THQ Nordic: "Synd att Nintendo inte lade till kraftfullare hårdvara i Switch"

Permalänk
Melding Plague

THQ Nordic: "Synd att Nintendo inte lade till kraftfullare hårdvara i Switch"

Trots försäljningssuccé är tredjepartsutvecklare fortsatt skeptiska till Nintendo Switch, någonting som tillskrivs brist på prestanda snarare än ointresse att släppa spel för enheten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nintendo kommer alltid gå sin egen väg... syns ju i alla deras val.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Switch är en nichemarknad, de har gett upp hoppet om att konkurrera med Sony och MS så de kör sitt egna Race, problemet med deras marknadsattityd, är att de tror, att bara för att de direkt inte kompeterar med de företagen, att konsumenter inte gör aktiva val om de ska välja Xbox, PlayStation eller en nintendo.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv

En stor begränsning är tyvärr valet av Tegra. Personligen hoppades jag mer på en stationär AMD-baserad lösning likt konkurrenterna.

Visst, handheld-marknaden är väldigt stor och säljer beviserligen riktigt bra trots hotet från mobila enheter. Men alltid riskabelt med third party.
Marknaden för portabelt spelande är gigantisk och ständigt växande så de har nog hittat rätt ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Our games can't sell on Nintendo consoles."

"Not enough power to render ALL the blades of grass."

"Not enough buttons."

"The idea is interesting, but what can WE do with it?"

"We have no plans on this time."

"We will when the system has 10 million units sold."

"Retweet your desire of Switch Support a half a million times!"

Listan blir bara längre och längre.

Permalänk
Medlem

Super-imponerad av switchen, enda alternativet var ju pascal-tegra men då hade den antagligen lanserats mycket senare? Virtual console och nintendo/indietitlar blir kanon i längden :).

Permalänk
Medlem

Bara bra att den inte är så kraftfull imo. Konsoller som försöker slåss med PC stagnerar bara utvecklingen tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Tycker Nintendo ska följa efter Sony och Microsoft här och göra en uppdaterad Switch med en uppdaterad Tegra-SoC med Pascal eller Volta. Nintendo är vana att göra uppdateringar på deras bärbara enheter, så varför inte? Att skala spel för olika prestandalägen/hårdvara verkar ju ändå fungera hos alla andra. Alla spel behöver knappast komma till Switch eller någon annan konsol heller, så där tror jag ändå att spelutvecklare får fundera över vad som köras var och inte rata allt på en gång, men det bör definitivt finnas intresse för fler tredjepartsspel, även för större titlar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Tycker Nintendo ska följa efter Sony och Microsoft här och göra en uppdaterad Switch med en uppdaterad Tegra-SoC med Pascal eller Volta. Nintendo är vana att göra uppdateringar på deras bärbara enheter, så varför inte? Att skala spel för olika prestandalägen/hårdvara verkar ju ändå fungera hos alla andra. Alla spel behöver knappast komma till Switch eller någon annan konsol heller, så där tror jag ändå att spelutvecklare får fundera över vad som köras var och inte rata allt på en gång, men det bör definitivt finnas intresse för fler tredjepartsspel, även för större titlar.

Bara det kommer en ny SoC så vore det nog möjligt. Var det inte minimal skillnad på Maxwell och Pascal Tegra? Hade fått väntat på väldigt lite.

Presenteras mycket spel som inte tas upp också. Lite fel att jämföra en nyss lanserad plattform med något som funnits i flera år. Räcker att kolla på försäljningssiffrorna, går väldigt bra och då har ingen riktigt tung titel lanserats ännu, förutom Zelda då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker att hela pascal och maxwell-diskussionen kring switch är lite överspelad. nog för att Switch är tillverkad av Maxwell och inte Pascal, men vi pratar ändå minimala arkitektoriska skillnader, dessutom är X1 tillverkad i 20nm och inte 28nm. Att gå ner till 16nm hade självfallet gjort skillnad, men inte alls lika stort som inom desktop segmentet.

Nog för att de hade kunnat gjort Switch lite snabbare genom att hoppa på Pascal-tåget, men den hade inte blivit banbrytande snabbare än vad maskinen är idag ändå. Såvida Nintendo inte hade slopat formfaktorn, vilket i min mening är värdelöst. Då hade de inte erbjudit något extra förrutom exklusiva spel, och ärligt talat, det finns inget tråkigare än låst hårdvara, utan mervärde, men spelexklusiviteter. Då finns det i mina ögon ingen anledning att producera custom-hårdvara.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

@anon5930: Gissar också på att skillnaden hade varit minimal. Maxwell är både billigare och beprövad, vilket gör det lättare att optimera och på så sätt faktiskt få ut en större del av kretsens beräkningskraft vilket troligtvis hade tagit ett tag med Tegra.

Skillnaden arkitekturmässigt mellan TX1 och pascal tegra är, bokstavligen talat, nästan ickeexisterande. Möjligtvis hade en pascalversion varit batterisnålare, men 1gflop i beräkningskraft är mycket mer än någon hade hoppats på, oavsett maxwell eller pascal. Switch överträffade alltså allas förväntningar gällande grafikkretsen, och gjorde det med den "äldre" kretsen

Bravo nintendo.

Permalänk
Medlem

Ironin blir att Battle Chasers säljer bäst på Switch för det är en maskin som passar en aktiv livsstil, istället för att behöva avsätta tid för att spela på en stationär maskin så kan man få en högkvalitets upplevelse när det passar under dagen.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varnat för detta och haft diskussioner om detta och får alltid mothugg av Nintendo-fans, men dom vägrar se sanningen i vitögat.

Nintendo kunde väntat ett år till med Switch och låtit konsolen fått bättre prestanda samt andra saker på plats. Wii U hade Nintendo kunnat köra vidare på ett år till. Varför släpper Nintendo Mario Kart 8 en gång till med minimala skillnader från Wii U versionen, istället för att släppa ett nytt MK9 tex? Zelda versionerna är nästan exakt likadana mellan Wii U och Switch.

Och man köper inte en Nintendo för att spela tripple a titlatna, man får vara inställd på att köra Nintendos egna skåpmat som vi får spela nya versioner av Mario, Zelda och lite pokemon + en drös med inie spel. Thats it och till ett högt pris!

Vill man spela lite tyngre titlar så är det Ps4 eller Xbox som gäller. Nu kommer ju snart Xbox One X och PS4 Pro finns redan och fokus kommer ligga på dessa konsoler framöver. Då ligger Switch efter löjligt ordentligt eftersom den inte ens kan komma upp i samma prestanda som standard PS4 och Xbox One! Switch kommer med nöd och näppe upp i 60 fps och 1080p i vissa spel med kraftigt nerskalad grafik.

Skulle hellre se en Switch Second Edition som var som Wii U dvs stationär och mer prestanda än att fokus ligger på den bärbara biten. Jag har en 3DS för det ändamålet och den är betydligt lättare att ta med i bakfickan än en Switch. Tycker Switch faller mellan stolarna. Fast jag kommer trots allt skaffa en Switch när Mario Odyssy släpps en aning motvilligt men så får det bli!

§1
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bara det kommer en ny SoC så vore det nog möjligt. Var det inte minimal skillnad på Maxwell och Pascal Tegra? Hade fått väntat på väldigt lite.

Presenteras mycket spel som inte tas upp också. Lite fel att jämföra en nyss lanserad plattform med något som funnits i flera år. Räcker att kolla på försäljningssiffrorna, går väldigt bra och då har ingen riktigt tung titel lanserats ännu, förutom Zelda då.

Tegra X2 är starkare och har mer minnesbandbredd, klock för klock (grafikprocessorn) lär det däremot inte skilja mycket för då är det bara bandbredden som skiljer. Volta kommer också hur som helst. Kommer gott om spel, många tredjepartsutvecklare är intresserade eller har redan börjat jobba med eller lanserat spel, det är mest att en del av de stora titlarna lyser med sin frånvaro och de kanske de ska i vissa fall om inte spelutvecklarna är beredda (och kan) göra en bra version för konsolen. Många Switch-ägare kommer äga en spel-PC eller någon annan konsol också. En bra titel som finns på flera plattformar med en bra Switch-version kommer sälja bra på Switch också, men är det en dålig version så kommer ju folk antingen bli missnöjda eller spela på andra plattformar, och det säger inte så mycket om Switch utan av hur utvecklarna presterat.

Vilka tyngre titlar är det THQ Nordic själva har? Darksiders Warmastered Edition kom ju till Wii U, varför inte sätta portningsteamet på Switch också? Att Elex skulle vara för tufft för Switch? Ja, med ett utvecklingsteam runt 25 personer som Piranha har, så definitivt, men det har nog mer med utvecklaren än Nintendos hårdvara att göra. Så vitt jag förstår (av att snabbt kolla upp) kör de egenutvecklad spelmotor, och det är alltså en spelmotor utvecklad av ett par personer som mest. För att en sådan studio ska kunna släppa på flera plattformar måste de nog anställa fler eller lämna över arbetet (med portningen) till utomstående part. Battle Chasers är från helt nya utvecklare så vitt jag vet. Switch är knappast för slö för den titeln, systemkravet på PC är integrerad HD 4000-grafik och har de problem har det knappast med att hårdvaran inte skulle vara kraftig nog att göra, men problemen kan givetvis vara relaterade till Nintendos mjukvara på konsolen, rå prestanda bör finnas för den titeln.

Permalänk
Medlem

Finns redan så många kraftfulla spelmaskiner. Tar hellre en hybrid med lite sämre hårdvara som man kan ta med sig vart man vill än ännu en wannabe PC.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag har alltid varnat för detta och haft diskussioner om detta och får alltid mothugg av Nintendo-fans, men dom vägrar se sanningen i vitögat.

Nintendo kunde väntat ett år till med Switch och låtit konsolen fått bättre prestanda samt andra saker på plats. Wii U hade Nintendo kunnat köra vidare på ett år till. Varför släpper Nintendo Mario Kart 8 en gång till med minimala skillnader från Wii U versionen, istället för att släppa ett nytt MK9 tex? Zelda versionerna är nästan exakt likadana mellan Wii U och Switch.

Och man köper inte en Nintendo för att spela tripple a titlatna, man får vara inställd på att köra Nintendos egna skåpmat som vi får spela nya versioner av Mario, Zelda och lite pokemon + en drös med inie spel. Thats it och till ett högt pris!

Vill man spela lite tyngre titlar så är det Ps4 eller Xbox som gäller. Nu kommer ju snart Xbox One X och PS4 Pro finns redan och fokus kommer ligga på dessa konsoler framöver. Då ligger Switch efter löjligt ordentligt eftersom den inte ens kan komma upp i samma prestanda som standard PS4 och Xbox One! Switch kommer med nöd och näppe upp i 60 fps och 1080p i vissa spel med kraftigt nerskalad grafik.

Skulle hellre se en Switch Second Edition som var som Wii U dvs stationär och mer prestanda än att fokus ligger på den bärbara biten. Jag har en 3DS för det ändamålet och den r betydligt lättare att ta med i bakfickan än en Switch. Tycker Switch faller mellan stolarna. Fast jag kommer trots allt skaffa en Switch när Mario Odyssy släpps en aning motvilligt men så får det bli!

1. Jetson TX2 lanserades i mars för utvecklare. Ny och dyr hårdvara som skulle få priset på Switch att gå över 5000:-

2. Mario Kart och Breath of the Wild är bätter på Switch både stationärt och portabelt. Samt MK8D har flera tillägg. Det är ju också knappt någon som har spelat MK8 med tanke på hur dåligt WiiU sålde.

3. Vill man spela tyngre titlar så skaffar man en PC som kickar PS4 och Xbone med råge.

4. Vad är poängen med att ha en PC och en stationär konsol när man kan köra 99% av alla spel på PC över 144FPS med Gsync?

Switch fyller ett glapp tack vare att vara portabel. PS4 och Xbone tillför inget för en PC ägare.
Hög kvalitets spel som man kan spela när man vill och man har alltid två kontrollers så man kan att bjuda in en polare och spela co-op.

Switch är en fantastik maskin.

Permalänk
Medlem

Idiotiskt att säga "Nintendo borde göra som Sony och Microsoft"... då hade vi haft 3 stycken likadana konsoler.. vad är vitsen då + PC som är kraftfullast av alla. Nintendo gick sin egen väg och än så länge har den varit lyckad. Pascal eller maxwell... lätt att säga ja kör på Pascal för den är kraftfullare, men ingen som pratar om att den kanske varit dyrare eller marginellt bättre eller svårare att utveckla till? Man får se till helheten, och jag tycker Switch är en fantastisk konsol för vad den är.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Idiotiskt att säga "Nintendo borde göra som Sony och Microsoft"... då hade vi haft 3 stycken likadana konsoler.. vad är vitsen då + PC som är kraftfullast av alla. Nintendo gick sin egen väg och än så länge har den varit lyckad. Pascal eller maxwell... lätt att säga ja kör på Pascal för den är kraftfullare, men ingen som pratar om att den kanske varit dyrare eller marginellt bättre eller svårare att utveckla till? Man får se till helheten, och jag tycker Switch är en fantastisk konsol för vad den är.

Enda anledningen till att uppgradera hårdvaran vore för att ge Switch längre livslängd, en ny SoC skulle antingen ge längre batteritid eller högre prestanda, eller båda. Nintendo gör vanligtvis detta på sina bärbara enheter. Se alla olika varianter av 3DS. Den extra prestandan hos PS4Pro verkar användas av utvecklarna, är ju något som kan användas för att inte få plattformen att stagnera. Annars kan man ju också lägga ner plattformen också, och lansera en ny inom kort tid, men det är knappast konsumentvänligt eller kul för utvecklarna.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker det låter oerhört amatörmässigt av en etablerad studio att få problem med ett 2d-spel på Switch? Om man klarar av att trycka in Breath of the Wild så kan man väl ändå inte klaga på för lite kraft för 2d och hoppas på att ha ett uns respekt kvar?
Switchen är absolut inget kraftpaket men kom igen, det är inte som att spel såg ut som lego för 4 år sedan. Lär er programmera, förbövelen!

Jag räknar inte med att spela Tomb Raider i 4k, men kan man trycka in Skyrim och BotW så finns det mycket man kan göra med den hårdvaran.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Bara jag som tycker det låter oerhört amatörmässigt av en etablerad studio att få problem med ett 2d-spel på Switch? Om man klarar av att trycka in Breath of the Wild så kan man väl ändå inte klaga på för lite kraft för 2d och hoppas på att ha ett uns respekt kvar?
Switchen är absolut inget kraftpaket men kom igen, det är inte som att spel såg ut som lego för 4 år sedan. Lär er programmera, förbövelen!

Jag räknar inte med att spela Tomb Raider i 4k, men kan man trycka in Skyrim och BotW så finns det mycket man kan göra med den hårdvaran.

Etablerad studio? Det är givetvis rutinerade personer bakom Airship Syndicate, men de börjar ju från grunden och börjar med just detta spel. De har inte byggt upp sin tekniska bas än och har inte personal nog att hantera det hela. Det är inte någon av THQ Nordics egna studios det gäller, de är bara utgivare åt ett Kickstarter-projekt här även om de också råkar sköta QA, precis som de inte är studion som utvecklar Darksiders III.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Efta:

@anders190: Gissar också på att skillnaden hade varit minimal. Maxwell är både billigare och beprövad, vilket gör det lättare att optimera och på så sätt faktiskt få ut en större del av kretsens beräkningskraft vilket troligtvis hade tagit ett tag med Tegra.

