Intel Core i9-7900X "Skylake-X"

Permalänk
Medlem

Varför är en del så upprörda?
Är ju inget konstigt alls, vi är ju på intel-clockers så det är helt i sin ordning att en intel-propp får högsta betyg.

Att den kostar som en bättre begagnad bil spelar ingen roll,
att den drar ström som en sibborator spelar ingen roll,
att den blir het som ett nykokt ägg spelar ingen roll,
att den bara har max 28 PCI-E 3.0 banor spelar ingen roll (om jag inte är ute o cyklar?)
mm mm

Oops my bad, siten heter ju fortfarande sweclockers konstigt nog =P

(hoppas mod har humor så jag inte blir avstängd =D )

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMillan:

Varför är en del så upprörda?
Är ju inget konstigt alls, vi är ju på intel-clockers så det är helt i sin ordning att en intel-propp får högsta betyg.

Att den kostar som en bättre begagnad bil spelar ingen roll,
att den drar ström som en sibborator spelar ingen roll,
att den blir het som ett nykokt ägg spelar ingen roll,
att den bara har max 28 PCI-E 3.0 banor spelar ingen roll (om jag inte är ute o cyklar?)
mm mm

Oops my bad, siten heter ju fortfarande sweclockers konstigt nog =P

(hoppas mod har humor så jag inte blir avstängd =D )

Den fick samma betyg som 1800x och 1700x.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Nu minns jag ej om denna cpu ej stödde ECC.
ECC är självklart man ska ha, ett problem är att man professionellt konkurrerar emot folk som struntar i detta. Detta leder till att de kan köpa in billigare hårdvaror till sina anställda.
Och den som bryr sig om kvalite får det tufft.
Undra hur många här i tråden som jobbar inom IT där de har ett krav att alla datorer måste ha ECC minne, min gissning är att det nog är 0st. -Det finns fina Xeonlaptops som kostar som det smakar.

Man väljer Hept för priset.
Och skalning så gör många applikationer det och många arbetar inte med ett problem i taget, jag själv brukar ha igång runt 4st datorer som arbetar. Jag utför en operation på någon, under tiden arbetar jag på nästa maskin o.s.v.

Så en som arbetar har inget problem att så belasta 50 cores med helt vanliga applikationer som finns att köpa för den som har råd. Med 50 cores så kan dessa ofta vara utsprida på flera datorer i landet. Som jag med mina 12 core i lägenheten som hjälper till när jag är på jobbet.
Att sprida belastning på flera datorer är ofta lika enkelt som att sprida ett jobb på flera vanliga arbetare.

Vi kör Xeon på alla laptops och stationära
(Jag som pushat för att få genom det PÅ alla datorer det går få på)

Laptop P4000 i denna då och 32GB ECC, resten av laptop har 64GB ECC och P5000 GPU

Alla stationära har 64GB ECC + P5000 utan 3D datorer med dubbla Xeon 18 core och 196GB RAM och P6000.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Vi kör Xeon på alla laptops och stationära
(Jag som pushat för att få genom det PÅ alla datorer det går få på)

http://i.imgur.com/yGkj3ht.png

Laptop P4000 i denna då och 32GB ECC, resten av laptop har 64GB ECC och P5000 GPU

Alla stationära har 64GB ECC + P5000 utan 3D datorer med dubbla Xeon 18 core och 196GB RAM och P6000.

Av någon anledning har jag av ren avundsjuka så lust att skriva ash-le.

Många företag kär med riktig dritt och jag håller på och lobbar för att vi ska sluta köpa en kass dritt och mer vanliga, ECC ram, ja det kan man inte ens drömma om på klienterna.
Och självklart har de flesta företag en policy att man ej får ta med egna datorer då de vill att man ska hålla en hög kvalitetsstandard. Så inte ens om man själv hade ägt en sådan fin dator som ni har på ert jobb så skulle man ej få ta med den för de ser det som en kvalitesrisk.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Av någon anledning har jag av ren avundsjuka så lust att skriva ash-le.

Många företag kär med riktig dritt och jag håller på och lobbar för att vi ska sluta köpa en kass dritt och mer vanliga, ECC ram, ja det kan man inte ens drömma om på klienterna.
Och självklart har de flesta företag en policy att man ej får ta med egna datorer då de vill att man ska hålla en hög kvalitetsstandard. Så inte ens om man själv hade ägt en sådan fin dator som ni har på ert jobb så skulle man ej få ta med den för de ser det som en kvalitesrisk.

Wow, men vi har policy inga egna PC pga ur support aspekt mer hårdvara hålla reda på mer krångel, men dessa PC kostar ju 45k + minst så.

Inte så många har en sån hemma ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Glömde ta med länken till citatet, har uppdaterat inlägget.

Tack Youshman. Baserat enbart på att materialen har olika utvidgningskoefficienten är det iaf normalt en fördel ju mindre utsträckning sammanfogningsytan har, man räknar med att expansionen eller drag-\tryckkraften är 0 i centrum och växer ut mot ändarna för att nå sitt maximum vid ytterändarna. Förutsatt att temperaturerna är lika på den lilla kretsen som den stora blir krafterna som uppstår pga. temperaturvariationerna större ju större krets man har och därför borde det vare fördelaktigare att använda lödning på en liten krets än på en stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMillan:

Varför är en del så upprörda?
Är ju inget konstigt alls, vi är ju på intel-clockers så det är helt i sin ordning att en intel-propp får högsta betyg.

Att den kostar som en bättre begagnad bil spelar ingen roll,
att den drar ström som en sibborator spelar ingen roll,
att den blir het som ett nykokt ägg spelar ingen roll,
att den bara har max 28 PCI-E 3.0 banor spelar ingen roll (om jag inte är ute o cyklar?)
mm mm

Oops my bad, siten heter ju fortfarande sweclockers konstigt nog =P

(hoppas mod har humor så jag inte blir avstängd =D )

Det var iofs inte högsta betyg den fick...

Vad gäller PCIe 3.0 så 44 banor det rätta antalet (det är väl den vanliga storleksordningen på HEDT-modellerna utöver instegsvarianterna?).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har sagt det innan och säger det igen - förstår verkligen inte hypen med varken i9 eller Threadripper. Är det knappt en halv procent av folk ens här som köper den? Vilken normalt funtad människa köper en processor för 19 000 kr? Speciellt med tankte på hur många som gått och längtat och trånat nu.. Ska jag köpa ditt eller datt?! Sitter det tusentals människor med sina gamla sunkiga i7 Extreme och bara lider?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

inte dåligt

Visa signatur

Chassi: Thermaltake Level 10 GT || CPU: Intel® Core™ i7-4770K @ 4.5 GHz || GPU: ASUS GeForce GTX 770 DirectCU II OC || MB: ASUS Z87-Deluxe || SSD: Samsung SSD 840 Basic 250GB || RAM: Crucial Ballistix Elite 2x8GB 1866mhz || PSU: be quiet! Dark Power Pro 10 - 650W || Cooler: Prolimatech Genesis Black @ 2x Prolimatech Ultra Sleek Vortex - 140mm || Monitor: MSI Optix MAG251RX IPS 240 Hz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vi kör Xeon på alla laptops och stationära
(Jag som pushat för att få genom det PÅ alla datorer det går få på)

http://i.imgur.com/yGkj3ht.png

Laptop P4000 i denna då och 32GB ECC, resten av laptop har 64GB ECC och P5000 GPU

Alla stationära har 64GB ECC + P5000 utan 3D datorer med dubbla Xeon 18 core och 196GB RAM och P6000.

Jag är en sån som inte alls fattar vitsen med xeon om man inte har extrema krav på prestanda(som 3d-datorerna)? På jobbet köper vi Xeon till konstruktörer mm mest för supportavtalen. Inte för att det sitter just Xeon i. Jag som 3d-artist köper själv in datorer med för tillfället i7 4790. Med avskrivningstid på 3 år är det nu dags att byta ut rasket så jag följer med spänning kriget mellan AMD och Intel. (Äntligen!)
Som sagt, om avskrivningstiden är 3 år, vad vinner jag på att köra Xeon och ECC? Mina datorer har funkat felfritt som renderingsnoder i över 3 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av EnDumEn:

Jag är en sån som inte alls fattar vitsen med xeon om man inte har extrema krav på prestanda(som 3d-datorerna)? På jobbet köper vi Xeon till konstruktörer mm mest för supportavtalen. Inte för att det sitter just Xeon i. Jag som 3d-artist köper själv in datorer med för tillfället i7 4790. Med avskrivningstid på 3 år är det nu dags att byta ut rasket så jag följer med spänning kriget mellan AMD och Intel. (Äntligen!)
Som sagt, om avskrivningstiden är 3 år, vad vinner jag på att köra Xeon och ECC? Mina datorer har funkat felfritt som renderingsnoder i över 3 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi har 5 år, sen kör vi bästa man kan köpa alltid varje lineup.

Mindre problem med ECC på både RAM och GPU.

"Mina datorer har funkat felfritt som renderingsnoder i över 3 år."

Vi kör Supermicro på rendering 8x datorer i ett 2U och får ut 24 trådar per PC och 128GB RAM.
Kör 4 såna.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon999:

Tack Youshman. Baserat enbart på att materialen har olika utvidgningskoefficienten är det iaf normalt en fördel ju mindre utsträckning sammanfogningsytan har, man räknar med att expansionen eller drag-\tryckkraften är 0 i centrum och växer ut mot ändarna för att nå sitt maximum vid ytterändarna. Förutsatt att temperaturerna är lika på den lilla kretsen som den stora blir krafterna som uppstår pga. temperaturvariationerna större ju större krets man har och därför borde det vare fördelaktigare att använda lödning på en liten krets än på en stor.

Tycker också att det du säger kring storlek känns helt rimligt.

Läser man artikeln jag länkade till ser man dock att de empiriskt noterade att problem med mikrosprickor var större med Skylake S jämfört med Broadwell E.

Tror dock att slutsatsen kring att det beror på att Skylake S har en mindre kretsyta kan vara fel. Man noterar ju också att problemet i grunden kommer från att temperaturen varierar rätt kraftigt, ju fler cykler ju större blir problemet. En nyhet i Skylake S (som nu även Skylake X innehåller) är "Speed Shift".

Med Speed Shift kommer kretsen gå från vila (<1 W) till maxeffekt på mer än tiopotens kortare tid än tidigare, det sker nu på några låga tiotals mikrosekunder. Även med material som har samma utvidgningskoefficient kommer man i det läget få rejäla spänningar då variationen i kretstemperatur sker långt snabbare än det överhuvudtaget är möjligt att sprida värmen genom omgivande material. Enda sättet att undvika den spänningen är då att ha ett material som inte är stelt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonathanknet:

Ryzen 7 1700 eller i7 7700k är båda ett mycket bättre val för 99% av alla användarna så jag förstår inte eran betygsättning även om den är den snabbaste.
Lite som att säga att en bil skulle vara ett utmärkt köp så länge den var jättesnabb rakt fram men tar slut på tanken på 5 minuter och kostar 3 miljoner..

Är en av få saker jag stör mig på med Sweclockers, deras recensioner ger alltid rekommendationer till bra presterande produkter oavsett pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jävulen vad strömhungrig!
Det var länge sedan man sg Intel så pressat att de gjorde sådana panikåtgärder.

Den har hög frekvens/många kärnor=hög effekt. Finns inget annat sätt att uppnå detta, skulle inte jag kalla strömhungrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Den har hög frekvens/många kärnor=hög effekt. Finns inget annat sätt att uppnå detta, skulle inte jag kalla strömhungrigt.

Ja, men även om både frekvensutrymmet och kretsar med många kärnor har funnits för motsvarande lanseringar tidigare generationer så har Intel inte känt något behov. Det säger en del när Intel känner att de måste ta till en sådan krets vid sådana frekvenser trots vad det innebär i effekt. Det var ett tag sedan de pressades på det viset.

Permalänk
Medlem

jag e sjukt nöjd med min 6700k. klockat den till 7700k nivå, så det är i princip densamma. skitstark processor!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Känner att min i7-3770k var ett rätt bra köp för nästan 5år sedan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Känner oxå att min i7-3930k var ett väldigt bra köp 2012,kör den lätt överklockad 4.0 Ghz på alla kärnor och misstänker att nya i7-7820x inte skulle göra spel bättre.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Känner oxå att min i7-3930k var ett väldigt bra köp 2012,kör den lätt överklockad 4.0 Ghz på alla kärnor och misstänker att nya i7-7820x inte skulle göra spel bättre.

inte spel kanske men allt annat, denna cpu är ju inget man köper bara för att spela om man säger så its a work hourse

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

När det står "7700K (OC)" i överklockningsdelen av recensionen, vilken överklockning är det på processorn? Tacksam för snabbt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabbedi:

När det står "7700K (OC)" i överklockningsdelen av recensionen, vilken överklockning är det på processorn? Tacksam för snabbt svar!

Skulle tippa 5ghz för det körde swec den stabilt i sina tester med den . Men många har kört den i 4.8gHz i sina tester

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0