Ljuddämpat datorskåp (hemmabygge), gamla dual-socket-riggar (pentiumII/III), äldre raidkort mm

Permalänk
Medlem

Ljuddämpat datorskåp (hemmabygge), gamla dual-socket-riggar (pentiumII/III), äldre raidkort mm

Flyttrensar gammal hårdvara. Endast avhämtning i Dalby, Skåne.

Ljuddämpat datorskåp (hembygge)

Hembyggt äldre datorskåp, rymmer datorlådor upp till fulltower. 64x46x70cm. Byggd i 20mm och 12mm MDF. Ventilationen är 2 st 8cm fläktar i push-pullkonfiguration, en på insuget och en på utsuget. 180 grader fläktkanaler på båda sidorna. Tystare än lådan i min andra annons, men klarar i gengäld inte lika varma komponenter. Byggd kring 2000. Bortskänkes mot avhämtning i Dalby.

Två moderkort med dubbla processorer från Pentium2/3-tiden + äldre raidkort

Kan kompletteras med diverse tillbehör jag har liggandes, till kompletta maskiner, vid intresse.

Abit BP6, dubbla Celeron Mendocino 500MHz (66FSB), 768Mb PC133 SDRAM
- 4st IDE-kanaler (2st udma33 och 2st udma66), för totalt 8 enheter.

Gigabyte GA-6BXDS, dubbla PentiumII 350MHz (100FSB), 1024Mb PC100 SDRAM
- Sedvanlig IDE-kontroller med två UDMA33-kanaler + ett Adaptec 2940 UWSCSI onboard. Kablar och en 9.1Gb Quantum Atlas IV disk medföljer, samt en SCSI-CDROM.

Båda korten har max utbyggt minne som följer med. OBS: 512-Mb-stickan jag nämner längre ner passar inte på dessa kort, 256Mb/sticka är max för dessa. Men det sitter alltså max minne redan på dem. Nätagg, hårddiskar från samma tidsperiod, äldre chassin, AGP-grafikkort, nätverkskort (100Mbit) samt CD-rom (för boot, då usb-boot funkar dåligt) går att leta fram vid intresse för moderkorten – ja, tom gamla ljudkort om någon får för sig att använda dem som desktop eller musikspelare.

Promise SX4000 4kanal IDE-raidkontroller (0/1/5 minst UDMA100), PCI

- OBS: saknar vettiga drivare för annat än Windows, osäkert om den har stöd i något Windows nyare än XP. Undantag: om man håller sig till RAID0/1 (ej RAID5) så funkar den fint i FreeBSD (och därmed antagligen i FreeNAS, men jag har inte testat). Linux nyare än kernel 2.4 är kört tyvärr.

Övrigt

Låda med blandad hårdvara (delas inte upp, skickas inte). Innehåller åtminstone:

  • MSI-moderkort mATX av okänd OEM-typ inkl CPU och minne, endast en sockel. AMD Duron 700MHz, 1st 512Mb-sticka PC133-SDRAM

  • 3st Dlink 530TX (100MBit Ethernet, PCI)

  • Sparkle 9500GT 256Mb (PCIe)

  • Radeon 5450 PCIe

  • Geforce 210 PCIe

  • Äldre OEM-geforce (PCIe)

  • Några gamla AGP-grafikkort

  • SBlive PCI

Allt kan hämtas på plats i Dalby.

Läs hela annonsen här

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk

@Oegat:

Herregud, fungerar Abit BP6 kortet?

Hade det i min första riktiga PC, så hade gärna tagit det av nostalgiska skäl för att få ihop en i princip liknande rigg jag hade då.

Hade då 384MB ram, quantum fireball på 8GB och ett Geforce 2 64MB i den

jag hade visserligen två Intel Celeron 400A och inte 500MHz.

Kan nog hämta på plats!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre:

Om du hämtar allt skulle du kunna skicka Gigabyte GA-6BXDS till en annan retrofantast? Kan absolut ge dig en slant för besväret!

Permalänk

@greyfan: Det skulle jag nog kunna.

Det är ju en bra trip dit så jag måste planera lite först men går TS/annons skapare med på det så självklart!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre @greyfan

Kul att ni är intresserade av dessa prylar! Självklart funkar den lösningen, jag har pm:at dig @SwedenVirre, så planerar vi ett överlämnande. Alltid kul när nostalgimaskiner lever vidare.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk

Det är inte så att du har grafikkort/ljudkort från den eran? Vissa gamla spel i min win 98 burk vill inte funka med allt nyare än directx 6.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: Bara att dra ett PM så löser vi allt

Permalänk
Medlem

Allt kisel och koppar bortskänkt och MDF-skåpet har fått en egen skänkes-annons. Denna är avslutad och jag tar bort den inom kort.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX