AMD Takes 10.4% CPU Share From Intel In Q2 2017

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Ja du missar något, Q3 är inte klart än utan har just börjat och allt eftersom Q3 fortsätter kommer ett mer representativt dataset för Q3 skapas då de troligen använder ett medel.
Tänk såhär, första dagen har de 90 personer som kör AMD och 10 som kör Intel, då är Q3 med gällande data
AMD 90%
Intel 10%
Dag 2: 65 kör AMD och 40 kör Intel, gällande data för Q3 blir då (150 AMD och 50 Intel totalt)
AMD 75%
Intel 25%

osv osv tills hela Q3 har varit och då har du det verkliga µ för Q3, variationerna på detta system kommer vara störst i början på varje kvartal.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@ClintBeastwood: Ja du missar något, Q3 är inte klart än utan har just börjat och allt eftersom Q3 fortsätter kommer ett mer representativt dataset för Q3 skapas då de troligen använder ett medel.
Tänk såhär, första dagen har de 90 personer som kör AMD och 10 som kör Intel, då är Q3 med gällande data
AMD 90%
Intel 10%
Dag 2: 65 kör AMD och 40 kör Intel, gällande data för Q3 blir då (150 AMD och 50 Intel totalt)
AMD 75%
Intel 25%

osv osv tills hela Q3 har varit och då har du det verkliga µ för Q3, variationerna på detta system kommer vara störst i början på varje kvartal.

Jaha, då är jag med och det låter vettigt. Står däremot fast vid att det inte går att säga att AMD tagit tillbaka si eller så många marknadsandelar beroende på hur många som kört PassMark med en AMD/Intel processor det senaste.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat av AMD.

Om vi fortsätter stödja dem så har de snart ännu större andel

Permalänk
Avstängd

Passmarks "dagliga" graf är fullständigt sämst.

Ett bra bevis på detta är förändringen på sidan, det är ju trotsallt uppmätning av benchar per dag.

Kollar man Steams nya hardware survey för Juni så har Intel ÖKAT över AMD...

http://store.steampowered.com/hwsurvey/

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Passmarks "dagliga" graf är fullständigt sämst.

Ett bra bevis på detta är förändringen på sidan, det är ju trotsallt uppmätning av benchar per dag.

Kollar man Steams nya hardware survey för Juni så har Intel ÖKAT över AMD...

http://store.steampowered.com/hwsurvey/

Fast Steam HW survey är i så fall sämre än totalt sämst. Det är frivilligt att vara med, alla somk är med mäts inte vid varje månad och byter man hårvara så måste man rapportera det själv annars rapporterar systemet den hårvara man hade när mahn först gick med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Fast Steam HW survey är i så fall sämre än totalt sämst. Det är frivilligt att vara med, alla somk är med mäts inte vid varje månad och byter man hårvara så måste man rapportera det själv annars rapporterar systemet den hårvara man hade när mahn först gick med.

Den är dock betydligt mer representativ än Passmark även om den inkluderar laptops.

Kom igen, Passmark pushas bara för en agenda och missförståelse. Senaste datapunkten är ju bara senaste dagen i kvartalet, hur relevant är det? De där 2.5% är betydligt mer realistisk mellan Q1 och Q2.

Det är ingen tvekan om att det ökar, men det är väldigt konstigt resonerande att använda den grafen som fakta.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Den är dock betydligt mer representativ än Passmark även om den inkluderar laptops.

Jag håller inte med. Enligt Steam HW survey så har ju AMD inte ökat alls sedan Ryzen släpptes. Detta är fullständigt befängt att påstå. Pasmark är kanske inte helt representativt men borde åtminstonne vara bättre än Steam HW survey.

Det är väl klart som tusan att AMD ökat liksom. Det fattar man ju att de har gjort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Ryzen processorer är också bästsäljare på amazon.

Men... Intel intar populäraste platserna hos Prisjakt. Okej då för i7 men att i5 ligger före Ryzen tycker jag är riktigt oförtjänt och faktiskt lite förvånande ändå.

Jag skulle aldrig välja en i5 före en Ryzen idag och det hade varit bra för AMD om fler tänkte så, då i5 har varit en riktig volymprocessor bland PC gamers. AMD:s propagandaapparat här inne arbetar tydligen ineffektivt :/

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag håller inte med. Enligt Steam HW survey så har ju AMD inte ökat alls sedan Ryzen släpptes. Detta är fullständigt befängt att påstå. Pasmark är kanske inte helt representativt men borde åtminstonne vara bättre än Steam HW survey.

Det är väl klart som tusan att AMD ökat liksom. Det fattar man ju att de har gjort.

Steams survey räknar med laptops, så totalen är inte förvånande. (Laptops är superpopulära om du inte visste det)

Det enda som kan öka är entusiast-siffrorna då det finns ytterst, ytterst få färdigbyggda system med Ryzen. Det här händer inte över en natt, det är väl självklart?

Du kan ju kolla hur mycket som ökar per kärnor. 0.01% för 6 kärnor och 0.06% för 8 kärnor. Det där är garanterat största delen Ryzen.

Allvarligt, ska man ta en DAG som aktuella siffror över en hel månad/månader av Steam Hardware Survey?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Då jag gärna tar sådana här siffror med en rejäl nypa salt tror jag ändå att det symboliserar ett skifte på marknaden då mainstream går över till fler cores.
-Och det mycket tack vare AMD's lansering av Ryzen-plattformen, en välbehövlig injektion på marknaden då mainstream stått och stampat med högklockade Quad-cores + HT där Intel knappast innoverat speciellt mycket mellan plattformarna de senaste åren som gått.
Att siffrorna kommer från Passmark signalerar ju att deras community börjat anamma AMD's nya CPUer, visar ju knappast på att det talar för resten av marknaden men man kan ju ändå anta att det återspeglar en del av marknaden.
Ett exempel är att dem som ev. kör Linux på Desktop med Ryzen lär vara helt borttagna ur statistiken då Passmark enbart finns för Windows. -Såg att åtminstone "BurnInTest" fanns tillgängligt för Linux, så kanske dem ingår i statistiken trots allt?
Till sist: Konkurrensen gynnar alla!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Steams survey räknar med laptops, så totalen är inte förvånande. (Laptops är superpopulära om du inte visste det)

Det enda som kan öka är entusiast-siffrorna då det finns ytterst, ytterst få färdigbyggda system med Ryzen. Det här händer inte över en natt, det är väl självklart?

Du kan ju kolla hur mycket som ökar per kärnor. 0.01% för 6 kärnor och 0.06% för 8 kärnor. Det där är garanterat största delen Ryzen.

Allvarligt, ska man ta en DAG som aktuella siffror över en hel månad/månader av Steam Hardware Survey?

Det är helt klarlagt tycker jag att det är mer tillförlitligt än HW survey i alla fall.

Varför det?

HW survey är frivilligt att vara med i
HW survey rapporterar samma hårvara som anändaren hade när denne gick med. Detta gör att folk som förr satt med intel men nu sitter med AMD fortfarande rapporteras som intel.
Hw survey är slumpmässigt. DVS inte representativt alls.

Med passmark så får man åtminstonne en aktuell ögonblicksbild. Givetvis blir den bättre och bättre mot slutet av kvartalet men ger ändå en mer tillförlitlig bild?

Varför då? Jo för den tat med ALLA system som submittar och inte ett slumpvis urval som kan slå helt fel. Detta innebär att den tar med alla intel såväl som alla AMD system som submittas, och den tar bara med aktiva system alltså inte system som inte använts på flera månader,

Plus att man ser att AMD faktiskt ökar där vilket man vet att AMD gör eftersom det är helt orimligt att det skulle lihha still nu när så många köper Ryzen och intel har fått mycket negativ kritik för X299.

Sen om du fortfarande inte tycker att det är tillförlitligt är ju såklart upp till dig men många gör det ändå,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

@Ozzed: Passmark är bara tillförlitligt när kvartalet är klart.

En dag är inte tillförlitligt. Framförallt eftersom deras marknadsandel är 5% lägre idag än igår. Många sålde av sina Ryzen-processorer där tydligen och bestämde sig för att köpa Intel.

Det är ett skämt att den datapunkten finns.

Hur vet du förövrigt att den behåller gammal data och inte bara använder informationen den ber om för denna perioden?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är helt klarlagt tycker jag att det är mer tillförlitligt än HW survey i alla fall.

Varför det?

HW survey är frivilligt att vara med i
HW survey rapporterar samma hårvara som anändaren hade när denne gick med. Detta gör att folk som förr satt med intel men nu sitter med AMD fortfarande rapporteras som intel.
Hw survey är slumpmässigt. DVS inte representativt alls.

Med passmark så får man åtminstonne en aktuell ögonblicksbild. Givetvis blir den bättre och bättre mot slutet av kvartalet men ger ändå en mer tillförlitlig bild?

Varför då? Jo för den tat med ALLA system som submittar och inte ett slumpvis urval som kan slå helt fel. Detta innebär att den tar med alla intel såväl som alla AMD system som submittas, och den tar bara med aktiva system alltså inte system som inte använts på flera månader,

Plus att man ser att AMD faktiskt ökar där vilket man vet att AMD gör eftersom det är helt orimligt att det skulle lihha still nu när så många köper Ryzen och intel har fått mycket negativ kritik för X299.

Sen om du fortfarande inte tycker att det är tillförlitligt är ju såklart upp till dig men många gör det ändå,

Och hur många för utom entusiaster överlag tror du egentligen pillar med passmark?

Det kan knappast kallas tillförlitligt.
Det är som att säga att sweclockers skulle visa hur populär hårdvaran är baserat på vad användarna här på sweclockers kör med. Vilket vi nog alla vet inte representerar vanliga Svensson/your average user.

Steam har allafall fördelen att den visar mer vanliga användare och inte bara entusiaster. Dock som du säger uppdaterar den inte allt för ofta för alla användare. Men fortfarande mycket bra statistik.
Frågan är dock exakt hur dom räknar det och hur länge datan ligger kvar innan den anses vara för gammal och slängs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ryzen säljer bra, inget snacka om saken, frågan är hur bra, jag litar inte på vare sig detta eller steam.

Nu vet jag inte varför du inte skulle lita på Steam.

Men bortsett Steam så har t.ex. Amazon noterat att Ryzen är deras bästsäljare. Det berättar ju något.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hjälpsam

Tror att Ryzen säljer ganska bra, men som någon här skrev, ett stort lyft kommer med märkesdatorerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Fast gör dom det? Kollar man på områden där de stora volymerna finns (laptops, OEM-burkar och servers) så går det fortfarande knappt att hitta AMD alternativ (detta lär även vara minst 90% av marknaden), dessa lär också knappast sitta å köra passmark. Sett till DIY så ligger fortfarande 7700k 1:a (om man kollar typ amazon osv), och det är en modell som faktiskt vart ute länge. Utöver det så kom det ju rapporter från Computex att AM4 moderkortsförsäljningen gått väldigt trögt.

Bland entusiaster går försäljning säkert helt OK, men frågan om det räcker? Får helt enkelt vänta å se om AMD börjar få lite "design-wins" framöver.

Det kan ju bero på att laptopprocessorerna inte är släppta ännu och att serverprocessorerna kom för några dagar sedan

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Det ju inte så enkelt som att marknadsandelen styrs av hur många som bytt till AMD efter Ryzen-releasen, såvida de inte samtidigt förstörde sina gamla Intel-maskiner. Det skulle förvåna mig om världsmarknadsandelen skulle ändras så snabbt och mycket av att några penningstinna entusiaster hoppade på hypetåget.

Det verkar ju som att Ryzen är en succé, men det är väldigt tidigt att dra några definitiva slutsatser om hur marknaden påverkats. Det känns mer som att någon vill vara först med nyheten, inte helt olikt deras beteende när det gäller det mesta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Urvalet är inte optimalt men det är långt från skräp, det är fullt godtagbar statistik där man drar en slutledning från ett set för en hel population och det är samma sätt som man tidigare tittat på Intels dominans på marknaden. Självklart måste man veta begränsningarna med vad man kan läsa ur datan, t.ex. inkluderar det inte PS4, Xbox etc så själva förtjänsten för företagen får man först av deras kvartalsrapporter men trenden för hur marknaden lutar kan med ganska stor säkerhet anta.

Får jag vara så fräck att fråga hur du kan avgöra att det här är godtagbar statistik? Mig veterligen så är den enda godtagbara statistiken att påvisa hur förändringen ser ut bland passmarks användare. Att den skulle vara applicerbar på resten av världen känns högst tveksam. "Tusentals" användarförmedlingar av tester per kvartal låter som extremt tveksam bas för att kunna dra några som helst slutsatser av. Jag är dock lekman i ämnet då jag bara jobbat med statistik och marknadsundersökningar i lite mer än åtta år och saknar någon utbildning som statistiker, så du får gärna rätt mig om jag nu skulle ha fel.

För mig känns det klassiskt wccftech, höna av en fjäder och värre än Aftonbladet. AMD har gått upp och fram starkt, men att de skulle vunnit så pass mycket marknad ställer jag mig extremt tveksam till.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har inte heller kört passmark och äger också en AMD. Jag är inne på att ett test med passmark inte säger någonting om hur många marknadsandelar AMD tagit tillbaka vilket både den här tråden och wccftech försöker få det till.

så jag "måste" installera passmark för att visa att jag har en AMD processor?
i så fall dunkar ja hellre in min sysinfo på steam nästa gång

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nu vet jag inte varför du inte skulle lita på Steam.

Men bortsett Steam så har t.ex. Amazon noterat att Ryzen är deras bästsäljare. Det berättar ju något.

Skrivet av Ozzed:

Jag håller inte med. Enligt Steam HW survey så har ju AMD inte ökat alls sedan Ryzen släpptes. Detta är fullständigt befängt att påstå. Pasmark är kanske inte helt representativt men borde åtminstonne vara bättre än Steam HW survey.

Det är väl klart som tusan att AMD ökat liksom. Det fattar man ju att de har gjort.

Befängt? Intel verkar ju sälja mycket bättre (även för DIY, som redan det är en liten del av marknaden)
https://www.amazon.com/Best-Sellers-Computers-Accessories-Com...
Två modeller top 10
https://www.newegg.com/Processors-Desktops/SubCategory/ID-343...
En modell top 10 (8350!?)
http://www.ncix.com/category/cpus-processors-1f-106.htm
En modell top 10
https://www.overclockers.co.uk/pc-components/processors
En modell top 10 (8350 igen!?)
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=500
Här ser det iaf bättre ut, 4 modeller i top10 dock top3 intel

Går dock säkert att vinkla listor som dessa åt bägge håll, men tog faktiskt bara de fem första stora jag kunde komma på. Detta är imo väldigt tråkigt att se för den delen, Ryzen 5 1600 borde imo vara den bäst säljande CPU:n för tillfället. Dessutom har ju Intel modellerna legat ute ett tag så man kan ju tycka att marknaden borde vara mer mättad så AMD borde ha en fördel...

Skrivet av GilbertG:

Det kan ju bero på att laptopprocessorerna inte är släppta ännu och att serverprocessorerna kom för några dagar sedan

Ja... Var väl lite det jag menade också, säljer man inget i dessa segment så kan man helt enkelt inte kränga så mycket CPU:er

Fortsätter det såhär ser det onekligen mörkt ut, hoppas de lyckas på servermarknanden. För med dessa volymer på vad jag antar är lågmarginalsprodukter så lär det bli riktigt tungt med tanke på hur deras ekonomi ser ut. Synd för en tekniskt lyckad comeback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Får jag vara så fräck att fråga hur du kan avgöra att det här är godtagbar statistik? Mig veterligen så är den enda godtagbara statistiken att påvisa hur förändringen ser ut bland passmarks användare. Att den skulle vara applicerbar på resten av världen känns högst tveksam. "Tusentals" användarförmedlingar av tester per kvartal låter som extremt tveksam bas för att kunna dra några som helst slutsatser av. Jag är dock lekman i ämnet då jag bara jobbat med statistik och marknadsundersökningar i lite mer än åtta år och saknar någon utbildning som statistiker, så du får gärna rätt mig om jag nu skulle ha fel.

För mig känns det klassiskt wccftech, höna av en fjäder och värre än Aftonbladet. AMD har gått upp och fram starkt, men att de skulle vunnit så pass mycket marknad ställer jag mig extremt tveksam till.

Som jag även påpekade så är det begränsat vad man kan läsa ur datan men jag skulle klassa det som ett stratifierat urval med antagandet att tidigare mätningar bygger på samma typ av undersökning samt att de som kör PassMark är en ledande grupp för resten av populationen då entusiaster ofta är föredragande för trender.
Du kan självklart göra andra antaganden och dra andra slutsatser av samma data men om marknadsandelar tidigare mätts med PassMark som grund för urvalet är det ju inga konstigheter att fortsätta med det, grafen visar ju ändringen i marknadsandelar med PassMark som bas? Hade t.ex. förgående set bestått av annan typ av data hade det varit en annan fråga och betydligt mer komplext. Gissningsvis används PassMark då CPU marknaden är väldigt svår att kvantifiera för att få ut marknadsandelar, du har skillnader i pris, förtjänst, utbud etc etc.

Jag är per definition inte lekman, men förbehåller mig ändå rätten att ha fel

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hjälpsam

@sKRUVARN: Lugn i stormen, AMD har knappt börjat ännu.
Ryzen har inte funnits ute många månader.
Ryzen finns ännu inte i märkes PC:s.
Epyc släpptes nyss.
Threadripper är på gång.
AMD APU:r är på gång.
AMD Laptop CPU och GPU är på gång.
Ryzen Pro är på gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Som jag även påpekade så är det begränsat vad man kan läsa ur datan men jag skulle klassa det som ett stratifierat urval med antagandet att tidigare mätningar bygger på samma typ av undersökning samt att de som kör PassMark är en ledande grupp för resten av populationen då entusiaster ofta är föredragande för trender.
Du kan självklart göra andra antaganden och dra andra slutsatser av samma data men om marknadsandelar tidigare mätts med PassMark som grund för urvalet är det ju inga konstigheter att fortsätta med det, grafen visar ju ändringen i marknadsandelar med PassMark som bas? Hade t.ex. förgående set bestått av annan typ av data hade det varit en annan fråga och betydligt mer komplext. Gissningsvis används PassMark då CPU marknaden är väldigt svår att kvantifiera för att få ut marknadsandelar, du har skillnader i pris, förtjänst, utbud etc etc.

Jag är per definition inte lekman, men förbehåller mig ändå rätten att ha fel

Stratifierat eller ej så är ju ändå urvalet det mest tveksamma. Entusiaster skulle jag knappast se som något att utgå ifrån, vi kanske är först med trender emellanåt, men vår konsumtion av datorprodukter kan knappast ses som någon norm. Själv skulle jag inte dra några som helst slutsatser av detta då urvalet inte känns representativt för något annat än just PassMark-användare. Med så pass liten del användare skulle det eventuellt kunna vara representativt för ett land som Norge eller Danmark, knappast mer.

Till att börja med, som redan påpekats - hur många har ens PassMark på sina datorer?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag håller inte med. Enligt Steam HW survey så har ju AMD inte ökat alls sedan Ryzen släpptes. Detta är fullständigt befängt att påstå. Pasmark är kanske inte helt representativt men borde åtminstonne vara bättre än Steam HW survey.

Det är väl klart som tusan att AMD ökat liksom. Det fattar man ju att de har gjort.

Sett till *alla* datorer - Laptops, Windows tablets, färdigbyggda datorer, gamla datorer som fortfarande används o.s.v. (vilket är vad Steam ser till) så tror jag inte AMD har ökat.

Visst har de säkert ökat när det gäller försäljningen av retail-processorer (som säljs fristående i butik), men andelen datoranvändare som faktiskt köpt en ny processor under Q2 2017 är nog försvinnande liten jämfört med de som kör på samma dator som tidigare.

Lägg till detta att varje ny laptop som säljs blir en vinst för Intel i marknadsandel, eftersom nästan alla laptops har Intel-processor. Laptops har också större marknadsandel än desktops, så det blir en vinst för Intel i marknadsandelar varje gång en dator säljs, eftersom datorn statistiskt sett troligen är en laptop med Intel CPU.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Fantastiska nyheter! Fortsätter det såhär är marknadsandelen från guldåret 2006 inom räckhåll.
http://wccftech.com/amd-takes-10-4-cpu-share-intel-q2-2017-la...

Dom plockar 10% andelar ifrån intel av användare som kör passmark ja. Du tror det gäller globalt då eller? Detta är "fake news"

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Stratifierat eller ej så är ju ändå urvalet det mest tveksamma. Entusiaster skulle jag knappast se som något att utgå ifrån, vi kanske är först med trender emellanåt, men vår konsumtion av datorprodukter kan knappast ses som någon norm. Själv skulle jag inte dra några som helst slutsatser av detta då urvalet inte känns representativt för något annat än just PassMark-användare. Med så pass liten del användare skulle det eventuellt kunna vara representativt för ett land som Norge eller Danmark, knappast mer.

Till att börja med, som redan påpekats - hur många har ens PassMark på sina datorer?

Du behöver inte alls så stort stickprov som du verkar tro för att göra en undersökning
Varför skulle inte PassMark användare vara mer representativa än så? är de ett eget undantag från alla andra personer i världen? Hänger inte helt med på tanksättet där.
Som jag nämnt finns det begränsningar men det är inte alls så avvikande sätt att göra en mätning som folk verkar tro, speciellt inte som man gör det i relation till tidigare mätningar av samma slag och drar slutsatser av det.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood