Biostar gör Radeon RX 470D för "mining"

Permalänk
Melding Plague

Biostar gör Radeon RX 470D för "mining"

Näst på tur att släppa grafikkort för brytning av kryptovalutor är Biostar med VA47D5RV42, som bygger kring Radeon RX 470D som tidigare varit reserverad den kinesiska marknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

4GB för mining? Nja...

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Så förutom att de lagt till "mining" i namnet, vad skiljer detta kort från ett "vanligt" kort?

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Avstängd

Håller inte mining på att avta? Tycker den marknaden har svalnat av lite.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Så förutom att de lagt till "mining" i namnet, vad skiljer detta kort från ett "vanligt" kort?

Står i artikeln dessa har ett lägre antal streamprocessorer än den vanliga versionen.
"Det handlar om 1 792 streamprocessorer, istället för 2 048 stycken för RX 470 och RX 570"

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

7000 mhz minne för mining, nja ... om du ska mine:a eth eller analoger så ska du göra ha så hög frekvens med bra timings som möjligt. Och 8gb när blockchainen går över 4gb i storlek. Vilket antagligen händer detta året.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Håller inte mining på att avta? Tycker den marknaden har svalnat av lite.

Vad jag har sett så verkar det som det har gått upp mycket de senaste veckorna.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bjoen:

Vad jag har sett så verkar det som det har gått upp mycket de senaste veckorna.

Där ser man, tyckte de störtdök för nån vecka sen när någon köpte upp nåt för 30 miljoner US-dollar eller vad det var.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

7000 mhz minne för mining, nja ... om du ska mine:a eth eller analoger så ska du göra ha så hög frekvens med bra timings som möjligt. Och 8gb när blockchainen går över 4gb i storlek. Vilket antagligen händer detta året.

Tänkte faktiskt fråga vad exakt som är viktigast, men jag förstår av din post att det är ju minnesmängden och minnesprestandan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Där ser man, tyckte de störtdök för nån vecka sen när någon köpte upp nåt för 30 miljoner US-dollar eller vad det var.

Hehe.. detta var någon som blev super rik på ingen tid alls gissar jag på.
Tänk lite... om du kan styra valutan, kan du inte tjäna på det?

Du säljer 1 miljon dollar av mining valuta... kursen rasar. Folks auto-sell kickar in och kursen rasar ännu mer. Detta får fler och fler auto-sell att trigga på extremt kort tid och kursen till slut når en bottennivå. Samtidigt så köper dessa personer som tidigare sålde, in i denna låga kurs allt vad de kan.

Tada... $1Miljon är vad? 100Miljoner?

Allt är över på några timmar och plötsligt har du en förmögenhet som du sen i lugn o ro kan sälja av

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Hehe.. detta var någon som blev super rik på ingen tid alls gissar jag på.
Tänk lite... om du kan styra valutan, kan du inte tjäna på det?

Du säljer 1 miljon dollar av mining valuta... kursen rasar. Folks auto-sell kickar in och kursen rasar ännu mer. Detta får fler och fler auto-sell att trigga på extremt kort tid och kursen till slut når en bottennivå. Samtidigt så köper dessa personer som tidigare sålde, in i denna låga kurs allt vad de kan.

Tada... $1Miljon är vad? 100Miljoner?

Allt är över på några timmar och plötsligt har du en förmögenhet som du sen i lugn o ro kan sälja av

Jo, jag håller med..det är patetiskt, men de giriga vinner alltid i slutänden..

https://www.youtube.com/watch?v=RhLVELIXjs0

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tänkte faktiskt fråga vad exakt som är viktigast, men jag förstår av din post att det är ju minnesmängden och minnesprestandan?

Ethereum är designat för att kräva mycket av minnet. De tryckte ut en hel del kretsar för att just mine:a bitcoins och det gjorde att "vanliga" miners blev utklassade. Det krävs inte för all sorts mining, men mining som baseras på DaggerHashimo algoritmen (som t.ex Etherum) kräver det. Där laddas hela blockkedjan i videominnet (runt 3gb nu har jag för mig) och mining sker direkt mot videominnet. Därför ökar bra timings och mhz på minnet antalet hashes som man kan utföra per sekund med väldigt mycket, medans man ofta klockar ner grafikkärnan för att dra ned på strömförbrukningen. Jag har t.ex klockat ned mitt kort till 1000mhz från 1300mhz.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av phreec:

4GB för mining? Nja...

Alltså, korten jobbar ju individuellt, och jämför ett 470 4gb och ett 470 8gb de är inte stor skillnad, hade VRAM gjort skillnad hade väl 470 8gb varit bättre än 480 4gb? Vilket inte är fallet. (Självklart beroende på vilken valuta man talar om)

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Håller inte mining på att avta? Tycker den marknaden har svalnat av lite.

Klart att det är en trend, problemet är ju att när väl mining avtar kommer Nvidia sitta på mining kort som ingen köper och miners vill ju kunna få andrahandsmarknadspriser på korten så gaming kort är en bättre investering.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jo, jag håller med..det är patetiskt, men de giriga vinner alltid i slutänden..

https://www.youtube.com/watch?v=RhLVELIXjs0

*Jaw hits floor*
Holy $h!t...

Tror jag förstår varför AMD korten är "bristvara"

Tråkiga är att OM jag hade vetat om denna omgångens mining i tid, så har jag tillgång till gratis el. Företaget betalar redan max på elräkningen, så jag hade kunnat ordna vad som behövts.

Aja

Skrivet av kelthar:

Ethereum är designat för att kräva mycket av minnet. De tryckte ut en hel del kretsar för att just mine:a bitcoins och det gjorde att "vanliga" miners blev utklassade. Det krävs inte för all sorts mining, men mining som baseras på DaggerHashimo algoritmen (som t.ex Etherum) kräver det. Där laddas hela blockkedjan i videominnet (runt 3gb nu har jag för mig) och mining sker direkt mot videominnet. Därför ökar bra timings och mhz på minnet antalet hashes som man kan utföra per sekund med väldigt mycket, medans man ofta klockar ner grafikkärnan för att dra ned på strömförbrukningen. Jag har t.ex klockat ned mitt kort till 1000mhz från 1300mhz.

Tackar för infon.

Hur kommer det sig att Nvidia korten då är "sämre"? De har ju ofta 4-8GB RAM nu och rätt snabbt minne. Är det minnesbussen som är problemet? (Så totala bandbredden är lägre)

Permalänk
Medlem

Vad är det för valuta man minear nu för tiden ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av WIRN:

Vad är det för valuta man minear nu för tiden ?

Skickades från m.sweclockers.com

Ethereum & Litecoin hade jag fokuserat på i skrivande stund.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hur kommer det sig att Nvidia korten då är "sämre"? De har ju ofta 4-8GB RAM nu och rätt snabbt minne. Är det minnesbussen som är problemet? (Så totala bandbredden är lägre)

Jag vet inte faktiskt. Antagligen är det något sådant, men det känns bara som min logiska slutledning. Det har något att göra med minnet eller minnesbussen, men jag kommer inte ihåg exakt varför. Så är det för DaggerHasimoto i alla fall. Kolla på https://www.nicehash.com/?p=calc så kan du se profitability på olika kort som kör mot den servicen just nu så kan du bilda dig en uppfattning om ROI, etc.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?