850 EVO död? sjuk? Fungerar ej, men syns i Windows/Bios

Permalänk

850 EVO död? sjuk? Fungerar ej, men syns i Windows/Bios

ska fatta mig kort.
Saken gäller Samsung 850 EVO 250GB köpt 7.8.2015 på CDON
Kanske nån har haft liknande fel?
Tänkte skicka det till CD:on tillbaka nästa tisdag.

VAD HÄNDE?
1 Kortet funkar inte/nåt är sönder men det syns i Bios och i Win10
2 Det sista jag gjorde med disken så formaterade jag partitionerna. Tänkte göra en nyinstallation av win10.
3 När jag skulle göra det så fanns det inga diskar att installera det på. (endast EVO 250gb var där via sata 3)

NU: Win10 finns nu på exakt samma disk fast 500Gb (köpte ny)

1- när jag startar datorn så tar det 1 min att komma in i bios
2- i bios syns disken (850evo 250Gb)
4- om jag startar med disken via pci-E sata3.....tar det 1 min att gå igenom detta text som kommer alltid först...det tar 5 sek normalt.
nu kommer felet B2 längst ner på skärmen (fel på hårdvaran) datorn fortsätter inte längre.
5-om jag startar datorn med båda diskarna så tar det 30min att komma till windows från 500-en
6-samsung magician startar snabbt men där finns endast en disk (500gb)
7-både 250gb och 500gb syns i enhetshanteraren..klickar jag på egenskaper på 250:en så fryser hela rutan ihjäl..(måste logga ut för att få bort rutan)

8-när jag startar diskhantering så händer det inget (15min nu)

9-samma sak med Partition wizard....det tog 2min att starta den sen är det bara det som på bilden. Nu efter 20min samma bild kvar

extra: Har provat med 3 datorer....också via USB-adapter (hittar inte disken alls)

Permalänk

@Dual-Tjur:

nu händer det grejer. Direkt då jag startade tråden så fick jag detta. valde det första men det har inte hänt något efter OK.

men ikonen bara snurrar på. vänster högerklickarna ....ingen reaktion

Permalänk

@Dual-Tjur:

Permalänk
Medlem

Bara för att vara säker, har du prövat en annan sata kabel samt en annan port?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Hittar du disken i CMD?

kan vara något att testa om du får upp den i enhetshanteraren.
Starta kommandotolken med administratörsrättigheter (start -> cmd).

Skriv diskpart för att starta Windows partitionsverktyg.

Skriv list disk för att visa samtliga lagringsenheter som är anslutna till datorn.

Skriv select disk # där # är den siffra som markerar USB-minnet (se kapaciteten (size)). I detta moment är det mycket viktigt att du väljer rätt, annars kan du av misstag råka nollställa en annan lagringsenhet.

Skriv clean för att nollställa lagringsenheten.

Skriv create partition primary för att skapa en partition.

Skriv select partition 1 för att välja den nyskapade partitionen.

Skriv active för att markera partitionen som aktiv.

Skriv format quick fs=ntfs för att formatera partitionen.

Skriv assign för att ge partitionen en enhetsbokstav.

Skriv exit för att avsluta diskpart.

kopierade från sweclockers USB-formateringsguide med mobilen, så glömde ändra lite saker ursäkta

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Hedersmedlem

@Dual-Tjur *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum. Kom även ihåg att s.k. caps lock-rubriker uppfattas som störande (SKRIK) och halvotrevliga.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@Elghinnarisa:

alttså....om jag har provat med flera system...kopplade ur diskar som funkade satte den dit istället.....

så svaret är JA. 5 kablar åtminstone

Permalänk

@moonblase:

INTRESSANT! men kan jag göra något??? Detta har jag aldrig använt förr.

till moderator....Ja..jag ber om ursäkt CAPS_LOCK är irriterande...tänkte kolla igenom allt skulle säkert ha ändrat rubriken men nya grejer ände hela tiden medan jag har fått plötsligt lite oväntat annat vid sidan om.

dator och diskhanteringen är helt döda. (ikonen snurrar på, går inte att stänga av dessa på något sätt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Skriv format quick fs=fat32 för att formatera partitionen.

*fs=ntfs
Att formatera en 250GB SSD till fat32 hade varit rätt sorgligt.

Till TS, den verkar vara rätt kaputt. Du har ju garanti ivf så utnyttja den. Det enda som skulle kunna fixa den möjligen är om det är mjukvaru fel i själva SSD enheten. Du kan testa flasha den men i detta stadiet hade jag bara lämnat in den.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@moonblase:

INTRESSANT! men kan jag göra något??? Detta har jag aldrig använt förr.

http://i.imgur.com/1pVyc2F.jpg
http://i.imgur.com/pGz4IjY.jpg

till moderator....Ja..jag ber om ursäkt CAPS_LOCK är irriterande...tänkte kolla igenom allt skulle säkert ha ändrat rubriken men nya grejer ände hela tiden medan jag har fått plötsligt lite oväntat annat vid sidan om.

dator och diskhanteringen är helt döda. (ikonen snurrar på, går inte att stänga av dessa på något sätt)
http://i.imgur.com/8VQouYh.jpg

Om du kopplar ur 250GB SSD funkar datorn då som den ska?
Troliga är nog att den har sagt upp sig helt enkelt...

Varför så många partitioner på den stora SSD disken?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

*fs=ntfs
Att formatera en 250GB SSD till fat32 hade varit rätt sorgligt.

Till TS, den verkar vara rätt kaputt. Du har ju garanti ivf så utnyttja den. Det enda som skulle kunna fixa den möjligen är om det är mjukvaru fel i själva SSD enheten. Du kan testa flasha den men i detta stadiet hade jag bara lämnat in den.

aah, jjo det är det, kopierade med mobilen från sweclockers guide, så gick lite snabbt där.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Hmm, hade liknande fel nu när jag uppgrade moderkort, cpu och minnen!

Typ varannan gång jag startade upp datorn (nyinstallerat win10 på en 840-disk) så antingen tog det sjuk lång tid innan jag kom in i windows och då fanns ej min 850-gamingdisk under mina enheter, men den syntes i datorhantering men så fort man gjorde nåt så fick man error. Startade om och då fungerade det som det skulle.

De gånger den bootade felfritt så kunde disken sluta svara rätt som det var, som om den tappade den fast windows gav ingen indikation av att den tappade den. Drog jag då ut den och stoppade i den igen, under tiden windows var igång, poppa den upp som vilken USB-enhet som helst (fast på sata då). När väl disken fungerade så fungerade den utan problem men kunde som sagt bara tappa.

Det jag gjorde var A. uppdateade mitt moderkort till senaste bios och B. körde Samsung Magician och uppdaterade både min 840 samt 850 disk till senaste firmwaren. Sen dess har jag inte haft några problem, kört ca tre veckor nu utan att något av det tidigare inträffat.

Vet inte om detta hjälper men delar med mig ändå

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Om du kopplar ur 250GB SSD funkar datorn då som den ska?
Troliga är nog att den har sagt upp sig helt enkelt...

Varför så många partitioner på den stora SSD disken?

Den borde funka som den ska bara jag inte kopplar ur femhundringen

japp nu försvann den också.....

många partitioner????? Då har du inte sett min 3TB WD green
med alla diskar så använder jag nästan hela alfabetet 4-7 kvar ibland.
Det är lättare att säkerhetskopiera med macrium reflect då.

men detta kommer nog att minskas....jag har haft "vårstädning" på min dator och backupdiskarna + jag har testat lite grejer....

TACK ALLA FÖR SNABB OCH BRA HJÄLP!!!
Nu är jag säker på att jag ska lämna tillbaka den.
Ska skriva till CDON idag och anmäla.

Permalänk

@MiLeS:

det var nog nåt annat. Samsung Magician hittadde inte ens disken nu.
Bios, windowsdiskhateraren hittade den iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

@Elghinnarisa:

alttså....om jag har provat med flera system...kopplade ur diskar som funkade satte den dit istället.....

så svaret är JA. 5 kablar åtminstone

Då har du haft otur och fått ett måndags ex :=/
Du verkar ha testat mer än nog för att utesluta att det är disken det är fel på. Och ev moderkort/drivrutinsfel bör i så fall ha påverkat din 250GB disk också, så dessa teorier håller inte.

Bilden du visade här visar också att kontrollern svarar, men NANDet är icke responsivt (eller den iaf inte kan reda ut det). Ev kan man få liv i dem med Secure Erase, men du vet då inte om felet kanske återkommer, eller hur pålitlig den är.

Du har 5 års garanti på disken, 2 år av ÅF inom EU, så börja med att direkt kontakta dem snarast (då du har typ 1,5 vecka kvar på de två åren). Det låter som att disken fått ett internfel som den inte kunnat reda ut. Har sett ett till fall av detta på forumet, men det är de enda andra jag sett också, och dessa diskar finns i miljontals värden om.

Eftersom disken fortfarande finns till försäljning så bör du få en likadan disk i retur.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Då har du haft otur och fått ett måndags ex :=/
Du verkar ha testat mer än nog för att utesluta att det är disken det är fel på. Och ev moderkort/drivrutinsfel bör i så fall ha påverkat din 250GB disk också, så dessa teorier håller inte.

Bilden du visade här visar också att kontrollern svarar, men NANDet är icke responsivt (eller den iaf inte kan reda ut det). Ev kan man få liv i dem med Secure Erase, men du vet då inte om felet kanske återkommer, eller hur pålitlig den är.

Du har 5 års garanti på disken, 2 år av ÅF inom EU, så börja med att direkt kontakta dem snarast (då du har typ 1,5 vecka kvar på de två åren). Det låter som att disken fått ett internfel som den inte kunnat reda ut. Har sett ett till fall av detta på forumet, men det är de enda andra jag sett också, och dessa diskar finns i miljontals värden om.

Eftersom disken fortfarande finns till försäljning så bör du få en likadan disk i retur.

Det var en mycket experis i detta svar! TACK!

Ju det är jag det misstänker...eftersom felet kom efter formateringen i windows diskhanteraren
är det nåt litet fel (loop i koden) (hahaha eller vad man ska kalla det, jag har kodat i C64 och mql4 bara) som gör att disken inte väcks upp.

Själva disken är det inget fel på och jag tror med bättre "grejer" som reparerar diskar t.ex eller datacentrar så är detta en enkel grej att reparera.

Har planerat se om linux andra system och om det finns andra verktyg som kommer längre in i disken. Men nu har jag är ny och som du sa...Sant jag har lagt ner 10h++ på att hitta felet.

Jag har en ny nu = den ska skickas tillbaka. Emailet är redan klar. Punkt slut.