EK Water Blocks släpper block för Gigabytes AM4-moderkort och Ryzen

Permalänk
Melding Plague

EK Water Blocks släpper block för Gigabytes AM4-moderkort och Ryzen

Det slovenska bolaget EK Water Blocks släpper en ny produkt av det exklusiva slaget i form av en trio av moderkort från Gigabyte med AMD:s senaste sockel AM4 för Ryzen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ah va härligt med vattenkylning på moderkortet! Sist detta var aktuellt för ju 10+ år sen med vattenkylning för nordbryggan. Ryzen och AM4 har verkligen gjort det roligt att vara hårdvaru-entusiast igen.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Lol...

Finner det ironiskt att de gör detta på AM4, när det är x299 som verkar ha problem och behov av detta

Tror dock att vattenblock till Intels 750 SSD är det knäppast hittills

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Lol...

Finner det ironiskt att de gör detta på AM4, när det är x299 som verkar ha problem och behov av detta

Tror dock att vattenblock till Intels 750 SSD är det knäppast hittills

Nej de NVMe baserade SSDerna är jäkligt varma så det är inte så konstigt. Konstigare är vattenkylda nätagg med 80 +gold/platinum. De producerar i princip ingen värme och kan redan köras passivt i rätt höga laster. Samt att vattenläcka där...inte bra

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

Lol...

Finner det ironiskt att de gör detta på AM4, när det är x299 som verkar ha problem och behov av detta

Tror dock att vattenblock till Intels 750 SSD är det knäppast hittills

Fel och fel.
Dom throttlar sönder annars.

Och mobo block är SJUKT värt ha på VRM om man överklockar alltid oavsett serie.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Nej de NVMe baserade SSDerna är jäkligt varma så det är inte så konstigt. Konstigare är vattenkylda nätagg med 80 +gold/platinum. De producerar i princip ingen värme och kan redan köras passivt i rätt höga laster. Samt att vattenläcka där...inte bra

Hehe... kanske borde göra framtida M.2 vattenkylningslösningar

Men ja... PSU låter fullständigt vrickat. Skulle man få överslag i vattnet så får ju allt 220V i sig...

@tvelander Usel Intel design då om de inte ens kan kyla den med den enorma fläns de har, när Samsung 960/950 kan göra det med små värme kuddar mot en liten fläns. (Inte original då, utan moddat med det)

Och jag hade förstått VRM kylningen om det vore till theadripper... men AM4 kort?! Du lär inte nå mer än 4.1/4.2 i absolut bästa fall ändå, och så satans törstig är väl inte en 1800?

EDIT: Antar väl dock att när du tar bort fläktkylningen vid CPUn så kommer per automatik VRMerna att få sämre kylning, vilket då gör det logiskt att vilja kyla dem också. Så okej, jag kan förstå din poäng.

Permalänk
Medlem

Kör EK's vattenblock på mitt moderkort i min nyaste projektlogg, otrolig byggkvalité som alltid på EKs prylar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Nej de NVMe baserade SSDerna är jäkligt varma så det är inte så konstigt. Konstigare är vattenkylda nätagg med 80 +gold/platinum. De producerar i princip ingen värme och kan redan köras passivt i rätt höga laster. Samt att vattenläcka där...inte bra

Om du antyder att det skulle bli kortslutning så får vi utgå från att tillverkaren använder destillerat vatten som inte leder ström

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

Hehe... kanske borde göra framtida M.2 vattenkylningslösningar

Men ja... PSU låter fullständigt vrickat. Skulle man få överslag i vattnet så får ju allt 220V i sig...

@tvelander Usel Intel design då om de inte ens kan kyla den med den enorma fläns de har, när Samsung 960/950 kan göra det med små värme kuddar mot en liten fläns. (Inte original då, utan moddat med det)

Och jag hade förstått VRM kylningen om det vore till theadripper... men AM4 kort?! Du lär inte nå mer än 4.1/4.2 i absolut bästa fall ändå, och så satans törstig är väl inte en 1800?

EDIT: Antar väl dock att när du tar bort fläktkylningen vid CPUn så kommer per automatik VRMerna att få sämre kylning, vilket då gör det logiskt att vilja kyla dem också. Så okej, jag kan förstå din poäng.

Finns vattenblock till m.2

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Fel och fel.
Dom throttlar sönder annars.

Och mobo block är SJUKT värt ha på VRM om man överklockar alltid oavsett serie.

Jo fast kanske inte värt att vattenkyla dom då 750 får stryk av 960 diskarna, mycket hellre vattenkylt de diskarna, men ja, bättre att vattenkyla SSD enheter än moderkort i min åsikt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om du antyder att det skulle bli kortslutning så får vi utgå från att tillverkaren använder destillerat vatten som inte leder ström

Varför byter man någonsin detta vatten då?
Kan det vara för att metallerna oxiderar och hamnar som joner i vattnet? Det förblir ju inte destillerat för alltid.

Skrivet av tvelander:

Herre gud.
Gott skratt fick jag

Tekniskt sätt är detta väl nästa att göra ett PCI-E kort av M.2, men det är vad du säger. Jag måste erkänna att jag inte förstår vf folk gör med sina datorer som gör att du måste vätskekyla SSDerna

Men hej... jag är inte "sådan" entusiast (än)

Permalänk
Skrivet av infigo:

Nej de NVMe baserade SSDerna är jäkligt varma så det är inte så konstigt. Konstigare är vattenkylda nätagg med 80 +gold/platinum. De producerar i princip ingen värme och kan redan köras passivt i rätt höga laster. Samt att vattenläcka där...inte bra

Alltså jo nätagg med stor belastning kan bli varma, lol. Men de är ju knappast så att vattenläckor är vanligt när de gäller vattenkylning ett mycket större problem är ju att pumpar dör på billigare AIO system än att någonting faktiskt läcker.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Finner det ironiskt att de gör detta på AM4, när det är x299 som verkar ha problem och behov av detta

Precis, Threadripper kommer förmodligen också ha samma behov som x299 då det helt enkelt inte finns plats för VRM/Kylning med den socketen och strömförbrukningen bör vara jämbördig med skylake-x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Varför byter man någonsin detta vatten då?
Kan det vara för att metallerna oxiderar och hamnar som joner i vattnet? Det förblir ju inte destillerat för alltid.

Jag byter aldrig vatten. Däremot fyller jag på när det dunstat/läckt.
Vad gäller produkten i fråga utgick jag från ett slutet system där risken för korrosion är obefintlig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net