EK Water Blocks släpper kylfläns för M.2-enheter

Permalänk
Melding Plague

EK Water Blocks släpper kylfläns för M.2-enheter

Välkända EK Water Blocks vädrar morgonluft och expanderar utanför vattenkylningsmarknaden, med introduktionen av en passiv kylningslösning för M.2-enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

OO.. ser rätt stilren ut också. Men.. var kopplar man vattnet?

Skämt åsido, ett test på denna av någon hade varit intressant. För som sagt MSIs lösning var inte så lyckad...

Permalänk
Medlem

Sweet, "synd" att man redan har en på moderkortet

Visa signatur
Permalänk
Administrativ avgift

Vem på redaktionen köper in och testar då ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Betydligt snyggare och billigare än alphacools fläns de släppte för nån månad sedan. Den ville de ha 60 euro för

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ha, måste testa före och efter på denna, beställd!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Synd att den inte kan se ut som deras nickelplated GPU backplates, det hade fått mig att köpa m.2 direkt

Permalänk
Medlem

Den verkar effektiv, ganska snygg och till ett bra pris.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Nice, kommer helt klart köpa denna till Samsung 960 i kommande bygget!

Men.. hur ser det ut med GPU clearance?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Inget att rekommendera då SSD skriver bättre och säkrare under högre temperaturer, och håller längre under låga idle temperaturer.
Så en enkel chassi-fläkt löser det perfekt genom att den låter disken ha högre temps under aktivitet och klarar av att kyla ner under inaktivitet.

edit:
Läste artikeln som att det var vattenkyld lösning

Permalänk
Medlem

Finfint, tar två!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Inget att rekommendera då SSD skriver bättre och säkrare under högre temperaturer, och håller längre under låga idle temperaturer.
Så en enkel chassi-fläkt löser det perfekt genom att den låter disken ha högre temps under aktivitet och klarar av att kyla ner under inaktivitet.

Men en M.2 enhet går väl vanligtvis i runda slängar trippel hastighet mot vad SSDer brukar? Inte riktigt jämförbart så sett.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SolidReactor:

Inget att rekommendera då SSD skriver bättre och säkrare under högre temperaturer, och håller längre under låga idle temperaturer.
Så en enkel chassi-fläkt löser det perfekt genom att den låter disken ha högre temps under aktivitet och klarar av att kyla ner under inaktivitet.

Ehh Samsung 960 throttlar sönder utan kylning och denna löser det.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Inget att rekommendera då SSD skriver bättre och säkrare under högre temperaturer, och håller längre under låga idle temperaturer.
Så en enkel chassi-fläkt löser det perfekt genom att den låter disken ha högre temps under aktivitet och klarar av att kyla ner under inaktivitet.

Aldrig hört det innan har du någon källa eller artikel att hänvisa till så jag kan lära mig mer om detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Inaktiv

Blir kanske att köpa några efter att ha läst recensioner. Det är bra att produkter kommer för detta och jag ser det ganska självklart att även ssd får kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Inget att rekommendera då SSD skriver bättre och säkrare under högre temperaturer, och håller längre under låga idle temperaturer.
Så en enkel chassi-fläkt löser det perfekt genom att den låter disken ha högre temps under aktivitet och klarar av att kyla ner under inaktivitet.

Min Samsung 950 Pro kan lätt komma upp i 60-70c iom att den är alldeles intill min GPU när den samtidigt belastas hårt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Inget att rekommendera då SSD skriver bättre och säkrare under högre temperaturer, och håller längre under låga idle temperaturer.
Så en enkel chassi-fläkt löser det perfekt genom att den låter disken ha högre temps under aktivitet och klarar av att kyla ner under inaktivitet.

Detta får mig att tänka på en gammal Volkswagen Type 2 som har en luftkyld motor, fungerade någorlunda fram tills att man kom på att fyrans cylinder tar skada pga. sämre luftflöde runt denna.

Att du sedan bara slänger ur dig något utan att argumentera varför det inte är något att rekommendera....well, I rest my case!

Så var nog bland det minst genomtänka jag läst idag

Permalänk
Medlem

Sorry jag läste artikeln som en vattenkylnings-kit från EK waterblocks.
Det jag refererade till var att man inte ska överkyla SSD:er vilket vattenkyld ssd-kylning hade varit.

Skrivet av TheSlicker:

Men en M.2 enhet går väl vanligtvis i runda slängar trippel hastighet mot vad SSDer brukar? Inte riktigt jämförbart så sett.

Det är fortfarande nandceller, väldigt jämförbart. Cellerna skriver sämre i för låga temps.

Skrivet av tvelander:

Ehh Samsung 960 throttlar sönder utan kylning och denna löser det.

Ehh din CPU trottlar också sönder utan kylning ehh eeehhhh

Skrivet av Noob I am:

Aldrig hört det innan har du någon källa eller artikel att hänvisa till så jag kan lära mig mer om detta?

länk från swec artikel finns längst ner

Skrivet av Gambit_2K:

Min Samsung 950 Pro kan lätt komma upp i 60-70c iom att den är alldeles intill min GPU när den samtidigt belastas hårt.

Se till att chassikylningen ger tillräckligt flöde över disken (kablar etc), annars får du ta till med lätt extrakylning med extra chassi fläkt (skapa bättre flöde) eller fläns. Helst inte båda samtidigt med maffig fläns och stark fläkt, då för att undvika att överkyla.

Länken hittar ni här.
http://www.sweclockers.com/nyhet/20480-avstangda-ssd-enheter-...

edit:
Ett exempel från testet, aktiv temp på 55 grader och en idle temp på 25 grader gör så att cellerna håller omkring 400veckor, jämfört med 65 veckor i 30 grader aktiv med samma 25 grader idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Detta får mig att tänka på en gammal Volkswagen Type 2 som har en luftkyld motor, fungerade någorlunda fram tills att man kom på att fyrans cylinder tar skada pga. sämre luftflöde runt denna.

Att du sedan bara slänger ur dig något utan att argumentera varför det inte är något att rekommendera....well, I rest my case!

Så var nog bland det minst genomtänka jag läst idag

De här får mig att tänka på en person som jämförde en mekanisk förbränningsmotor med en SSD och ville poängtera att båda tar skada om det enbart luftkyls.

Jag har lagt till källhänvisning i mitt förra inlägg, ska ta till mig det du sa om argumentation och ska få med det nästa gång så slipper du ogenomtänkta inlägg Kan jag då i motprestation be om att du hoppar över med att dra analogier som fakta?

Var de här ett genomtänkt svar?

(är på ret-humör, ska på semester om ett par timmar )

Permalänk
Medlem

@SolidReactor: Nej då, det var ett exempel på att allt inte visar sig vara som det är. Haha då är vi på samma humör, varav tonen i mitt förra inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Aldrig hört det innan har du någon källa eller artikel att hänvisa till så jag kan lära mig mer om detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av gonace:

Detta får mig att tänka på en gammal Volkswagen Type 2 som har en luftkyld motor, fungerade någorlunda fram tills att man kom på att fyrans cylinder tar skada pga. sämre luftflöde runt denna.

Att du sedan bara slänger ur dig något utan att argumentera varför det inte är något att rekommendera....well, I rest my case!

Så var nog bland det minst genomtänka jag läst idag

Jag kan bekräfta det som @SolidReactor skriver (delvis iaf). NAND skriver bättre mer värme, och tappar sin laddning enklare med samma värme.

Detta fenomen upptäcktes mest med 840 EVO som påverkades nog för att faktiskt visa tydlig skillnad.
https://www.pcper.com/reviews/Editorial/Samsung-840-840-EVO-s...
Här ser du kontrollern bara på 840 påverkas av att kylas lite bättre.

http://www.thessdreview.com/daily-news/latest-buzz/samsung-84...
I sista länken nedan kan du se bara läs prestandan påverkas enormt av temperaturen på samma disk med dens NAND celler. På samma sätt påverkar låg temp skrivprestandan rätt kraftigt på många diskar.

Tom så att en disk som MX100 som normalt inte har problem, får spänningsdrift problem om datan har skrivits med riktigt låg temp.

Det hänger på att isoleringen blir mer "mindre isolerande" om man ska säga det på förenklat dumt sätt. Den får lättare att passera elektroner, vilket både leder till att mer kommer in i cellen när du skriver, samt att mer riskerar komma ut när du försöker stänga dem inne.

Så det är helt korrekt att du vill ha värme när du skriver/läser, men svalt när du inte gör något. Problemet är ju att värmen i sig ökar spänningsurladdning och ger andra problem, så en kompromiss är nog det bästa.

PS @SolidReactor det var därför jag just frågade.. var kopplar man vattnet? För EK Water Blocks ... kylfläns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

PS @SolidReactor det var därför jag just frågade.. var kopplar man vattnet? För EK Water Blocks ... kylfläns?

Vattenblock har ju också kylflänsar!!!! dock invändiga Därav kanske min förvirring.

Bild private parts...

Nuuuu börjar min semester! tjohooo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epoxide:

Synd att den inte kan se ut som deras nickelplated GPU backplates, det hade fått mig att köpa m.2 direkt

Nej usch! Då hade det ju inte varit någon ordentlig kylfläns, bara en larvig design-platta

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epoxide:

Synd att den inte kan se ut som deras nickelplated GPU backplates, det hade fått mig att köpa m.2 direkt

Finns i nickel också 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Nej usch! Då hade det ju inte varit någon ordentlig kylfläns, bara en larvig design-platta

Därför jag skrev "inte kan".

Skrivet av Vasa1:

Finns i nickel också 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Inte platt som en backplate

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Vattenblock har ju också kylflänsar!!!! dock invändiga Därav kanske min förvirring.

Nuuuu börjar min semester! tjohooo!

Precis... så var kopplar man vattnet på denna kylfläns?

En annan har haft delar av sin semester, men å andra sidan är det så lugnt på jobbet nu att jag har kanske 1h och göra "om dan"... så är ganska nära semester ändå

Permalänk
Medlem

Sjukt rolig grej, kunde inte hejda mitt onödiga-prylar-behov så det blev en beställning ^^

Permalänk
Avstängd

Nu har ju tex aquacomputer haft en liknande lösning rätt länge, så nytt är det ju knappast, men kul, ja.
Edit, för just den omtalade disken (Edit, M2 så det passar alla M2...) finns även såvitt jag förstått sedan förra året även ett vattenblock från Tyskarna...

Detta eller deras, Tjaa, Saab eller Volvo... typ...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag väntar nog med att beställa tills RGB-varianten kommer

Visa signatur

All tid räknas.

Permalänk
Medlem

Så kylflänsen kommer förkorta livstiden på enheten med mer än hälften?

Isåfall borde man ju skippa den!

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter