Problem med Klarna/Tradera

Permalänk
Medlem

@anon193054: De mailade den 29e (i torsdags) och sade att de hade skickat ett till. Så det kanske dyker upp imorgon eller på tisdag...

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Klarna är en betalparasit som inte borde finnas eller användas av någon , själv väljer jag bort butiker som inte har andra seriösare lösningar än Klarna eftersom jag helt saknar förtroende för Klarna (och Trustly)

Skrivet av vinylsamlaren:

Klarna med vidhängande inkassoföretag Segoria (samma ägare och samma adress och tel nr) försöker jag alltid hålla mig borta ifrån. Har läst alltför mycket på nätet att de kör med maffiametoder och då är det något jag personligen inte vill befatta mig med. Tyvärr är det många företag på nätet som just anlitat Klarna. APOTEA.SE är ett av dom och det är beklagligt att ett företag som distribuerar medicin ska anlita Klarna.

Klarna är det finansbolag jag har och har haft absolut bäst erfarenhet av. Smidiga betallösningar som de hela tiden jobbar med att förbättra och en mycket trevlig och tillmötesgående kundtjänst när man behöver hjälp. Är glad att de fått banktillstånd och kommer antagligen byta från HB till Klarna när de lanserat sina banktjänster fullt ut.

Känns märkligt att vi kan ha så olika erfarenheter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MultiMan:

Klarna är det finansbolag jag har och har haft absolut bäst erfarenhet av. Smidiga betallösningar som de hela tiden jobbar med att förbättra och en mycket trevlig och tillmötesgående kundtjänst när man behöver hjälp. Är glad att de fått banktillstånd och kommer antagligen byta från HB till Klarna när de lanserat sina banktjänster fullt ut.

Känns märkligt att vi kan ha så olika erfarenheter.

De har uppträtt väldigt fult åtminstone tidigare och sånt förlåter inte jag utan väljer bort dem så långt det går, de hamnar på listan av fulföretag som bör undvikas så långt det går, jag tror inte klarna blir snälla bara för att de försöker bli "seriös bank" för de lär lägga sig så nära lagens råmärken de kan för att tjäna maximalt med pengar,
Klarna är ett onödigt företag som inte gör nån nytta för nån, en onödig mellanhand som driver upp kostnaderna.och ungefär lika omoraliska som snabblåneföretag och spelbolag, den enda betallösning jag tycker ännu sämre om är Trustly, den skulle jag aldrig någonsin använda för deras säkerhetstänk är så extremt uselt att de snarare borde anmälas för bedrägeriförsök.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Klarna är inget problem så länge man betalar i tid, som de flesta företagen.
Alltid fungerat smidigt för mig.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Finns kanske någon banklag från länge innan BankID som säger att liknande uppgifter ska skickas till adressen man är folkbokförd på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Inaktiv

@Aldric T:

Väldigt förlegad isf. Om myndigheter kan skicka ut allt digitalt kan nog Klarna (som dessutom har det som sin affärsidé) också göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

@Aldric T:

Väldigt förlegad isf. Om myndigheter kan skicka ut allt digitalt kan nog Klarna (som dessutom har det som sin affärsidé) också göra det.

Ja att det isf är en förlegad lag tvivlar nog ingen på, ej heller att Klarna säkerligen har tekniken som krävs. Jag bara spånade lite fritt men tycker det verkar underligt att dem satsar så hårt på att komma åt våra pengar genom att göra det bekvämt för oss, för att sedan strula till det med just denna detaljen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aldric T:

Ja att det isf är en förlegad lag tvivlar nog ingen på, ej heller att Klarna säkerligen har tekniken som krävs. Jag bara spånade lite fritt men tycker det verkar underligt att dem satsar så hårt på att komma åt våra pengar genom att göra det bekvämt för oss, för att sedan strula till det med just denna detaljen.

Hehe, ber om ursäkt om jag lät irriterad. Pratade precis med Klarna som gav ett gäng copy/paste-svar igen. Var lite färgad av den diskussionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Hehe, ber om ursäkt om jag lät irriterad. Pratade precis med Klarna som gav ett gäng copy/paste-svar igen. Var lite färgad av den diskussionen

Inga som helst problem. Jag har läst hela tråden och förstår att du surnar till lite. Hoppas det löser sig för dig. När det väl fungerar är det ju smidigt att sälja med Klarna, även om man får vänta lite på sina pengar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subzero299:

Är det inte bara att betala i tid?

Jovisst är det bara att betala fakturan i tid... OM JAG FÅR NÅGON! Men jag handlar så pass mycket via nätet eftersom jag bor på landet så jag kan inte hålla koll på om jag verkligen får alla fakturor motsvarande alla köp jag gör utan jag anser att det är företagets förbannade plikt att se till att jag antingen får faktura via email eller brevledes.
I det aktuella fallet hade bevisligen varken någon emailfaktura eller faktura kommit mig tillhands brevledes utan helt plötsligt kom det ett inkassokrav får Klarnas inkassoföretag Segoria med en inkassoavgift på 240 kronor tillagd. Vilket jag självklart bestred och ännu ett halv år senare är ännu inte denna affär uppredd.

Jag kan som jämförelse ta en elräkning från min elleverantör. Helt plötsligt får jag ett inkassokrav från Svea Inkasso på en ej betald elräkning. Elföretaget ligger inne i stan så jag tog och åkte in till elföretaget och höjde rösten så fönstren skallrade och slog näven i disken och lättade mitt hjärta. Då visade det sig att hur otroligt det än låter i datorernas tidevarv så hade "min" faktura gått iväg till en annan person som naturligtvis bestred fakturan och följaktligen hade fakturan blivit obetald.
Jag krävde ersättning för "psykiskt lidande" och fick 3 års fast elavgift som "ersättning" av elbolaget samt att de omgående skulle se till att den omstridda fakturan skulle vara mig tillhanda inom några dagar så jag kunde betala den - utan inkassoavgift påförd så klart.

Så visst lönar det sig att bestrida fakturor som är fel. Undantaget KLARNA/SEGORIA som kör sitt eget maffiarace.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vinylsamlaren:

Jovisst är det bara att betala fakturan i tid... OM JAG FÅR NÅGON! Men jag handlar så pass mycket via nätet eftersom jag bor på landet så jag kan inte hålla koll på om jag verkligen får alla fakturor motsvarande alla köp jag gör utan jag anser att det är företagets förbannade plikt att se till att jag antingen får faktura via email eller brevledes.
I det aktuella fallet hade bevisligen varken någon emailfaktura eller faktura kommit mig tillhands brevledes utan helt plötsligt kom det ett inkassokrav får Klarnas inkassoföretag Segoria med en inkassoavgift på 240 kronor tillagd. Vilket jag självklart bestred och ännu ett halv år senare är ännu inte denna affär uppredd.

Jag kan som jämförelse ta en elräkning från min elleverantör. Helt plötsligt får jag ett inkassokrav från Svea Inkasso på en ej betald elräkning. Elföretaget ligger inne i stan så jag tog och åkte in till elföretaget och höjde rösten så fönstren skallrade och slog näven i disken och lättade mitt hjärta. Då visade det sig att hur otroligt det än låter i datorernas tidevarv så hade "min" faktura gått iväg till en annan person som naturligtvis bestred fakturan och följaktligen hade fakturan blivit obetald.
Jag krävde ersättning för "psykiskt lidande" och fick 3 års fast elavgift som "ersättning" av elbolaget samt att de omgående skulle se till att den omstridda fakturan skulle vara mig tillhanda inom några dagar så jag kunde betala den - utan inkassoavgift påförd så klart.

Så visst lönar det sig att bestrida fakturor som är fel. Undantaget KLARNA/SEGORIA som kör sitt eget maffiarace.

Klarar du inte av att hålla reda på dina inköp ska du inte använda faktura. Betala direkt vid köp med bankkonto, kort eller motsvarande. Det är din egen skyldighet att hålla reda på dina skulder.

Klarna började för rätt många år sedan att även skicka påminnelser via SMS, faktiskt ~3-4 månader efter att jag haft en längre diskussion med Klarna om nyttan av en sådan funktion. En av anledningarna till det samtalet var att Telia spärrat Klarna och fakturorna inte kom fram under en period på några månader. Klarna lyssnade och införde varningssystemet via SMS. Jag betalade ändå alla fakturor i tid eftersom jag visste vad jag handlat och var skyldig.

Edit: Exempel på SMS:

"Hej! Det var inte möjligt att leverera fakturan för ditt köp 2016-11-30 hos apotea.se till den mejladress du angav vid köpet.

Här är uppgifterna:
Att betala: 129,00 SEK
Oss tillhanda: 2016-12-15
Plusgiro: 415 85 02-7
OCR-nummer: XXXXXXXXXXXXXXXXX

Om du vill kan du hämta fakturan genom att logga in på Mitt Klarna. Gå till https://my.klarna.com/se/sv/login och följ instruktionerna.
Hälsningar Klarna"

Edit2: @anon193054: Tyvärr har jag väldigt dålig erfarenhet av Tradera på många sätt, inklusive inkompetenta utvecklare och kundtjänst, så du kan ha en uppförsbacke där. Klarna är ljusår bättre i det avseendet, så om möjligt, försök övertyga Klarna att lösa det åt dig och strunta i Tradera.

Grammatik + tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inga råd att ge annat än att berätta "min lilla story" om Klarna!

Jag gnäller inte på dem, förutom kommande grej efter detta stycke. Har fått fakturor och betalat dem, bommat betala en gång i tid (sjukdom). Fick panik och ringde upp Klarna som var trevliga och snälla, de flyttade fram datum och jag betalade samma dag (kör med old school papper och penna än ).

Men nu till ett mysko ärende jag hade med dem. Köpte spel från Webhallen på faktura. Spelet kom och jag skickade betalning någon dag efter. Frid och fröjd fram tills jag fick betalningspåminnelse från Klarna någon månad senare!??

Var för spelet från Webhallen som jag betalat!? Ringde dem och killen sa att inga pengar kommit in! Jag stod på mig och stod med kopian på inbetalningen i näven. Efter lite om och men så kollade han genom systemet och då hittade han en exakt likadan summa som "flöt runt i systemet"! Summan var inte knuten till någon faktura men i och med samtalet så kopplade han ihop summan med min faktura och sen strök han påminnelsen och flaggade i systemet som "betalt".

Kändes riktigt mysko allt och var skrämmande för ett tag att hur skulle jag gå till väga att bevisa att jag betalat, men det löste sig ju med samtalet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

Jag blev nyfiken och googlade, och Klarna är tydligen mer eller mindre konstant under granskning hos Konsumentverket. De öppnade med en policy att inte skicka ut någon originalfaktura utan direkt skicka inkassokrav + påminnelseavgift (varje kund Klarna skickar till inkasso ger 600:- extra i vinst för Klarna), det har Konsumentverket fått dem att lova att sluta med. Men Klarna är fortfarande ett av de bolag i Sverige som skickar flest ärenden till inkasso, och fortfarande får Konsumentverket in massor av anmälningar om utebliven originalfaktura.

Verkar rätt uppenbart att Klarna är oseriöst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Awakeruad:

Verkar rätt uppenbart att Klarna är oseriöst.

Klarna hade aldrig fått banktillstånd om så vore fallet. Sedan kan man såklart tycka att finanssektorn som helhet är oseriös, men det är en annan diskussion.

Eftersom Klarna är så stora är det inte särskilt märkligt att de skickar flest ärenden till inkasso, speciellt inte när man ser hur en del tycker att det är en rättighet att handla mot faktura och att man sedan inte verkar tycka att man har något eget ansvar att betala om fakturan kommer bort.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Jag blev nyfiken och googlade, och Klarna är tydligen mer eller mindre konstant under granskning hos Konsumentverket. De öppnade med en policy att inte skicka ut någon originalfaktura utan direkt skicka inkassokrav + påminnelseavgift (varje kund Klarna skickar till inkasso ger 600:- extra i vinst för Klarna), det har Konsumentverket fått dem att lova att sluta med. Men Klarna är fortfarande ett av de bolag i Sverige som skickar flest ärenden till inkasso, och fortfarande får Konsumentverket in massor av anmälningar om utebliven originalfaktura.

Verkar rätt uppenbart att Klarna är oseriöst.

Skulle tro att Klarna är överlägset störst i Sverige på just fakturor till privatkunder som handlar via nätet. Därav överrepresenterade. Om jag skulle uppskatta så har jag nog fått 2-300 fakturor utav Klarna. Varenda en har kommit fram. Deras hemsida fungerar utmärkt att gå in och kolla vilka fakturor som ligger, du kan själv flytta fram förfallodatum. Du kan få påminnelse sms om fakturor. Det finns en app till telefonen. Vad mer begär folk? Håll koll på vad du handlar och betala i tid. Det är inte direkt svårt.

@Beginner troligtvis automatisk inläsning av ocr-nummret som misslyckats.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Skrivet av vinylsamlaren:

Dom skickar ut fakturan med epost. Men folk betalar den inte, då får dom en påminnelse. är det ås jävla konstigt.

Betala i tid så får man inte problem. Klarana har varit grymt schysta dom fåtal gångerna jag glömt en faktura i alla fall. Då sköt dom upp den bara så betalade jag direkt.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beginner:

Men nu till ett mysko ärende jag hade med dem. Köpte spel från Webhallen på faktura. Spelet kom och jag skickade betalning någon dag efter. Frid och fröjd fram tills jag fick betalningspåminnelse från Klarna någon månad senare!??

Var för spelet från Webhallen som jag betalat!? Ringde dem och killen sa att inga pengar kommit in! Jag stod på mig och stod med kopian på inbetalningen i näven. Efter lite om och men så kollade han genom systemet och då hittade han en exakt likadan summa som "flöt runt i systemet"! Summan var inte knuten till någon faktura men i och med samtalet så kopplade han ihop summan med min faktura och sen strök han påminnelsen och flaggade i systemet som "betalt".

Kändes riktigt mysko allt och var skrämmande för ett tag att hur skulle jag gå till väga att bevisa att jag betalat, men det löste sig ju med samtalet.

Det var inte så att du hade råkat skriva fel OCR-nummer eller liknande? Så att de inte kunde koppla ihop det då.

Klarna är ett stort bolag och det är väl inte konstigt att det kommer finnas de med dålig erfarenhet. Jag har aldrig haft några problem med dom, varken när jag integrerat dom för en kompis på deras webbutik eller när jag utnyttjat dom. Jag har också haft någon faktura som kommit bort/inte kommit fram (främst epost, inte helt förtjust i epost-fakturor generellt) men jag har aldrig haft problem med att prata med dom och få datumet framflyttat och betala direkt. Nu med deras app så tycker jag det blivit ännu smidigare och jag tycker inte det finns någon anledning att missa en betalning längre. Det enda jag inte gillar med den är att om jag betalar direkt i den så körs betalningen direkt istället för att dras vid förfallodatumet men det kan jag leva med.

Jag minns faktiskt inte att jag behövde göra något med Klarna/Tradera när jag använt dom några gånger för att få betalt men det måste jag väl (eller så räckte det att jag redan hade konto där ..). Låter ju trist att det strular men om en kod inte kommer fram på så många försök låter det som felet ligger någon annanstans. Svårt bara att veta var och jag förstår frustrationen.

Ang att Klarna "Klarna är ett onödigt företag som inte gör nån nytta för nån, en onödig mellanhand som driver upp kostnaderna.och ungefär lika omoraliska som snabblåneföretag och spelbolag, den enda betallösning jag tycker ännu sämre om är Trustly, den skulle jag aldrig någonsin använda för deras säkerhetstänk är så extremt uselt att de snarare borde anmälas för bedrägeriförsök."

Omoralisk? Onödig mellanhand? Klarna erbjuder en tjänst som många av oss uppskattar. De erbjuder en väldigt smidig betaltjänst som dessutom ger mig som privatperson möjlighet att handla på faktura (oavsett om jag väljer att betala hela summan eller delbetala). De är säkert inte perfekta även om mycket av det som jag hör folk klagar på ligger en bra bit bak i tiden. Jag håller med att man bör vara försiktig med att ta saker på avbetalning, särskilt om man inte kör på någon av deras 6-12 månaders räntefria avbetalningsprogram (räntan är hög annars) men det är ju individens ansvar att bedöma.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

@Beginner troligtvis automatisk inläsning av ocr-nummret som misslyckats.

Jo. troligen men kändes bra obekvämt ett tag!

Skrivet av Björn Endre:

Det var inte så att du hade råkat skriva fel OCR-nummer eller liknande? Så att de inte kunde koppla ihop det då.

Nä. Hade inte skrivit fel OCR-nummer. Kollade det ett antal gånger under samtalets gång.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Klarar du inte av att hålla reda på dina inköp ska du inte använda faktura. Betala direkt vid köp med bankkonto, kort eller motsvarande. Det är din egen skyldighet att hålla reda på dina skulder.

Självklart är det min plikt som konsument att hålla reda på fakturor oavsett om de kommer via email eller via vanliga brev i brevlådan. MEN - det är i förekommande fall Klarnas skyldighet att se till att fakturan kommer mig tillhanda. Sedan om de skickar fakturan via email, brevledes eller via brevduva är Klarnas business.

Felet jag gjorde och som jag både har erkänt för mig själv och till Klarna var att jag klickade fel och valde fakturabetalning istället för betala cash via kreditkort. Hade jag istället valt kortbetalning så hade aldrig detta hänt.

Skrivet av MultiMan:

Klarna började för rätt många år sedan att även skicka påminnelser via SMS, faktiskt ~3-4 månader efter att jag haft en längre diskussion med Klarna om nyttan av en sådan funktion. En av anledningarna till det samtalet var att Telia spärrat Klarna och fakturorna inte kom fram under en period på några månader. Klarna lyssnade och införde varningssystemet via SMS. Jag betalade ändå alla fakturor i tid eftersom jag visste vad jag handlat och var skyldig.

Edit: Exempel på SMS:

"Hej! Det var inte möjligt att leverera fakturan för ditt köp 2016-11-30 hos apotea.se till den mejladress du angav vid köpet.

Här är uppgifterna:
Att betala: 129,00 SEK
Oss tillhanda: 2016-12-15
Plusgiro: 415 85 02-7
OCR-nummer: XXXXXXXXXXXXXXXXX

Om du vill kan du hämta fakturan genom att logga in på Mitt Klarna. Gå till https://my.klarna.com/se/sv/login och följ instruktionerna.
Hälsningar Klarna"

Nu har jag personligen stängt av SMS-funktionen i telefonen dvs jag kan varken skicka eller ta emot SMS. Har gjort det p gr av att jag började få alldeles för många "skumma" spams via SMS och personligen föredrar jag email före SMS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vinylsamlaren:

Nu har jag personligen stängt av SMS-funktionen i telefonen dvs jag kan varken skicka eller ta emot SMS. Har gjort det p gr av att jag började få alldeles för många "skumma" spams via SMS och personligen föredrar jag email före SMS.

Jag har använt SMS i runt 30 år och 75-80% av all min dagliga kommunikation går via SMS numera. Jag skulle känna mig amputerad utan tjänsten.

Om du inte vill använda en så standardiserad funktion som SMS är i dagens samhälle så måste du nog tyvärr räkna med att det kan få konsekvenser ibland, och tänka igenom i flera steg om du ändå vill utnyttja andra moderna påfund (som privatfakturor vid internetköp). Du riskerar missa en massa viktig information.

Jag undrar hur många specialfall som ditt som är stor del av Klarna-kritiken/problemen? Är det vanligt i din vänkrets att SMS är avstängt? Jag har aldrig upplevt det iaf.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Björn Endre:

Det var inte så att du hade råkat skriva fel OCR-nummer eller liknande? Så att de inte kunde koppla ihop det då.

Även om TS skrivit fel OCR-nummer så räknas fakturan som betald. Det är det datum som pengarna dragits från TS bankkonto (beloppet har överförts till mottagarens konto) som kommer att räknas som betalningsdag. Att det sedan ställer till det för betalningsmottagaren är en annan sak men det kan vi lämna därhän. Men rent juridiskt är den betald om pengarna har kommit in till mottagarens konto... med rätt eller fel OCR-nummer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Jag har använt SMS i runt 30 år och 75-80% av all min dagliga kommunikation går via SMS numera. Jag skulle känna mig amputerad utan tjänsten.

Jag tyckte också det var ball i slutet av 1990-talet att skicka och få SMS från polare när jag hade min första NOKIA 3310. Nästan 20 år senare har jag en gammal SIEMENS ME45 och en SIEMENS ME75 som reserv när jag är ute och kör på snöiga vintervägar och riskerar att köra fast. Men SMS-andet har jag slutat med för många många år sedan. Tycker ärligt talat att det är beklämmande att gå på restaurang idag och istället för att folk sitter och kommunicerar med varandra så sitter de och ägnar sina smartphones all uppmärksamhet.

Skrivet av MultiMan:

Om du inte vill använda en så standardiserad funktion som SMS är i dagens samhälle så måste du nog tyvärr räkna med att det kan få konsekvenser ibland, och tänka igenom i flera steg om du ändå vill utnyttja andra moderna påfund (som privatfakturor vid internetköp). Du riskerar missa en massa viktig information.

Misstänker att du har 100% rätt.

Skrivet av MultiMan:

Jag undrar hur många specialfall som ditt som är stor del av Klarna-kritiken/problemen? Är det vanligt i din vänkrets att SMS är avstängt? Jag har aldrig upplevt det iaf.

I min bekantskapskrets är jag den enda. Misstänker tom att jag är den enda person mellan 5 - 100 år som inte använder mig av SMS. Men det är ju ganska trevligt att vara den enda levande människan i Sverige om något.

För övrigt är jag nog "ganska" high tech. Det enda jag saknar är fiber men eftersom jag bor på landet så är jag lovad det innan år 2020. Kör via ADSL och fast Telia-telefon och sex stationära datorer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vinylsamlaren:

Även om TS skrivit fel OCR-nummer så räknas fakturan som betald. Det är det datum som pengarna dragits från TS bankkonto (beloppet har överförts till mottagarens konto) som kommer att räknas som betalningsdag. Att det sedan ställer till det för betalningsmottagaren är en annan sak men det kan vi lämna därhän. Men rent juridiskt är den betald om pengarna har kommit in till mottagarens konto... med rätt eller fel OCR-nummer.

Poängen var att Klarna hade en inbetalning som "skvalpade" i systemet, d v s en betalning de inte kunde härleda. När de lyckades para ihop det med hans faktura så var det ju inga problem. Jag har själv varit med om på ett tidigare jobb att vår ekonomiavdelning fick några inbetalningar som av någon anledning inte gick att härleda till en faktura och fick jaga.

Min fundering var bara att om den "skvalpade" i systemet så kanske det berodde på att något var fel på OCR-numret. Nu lät det inte så av hans svar.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur klarna utbetalning funkar via tradera när man sålt nåt? har väntat nu 2veckor på betalning efter köparen fått sin vara, står bara på utbetalning 06-18 alltså igår men inga pengar har kommit än, hur länge ska man vänta egentligen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Nån som vet hur klarna utbetalning funkar via tradera när man sålt nåt? har väntat nu 2veckor på betalning efter köparen fått sin vara, står bara på utbetalning 06-18 alltså igår men inga pengar har kommit än, hur länge ska man vänta egentligen ?

Mera än två veckor ska du inte behöva vänta. Hör av dig till Klarna.

https://info.tradera.com/betalsatt/klarna/salj-med-klarna/utb...

Permalänk

Jag har exakt samma problem nu, väntar på att få ut över 4000k. Men väntar på en engångskod. Fick tillsvar att jag skulle kontakta deras ekonomi avdelning. Nu letar jag med ljus o lykta efter deras mail / telefonnr. Men hittar inget alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bimboankan:

Jag har exakt samma problem nu, väntar på att få ut över 4000k. Men väntar på en engångskod. Fick tillsvar att jag skulle kontakta deras ekonomi avdelning. Nu letar jag med ljus o lykta efter deras mail / telefonnr. Men hittar inget alls.

Skickades från m.sweclockers.com

engångskod ska du ju få per post ? fick du det eller? fyfan vilket skit det är, gynnar bara köparna men säljarna får fan vänta på pengar.. kommer aldrig sälja med klarna där igen! Förstår inte varför för var man än köper ebay eller vad det är så betalar man ju alltid först, klarna känns bara drygt att köparen kan få sin vara o man ska vänta i 2 veckor, inte klokt ju...

Jag sålde en sak för 1500 köparen fick sin vara typ dagen efter, omdöme lämnar samma dag att allt var bra, varför då bli straffad så länge? det är som sagt helt fel när jag fullföljde men ändå måste vänta-- på vad? ska ni sälja på tradera använd fan inte klarna !

Permalänk
Medlem

Har klarna något att göra med Nordea, bara undrar?

Och lycka till OP, hoppas det löser sig till slut.