Skillnaden arkitekturmässigt mellan TX1 och pascal tegra är, bokstavligen talat, nästan ickeexisterande. Möjligtvis hade en pascalversion varit batterisnålare, men 1gflop i beräkningskraft är mycket mer än någon hade hoppats på, oavsett maxwell eller pascal. Switch överträffade alltså allas förväntningar gällande grafikkretsen, och gjorde det med den "äldre" kretsen

Bravo nintendo.

Skrivet av Petterk:

Tegra X2 är starkare och har mer minnesbandbredd, klock för klock (grafikprocessorn) lär det däremot inte skilja mycket för då är det bara bandbredden som skiljer. Volta kommer också hur som helst. Kommer gott om spel, många tredjepartsutvecklare är intresserade eller har redan börjat jobba med eller lanserat spel, det är mest att en del av de stora titlarna lyser med sin frånvaro och de kanske de ska i vissa fall om inte spelutvecklarna är beredda (och kan) göra en bra version för konsolen. Många Switch-ägare kommer äga en spel-PC eller någon annan konsol också. En bra titel som finns på flera plattformar med en bra Switch-version kommer sälja bra på Switch också, men är det en dålig version så kommer ju folk antingen bli missnöjda eller spela på andra plattformar, och det säger inte så mycket om Switch utan av hur utvecklarna presterat.

Vilka tyngre titlar är det THQ Nordic själva har? Darksiders Warmastered Edition kom ju till Wii U, varför inte sätta portningsteamet på Switch också? Att Elex skulle vara för tufft för Switch? Ja, med ett utvecklingsteam runt 25 personer som Piranha har, så definitivt, men det har nog mer med utvecklaren än Nintendos hårdvara att göra. Så vitt jag förstår (av att snabbt kolla upp) kör de egenutvecklad spelmotor, och det är alltså en spelmotor utvecklad av ett par personer som mest. För att en sådan studio ska kunna släppa på flera plattformar måste de nog anställa fler eller lämna över arbetet (med portningen) till utomstående part. Battle Chasers är från helt nya utvecklare så vitt jag vet. Switch är knappast för slö för den titeln, systemkravet på PC är integrerad HD 4000-grafik och har de problem har det knappast med att hårdvaran inte skulle vara kraftig nog att göra, men problemen kan givetvis vara relaterade till Nintendos mjukvara på konsolen, rå prestanda bör finnas för den titeln.

Är ju det intrycket man fått när skillnaderna granskats. Tegra Pascal kan låta bra då desktop Pascal var en klar förbättring över gamla Maxwell men man märker inte av någon större skillnad med just Tegra. Inte som motiverar att vänta in den, designa om produkten och försöka hantera kostnadsökningar för det lilla den erbjuder.

THQ Nordic är inte riktiga THQ, gamla THQ hade ett stort utbud men mycket såldes vidare till andra studior och utgivare. De har inget som borde vara något större problem att få att rulla på Switch. Möjligtvis undantaget Metro-serien om de har kvar dessa titlar. Men det är ändå en spelserie jag personligen spelar på PC och lika kommer jag göra med det nya spelet, när den nu väl lanseras.

Skrivet av Gender Bender:

Finns redan så många kraftfulla spelmaskiner. Tar hellre en hybrid med lite sämre hårdvara som man kan ta med sig vart man vill än ännu en wannabe PC.

Det viktigaste är du ju inne på här, Switchen möjliggör nya möjligheter att spela på medans konkurrenterna snarare är en låst PC med gamla spel som lanseras. Ingen lär väl ha missat att mängden nya exklusiva spel till PS4 och Xbox One är extremt lågt, mest är det gamla PS3 och även PS2-spel som släpps till PS4 som "nya" titlar. Xbox One är det rätt dött med även om Xbox 360-bakåtkompatibilitetsläget skiner som aldrig förr. Typ alla spel som släpps på dessa två plattformar hittar vi på PC i ett lika stationärt format.

I slutändan så beror det mycket på vad man själv vill ha av spelandet. Men just PS4 och Xbox One glorifieras något sanslöst mycket när de båda, egentligen, är rätt mediokra plattformar som inte uppnår den potentioal de har eller vad tidigare plattformar gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Är ju det intrycket man fått när skillnaderna granskats. Tegra Pascal kan låta bra då desktop Pascal var en klar förbättring över gamla Maxwell men man märker inte av någon större skillnad med just Tegra. Inte som motiverar att vänta in den, designa om produkten och försöka hantera kostnadsökningar för det lilla den erbjuder.

THQ Nordic är inte riktiga THQ, gamla THQ hade ett stort utbud men mycket såldes vidare till andra studior och utgivare. De har inget som borde vara något större problem att få att rulla på Switch. Möjligtvis undantaget Metro-serien om de har kvar dessa titlar. Men det är ändå en spelserie jag personligen spelar på PC och lika kommer jag göra med det nya spelet, när den nu väl lanseras.

Så vitt jag vet har de aldrig ägt Metro som sådant och det var inget Nordic Games köpte upp, det är ju baserat på ett gäng sci-firomaner som en ryss skrivit som också är inblandad i spelen, således är det väl ett ryskt förlag eller huvudförfattaren själv som äger rättigheterna till universumet i slutändan. Last Light publicerades av Deep Silver, som ju är utgivaren som köpte upp rättigheterna till spelen som var under utveckling (THQ hade ju finansierat spelet) hur som helst. Koch Media som äger Deep Silver köpte också upp Saints Row (och dess utvecklare). Deep Silver verkar publicera nästa del också, och Ukrainska utvecklarna verkar jobba på. Last Light rullade på X360, så det är inte så himla tungt även om det använts som en benchmark på PC, men det är ju ett flera år gammalt spel i dagsläget, nästa del siktar på PC, X1 och PS4 hur som helst. Ukrainska 4A Games har aldrig släppt något spel till någon Nintendo-konsol, så det var nog ingen som väntade sig det nu heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Så vitt jag vet har de aldrig ägt Metro som sådant och det var inget Nordic Games köpte upp, det är ju baserat på ett gäng sci-firomaner som en ryss skrivit som också är inblandad i spelen, således är det väl ett ryskt förlag eller huvudförfattaren själv som äger rättigheterna till universumet i slutändan. Last Light publicerades av Deep Silver, som ju är utgivaren som köpte upp rättigheterna till spelen som var under utveckling (THQ hade ju finansierat spelet) hur som helst. Koch Media som äger Deep Silver köpte också upp Saints Row (och dess utvecklare). Deep Silver verkar publicera nästa del också, och Ukrainska utvecklarna verkar jobba på. Last Light rullade på X360, så det är inte så himla tungt även om det använts som en benchmark på PC, men det är ju ett flera år gammalt spel i dagsläget, nästa del siktar på PC, X1 och PS4 hur som helst. Ukrainska 4A Games har aldrig släppt något spel till någon Nintendo-konsol, så det var nog ingen som väntade sig det nu heller.

Jag syftade på rätten att publicera spelen. THQ hade denna på 2033 och även Last Light men i och med konkursen så var de inte slutgiltiga utgivaren förstås: https://en.wikipedia.org/wiki/Metro:_Last_Light
I övrigt är jag väl medveten om resten, spelat serien, både orginalutgåvorna och redux-utgåvorna sedan första spelet i serien släpptes.

Metro 2033 var till och med Xbox 360-exklusiv, ett spel som var ökänt för att vara extremt tungdrivet på PC, och Redux-utgåvan rättar till mycket av spelets brister även om en del bisarra ryska grejer (knepiga saker en NPC man möter ganska tidigt gör) och barnens dåliga röster är kvar (vuxna som försöker förställa rösten och låta som ett barn).

Vad gäller själva studion så har de bara lanserat två spel, fyra om man räknar med Redux-utgåvorna av samma spel. Det är ingen studio som gjort speciellt många spel ännu, men det de gjort har hitills varit bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Trots försäljningssuccé är tredjepartsutvecklare fortsatt skeptiska till Nintendo Switch, någonting som tillskrivs brist på prestanda snarare än ointresse att släppa spel för enheten.

Läs hela artikeln här

"Många menar att användningen av Pascal och en mer avancerad tillverkningsteknik hade gjort spelkonsolen högre presterande, utan att tumma på batteritiden."

Kanske, men det hade förmodligen drivit upp kostnaden rejält också. De fick förmodligen gamla kretsar/teknik som inte är så lätt för Nvidia att sälja till ett mycket bra inköpspris (Nvidia har ju haft extremt svårt att sälja och få andra stora "design wins" inom konsumentområdet med de).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag syftade på rätten att publicera spelen. THQ hade denna på 2033 och även Last Light men i och med konkursen så var de inte slutgiltiga utgivaren förstås: https://en.wikipedia.org/wiki/Metro:_Last_Light
I övrigt är jag väl medveten om resten, spelat serien, både orginalutgåvorna och redux-utgåvorna sedan första spelet i serien släpptes.

Metro 2033 var till och med Xbox 360-exklusiv, ett spel som var ökänt för att vara extremt tungdrivet på PC, och Redux-utgåvan rättar till mycket av spelets brister även om bisarra ryska grejer och barnens dåliga röster är kvar.

Vad gäller själva studion så har de bara lanserat två spel, fyra om man räknar med Redux-utgåvorna av samma spel. Det är ingen studio som gjort specielltl många spel ännu, men det de gjort har hitills varit bra.

De har utvecklat Arktika.1 också, även om det inte släppts än. Folket bakom motorn körde inget på Nintendo när de jobbade hos sin gamla arbetsgivare heller.

Exodus är väl inte relaterat till Metro 2033 utan dess efterföljare, och till Metro 2035 ägde knappast THQ rättigheterna. Rättigheterna till universumet får de nog genom att jobba direkt med författaren. THQ hade såklart rättigheterna till Last Light eftersom de finansierade spelet, men Koch Media/Deep Silver tog över så studion behövde inte oroa sig där. De verkar ju också ha flytt Ukraina, så de behöver iaf inte bry sig om politiken där som tur är.

Spelserierna från THQ som THQ Nordic äger är exempelvis MX vs. ATV, Red Faction och Darksiders, och där är de bara utvecklarna av MX vs. ATV vars studio de köpte från THQ också. De flesta IP de har kommer från andra firmor som gamla Infogrames osv. Att de ger ut Elex kommer ju från att de köpte upp JoWood exempelvis och har fortsatt arbeta med utvecklaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Super-imponerad av switchen, enda alternativet var ju pascal-tegra men då hade den antagligen lanserats mycket senare? Virtual console och nintendo/indietitlar blir kanon i längden :).

Tror inte det hade påverkat utvecklingstiden alls (men dock kostnaden).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Bara bra att den inte är så kraftfull imo. Konsoller som försöker slåss med PC stagnerar bara utvecklingen tyvärr.

Vad menar du med slåss?

Att det är för kraftfulla? Att de är för svaga?

Vem bestämmer vem som slåss med vem?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Finns redan så många kraftfulla spelmaskiner. Tar hellre en hybrid med lite sämre hårdvara som man kan ta med sig vart man vill än ännu en wannabe PC.

Tycker det är kul med konceptet bakom Switch, men det sagt så har konsol och PC lite olika syften och användningsfall.

Det är lite skillnad på att främst spela bärbart, främst i soffa eller främst vid skrivbord - även om allt är spel.

Nintendo är de som håller upp den mobila spelupplevelsen (genom både Switch, och att släppa spel till iOS).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Idiotiskt att säga "Nintendo borde göra som Sony och Microsoft"... då hade vi haft 3 stycken likadana konsoler.. vad är vitsen då + PC som är kraftfullast av alla. Nintendo gick sin egen väg och än så länge har den varit lyckad. Pascal eller maxwell... lätt att säga ja kör på Pascal för den är kraftfullare, men ingen som pratar om att den kanske varit dyrare eller marginellt bättre eller svårare att utveckla till? Man får se till helheten, och jag tycker Switch är en fantastisk konsol för vad den är.

Håller med. Tycker det är kul att Nintendo (i sina ibland tokiga beslut) faktiskt går sin egna väg.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av nubbe:

1. Jetson TX2 lanserades i mars för utvecklare. Ny och dyr hårdvara som skulle få priset på Switch att gå över 5000:-

2. Mario Kart och Breath of the Wild är bätter på Switch både stationärt och portabelt. Samt MK8D har flera tillägg. Det är ju också knappt någon som har spelat MK8 med tanke på hur dåligt WiiU sålde.

3. Vill man spela tyngre titlar så skaffar man en PC som kickar PS4 och Xbone med råge.

4. Vad är poängen med att ha en PC och en stationär konsol när man kan köra 99% av alla spel på PC över 144FPS med Gsync?

Switch fyller ett glapp tack vare att vara portabel. PS4 och Xbone tillför inget för en PC ägare.
Hög kvalitets spel som man kan spela när man vill och man har alltid två kontrollers så man kan att bjuda in en polare och spela co-op.

Switch är en fantastik maskin.

1. Vad är Jetson TX2 ? Det kommer ju ändå inte göra att de tyngre spelen går att köra på Switch! Och jag hade hellre lagt kanske 5000 på en mycke starkare Switch! Jag Köpte nyligen en PS4 Pro för 3800 och kommer skaffa en Xbox One X framöver och den lär landa på minst 5000. Varför betala runt 3700 kr för en konsol som ändå är för klen om man vill spela mer titlar än Mario och Zelda? Då måste man ju likförbannat köpa en annan konsol ändå för att kunna spela andra titlar. Hade dom vänat ett år till och implementerat Pascal så hade vi fått lite mer prestanda och längre batteritid! Hade gärna lagt 4500 om vi kunde väntat ett år och mer saker vore på plats från start.

2. Skillnaden mellan Mario Kart 8 och Deluxe är minimal! Enda skillnaden är ett nytt battele mode samt några nya karaktärer, samt att spelet nu är i 1080p och 60 fps i dokat läge. Det finns inga nya banor eller DLC i Deluxe vilket är uselt för oss som redan hade MK8 på Wii U. Jag har Wii U versionen som jag kört mycke och det är exakt samma spelkänsla som på Switch vilket jag kört på min kompis Switch en del. Låter inte som du kört Wii U versionen alls. Och för alla som bara har kört Switch versioen så blir det gamla battlemodet en "nyhet" eftersom Switch spelarna inte spelat detta!

3. Jag utgår från att alla har en PC och det är en självklarhet på ett forum som Sweclockers! Nu pratar vi konsoler!

4. Utöver PC så finns inte Nintendo-titlarna för PC så svaret är enkelt, att man måste ha en Nintendo för att kunna spela Nintendo specifika spel. Skulle alla Nintendospel finnas på PC skulle Nintendo sälja färre konsoler givetvis!

PS4 och Xbox fyller ett visst glapp eftersom dessa har man i vardagsrummet och spelar på stor TV. PC har man på kontorsbordet oftast.
Och det finns titlar som bara finns på PS4 och XO som inte finns på PC.

Switch fyller ingen viktig funktion med att vara portabel, jag hade hellre valt en stationär Switch med högre prestanda om jag fick välja så man kunde köra fler triple a titlar som vi nu går miste om pga för klen prestanda! Det finns 3DS, det finns bärbara PC och mobiltelefoner, samt om du går till din kompis så har denna garanterat en konsol eller pc. Dina kompisar kommer förmodligen ha en Switch med så varför springa runt med dem. De flesta spelar på sin konsol hemma, och dessutom måste man släpa med dockstationen om man ska spela på tv flera stycken så det faller igen att den är smidig att bära med. Wii U var inte mycke svårare att bära med än Switch isåfall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB