Permalänk
Medlem

Utbyte av Ownit hårdvara resultat.

Tänkte bara informera de som är intresserade och har Ownit fiber med EG300-AC.

Det fungerar utmärk att flytta SFP som sitter i EG300-AC till Ubiquiti UnifiSwitch 8GE Ports POE 150W.

Fungerade också utmärkt att taga tv vlan (501) för tv.

Som ni förstår så försvinner tele funktionen

Gjorde detta bara pga av att jag inte vill ha inferno och äger egen Ubiquiti UnifiSwitch, Unifi AP och Edgerouter lite

Permalänk
Medlem

@tabm0de: tjena, har nu problem med mitt EG300 och tänkte byta ut det mot EG400 men kan man köra på eget hårdvara är det ännu bättre. Gillar inte vara låst till Ownit och deras låsta firmware.
Fick problem med mitt modem som inte vill stänga av WIFI och jag är säker på att det var efter Ownit började pilla i inställningarna detta hände. Nu påstår de att jag har ingen garanti kvar och måste byta modem , suuuck

Tacksam om du kunde förklara lite mer hur du gjorde, eller om du har bilder. Gillar Ubiquiti prylar själv.
Kan man använda denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3748854

Läser att denna blir väldigt varmt och ostabilt också....

Permalänk
Skrivet av reza666:

@tabm0de: tjena, har nu problem med mitt EG300 och tänkte byta ut det mot EG400 men kan man köra på eget hårdvara är det ännu bättre. Gillar inte vara låst till Ownit och deras låsta firmware.
Fick problem med mitt modem som inte vill stänga av WIFI och jag är säker på att det var efter Ownit började pilla i inställningarna detta hände. Nu påstår de att jag har ingen garanti kvar och måste byta modem , suuuck

Tacksam om du kunde förklara lite mer hur du gjorde, eller om du har bilder. Gillar Ubiquiti prylar själv.
Kan man använda denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3748854

Läser att denna blir väldigt varmt och ostabilt också....

Du kan ju annars be Ownit lägga upp en extra IP samt brygga en LAN-port på EG300an och koppla in en egen router om du inte känner dig trygg med att flytta SFPn.

Permalänk
Medlem

@theboxen21: Det är så jag kör nu. Efter tredje försöket så kom jag fram till en som var lite mer villig att testa från deras sida och hon lyckades äntligen stänga av WIFI shiten genom att göra en schemaläggning. Det ska så klart inte behövas men det var enda sättet att radion verkligen gick av.
Gillar verkligen inte att jag inte kan styra mitt eget modem. De vill att jag betalar för något som de styr. Helt sjukt.
Har ännu inte lyckats på en bra guide eller lösning men om jag kunde så hade jag ändå bytt till annat modem eller låst upp denna.
Under tiden så fungerar bryggningen

Permalänk
Medlem

@reza666:

Ang tidigare inlägg, du kan köra med UniFi Switch 8-150W, jag gjorde det i början.

Jag köpte ett par UF-SM-1G-S, då jag enbart behöver en så kopplade jag fibern i den sen sfp in i unifi switchen.
Sen behöves konfa en port till en router med eller utan vlan beror på om du vill dra två kablar till routern

Jag körde så tills EdgeRouter 4 släppes så jag kunde trycka in fibern ( sfp/UF-SM-1G-S ) in i den direkt istället.
sen kör jag resten på unifi, dels att gw inte har sfp och för unifi gw behöver massa custom påläggning att göra vissa saker som edgerouter kan direkt i gui/shell

Kör ownits gigabit och maxar linan utan problem.

Ända jag forfarande inte orkat lägga ner tid på är att fixa tv via edgerouter men ska testa det under sommaren.

Permalänk
Medlem

@tabm0de: Grymmt! Tack för tipset. Ska kolla upp Ubiquiti EdgeRouter 4.
Ownit ville tvunget komma och installera själva. Jag kan köpa hem denna till besöket i så fall
Eller är det så enkel att man tar bara ut kabeln från EG300 och trycker i ETH3 porten på EdgeRouter 4?

ps. verkar vara slut överallt men komplett förväntas att få in snart...
https://www.komplett.se/product/1149813/datorutrustning/natve...

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

@tabm0de: Grymmt! Tack för tipset. Ska kolla upp Ubiquiti EdgeRouter 4.
Ownit ville tvunget komma och installera själva. Jag kan köpa hem denna till besöket i så fall
Eller är det så enkel att man tar bara ut kabeln från EG300 och trycker i ETH3 porten på EdgeRouter 4?

ps. verkar vara slut överallt men komplett förväntas att få in snart...
https://www.komplett.se/product/1149813/datorutrustning/natve...

Ownit will mycket haha, jag körde själv. men sen är det somsagt hur mycket man kan men allt går att göra enkelt med webguit för edgroutern den har en guid första gången man startar upp den.

Inte säkert en person från ownit har koll på edgerouter men som du säger bara koppla in i eth3 förut satt att du har köpt sfp innan då.
Om jag inte har fel så fungerar sfpn som sitter i befintliga inferno modemet, men jag vill göra något som var supporterat så jag köpte unifi egna sfp vilket inte var dyrt.

Permalänk
Medlem

@tabm0de: Bra tips
Antar du köpte denna (Single mode): https://www.komplett.se/product/920742/datorutrustning/natver...
Eller är det (Multi-Mode): https://www.komplett.se/product/920739/datorutrustning/natver...

Kör samma som du då. Stort tack. Ska beställa ....

Efter du kopplat på och så ringde du till de för att de ska släppa in dig på nätet?

Permalänk
Medlem

@reza666: Jag köpte singel node, kan kolla vilken av de två som sitter i routern om det är blå eller gula

Men för att vara säker kolla att du har singel node i din nuvarandre router från ownit, osäker på om det kör samma.

Du kan välja ringa dom och be dom släppa ip nummer eller göra det via interfacet nuförtiden tror jag.

liten snabb skiss på det jag har:

Permalänk
Medlem

@tabm0de: Grymt, tack för ritningen, alltid bättre att se en bild.

Jag har redan en Asus RT-AX88U så jag får då kopplla ETH1 till den.
Verkar som att man får en blå och en gul. Står 2pack. Verkar vara samma....
Men får ringa som du säger och dubbelkolla.

Tack igen. Kanske får störa dig när jag fått det

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

@tabm0de: Grymt, tack för ritningen, alltid bättre att se en bild.

Jag har redan en Asus RT-AX88U så jag får då kopplla ETH1 till den.
Verkar som att man får en blå och en gul. Står 2pack. Verkar vara samma....
Men får ringa som du säger och dubbelkolla.

Tack igen. Kanske får störa dig när jag fått det

Det är alltid två pack men du kommer bara använda ena inte båda för ownit har redan en på andra sidan

Permalänk
Medlem

@tabm0de: Got it
Tack tack.

Permalänk
Medlem

Beställning lagd. Hoppas de får in det 1:a Juni. Står osäker datum. Ownit bekräftade att de har Single-Mode ifall något undrar.
----------------
Ubiquiti Single-Mode 1GB SFP
LC connector 2 pack, Single mode, 1Gbps, 3km, WDM
Artikelnummer: 920742 / Tillverkarens artikelnummer: UF-SM-1G-S
-----------
Ubiquiti Router ER-4
3x RJ45, 1xSFP
Artikelnummer: 1149813 / Tillverkarens artikelnummer: ER-4
------------

Permalänk
Medlem

Ubiquiti Single-Mode 1GB SFP, så är det blå som ska in i edgroutern.
Bra om du lägerg gummi skyddet som du tar bort från din unifi sfp ( blå ) på ownits sfp som sitter i inferno modemet.
Då den kan sluta funka om det kommer in damn vilket kan leda till att du blir skyldig den dagen du flyttar.

Permalänk
Medlem

@tabm0de: Tack för tipset, då gör jag det

Har inte öppnat ownit modemet helt ännu, bara drog loss höljet i 45 grader för att se vad som är under och jag kunde se att fiber kabeln går in i en sfp modul.
Antar jag bara drar ut det och trycker kabeln i den blåa som du säger och trycker sedan modulen i Edge routern.
Tror man ska sen koppla ETH1 till datorn för att konfigurera. Från de video jag sett så är det mest plug&play.
Sen drar jag från ETH1 till mig asus som agerar då som router.
Hoppas jag förstått rätt

Permalänk
Medlem

@reza666: Aa det stämmer

Permalänk
Medlem

@tabm0de: tack tack. Verkar som Komplett har inte fått in det ännu
Längtar

Permalänk
Medlem

@tabm0de

Skulle jag inte kunna köra på dessa (ser inte vad som är skillnaden mellan dessa två heller för den delen)?
https://www.komplett.se/product/986927/datorutrustning/natver...
https://www.komplett.se/product/898807/datorutrustning/natver...

Verkar sjukt mycket bättre(och bara 200kr dyrare) + 2 SPF (inte för att jag behöver men ändå) + kan köra det som min main switch.
Kanske ersätter min router med en ubiquiti HD för wifi. Har haft stora mesh problem med mina Asus.

ps. googlade lite och det verkar som det finns fler som inte vet riktig skillnaden
https://community.ui.com/questions/Difference-between-EdgeSwi...

Permalänk
Medlem

@reza666:

Hårdvaru mässigt är det ingen skillnad på Ubiquiti Unifi US-8-150W Switch vs Ubiquiti ES-8-150W Switch.

Det är OS som är skillnaden, göra det enkelt för sig själv så är Unifi smidigare då du använder samma applikation för att konfigurera den enheten samt unifi apen. Annars är det ett annat system/cmd som gäller för Ubiquiti ES-8-150W / edgeOS ( vilket edgerouter 4 är ).

Va du än väljer så behöver du en "router" vilket fall.

Vill du köra riktig "dummy" så skulle du kunna köpa en Ubiquiti Unifi US-8-150W Switch som du drar fibern till sen konfiguerar ett vlan och kopplar in en "UniFi Security Gateway" samt UniFi apen.

Jag valda att ha edgerouter istället för en unifi security gateway då jag har mer frihet i konfigurationen på routern istället för att göra special lösningar då UniFi är gjort för "hemma användare", men sen använde jag unifi på resten av allt som sitter på insidan för där behöver jag inte så mycket speciella inställningar

Permalänk
Medlem

@tabm0de: ahhha ok börjar förstå ditt upplägg och dessa förkortningar (US=Unifi Switch ES=Edge Switch)

Då kan jag också köra så som du har det. En Edgerouter4 + en Ubiquiti ES-8-150W. Sen kanske jag köpter till UniFi UAP-AC-HD och kopplar till ES-8 om jag nu fattat rätt.

Permalänk
Medlem

@reza666:

Jag kör Unifi Switch men ja det blir så som jag har det, du aktiverar poe och sen kopplar in apen till switchen.

Permalänk
Medlem

Tja, ritade upp lite vad jag har och hur det kommer att se ut
Lite som ditt upplägg tror jag....

Permalänk
Medlem

@reza666:

Antar stora switchen är en Ubiquiti ES-8-150W som bilden inte speglar idag

Sen de andra två som jag nu antar är "mindre" switchare kan man om man vill som val byta ut senare till "Ubiquiti UniFi USW Flex Mini" eller liknande då de kan drivas på poe så du slipper ström kabel till enheten, alt nått annat märke går ju självklart bra det också.

Permalänk
Medlem

@tabm0de: hehe ju precis, Fiber -> EdgeRouter4 -> ES-8-150W -> 2x Netgear GS108 switchar + min NAS och även UniFi UAP-AC-HD och antagligen blir det fler NanoHD / Lite för Mesh.

Bra tips med "UniFi USW Flex Mini" och PoE. Kanske nästa steg

Verkar som Komplett nu har flyttat leveransen till nästa månad
Börjar med att installera EdgeRouter4 och sedan ES-8-150W till att börja med.

Förresten hittade precis denna på Amazon Tyskland:
https://www.amazon.de/ER-6P-Ubiquiti-EdgeRouter-6-Port-PoE/dp...

Verkar som en 6port vaiant av EdgeRouter4 , ca 500kr dyrare men de har det hemma så jag lägger en beställning

ps. Fixade bilden också

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

Förresten hittade precis denna på Amazon Tyskland:
https://www.amazon.de/ER-6P-Ubiquiti-EdgeRouter-6-Port-PoE/dp...

Verkar som en 6port vaiant av EdgeRouter4 , ca 500kr dyrare men de har det hemma så jag lägger en beställning

Ja, det är en PoE-version av EdgeRouter 4 med några extra portar. Det är värt att notera att den inte har stöd för 48V passive PoE (dvs. kan inte driva många av deras nyare AP-modeller), till skillnad från den äldre EdgeRouter PoE. Den har heller ingen inbyggd switch, till skillnad från den sistnämnda utan är mer som EdgeRouter 4 i det hänseendet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden: Tack för informationen. Jag behöver egentligen ingen PoE så om jag kan ha det är det bonus.
Jag fick tips av en kompis precis om AmpliFi ALIEN Router......
Det verkar grym

Jag behöver ca 7 LAN portar så om jag kör med Ubiquiti EdgeSwitch 8-150W + AmpliFi ALIEN Router så blir det en pryl mindre.
Inte helt säker om jag kan använda EdgeSwitch portarna som "vanlig" LAN portar? Såg någon video där jag tror de gjorde det men som sagt inte helt hundra. Tacksam för tips om det.

Annars måste jag ha en router ändå (kanske ES-8-150W).

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

@blunden: Tack för informationen. Jag behöver egentligen ingen PoE så om jag kan ha det är det bonus.
Jag fick tips av en kompis precis om AmpliFi ALIEN Router......
Det verkar grym

Jag behöver ca 7 LAN portar så om jag kör med Ubiquiti EdgeSwitch 8-150W + AmpliFi ALIEN Router så blir det en pryl mindre.
Inte helt säker om jag kan använda EdgeSwitch portarna som "vanlig" LAN portar? Såg någon video där jag tror de gjorde det men som sagt inte helt hundra. Tacksam för tips om det.

Annars måste jag ha en router ändå (kanske ES-8-150W).

AmpliFi är deras konsument-serie så räkna inte nödvändigtvis med lika mycket avancerad funktionalitet och kontroll som deras andra produktserier. Det är säkert inget fel på den dock men har ingen personlig erfarenhet av den serien.

Du ska absolut kunna använda EdgeSwitch-portarna som "vanliga" LAN-portar så länge du anslutit switchen till din router så att enheterna hamnar på samma nät. Det är en managed switch så den har diverse annan funktionalitet också, men det går bra att använda den som vilken vanlig enkel switch som helst.

ES-8-150W är en switch, inte en router.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden: Jag tänkte koppla ES-8-150W till Ubiquiti EdgeRouter 6-Port PoE så det borde gå antar jag

Deras AmpliFi verkar ha fler antener så jag tänker främst täckningen kan vara bättre. Det kan ändå inte vara sämre än min Asus

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

@blunden: Jag tänkte koppla ES-8-150W till Ubiquiti EdgeRouter 6-Port PoE så det borde gå antar jag

Deras AmpliFi verkar ha fler antener så jag tänker främst täckningen kan vara bättre. Det kan ändå inte vara sämre än min Asus

Ja, så länge du kopplar switchen till en router så är det lugnt.

Fler antenner än vilken AP?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Damn jag hittar hela tiden något nytt.....som sagt de har massa varianter som är inte super enkel att förstå för nybörjare som jag.
Nu såg jag de har en
Ubiquiti Networks EdgeRouter 10-Port PoE Router with 2 SFP Ports, ER-12P (PoE Router with 2 SFP Ports)
https://www.amazon.de/Ubiquiti-Networks-EdgeRouter-10-Port-ER...

En bra sida med jämförelse: https://www.ui.com/edgemax/comparison/

Med denna behöver jag nog inget annat än Wifi AP eller hur?
Jag får SFP + mina 7 LAN portar. Det är ingen rack heller. Passiv kylning och allt. Verkar klockren

Denna som jag tror är deras bästa har 4 antenner mot 8 på Alien:
https://www.inet.se/produkt/5480020/ubiquiti-unifi-ac-hd-ac26... mot