen att hans printer pajade rejält på en större utskrift - så kan inte anvämdas längre. Hur mycket skulle någon här kunna hjälpa för? Beroende på pris söker jag alltså köpa 5-10 /st av varje mall. Flexibel på material och färger (gärna varierat). Skulle gärna ses i Stockholmstrakten för avhämtning om den möjligheten finns, annars så betalar jag klart frakt också.

Någon som kan hjälpa till?

Hej,

Jag har skickat ett PM till dig

Visa signatur

Jens, Rådgivare / Beställ 3D Utskrifter online
www.rapid-3dlab.se / www.3dlabs.se

Permalänk
Företagsrepresentant

Vet att detta är en gammal post, men tänker att jag kan uppdatera ändå.

Skrivet av Blueberry-jam:

För er som fortfarande är på jakt efter utskrifter i 3d så skulle jag varmt rekommendera 3D Hubs, www.3dhubs.com, för privatpersoner. Har använt dom hur många gånger som helst och har nästan aldrig varit några problem. Med företaget jag jobbar på så brukar vi anlita ett företag i Göteborg som heter TOP3D, www.top3d.se . Mycket fina utskrifter till bra priser i både metall och plast och med mycket god service. Dock jobbar de bara mot företag.

Vet att detta är en gammal post, men tänker att jag kan uppdatera ändå. 3Dhubs har tyvärr slutat erbjuda privatpersoner sina tjänster vad jag förstår? Det är lite tråkigt för det var verkligen en bra tjänst när dom väl fanns och erbjöd privatpersoner sina tjänster..Nu verkar det bara vara stora industrier som får gå med i deras nätverk.

Visa signatur

Jens, Rådgivare / Beställ 3D Utskrifter online
www.rapid-3dlab.se / www.3dlabs.se

Permalänk
Medlem

Någon som vet vart man kan få hjälp att rita upp för att sedan beställa? Skulle behöva barnsäkra ett tv-bord med fyra ”pluppar” på benen.

Ben på TV-bordet. 8mm i diameter

Permalänk
Medlem
Skrivet av joesoes:

Någon som vet vart man kan få hjälp att rita upp för att sedan beställa? Skulle behöva barnsäkra ett tv-bord med fyra ”pluppar” på benen.

Ben på TV-bordet. 8mm i diameter

Verkar enkelt att göra, kan hjälpa dig rita upp en CAD-modell som du kan använda som beställnings-underlag för en print om du fortfarande behöver hjälp. Bjussar på det då syftet verkar behjärtansvärt
Tänkte du någon form av rundad ändplutt som du trär på benen?
Gör en skiss eller beskriv hur du vill ha dem.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem
Skrivet av kite:

Verkar enkelt att göra, kan hjälpa dig rita upp en CAD-modell som du kan använda som beställnings-underlag för en print om du fortfarande behöver hjälp. Bjussar på det då syftet verkar behjärtansvärt
Tänkte du någon form av rundad ändplutt som du trär på benen?
Gör en skiss eller beskriv hur du vill ha dem.

Tack, väldigt schysst! Gör ett försök på en skiss. Hoppas det är tydligt nog. 17mm i diameter är rätt, inte 8 som i mitt tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joesoes:

Tack, väldigt schysst! Gör ett försök på en skiss. Hoppas det är tydligt nog. 17mm i diameter är rätt, inte 8 som i mitt tidigare inlägg.
http://www.bilddump.se/bilder/20220123111709-81.224.106.203.jpeg

Din bild försvann, men jag hann se den igår kväll och tog en chansning på att jag kom ihåg måtten rätt idag
Här är den geometri, utvändiga måttet blir alltså 23 mm:

https://anonfiles.com/j5y8o4D8x6/Andplutt-01_STEP
https://anonfiles.com/l0y4o6Ddxb/Andplutt-01_STL
https://anonfiles.com/n5y9o2Ddxe/Andplutt-01_SLDPRT

Har jag mints fel så får du posta om bilden.
Ungefär den skulle också gå att köpa färdig som en formsprutad plutt:
https://mobeltassen.se/sv/stolskydd-stolsben-skydd/rorskydd-s...

Edit: Det var visst nått galet med Firefox vill inte visa några bilder i forumet idag, måtten ok.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk

Testa https://rapidprototypingsolutions.se/

Jag använde nyligen https://rapidprototypingsolutions.se/ och det var riktigt smidigt. Jag fick min utskrift på tre dagar. Deras service var mycket billigare än alla andra sidor jag sett och man kan till och med se priset direkt efter man laddat upp sin fil och valt material. Riktigt smidigt!

Permalänk
Medlem

Annars, gäller det enkla utskrifter, så finns en forumtråd på swedroid.se, där det går att fråga om hjälp.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunellito:

Jag använde nyligen https://rapidprototypingsolutions.se/ och det var riktigt smidigt. Jag fick min utskrift på tre dagar. Deras service var mycket billigare än alla andra sidor jag sett och man kan till och med se priset direkt efter man laddat upp sin fil och valt material. Riktigt smidigt!

Letar efter någon som kan skriva ut en modell till mig som är lite större (konvertera en Elektrolux AC från enkel slang till dual-slang för att få upp effektiviteten).
Modellen är ca 100x200x300mm och rapidprototyping hade inte en tillräckligt stor skrivare som klarar det. Någon med tips på var jag kan få den utskriven?

Permalänk
Medlem

Jag skulle behöva en reservdel till min retro dator(eller egentligen en del som jag kan modda, utan att göra åverkan på orginal delen). Finns det någon som man kan skicka orginal delen till som sen designar och skriver ut delen åt en?
Eller måste jag lära mig 3D modellering själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag skulle behöva en reservdel till min retro dator(eller egentligen en del som jag kan modda, utan att göra åverkan på orginal delen). Finns det någon som man kan skicka orginal delen till som sen designar och skriver ut delen åt en?
Eller måste jag lära mig 3D modellering själv?

Det är bara kostnaden som avgör det, är du beredd att betala så kan någon göra allt åt dig.

Permalänk
Medlem

Jag hijackar den här tråden istället för att starta ny. Jag har designat en custom sidopanel till mitt datorchassi, ett Louqe Ghost S1, det är ett SFF-chassi så panelen mäter in på 310x184 mm.
Jag är helt ny på det här så vad ska jag tänka på? Material, infill osv.

Permalänk
Medlem

PLA mjuknar ju (glasövergång) runt 60°C, så antagligen mindre lämpligt material i detta fall. Utöver det så är det väl kanske på en panel rätt lite som behöver infillas kan jag tänka i och med att den väl är relativt tunn?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

PLA mjuknar ju (glasövergång) runt 60°C, så antagligen mindre lämpligt material i detta fall. Utöver det så är det väl kanske på en panel rätt lite som behöver infillas kan jag tänka i och med att den väl är relativt tunn?

Tack, när jag läst lite mer så verkar ABS vara ett bättre val. Ja den är 3 mm.