Hur byter jag krånglande dörrlås?! Bilder

Permalänk

Hur byter jag krånglande dörrlås?! Bilder

Hej!

Tror jag kommit fram till att det är cylindern som kärvar i min förrådsdörr. Plockade isär allting och smörjde upp utan framgång. Nyckeln fastnar när man vridit halvvägs i cylindern, och går runt helt ibland med mycket trixande.

Köpte ny cylinder på jula och tänkte montera (http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/fonster-dorrb...). Men dels passade inte själva "blecket"/staven i cylindern som drar runt låset i låshuset, staven var bredare än hålet i låshuset, och sen var hålet i dörren lite för litet för cylindern också så cylinder tog i träet uppe och nere på dörren.

Behöver jag köpa nytt alltihopa eller hur gör man? Bifogar lite bilder på låshuset och dörren. Är det några konstiga mått på dörren?

Jättetacksam för hjälp, jag är tyvärr inte särskilt händig när det gäller sådana här saker..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Hur såg gamla cylendern ut?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Ta med dig hela låskistan och gå till en välsorterad järnhandel eller låssmed så kan du antagligen få tag på en komplett ny kista som passar i dörren utan ingrepp.

Permalänk
Skrivet av Mr.Azum:

Hur såg gamla cylendern ut?

Glömde såklart att fota den, typiskt!

Men den ser ut ungefär som på denna bilden, alltså bara högra delen då. Cylinderhuset (kallas det så?) sitter över cylindern, och själva nyckeln ser ut som en cykelnyckel.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Ta med gamla sakerna till en låsfirma så ger dom dig rätt saker, ev behöver du justera hålet i dörren vilket görs lätt med stämjärn o borr

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb