Steam-användare med Windows 10 når ny rekordhög nivå

Permalänk
Melding Plague

Steam-användare med Windows 10 når ny rekordhög nivå

Efter att tidigare stagnerat något växer Windows 10 som operativsystem på speltjänsten Steam, där mer än hälften av användarna kör operativsystemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Konstigt när dom försöker trycka ner den i halsen på användare...

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Jacob Fanboy

Blir lite tårögd, bra där alla Steam-användare!

Permalänk
Medlem

Ganska väntat när stöd för äldre operativsystem aktivt plockats bort i nya plattformar från Intel och AMD. Många av de som uppgraderat sina byggen senaste månaderna har ju därmed också börjat använda W10.

Permalänk
Medlem

Samma växande form som Facebook med sina respektive 2 miljarder användare som nu har uppnåtts.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Efter att ha stagnerat, så har ju CPU utvecklingen tagit fart igen. Vore intressant att se om ökningen har en motsvarande ökning av AMD cpu'er.

Efter att "uppgraderingen" slutat vara gratis, så har det ju inte funnits någon anledning att uppgradera på gammal hårdvara. Så det lär väl ta lite fart framöver allt eftersom folk bygger nya burkar.

Permalänk
Medlem

Körde W7 tills för ca 1 månad sen, och tänkte att när jag ändå skulle formatera om datorn så kunde jag likaväl installera W10.
Och allvarligt talat så märker jag knappt att det är W10 jag använder med classic shell.
Känner mig som hemma helt enkelt.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

@Flutters:

Classic Shell i win8 kan jag förstå men i win10 har du helt ny startmeny med bra sök funktion inbyggd, kan inget annat än att rekommendera att du testar den lite mer än du gjort. Ta bort det du inte gillar och lägg in det du vill ha där, precis som i win7 fast nyare design och bättre sök. Paddmenyn har du ju inte heller på en desktop by default längre.

I övrigt så ser jag likt andra inte poängen med denna nyheten.. No shit.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

@mannen99

Körde utan classic shell i 1 vecka eller så och jag fastnade bara inte för det.
Känns som sagt mer hemma med Classic shell och W7 looken.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Efter att ha stagnerat, så har ju CPU utvecklingen tagit fart igen. Vore intressant att se om ökningen har en motsvarande ökning av AMD cpu'er.

Efter att "uppgraderingen" slutat vara gratis, så har det ju inte funnits någon anledning att uppgradera på gammal hårdvara. Så det lär väl ta lite fart framöver allt eftersom folk bygger nya burkar.

Har den?
Tycker mest man slängt på mer kärnor och sänkt priserna (avansen).
Ser inte det riktigt som utveckling men men det är alltid trevligt med lägre priser för kunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Efter att ha stagnerat, så har ju CPU utvecklingen tagit fart igen. Vore intressant att se om ökningen har en motsvarande ökning av AMD cpu'er.

Efter att "uppgraderingen" slutat vara gratis, så har det ju inte funnits någon anledning att uppgradera på gammal hårdvara. Så det lär väl ta lite fart framöver allt eftersom folk bygger nya burkar.

Uppgraderingen är fortfarande gratis. Jag använde den senast förra veckan.
https://www.microsoft.com/sv-se/accessibility/windows10upgrad...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

I övrigt så ser jag likt andra inte poängen med denna nyheten.. No shit.

Nyheten är väl främst att W10 nu har passerat milstolpen 50% av användarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Denna statistik har tidigare visat att hälften av alla Steam-användare kör Windows, där Windows 10 är den populäraste versionen av operativsystemet.

Borde väl varit fler som kört Windows av alla Steam-användare tidigare?

Edit. Ah, jag läste lite väl fort. Följer man länken så ser man siffrorna. Måste vara en felskrivning i artikeln bara
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

@Flutters:

Classic Shell i win8 kan jag förstå men i win10 har du helt ny startmeny med bra sök funktion inbyggd, kan inget annat än att rekommendera att du testar den lite mer än du gjort. Ta bort det du inte gillar och lägg in det du vill ha där, precis som i win7 fast nyare design och bättre sök. Paddmenyn har du ju inte heller på en desktop by default längre.

I övrigt så ser jag likt andra inte poängen med denna nyheten.. No shit.

Kör själv classic shell i Windows 10, inte pga att jag kan få menyn att se ut som Windows 7, utan just för att menyn i 10an är ren skit, den kan sluta fungera, värdelös context meny, men mestadelas att sök inte funkar alls lika bra. Funkar faktiskt extremt dåligt, medans med classic shell så hittar den allt, och lite till.

Permalänk
Medlem

Inte oväntat, Win10 är som operativsystem mycket trevligare än Win7, även om Win10 har andra problem.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Jag tycker bara win10 Xbox är rörig skrota den och bygg in Steam

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag tycker bara win10 Xbox är rörig skrota den och bygg in Steam

Vad menar du?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Avstängd

Längtar tills dom slutar ge 100% support för äldre operativsystem.

Tvingar man inte människor att hålla sig uppdaterade så sitter dom på stenåldern i evigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Vad menar du?

Xbox appen som finns i Win10 10 tycker jag är rörig.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iFlaX:

Kör själv classic shell i Windows 10, inte pga att jag kan få menyn att se ut som Windows 7, utan just för att menyn i 10an är ren skit, den kan sluta fungera, värdelös context meny, men mestadelas att sök inte funkar alls lika bra. Funkar faktiskt extremt dåligt, medans med classic shell så hittar den allt, och lite till.

Håller med! Bara en sådan sak som att hitta inställningarna för fet text på menyer och namnlister m.m. I standardmenyn hittas inte det om du börjar skriva "text". Med Classic shell dyker alternativet "gör text och andra objekt större eller mindre" upp utan problem.

Classic shell är så mycket mer än bara utseendet på startmenyn. Finns otroligt många inställningar som gör livet lättare för användaren.

Permalänk
Medlem

Varför finns ens 32bits windows kvar? Va det inte något i stil med att 64bits krävs om man vill köra med mer än 4Gb ram, vem sitter med under 4Gb ram idag...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Varför finns ens 32bits windows kvar? Va det inte något i stil med att 64bits krävs om man vill köra med mer än 4Gb ram, vem sitter med under 4Gb ram idag...?

Äldre datorer?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Varför finns ens 32bits windows kvar? Va det inte något i stil med att 64bits krävs om man vill köra med mer än 4Gb ram, vem sitter med under 4Gb ram idag...?

Bra fråga, svårt att tänka mig vilken målgrupp som behöver 32 bitars. Som ett exempel kan jag ge att Arch Linux droppar 32-bitars innan året är över, och nya installationer sker bara på 64 bitars, men några månader support finns..

Är nog en tidsfråga innan allt fler droppar support för 32bit.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Äldre datorer?

Du kan köra 64bits på äldre datorer också bara du har 2Gb eller mer. Har du äldre än det så varför ens bry sig om att skaffa Win 10 överhuvudtaget.

Permalänk
Skrivet av mannen99:

@Flutters:

Classic Shell i win8 kan jag förstå men i win10 har du helt ny startmeny med bra sök funktion inbyggd, kan inget annat än att rekommendera att du testar den lite mer än du gjort. Ta bort det du inte gillar och lägg in det du vill ha där, precis som i win7 fast nyare design och bättre sök. Paddmenyn har du ju inte heller på en desktop by default längre.

I övrigt så ser jag likt andra inte poängen med denna nyheten.. No shit.

Tänkte prova Classic Shell eller liknande vid tillfälle. Problemet med win10 startmeny är att sökning fungerar så dåligt. Med Windows 7 så kunde jag bara trycka på Windows knappen och sen skriva putty och trycka return för att starta putty. Med win10 är det musen som gäller

Kanske går att konfa på nåt sätt?

Skrivet av Megacrash:

Varför finns ens 32bits windows kvar? Va det inte något i stil med att 64bits krävs om man vill köra med mer än 4Gb ram, vem sitter med under 4Gb ram idag...?

Föräldrarnas laptop har 4gb ram men kör ändå Windows 10 32bit för att några drivrutiner saknas. Ganska synd, men duger ändå för surf, Word och excel vilket är det som de använder.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

@Megacrash: hade nog kört win7 om jag skulle spela på den annars Ubuntu

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Du kan köra 64bits på äldre datorer också bara du har 2Gb eller mer. Har du äldre än det så varför ens bry sig om att skaffa Win 10 överhuvudtaget.

Åtminstone före Win 10 gick det segt med 64bit, 2GB minne medan 32bit funkade hur bra som helst på samma dator när de som bad om hjälp i forumet övertalades testa den också.

På minnes kraven som brukade vara samma för Win 10 och 7 kunde man se tydligt att 64bit tog mer plats än 32bit vilket också bekräftades i tester som siter gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Varför finns ens 32bits windows kvar? Va det inte något i stil med att 64bits krävs om man vill köra med mer än 4Gb ram, vem sitter med under 4Gb ram idag...?

Finns hyfsat gott om kort och tillbehör,mm som bara har 32bitars drivare. Kanske inte så kul att köpa helt ny laser skärare bara för att "uppgradera" till något man kanske inte alls behöver. typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Längtar tills dom slutar ge 100% support för äldre operativsystem.

Tvingar man inte människor att hålla sig uppdaterade så sitter dom på stenåldern i evigheter.

Funderat på om jag skulle kassera min gamla netbook , men efter den där kommentaren så har jag bestämt mig för att installera XP på den och koppla till steam.