Varför skiljer sig garantier mellan butiker?

Permalänk
Medlem

Varför skiljer sig garantier mellan butiker?

Varför erbjuder i stort sett alla butiker enbart ett års garanti när tillverkarna själva lämnar längre garanti än så och hur kan butikerna vara fria att sätta vilken garantitid de vill om produkterna ändå omfattas av garanti efter att den butiksspecifika garantin har 'upphört'?

@Komplett, NetOnNet och @Inet är så vitt jag vet de enda butikerna som erbjuder mer än ett års garanti men varför gör de detta? Är det enbart för att vara tillmötesgående och erbjuda det som en form av service gentemot sina kunder? Prisskillnaderna är oftast så pass små och jag tycker helt klart att det är värt någon hundralapp eller två extra för den smidighet det innebär men frågan är varför inte alla butiker är lika generösa.

Jag frågade Komplett och fick detta svar:

Skrivet av Komplett:

Fabriksgarantin som anges för alla våra produkter är den garanti som tillverkaren lämnar åt produkten och du kan under dessa X antal år kontakta oss för att sätta upp en retur. Du kommer inte att bli tvingad att kontakta tillverkaren själv vid ev. defekter.

Det blir ju ganska märkligt när butiker som t.ex. @Webhallen endast lämnar ett års garanti och tillverkarna hänvisar till ÅF vid garantiärenden (bl.a. gällande grafikkort från Asus och MSI som har tre års garanti). Det innebär dessutom ofta en väldans massa strul och kostnader som tillkommer jämfört med att bara kunna lämna in produkten över disk eller åtminstone bara skicka in det till den aktuella butiken istället för att själv behöva bekosta frakt till något reparationscenter i Tyskland.

Det handlar förmodligen om att butikerna själva vill slippa det extraarbete det innebär att hantera garantiärendena men i dessa fall blir ju butiken lik förbannat tvungna att göra det trots att de påstår sig erbjuda ett års garanti. Så vad gäller egentligen när det kommer till garantier och vad har butikerna för skyldigheter? Kan de verkligen friskriva sig tillverkargarantin genom en simpel disclaimer på hemsidan?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Garantin är ju något som tillverkaren lämnar. Återförsäljaren behöver i princip inte röra det med tång. Butiken är dock skyldig att behandla reklamationer, men det är en helt annan sak.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Garantin är ju något som tillverkaren lämnar. Återförsäljaren behöver i princip inte röra det med tång. Butiken är dock skyldig att behandla reklamationer, men det är en helt annan sak.

Jag är medveten om att butikerna inte är skyldiga att erbjuda någon garanti över huvud taget men det är ju märkligt att 99% av alla butiker har valt att erbjuda ett års garanti när vissa lämnar mer än så och produkterna som sagt omfattas av garantier från tillverkaren under längre tid än så. Därav trådstarten för att förhoppningsvis kunna bringa lite klarhet i varför villkoren skiljer sig mellan olika butikskedjor när det i slutändan handlar om samma garantier som alltid utfärdas av tillverkaren.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Garantin är ju något som tillverkaren lämnar. Återförsäljaren behöver i princip inte röra det med tång. Butiken är dock skyldig att behandla reklamationer, men det är en helt annan sak.

Skrivet av ågren:

Jag är medveten om att butikerna inte är skyldiga att erbjuda någon garanti över huvud taget men det är ju märkligt att 99% av alla butiker har valt att erbjuda ett års garanti när vissa lämnar mer än så och produkterna som sagt omfattas av garantier från tillverkaren under längre tid än så. Därav trådstarten för att förhoppningsvis kunna bringa lite klarhet i varför villkoren skiljer sig mellan olika butikskedjor när det i slutändan handlar om samma garantier som alltid utfärdas av tillverkaren.

Det är väl precis @Nioreh83 sa? De är skyldig att hantera garantin ett år - Varför ska de sedan stå och betala personalkostnader för 3 år?

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan94:

Det är väl precis @Nioreh83 sa? De är skyldig att hantera garantin ett år - Varför ska de sedan stå och betala personalkostnader för 3 år?

De är väl inte skyldiga att hantera garantierna över huvud taget (om inte annat avtalats mellan ÅF/tillverkaren) eftersom det är helt frivilligt att erbjuda garanti. Det jag ställer mig frågande till är varför de flesta har valt att nöja sig med ett års garanti, särskilt eftersom många tillverkare hänvisar till ÅF vid garantiärenden och då uppstår ju en ganska konstig situation när butiken påstår att de bara erbjuder ett års garanti.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Butiker är väl skyldiga enligt lag att lämna garantier, som också finns enligt lag på en minimum på alla kategorier? Utöver minimum är väl bara för att fånga kunder?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Som kommenterats tidigare, garanti är inte en skyldighet för butiker, utan delat mellan marknadsföring och förenklande (det är enklare att ha en garanti policy direkt i butiken jfr att allt ska bli ärenden till tillverkare eller reklamationsärenden).

Sen är det bara en fråga om kostnad, varan har X i failrate inom 12 månader, Y inom 24 osv, och ett retur värde av Z% (odds på att någon har ett kvitto och orkar lämna tillbaka den). Finns fler variabler, men beräknad försäljning * alla odds = beräknad kostnad för marknadsföring och förenklande, bara att hitta en sweetspot, vilket blivit 12 månader för den mesta i hemelektronik, vitvaror har väl 3-10 år som standard m.m.

Att alla har samma sen är att alla använder samma uträkning, och den ökade risken för kostnaden jfr värdet av marknadsföringen och förenklandet är inte värd det. Skulle en eller två butiker börja med 24 månader och det märks på försäljningen hos andra skulle vi ha 24 månader direkt hos alla butiker, och ingen av dem skulle vunnit något mer än kortsiktigt så ingen gör det.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Butiker är väl skyldiga enligt lag att lämna garantier, som också finns enligt lag på en minimum på alla kategorier? Utöver minimum är väl bara för att fånga kunder?

Det finns ingen lagstadgad skyldighet att som butik erbjuda någon garanti över huvud taget.

Skrivet av during:

Som kommenterats tidigare, garanti är inte en skyldighet för butiker, utan delat mellan marknadsföring och förenklande (det är enklare att ha en garanti policy direkt i butiken jfr att allt ska bli ärenden till tillverkare eller reklamationsärenden).

Sen är det bara en fråga om kostnad, varan har X i failrate inom 12 månader, Y inom 24 osv, och ett retur värde av Z% (odds på att någon har ett kvitto och orkar lämna tillbaka den). Finns fler variabler, men beräknad försäljning * alla odds = beräknad kostnad för marknadsföring och förenklande, bara att hitta en sweetspot, vilket blivit 12 månader för den mesta i hemelektronik, vitvaror har väl 3-10 år som standard m.m.

Att alla har samma sen är att alla använder samma uträkning, och den ökade risken för kostnaden jfr värdet av marknadsföringen och förenklandet är inte värd det. Skulle en eller två butiker börja med 24 månader och det märks på försäljningen hos andra skulle vi ha 24 månader direkt hos alla butiker, och ingen av dem skulle vunnit något mer än kortsiktigt så ingen gör det.

Det är märkligt att ovanstående butiker inte använder det som ett försäljningsargument och jag tror att fler skulle handla hos dem om de kände till det. Det är som sagt både bökigt och dyrt att behöva sköta garantiärendena själv direkt mot tillverkaren och jag förstår inte hur butikerna inte ser det som negativ publicitet när de bara erbjuder absolut minimum (ja, jag tittar på er @Webhallen).

Troligtvis är alla så pass vana vid att det är ett år som gäller att de inte ens känner till att det finns alternativ.

Frågan är varför de inte ger full fabriksgaranti för de märken och varor där de ändå är skyldiga att hantera garantiärenden. De kanske hoppas att folk bara ska slänga prylarna i soptunnan och inte kolla upp vilka rättigheter de har. Man tycker ju även att tillverkarna själva borde ligga på butikerna om det eftersom det är en rätt trevlig bonus att kunna få sina varor utbytta direkt över disk.

I fallet med @Komplett och @Webhallen blir det nästan lite komiskt eftersom Webhallen ägs av Komplett. Troligtvis anser de att det är för stor 'risk' att folk vill lämna in produkter över disk eftersom de endast erbjuder två års garanti på nätet/Komplett även om både Inet och NetOnNet, som båda har ett gäng fysiska butiker, har valt att erbjuda full tillverkargaranti resp två år som standard.

Informationsmiss, tack för påpekandet.
Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag gick in på Webhallens hemsida för att dubbelkolla en sak och såg detta i deras text ang. garantier:

Citat:

Webhallen lämnar 1 års garanti på alla varor såvida inget annat anges.
(Förbrukningsartiklar såsom exempelvis batterier och laddare har vanligtvis 6 månaders garanti).

Garantin innebär att vi byter ut alternativt reparerar produkter som reklameras inom garantitiden, förutsatt att funktionsfelet inte beror på yttre omständigheter som handhavandefel eller fysisk åverkan.
För hårdvara och hemelektronik gäller respektive tillverkares garanti. Webhallen lämnar inga ytterligare garantier utöver den av tillverkaren specificerade.

Trots detta nämns inget om extra garanti på produktsidorna, däremot marknadsförs deras egna försäkringspaket 'care pack'. Där ligger nog anledningen till att åtminstone @Webhallen inte vill skylta med hur lång garantin faktiskt är på produkterna de säljer...

Frågan är dessutom vad de menar med 'respektiva tillverkares garanti' och huruvida de hanterar garantiärenden åt dessa tillverkare eller ej.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

ARN 2005-3478 (https://lagen.nu/arn/2005-3478) är intressant här. Säljaren bedömdes vara ansvarig för en garanti som tillverkaren lämnat.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

jag skulle kunna tänka mig att detta är för att det ska bli lättare att visa hur mycket garanti man har.

När jag arbetade inom en av de större hemelektronikkedjorna kunde vi utan problem kolla i ett internt system exakt hur många år eller månaders garanti varje tillverkade lämnade på respektive vara.
Det som däremot gällde alla (kan funnits någon som inte) men de hade 1 år. Sedan fanns det givetvis andra som hade längre och då skötte man det som garantiärende ändå.

Sedan gällde näst intill samma sak vid reklamation. Många tillverkare är inte bökiga att ha och göra med vid reklamation så länge en vara inte har yttre åverkan.

En sista notis skulle vara att Apple som många hatar enbart har 1 års garanti men i mitt tycke var dom absolut enklast att ha och göra med när det gällde reklamationer. (Gällde inte när InfoCare hanterade Apple)

Observera att några ovan skriver att ex. Inet lämnar 2 års garanti, detta gäller inte för alla varor.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddog:

Observera att några ovan skriver att ex. Inet lämnar 2 års garanti, detta gäller inte för alla varor.

Det stämmer, jag råkade skriva fel i mitt förra inlägg och har nu redigerat det. De specificerar dock garantitiden på alla varor under produktinfon och erbjuder samma garanti som tillverkaren ger. Komplett gör tvärtom, de erbjuder två års garanti även på de varor som endast har 12 månaders fabriksgaranti från tillverkaren.

Det absolut lättaste sättet att 'visa hur mycket garanti man har' borde rimligtvis vara att göra som Inet och Komplett, dvs. specificera det för varje produkt. Om man ändå lägger upp all teknisk information om en viss vara kan det inte vara allt för besvärligt att lägga till punkten 'garanti x månader'.

Menar du att ni i den butik du arbetade hos erbjöd ett års garanti (i köpvillkoren, på kvitto etc.) men att ni i de fall tillverkaren erbjöd en mer generös garanti än så ändå tog in varor som omfattades av denna garanti och hanterade garantiärendet gentemot tillverkaren? Tack för informationen oavsett

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

@ågren:

Bara ta detta som exempel https://www.inet.se/produkt/6900036/evga-supernova-g2-750w, ett exempel konkurrerande agg har https://www.inet.se/produkt/6911980/corsair-rm750x-750w#specs 10 år direkt med inet.

Många ha har dock bra erfarenheter med evga support, men ändå. Detta är inte enda varan som det gjorts så här, vist här lämnar Inet faktiskt ut hela garantitiden jämfört med vissa andra.

Vet annan butik som försökt hänvisa till tillverkaren vid reklamation (även om det bara gått några månader).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar