Microsoft Xbox One X prestandatestas

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Xbox One X prestandatestas

Kort efter det officiella avtäckandet av Xbox One X presenterar Digital Foundry spelkonsolens första speltester, vilka visar på stora prestandaförbättringar jämfört med Xbox One.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såg inte helt galet ut, kanske får bli ett inköp i jul.

Permalänk
Medlem

Räkna med 8000kr i Sverige med alla våra idiotiska skatter, om du köper här dvs.

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

Digital Foundry's kommentarsfält är rena ramma skräcken, fattar inte hur dom står ut och ha sådant folk som beter sig sådär vid varje video dom lägger upp om diverse PS4 Pro och nu Xbox One X.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus84:

Räkna med 8000kr i Sverige med alla våra idiotiska skatter, om du köper här dvs.

8000kr är knappast möjligt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus84:

Räkna med 8000kr i Sverige med alla våra idiotiska skatter, om du köper här dvs.

Ett samhälle kostar ju en slant att driva och utveckla. Skola, sjukvård, infrastruktur, polis, räddningstjänst, försvar med mera. Hur ska detta betalas hade du tänkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus84:

Räkna med 8000kr i Sverige med alla våra idiotiska skatter, om du köper här dvs.

8000 i Berras Ved och Video kanske, men det är inte ett rimligt riktpris för större kedjor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

Digital Foundry's kommentarsfält är rena ramma skräcken, fattar inte hur dom står ut och ha sådant folk som beter sig sådär vid varje video dom lägger upp om diverse PS4 Pro och nu Xbox One X.

Sjuk flamewar där bland kommentarerna...synd att den kanalen har blivit så.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Ett samhälle kostar ju en slant att driva och utveckla. Skola, sjukvård, infrastruktur, polis, räddningstjänst, försvar med mera. Hur ska detta betalas hade du tänkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ju länder där allt detta fungerar (bättre än Sverige t.o.m.) utan att en spelkonsol behöver kosta dubbelt så mycket. Men nu ska Sverige tydligen rädda världen från kemikalier med en straffskatt som påverkar 10 miljoner människor av jordens 7.5 miljarder...

Nåja, jag är nöjd att jag köpte en Xbox One S för 1689:- i våras. Den duger fint som mediaspelare och något litet spel då och då.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

6000kr för att lira i checkerboard 4K och 30 FPS på en konsol som saknar plattformsexklusiva spel? Nej tack.

5000kr hade varit en acceptabel kostnad om den fanns tillgänglig idag, innan Nvidia släpper sin GTX 20-serie. Men nu vi snackar om en konsol som släpps i november då en ny generations hårdvara kommer vara tillgänglig på marknaden och nuvarande generation kommer reas ut skitbilligt under Black Friday.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

6000kr för att lira i checkerboard 4K och 30 FPS på en konsol som saknar plattformsexklusiva spel? Nej tack.

5000kr hade varit en acceptabel kostnad om den fanns tillgänglig idag, innan Nvidia släpper sin GTX 20-serie. Men nu vi snackar om en konsol som släpps i november då en ny generations hårdvara kommer vara tillgänglig på marknaden och nuvarande generation kommer reas ut skitbilligt under Black Friday.

Tycker inte platformsexklusivitet ska främjas direkt. Bra att andra plattformar får tillgång till spelen också. Sålänge det inte drar ner kvaliteten på spelen

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Tycker inte platformsexklusivitet ska främjas direkt. Bra att andra plattformar får tillgång till spelen också. Sålänge det inte drar ner kvaliteten på spelen

Att Xbox-spelen även släpps på PC är bara positivt, men som ägare av en PC så minskar ju intresset för Xbox helt och hållet. Så frågan är om inte Microsoft skjuter sig själva i foten?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Att Xbox-spelen även släpps på PC är bara positivt, men som ägare av en PC så minskar ju intresset för Xbox helt och hållet. Så frågan är om inte Microsoft skjuter sig själva i foten?

Mjaa det vet jag inte, vissa spelar på pc och vissa spelar på konsol. Känns mer som att dom suger in fler bara. Jag spelar bara på pc just nu, jag har vänner som inte har en speldator.

För mig handlar det om vilka typer av spel jag vill köra. FPS på dator och typ sportspel och partyspel är perfekt på konsol.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

6000kr för att lira i checkerboard 4K och 30 FPS på en konsol som saknar plattformsexklusiva spel? Nej tack.

5000kr hade varit en acceptabel kostnad om den fanns tillgänglig idag, innan Nvidia släpper sin GTX 20-serie. Men nu vi snackar om en konsol som släpps i november då en ny generations hårdvara kommer vara tillgänglig på marknaden och nuvarande generation kommer reas ut skitbilligt under Black Friday.

Vi vet inte priset ännu. Sedan så klarar den 4k och 60 fps. Sluta sprid myter tack.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Blir min första Microsoft konsol sedan första Xboxen

Permalänk
Inaktiv

Undra hur bra den kommer sälja. Jag tycker att de flesta äldre som vill ha en konsol av den sista generationen i den rika världen borde ha en redan och det blir en dyr uppgradering för lite. Visst tillkommer det nya yngre spelare men.. Nå de kanske tänker ha denna konsol i många år till och då blir det volymer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Vi vet inte priset ännu. Sedan så klarar den 4k och 60 fps. Sluta sprid myter tack.

Och Xbox One, till och med 360, klarar 1080p i 60 FPS, och vi ser ju hur många spel som är 1080p60. Forza 7 är det enda AAA-spelet som är native 4K i 60 FPS och det är inget krävande spel. Checkerbox 4K och 30 FPS är vad du kommer få i större delen av spelen till One X.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Men kan man köra Crysis

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoNamesWayne:

Vi vet inte priset ännu. Sedan så klarar den 4k och 60 fps. Sluta sprid myter tack.

Tyvärr inte som native..utan endast som bäst möjliga..annars är det väl uppskalat 4k och 20-30FPS?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Vi vet inte priset ännu. Sedan så klarar den 4k och 60 fps. Sluta sprid myter tack.

Det ser alltid bra ut på pappret. Dagens konsoler skulle klara 1080p och 60 fps. Hur många spel har vi hittills sett med det?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att XoneX får bra prestanda eftersom det gynnar hela marknaden.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk

@Varg: Verkar som den är sämre på upplösningar under 1080p konstigt nog ?
Men det är inte så konstigt då jag upplever lite samma med mitt 1080 ti, det blir helt enkelt så att grafikkortet är för kraftfullt för dom lägre upplösningarna och då flaskhalsar systemet, GPUn jobbar helt enkelt inte så hårt i lägre upplösningar, load kanske ligger på typ 35% i 720p medan den ligger på 95-100% i 4k.

1080 Ti gör sig enligt mig bäst i 4K system och det känns som att det kortet är gjort för den upplösningen liksom One X är designat för 4K.

Jag tror vi kommer få se alternativ precis som PS4 Pro där man kan välja Unlocked framerate i tex gamla titlar medan nya inte behöver denna feature. Gamla titlar kan i värsta fall fungera sämre på One X då GPUn inte jobbar tillräckligt hårt, kan man dock köra något slags boost mode kankse det kan lösa detta.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk

Jag måste säga att jag är sugen på Xbox one X, MEN för mig står det mellan att inhandla konsolen eller istället uppgradera min PC och eftersom spelen ofta släpps på båda kanske det blir att stanna på PC istället. Finns ju många andra fördelar med det, som billigare spel till exempel.

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Har raderat ett politiskt(!) sidospår som inte var relaterat till nyheten

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

8000 i Berras Ved och Video kanske, men det är inte ett rimligt riktpris för större kedjor.

Skickades från m.sweclockers.com

Asså jag måste bara tacka för den. Jag skrattade så jag nästan spillde kaffe på tangentbordet. Berras Ved och Video XD

Permalänk

"rekommenderat pris på 499 euro, vilket väntas motsvara cirka 5 000 kronor."

ni menar 5800kr efter skatter och extra priser? ;P Köp all elektronik från Tyskland. Dumt att betala sådana överpriser till dåligt implementerade skatter.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av marcus84:

Räkna med 8000kr i Sverige med alla våra idiotiska skatter, om du köper här dvs.

Håller med, jag har försökt stötta Inet och svenska elektronikbranschen så mycket som möjligt, bara ge upp och köpa tyskt från och med nu.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

*tråd rensad*

Har raderat ett politiskt(!) sidospår som inte var relaterat till nyheten

Är det dock källbaserat att konsolen kommer landa på 5000kr i Sverige?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av sesam2k:

Ett samhälle kostar ju en slant att driva och utveckla. Skola, sjukvård, infrastruktur, polis, räddningstjänst, försvar med mera. Hur ska detta betalas hade du tänkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Genom att lägga genomtänkt skatt. Inte genom att skjuta svenska elektronikbranschen i knät. Vi ser redan hur kedjor som On Off tvingar läggas ner. Det är knappast en bra sak att det ska bli svårare att sälja saker i Sverige, prisskillnaden mellan Svenska och Tyska kedjor är ju redan markant och det går oftast att få bättre priser inom billigare EU regioner. 400kr i kemikalieskatt är en dålig beskattning, då de varor som folk köper utomlands inte längre ger in någon moms.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

"rekommenderat pris på 499 euro, vilket väntas motsvara cirka 5 000 kronor."

ni menar 5800kr efter skatter och extra priser? ;P Köp all elektronik från Tyskland. Dumt att betala sådana överpriser till dåligt implementerade skatter.

Jag har kollat flera tyska butiker (Conrad, Saturn, Media Markt och Amazon) och de har ungefär samma pris på tex PS4 som vi har i Sverige.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz