E-ATX datorlåda för vardagsrum (hemmabygge) + Opteron 2skt*8core*2.6GHz, 32Gb, SAS2, 1.8TB disk

Permalänk
Medlem

E-ATX datorlåda för vardagsrum (hemmabygge) + Opteron 2skt*8core*2.6GHz, 32Gb, SAS2, 1.8TB disk

Nu är det dags att sälja av den burk som varit min arbetsstation/virtualiseringslabb de senaste 6 åren. Har varit i drift sedan tidiga 2012. Säljes pga. flytt. Allt finns för avhämtning i Dalby, Skåne.

Bilderna visar hårdvaran monterad i lådan. Men jag listar dem separat, eftersom jag tror att de som kan tänkas vara intresserade av lådan inte är intresserade av serverhårdvaran, och tvärtom. Bilderna på lådans utsida är inte supertydliga pga. flyttkaos, men den står under ett skrivbord på dessa bilder. Beslagen som syns är till för att hålla sidopanelen på plats, som också utgör dörr.

Lådan

Hemmabygge från 2011, Lian-Li moderkortsplåt (ATX) + en hemmasnickrad utökning med distanser som gör att lådan även klarar E-ATX. Yttermått 64x36x64cm, byggd i 10mm MDF. 4st 120mm Scythe Gentle Typhoon fläktar i push-pull konfiguration, 180 graders fläktkanaler för utsläckning av hög- och medelfrekvent ljud. Luften tas in underifrån, går sedan genom ett sidoblock som utgör både fläktkanaler och dörr (i förgrunden på bilderna, avtaget på interiörbilden). Fläktfilter undertill ser till att damm inte kommer in (vita duken på interiörbilden). OBS: den är inte helt tyst, dock släcker den ut högfrekvent ljud från mekaniska hårddiskar effektivt. Men fläktarna ger ett konstant blåsljud, så den är inget alternativ till tysta/svala komponenter, utan snarare ett sätt att få varma och högljudda kylningslösningar mindre högljudda. Inga externa portar utan alla anslutningar går via bakpanelen på moderkortsplåten, via kablar. USB-förlängningskablar och hårddiskinfästningar för 3.5” eller medföljer vid behov.

Pris inte så noga, kom med bud, så länge det inkluderar avhämtning

Serverrigg (säljes separat)

Dual socket G34, 16 kärnor totalt a 2.6GHz, 32Gb ECC RAM, 1.8Tb disk totalt (SAS2-interface), säljes som paket. Följande ingår:

  • Moderkort: Supermicro H8DG6-O (LSI2008 SAS2-controller onboard). BIOS uppdaterad, fullt IOMMU-stöd, 8 minneskanaler (DDR3L REG ECC)

  • Processorer: 2st AMD Opteron 6140 (Magny-Cours), 8 kärnor vardera utan SMT, 2.6GHz = totalt 16 kärnor.

  • CPU-kylare SNK-P0043P (Supermicro) – fläktar medföljer, ej original då flänsarna normalt klarar sig på de fläktar som sitter i en racklåda.

  • Minne: 8st Samsung 4Gb M393B5270DH0-YH9 (DDR3L ECC REG) = totalt 32Gb (8 minnesplatser lediga)

  • HDD: 6st Hitachi MBD2300RC 300Gb 10krpm SAS2

Nätagg och chassi behövs, men i övrigt är maskinen komplett. För dessa komponenter vill jag ha 6000sek, detta är ej prutbart, med anledning av att för under det priset så hittar jag nya användningsområden för maskinen. Då kostar diskarna minst 450kr/styck på Ebay, minnena ca 500 för alla, processorerna 100-200sek/styck. Moderkortet är svåruppskattat då jag bara hittar nya, då för strax över 6000sek. Så att plocka ihop motsvarande på Ebay skulle landa på 9-10 tusen, men då kortet är begagnat så är det svårt att jämföra. Därav priset. Grafikkorten på bilden ingår inte heller – onboard sitter ett Matrox G200 med 16Mb och VGA-utgång. Kan troligen uppgraderas med begagnade Opteron 63** billigt inom kort, då EPYC kommer in på marknaden.

Maskinen lämpar sig bäst som server i dagsläget. Också ett lämpligt köp om man tycker att SMT/HT är trams och vill ha 16 riktiga kärnor, istället för Ryzens 16 låtsastrådar. (ironi)

Moderkort, CPUer, diskar, minne samt kylare 6000sek (ej prutbart och ej delbart)

Det finns även 2st 5.25” diskvaggor med plats för 4st 2.5” / styck (SAS/SATA). Dessa kan medfölja antingen lådan eller hårdvaran billigt, beroende på vem som frågar först.

Edit: tog bort riktpriset på lådan, ändå svårt att uppskatta värde. Är mest intresserad av att den kommer till nytta någonstans.

Läs hela annonsen här

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk

Tja om du får för dig att sälja moderkort + 2xCPU/kylare +Minnena så är jag intresserad
har ingen behov av HDD
börjar med ett bud på 1500:-

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem

@killersplace: Är som sagt mindre intresserad av att stycka upp (utöver lådan), som det är nu och för den prisbilden behåller jag nog innehållet till ett serverprojekt. Men misslyckas logistiken kring det så hör jag kanske av mig.

Har flyttat skåpet till en ny skänkes-annons, då det passar bättre i den sektionen.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX