Den här datorn, genvägar-win10

Permalänk
Medlem

Den här datorn, genvägar-win10

Hallå.
Jag har nyss installerat om windows 10.
I utforskaren finns en kategori som heter Den här datorn.
Därefter finns det genvägar Bilder,Filmer,Hämtade filer,Musik,Skrivbord.

Eftersom jag har all min data sparad på en annan hårddisk än OS disken så har jag redan dessa kategorier sparad på den.
Det har inte varit några problem att omdiregera genvägen till Filmer,Hämtade filer och Musik.
Men när jag försöker ändra genvägen till Bilder och dokument så tvärvägrar den.

Det jag gör är att högerklicka på Bilder, går in på fliken Plats, som är inställd på C:\Users\Lonia\OneDrive\Bilder och försöker trycka på Flytta-> D:\Bilder
Och sedan Verkställ, en ruta kommer upp med "Vill du flytta..." .. "Ny plats D:\Bilder" JA

Vill du omdirigera mappen Bilder till den andra systemmappen Bilder som finns på D:\Bilder , Om du fortsätter med den här omdirigeringen kommer du inte kunna särskilja mapparna eller återställa standardplatsen, Vill du fortsätta?
JA - Det går inte att flytta mappen eftersom det finns en mapp på samma plats som inte kan omdirigeras.
Åtkomst nekad.

Vad gör jag?

Permalänk
Medlem

Äh. Blev så att jag ominstallerade Windows, avaktiverade OneDrive vid windows startup samt ställde in att onedrive inte skall synka mappar. Den vägrade först att ändra sökväg på dokument men tillslut fungerade det.

Permalänk
Medlem

@Lonian: Jag har aldrig gjord det på det sättet du beskrivande det som men när jag vill lägga till (eller ersätta) vad som syns i mappen (eller biblioteket) så höger klickar jag på biblioteks bilder (de mapparna som finns under "bibliotek" och "den här datorn") och byter vilka mappar som ska inkluderas under biblioteksplatser fliken (bild nedan).

Du kan antagligen ta bort den som ligger på C:\ om du vill så länge du anger en annan som standard.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Hallå, efter en uppdatering av Windows så är jag nu tillbaka och datorn har kastat bort genvägen till D: och ersatt sin egen genväg till c:\Users\Lonia\Pictures samt den för dokument . Däremot gick det bra denna gång att byta genväg. Anledningen varför det tycks ha fungerat bra nu är att jag hann avaktivera OneDrive som vill synca just dessa mappar och skapa en egen mapp i User mappen.
Tyvärr så ser det annorlunda ut för mig i egenskaper på Bilder.
Jag har inget så kallat Bibliotek att högerklicka på som du beskriver.

Permalänk
Medlem

Sry för ett ganska sent svar men iaf: Jag glömde bort att bibliotek inte är på av standard längre och att det istället läggs in som mappar i "den här datorn". Du kan, om du vill, återaktivera biblioteket genom att högerklicka på vänstra panelen och klicka på "visa bibliotek".

Sen kan du höger klicka på bl.a. "bilder" för att komma till dem egenskaperna som jag visade på ett tidigare svar.

Sen för att ta bort mapparna ur "den här datorn" (ifall det irriterar dig att ha dubbla genvägar) så har du två val.

1. Du kan ändra i registret. Det finns en tutorial plus .reg filer för att göra det enkelt: https://www.tenforums.com/tutorials/6015-add-remove-folders-pc-windows-10-a.html
(Klicka här för att bara ladda ner .reg filen direkt (för 64-bit))

2. Alternativt kan du göra det med ett program som hettar OldNewExplorer som är ett simpelt program som du kan ändra lite små grejer med i utforskaren. I ditt fall behöver du bara bocka in "Use libraries; hide folders from this PC". Du kan hitta programmet här: http://www.msfn.org/board/topic/170375-oldnewexplorer-118/

Sen borde det se ut ungefär som bilden under. Och som sagt så kan du ta bort vilka mappar som ska inkluderas i "bilder" osv och vilken mapp som är standard lagringsplatsen för bilder.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |