Permalänk

Sli eller inte?

Tänkte köra lite spel i 4k 60hz på min tv via HDMI och vet att min dator inte klarar det galant. Har tänkt uppgradera cup, mobo, ram ett tag men hittar inget jag vill ha ( typ svalare minst 6 käring 7700k). Sitter på i5 4670k @4.4 och kan klocka lite till på luft o antagligen något till på vatten. Har ett msi 1080 gaming x och frågan är om man ska köpa 1 till för sli eller sälja och ta ett ensamt 1080 ti. Kanske t o m vänta till nästa generation gpu och cpu. Vill ju inte lira på medium eller lägre. Skulle vara gott med kommande Forza 7 i 4k.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Avstängd

Du kommer säkerligen klara Forza 7 i 4K med ett 1080..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Beror helt på, har du pengarna och vill ha prestandan nu? Köp 1080ti. Om du har tid att vänta så hade jag väntat på Vega för att se hur det presterar samt kostnad för att se vad Nvidia hittar på. Avråder dig från SLI om du inte absolut måste. Kolla upp vilken skalning du får i de spelen du spelar men sen hade jag aldrig kört SLI utan G-sync.

Permalänk
Avstängd

Kommer själv aldrig köra sli igen eftersom det inte fungerar bra i alla spel.
Kör man single kort kan man köpa de snabbaste och även dra på med vatten och klocka det lite.

Sli är bara något att ha ifall man ska köra 2st av det värsta grafikkortet känner jag.

Permalänk
Medlem

Mer värt med ett bra grafikkort än två halvbra då sli inte fungerar i alla spel och den kan ofta bli mycket strul

Permalänk

Hade SLI 970 tidigare och det fungerade bra. MEN kommer inte göra om det. För mycket strul och mesta pengarna i sjön och sli supporten blir inte bättre. Dra ner settings på medium eller liknande istället.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

@donald1963: Troligtvis kommer inte Forza 7 stödja SLI med tanke på att Forza Horizon 3 inte gör det. Jag har kört SLI i alla år men tycker dess dynasti och era är över. Visst funkar SLI visserligen i många fall, men jag tycker det känns som om supporten för det börjar försvinna från både Nvidias och spelutvecklarnas håll.

Den absolut största nackdelen utöver micro-stuttering och att det inte fungerar i varje spel, är faktiskt att två kort dumpar så mycket värme även i välventilerade chassin. Även två stycken Zotac AMP Extreme går mig veteligen kall intern, men all luft runtomkring är som om du sitter med infravärme inne chassit.

Om du kör på 4K så vore den största anledningen till en uppgradering just 11 GB minnet på t.ex. en 1080 Ti. Och ett Ti tror jag skulle stå dig mer bett i tyngre spel. Notera dock att det som absolut dödar prestandan även hos ett 1080 Ti är just Shadows i spel. Du gör dig själv en björntjänst om du sänker Shadows till t.ex. Medium istället för Ultra och liknande.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Avstängd

sli är underbart och jag vägrar köra singelkort!

Har kört sli sedan 470! 470, 580, 680, 780, 780Ti, 970, 980Ti och nu 1080Ti.
Alla kort har varit Asus DCII/DCIII/STRIX då endast Asus för mig.

Har aldrig haft problem med sli och det går utmärkt att göra egna profiler.
Bara för det inte finns en officiell sli profil betyder inte det att det inte fungerar!

Precis som med allt, har man en dålig gammal erfarenhet är det lätt att man håller på den oavsett om det inte stämmer.
Alltså, det var mycket snack för många år sedan, det var många år sedan dock!
sli är toppen och fungerar utmärkt med dagens kort.

Permalänk
Jubileumsmästare

SLI är något som bäst används när det värsta kortet inte räcker till, det har jag kört på och har alltid fungerat.

Visa signatur

9900K | 970 EVO | 32GB G.Skill Trident Z Neo | 2080Ti
Asus ROG Maximus Extreme XI | Lian-Li PC-O11 Dynamic
Pok3r | G503 | Schiit Bifrost Über | Schiit Lyr
Hifiman HE-500 | HP Omen X Emperium 65
https://www.sweclockers.com/galleri/14987

Permalänk
Medlem

Har haft 780ti i SLI och aldrig haft några problem.

Permalänk
Medlem

Sedan DX12 så blev väl SLI rätt så svårt? Inte så många spel som verkar stödja det ordentligt :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

sli är underbart och jag vägrar köra singelkort!

Har kört sli sedan 470! 470, 580, 680, 780, 780Ti, 970, 980Ti och nu 1080Ti.
Alla kort har varit Asus DCII/DCIII/STRIX då endast Asus för mig.

Har aldrig haft problem med sli och det går utmärkt att göra egna profiler.
Bara för det inte finns en officiell sli profil betyder inte det att det inte fungerar!

Precis som med allt, har man en dålig gammal erfarenhet är det lätt att man håller på den oavsett om det inte stämmer.
Alltså, det var mycket snack för många år sedan, det var många år sedan dock!
sli är toppen och fungerar utmärkt med dagens kort.

Måste säga att det osar fanboy av dig och att ditt inlägg då bör tas med ett par lastbilar salt. Oerhört svårt att ge rekommendationer utan en viss självdistans till sig själv och till sin hårdvara.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hölmiz:

Måste säga att det osar fanboy av dig och att ditt inlägg då bör tas med ett par lastbilar salt. Oerhört svårt att ge rekommendationer utan en viss självdistans till sig själv och till sin hårdvara.

Klart man väljer det bäst, dvs endast Asus för mig.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur mycket de som förespråkar SLI i denna tråd verkligen har testat.

Jag körde SLI med två GTX 670 vilket fungerade jättebra på den tiden då i princip alla spelen hade stöd. Sedan körde jag SLI med GTX 780 och det fungerade också helt OK i nästan alla spel. Sedan gick jag loss på 3-Way SLI med tre GTX 980 och i de spelen som fungerade var det suveränt men det var betydligt fler spel som inte fungerade. Notera att jag pratar om relativt nysläppta spel.

Sen dök DX12 upp och stödet för SLI fullständigt självdog (detta var ett par tre år sedan). Jag bytte tre GTX 980 mot ett GTX 1080 och spelupplevelsen är överlägsen!

Trots en teoretisk nedgradering så funkar ett GTX 1080 vansinnigt mycket bättre än tre GXT 980 i nyare spel. Jag kommer inte att ens fundera över att använda fler än ett grafikkort om inte något fundamentalt händer med spelen.

Mitt råd till alla (detta är ingen ny uppfinning direkt) är att köpa det snabbaste grafikkortet ni har råd med och helt strunta i att eventuellt köra mer än ett kort.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jag ljög lite (missade) i föregående inlägg, första gången jag körde SLI var med två Voodoo 2 och det var makalöst. Så jag har alltid varit en stor påskyndare av SLI men nu är det dessvärre över.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Klart man väljer det bäst, dvs endast Asus för mig.

Du syftar nog på det sämsta?
Av alla tillverkare jag haft så leder Asus gravt när det kommer till krångel och trasiga komponer.

Men alla har vi vår egna erfarenhet, hoppas dock inte att Asus är det enda du haft.
Då har du ju gått miste om MSI och EVGA.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Du syftar nog på det sämsta?
Av alla tillverkare jag haft så leder Asus gravt när det kommer till krångel och trasiga komponer.

Men alla har vi vår egna erfarenhet, hoppas dock inte att Asus är det enda du haft.
Då har du ju gått miste om MSI och EVGA.

/Lifooz

Nej det bästa :D!
Jaha! Själv har det vart toppskick på allt jag köpt.
Kan ju inte gå miste om något när Asus finns!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

Du gör dig själv en björntjänst om du sänker Shadows till t.ex. Medium istället för Ultra och liknande.

@Nephitis>>Off topic men är du klar över vad björntjänst betyder?

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Avstängd

@donald1963: Om jag skulle vara dig så skulle jag sälja ditt nuvarande grafikkort innan den tappar mycket värde och vänta på nvidias nya arkitektur Volta 2000serien som kommer lanserats nästa månad på gamesCom och kommer i butik om 2-3 månader, de kmr vara marknads ledande mvh Erik

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)