Permalänk
Medlem

Datorn visar inga tecken på liv.

Min polare köpte mitt gamla grafikkort och kopplade in i sin dator. Grafikkortet var ett 770 och kopplades in i en dator med 4670k osv. Med en PSU på 500W vilket borde vara tillräckligt tyckte vi.

Han spelade någon timme innan datorn stängdes av, av sig själv och sen vägrade starta. Ingenting hände när han tryckte på knappen. Ett par timmar senare startade datorn av sig själv och lät som ett tröskverk. En bluescreen dök upp och datorn stängdes av. Detta hände dagen efter på morgonen också. Vi antog att det kunde vara så att PSU inte gav tillräckligt ström och överspänningsskyddet hade slagit till så vi fixade fram en annan PSU, men med samma resultat.

Har felsökt genom att koppla bort allt, cdläsare, hdd, grafikkort, ramminnen, och testat allt inviduellt. PSU;n startar om man sätter ett gem på de pinkontakter som krävs så det verkar inte vara fel där heller. Moderkortets lampor lyser, likaså grafikkortets när strömmen är ikopplad men inget svar från datorn när knappen trycks in.

Det enda jag kan tänka mig nu är att moderkortet gått sönder, vilket jag tycker är konstigt på grund av försiktighetsåtgärderna med ESD band osv. Vad tror ni det kan vara?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

nätagget har troligtvis gett upp

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av macbang:

nätagget har troligtvis gett upp

De har provat ett annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

nätagget har troligtvis gett upp

Läste du ens vad han skrev?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv

Provat att tagit bort strömsladden och sen tagit bort batteriet på moderkortet ett par minuter, sätt sedan dit batteriet och sladden igen och prova starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Läste du ens vad han skrev?

Läste bara 1/3 del av texten då jag var trött :). Så missade att dom provat med ett annat nätagg.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att ni också kopplat ur mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, kringutrustning, kablarna till alla diskar/DVD chassifläktar mm.

Skulle vara bra om vi hade hela namnet på båda nätaggen och om de var nya är jätte gamla.

500W säger inte så mycket om man inte vet resten. Det behövs för att någon ska kunna avgöra hur bra/dålig den var. Vissa är ökända för att skada andra delar. OM det är en märkesdator så räcker det att berätta det för dom bruka ha budget nätagg som man bör byta ut när man köper bättre grafikkort oavsett kraven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Jag hoppas att ni också kopplat ur mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, kringutrustning, kablarna till alla diskar/DVD chassifläktar mm.

Skulle vara bra om vi hade hela namnet på båda nätaggen och om de var nya är jätte gamla.

500W säger inte så mycket om man inte vet resten. Det behövs för att någon ska kunna avgöra hur bra/dålig den var. Vissa är ökända för att skada andra delar. OM det är en märkesdator så räcker det att berätta det för dom bruka ha budget nätagg som man bör byta ut när man köper bättre grafikkort oavsett kraven.

Allt har varit urkopplat när vi testat.

Gällande nätaggen så är det gamla Fractal Design integra r2. Det nya som vi bytte till och testade är SFC630W.