Microsoft skickar notifikationer till äldre Windows 10-installationer

Permalänk
Melding Plague

Microsoft skickar notifikationer till äldre Windows 10-installationer

Efter flera stora uppdateringar till Windows 10 börjar nu Microsoft att skicka ut notifikationer till utdaterade versioner av operativsystemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är en aning märkligt att man ens har valet att vara kvar på en så gammal build. Att uppdatera Windows 10-version är ju ingen stor sak. Bara köra Windows update. Filer och inställningar och sådant ligger ju kvar. Kan väl hända då och då att där är en liten småändring men det går lätt att fixa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Som i windows 7 och xp?
Du har en gammal verision. Vad är nyheten?

Edit:
Info
Känner till en asus lapop some blåskärmar om man inte gör en ren instalaltion. En ssd från samsung pcie. Jag vill inte installera om den få den inte kan köra en uppdatering.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det är en aning märkligt att man ens har valet att vara kvar på en så gammal build. Att uppdatera Windows 10-version är ju ingen stor sak. Bara köra Windows update. Filer och inställningar och sådant ligger ju kvar. Kan väl hända då och då att där är en liten småändring men det går lätt att fixa.

Haha, den var bra.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det är en aning märkligt att man ens har valet att vara kvar på en så gammal build. Att uppdatera Windows 10-version är ju ingen stor sak. Bara köra Windows update. Filer och inställningar och sådant ligger ju kvar. Kan väl hända då och då att där är en liten småändring men det går lätt att fixa.

Har egentligen inte problem med att göra själva installationen av uppdateringen i fråga, men när jag får upp en ruta plötsligt i ett viktigt Overwatch game, som vill att jag ska snooza eller starta om datorn blir jag le.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Har egentligen inte problem med att göra själva installationen av uppdateringen i fråga, men när jag får upp en ruta plötsligt i ett viktigt Overwatch game, som vill att jag ska snooza eller starta om datorn blir jag le.

Det där har aldrig hänt mig, någonsin, i någon version av Windows. Jag måste ju va jävligt het på gröten när det kommer till uppdateringar helt enkelt (patch tuesday ligger som ett event i min kalender)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

<snaran dras åt, och snart är alla inne i windows store och ingen kan köra valfria desktop-applikationer längre. Säkerhetssnacket är bara skrämselpropaganda.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

<snaran dras åt, och snart är alla inne i windows store och ingen kan köra valfria desktop-applikationer längre. Säkerhetssnacket är bara skrämselpropaganda.

Är du seriös? Det har ju varit detsamma med OSX i flera år och det har fungerat utmärkt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@Datanisse:
På med foliehatten!

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Finns massor med exempel på när WU inte fungerar. Själv måste jag stänga av SQL server för att en uppgradering ska kunna ske (får bara ett kryptiskt meddelande att installationen misslyckades annars)

Permalänk
Medlem
Skrivet av magjan:

@Ozzed: Finns massor med exempel på när WU inte fungerar. Själv måste jag stänga av SQL server för att en uppgradering ska kunna ske (får bara ett kryptiskt meddelande att installationen misslyckades annars)

Jag syftade väl mer på att datorn startas om oavsett medgivande, störande popups och sådant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar sätter igång datorn för att betala räkningar och sedan stänger av den så den hinner aldrig ladda ner uppdateringar. Så inte förvånande om det är många som inte är uppdaterade för många har nog inte på datorn så länge att den uppdaterar sig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Har egentligen inte problem med att göra själva installationen av uppdateringen i fråga, men när jag får upp en ruta plötsligt i ett viktigt Overwatch game, som vill att jag ska snooza eller starta om datorn blir jag le.

Konfigurera ditt windows bättre, gå till Settings -> Update och Security, Under Windows Update, klicka på Change active hours och välj tid du normalt sett använder datorn så kommer du aldrig se denna.

Gå också in i Restart options och slå av den funktionen om du inte vill ha det automatiskt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd

Förstår inte att det är så många som ska köra på gamla skit builds istället för att uppgradera och köra senaste och jag har då inte haft ett problem från win 7-8-10 och har alltid kört senaste uppdateringarna på flera burkar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag bytte moderkort och grafikkort i en av mina datorer, uppdaterade glatt till Creators Update. Startade upp och den säger "not licensed". Eftersom jag inte omaktiverade datorn efter att jag bytte alla komponenterna så behöver jag nu gå på expedition i källaren för att leta efter min Windows 7 licens.

Tips: Kolla att licensen är aktiverad/validerad innan uppgraderingen.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Förstår inte att det är så många som ska köra på gamla skit builds istället för att uppgradera och köra senaste och jag har då inte haft ett problem från win 7-8-10 och har alltid kört senaste uppdateringarna på flera burkar

Jag har alltid haft mat på bordet, fattar inte varför alla pratar att barnen i afrika sväljer ihjäl, jag har aldrig haft det problemet.

Permalänk
Inaktiv

Kör Windows 10 Enterprise 2016 LTSB samt Windows Server 2016 Standard på mina datorer som är baserade på Anniversary Update 1607 10.0.14393 med Windows Update helt avstängt, kör in senaste kumulativa uppdateringarna som jag laddar ner manuellt istället och kommer fortsätta med det ett bra tag framöver.

Jag vill ha full kontroll över mina OS dessutom är både Windows 10 Enterprise 2016 LTSB och Windows Server 2016 Standard helt fritt från allt vad bloat heter så det vill man inte byta bort.

Allt som allt tycker jag det funkar alldeles utmärkt med all form av mjukvara jag kör.

Hej på er!

Permalänk
Medlem

Så mycket gnäll över så värdelösa saker att bråka över.

Det är en notifikation som säger "Ditt system är utsatt för risk eftersom du kör en 2 år gammal build som inte har de senaste buggfixarna. Vi råder dig att uppdatera så du är så säker som möjligt.". Det är ingen "Vi kommer lägga in ett ransomware på din dator om du inte uppdaterar inom 5 dagar".

Och jag antar att denna notifikation kommer upp till folket som bara har datorn igång 15 minuter i veckan. Det är troligen dom man är ute efter, inte folket som totalvägrar uppgradera

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Kan personligen inte köra något senare än Creators update då den, av någon ytterst märklig anledning, gör att jag inte kan köra Java baserade program.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Konfigurera ditt windows bättre, gå till Settings -> Update och Security, Under Windows Update, klicka på Change active hours och välj tid du normalt sett använder datorn så kommer du aldrig se denna.

Gå också in i Restart options och slå av den funktionen om du inte vill ha det automatiskt.

tack

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@izzeww: Vad bra då att Crerators update är den senaste

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Win7, WSUS Offline Update och Wins egna uppdatering disablad. Allt funkar, säkert och smooth sailing sedan år tillbaka. Kan varmt rekommendera WSUS Offline Update till de som har problem med 'fastnande' uppdateringar.

http://download.wsusoffline.net/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon183825:

Kör Windows 10 Enterprise 2016 LTSB samt Windows Server 2016 Standard på mina datorer med senaste kumulativa uppdateringarna och kommer fortsätta med det ett bra tag framöver.
Tycker det funkar alldeles utmärkt.

Hej på er!

LTSB är hur Windows 10 borde varit...för alla!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Jag har alltid haft mat på bordet, fattar inte varför alla pratar att barnen i afrika sväljer ihjäl, jag har aldrig haft det problemet.

Skillnaden är att svälten i afrika inte är självvald men uppdatering av operativsystemet är det och handlar mer om tvångsmässigt handlande, lathet eller människor som enkelt är för korkad att lämna automatiska uppdateringar på för det är väldigt få som ha problem med uppdateringar även om det är major som från 7an till 10an

men deras lathet och slarv blir lätt problem som även kan drabba andra användare och använda system som inte är uppdaterade är idiotiskt och korkat när updates kommer av en orsak

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Fler program och spel sluta funka efter att jag installera creators update till windows 10 ångrar att jag inte nöjde mig med windows 7/8.1 windows 10 är f´n cancer

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Digital fyndjägare

För mig har inte creators update fungerat alls, varken manuell installation eller via deras automatiska. En orsak kan vara att jag kör dual OS (Win 7 o Win 10). Vill nämna också att jag får olika felmeddelanden varje gång jag försökt.

Vore väldigt tacksam om någon har ett bra förslag på vad jag ska göra och hur jag ska lyckas med uppdateringen.

Kanske vore det bästa att koppla ur diskar förutom den med Win 10... men vågar inte pga nya knäppa problem.

Kom gärna med tips om hur ni gjort (OBS: DUAL OS (Win 7 o Win 10)

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Har ännu inte fått Creators Update till någon av mina två datorer... Tror inte de vill att jag ska hålla mig säker.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Har fått "tvinga" igång de 4 updates jag gjort så istället för att skicka notiser kanske Microsoft kunde fixa sin egna uppdatering lite bättre

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Eftersom Creators Update funkade väldigt dåligt med USB ljudkort som mitt Xonar U7 så avaktar jag med att updatera tills dom fixar det problemet. Vilket verkar bli typ aldrig.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro