Kinesiska forskare slår kvantrekord

Permalänk
Melding Plague

Kinesiska forskare slår kvantrekord

Drömmarna om kvantfysik som löser säkerhetsfrågor och beräkningar har funnits i decennier, men ännu kvarstår många problem. Nu visar en grupp fysiker på möjligheter till en lösning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Du får det all låta som att quantum entanglement tillåter oändligt snabb kommunikation, vilket det inte gör. En liknelse jag har hört är att det är som att man har en röd och en grön boll som man sätter i varsin låda och skickar iväg. De som får lådan vet inte om vilken färg bollen i lådan har förrän de öppnar den men när de öppnar den vet de även om vilken färg bollen i andra lådan har.

Om någon vill veta mer om kvantdatorer så har Infinite series några bra videor om det:
Om kvantdatorer
Hur man kan sabba kryptografi
Algoritmen som sabbar kryptografi

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Bara jag som är 100 på att vi lever i en dator-simulation?
Tänker så mest pga all programmering i våra medvetanden, men även programmeringen i naturen. Dessutom har någon kvantforskare funnit "error correction" i naturen.

Permalänk
Medlem

"Om det kan genomföras världsomspännande är fullständigt säker kommunikation inte en omöjlighet i framtiden."... Säker kommunikation, med Kineser? Verkar som någon har glömt var alla världens "kopior" på allt kommer ifrån. De kopierar ju hemligstämplade dokument, ritningar till produkter och allt möjligt i det landet.

Enda skillnaden blir i att man "hackar" personen istället för linan.

@Nardds Finns ju ECC i vårt DNA... så inte oväntat. Tror dock det är lite enkelt självförklarat då om det vore en icke stabil och självrättande design, så försvinner den väldigt snabbt. Se det lite som cancer celler, som trots allt är cellkopiering utan ECC, som blir defekta och gör en satans massa oförutsägbara saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jhuyt:

Du får det all låta som att quantum entanglement tillåter oändligt snabb kommunikation, vilket det inte gör. En liknelse jag har hört är att det är som att man har en röd och en grön boll som man sätter i varsin låda och skickar iväg. De som får lådan vet inte om vilken färg bollen i lådan har förrän de öppnar den men när de öppnar den vet de även om vilken färg bollen i andra lådan har.

Kollat mycket om just detta ämne den senaste tiden; och så som jag uppfattat det som är att det är kluvet hur man tänker kring de olika lägena fotonen är i. Vissa tänker som du, medans andra tror mer på superposition.

Kan inte bevisa med en källa då jag skriver på mobilen utomlands men debatter på World Science Festival så tror jag att man diskuterade om att man funnit mer bevis om att just superpositioning var korrekt.

Just din liknelse som du körde på kom ursprungligen ifrån Einstein som inte gillade denna teori då den inte överensstämmer med relativitetsteorin (?) På något sätt
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

@elkeR: Superposition som kollapsar vid mätningar är nog hur världen funkar, den har i alla fall gett oss den bästa beskrivningen av (en del) universum.

Jag ville bara påpeka att entanglement handlar mer om att man nyttjar information (typ två bollar av olika färg eller att två fotoner har motsatt spin) för att kunna säga något om en grej som är väldigt långt bort utan att observera den direkt.
Bara för att jag vet om att bollen i den andra lådan är grön så vet inte de som har lådan att den är grön förrän de öppnar den, alltså informationen jag har kan inte färdas oändligt snabbt till någon annan.
Liknelsen med superposition är just det att vi kan inte se bollarna förrän vi öppnar lådan, likt hur vi inte kan veta spinnet hos fotonen innan vi mäter den.

EDIT: Skulle gärna se någon med mer kunskap än en grundkurs i kvant kommentera på detta, jag är inte särskilt säker på det jag säger.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av elkeR:

Kollat mycket om just detta ämne den senaste tiden; och så som jag uppfattat det som är att det är kluvet hur man tänker kring de olika lägena fotonen är i. Vissa tänker som du, medans andra tror mer på superposition.

Kan inte bevisa med en källa då jag skriver på mobilen utomlands men debatter på World Science Festival så tror jag att man diskuterade om att man funnit mer bevis om att just superpositioning var korrekt.

Just din liknelse som du körde på kom ursprungligen ifrån Einstein som inte gillade denna teori då den inte överensstämmer med relativitetsteorin (?) På något sätt
Skickades från m.sweclockers.com

"Jag vill gärna tro att månen är där, även när jag inte tittar på den" - Albert Einstein

Motståndet utgjordes av Niels Bohr och en vinnande teori ska ha bevisats sedan länge - http://www2.cnrs.fr/sites/communique/fichier/bohr_eisntein_en...

EDIT: Hittade äntligen analogin av professor Jim Al-Khalili, som beskriver vem som hade rätt: https://youtu.be/voUi8RtmVRw?t=41m47s

Jim Al-Khalili är en personlig favorit att lyssna på.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jhuyt:

....EDIT: Skulle gärna se någon med mer kunskap än en grundkurs i kvant kommentera på detta, jag är inte särskilt säker på det jag säger.

Älskar PBS spacetime
Entanglement
Causality

Gillar professorn (längre och mer djupgående) som för övrigt har ett eget företag som försöker forska fram kvantum-kommunikation och erbjuda det som en tjänst.
The great courses plus

Bara att nörda ner dig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elkeR:

Kollat mycket om just detta ämne den senaste tiden; och så som jag uppfattat det som är att det är kluvet hur man tänker kring de olika lägena fotonen är i. Vissa tänker som du, medans andra tror mer på superposition.

Kan inte bevisa med en källa då jag skriver på mobilen utomlands men debatter på World Science Festival så tror jag att man diskuterade om att man funnit mer bevis om att just superpositioning var korrekt.

Just din liknelse som du körde på kom ursprungligen ifrån Einstein som inte gillade denna teori då den inte överensstämmer med relativitetsteorin (?) På något sätt
Skickades från m.sweclockers.com

Superposition är tydligen rätt med kollaps av bådas vågfunktion. Dock går det inte använda detta för kommunikation snabbare än ljushastigheten. Kan inte ärligt säga att jag helt förstår hur de kommer fram till att superposition är det räta även om jag läst artiklar. Men kvantfysiker håller med om den interpretationen så att den lär vara rätt även om man tycker att alternativet är bra mycket enklare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Älskar PBS spacetime
Entanglement
Causality

Gillar professorn (längre och mer djupgående)
The great courses plus

Bara att nörda ner dig

PBS NOVA dokumentärer är också bra.

Tips på andra, mer ingående videos:

https://www.youtube.com/watch?v=n4LnvLAjmcU
https://www.youtube.com/user/EugeneKhutoryansky

Veritasium är lite mer lättsamt: https://www.youtube.com/watch?v=g_IaVepNDT4

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@SolidReactor: Jo jag brukar titta på de där, bra skit. Även Sixty Symbols och mycket av det andra Brady Haran gör. Det här är en av mina favoritvideor med dem

.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jhuyt:

@elkeR: Superposition som kollapsar vid mätningar är nog hur världen funkar, den har i alla fall gett oss den bästa beskrivningen av (en del) universum.

Jag ville bara påpeka att entanglement handlar mer om att man nyttjar information (typ två bollar av olika färg eller att två fotoner har motsatt spin) för att kunna säga något om en grej som är väldigt långt bort utan att observera den direkt.
Bara för att jag vet om att bollen i den andra lådan är grön så vet inte de som har lådan att den är grön förrän de öppnar den, alltså informationen jag har kan inte färdas oändligt snabbt till någon annan.
Liknelsen med superposition är just det att vi kan inte se bollarna förrän vi öppnar lådan, likt hur vi inte kan veta spinnet hos fotonen innan vi mäter den.

EDIT: Skulle gärna se någon med mer kunskap än en grundkurs i kvant kommentera på detta, jag är inte särskilt säker på det jag säger.

Allt jag har läst säger samma saker som du tar upp och på så vis så håller jag med. Men precis som du säger så blir jag osäker.

Det finns enorma problem med att sätta upp ett "quantum entanglement"-nätverk. Vad jag vet så är det inte ens något som någon har försökt göra då ingen ens har löst hur kommunikationen ska se ut på pappret. Det som artikeln tar upp har ju knappast bara med avståndet att göra. Det känns som att det är många steg som har ignorerats.

Olyckligtvis så är det en paywall för källan men en bit av det abstrakta går att läsa. En mening var riktigt intressant:

Citat:

The results illustrate the possibility of a future global quantum communication network.

Jag är förvirrad och samtidigt mindblown.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Bara jag som är 100 på att vi lever i en dator-simulation?
Tänker så mest pga all programmering i våra medvetanden, men även programmeringen i naturen. Dessutom har någon kvantforskare funnit "error correction" i naturen.

Jag tycker du ska byta ut tomteluvan mot en foliehatt

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Skrivet av Jhuyt:

Du får det all låta som att quantum entanglement tillåter oändligt snabb kommunikation, vilket det inte gör. En liknelse jag har hört är att det är som att man har en röd och en grön boll som man sätter i varsin låda och skickar iväg. De som får lådan vet inte om vilken färg bollen i lådan har förrän de öppnar den men när de öppnar den vet de även om vilken färg bollen i andra lådan har.

Om någon vill veta mer om kvantdatorer så har Infinite series några bra videor om det:
Om kvantdatorer
Hur man kan sabba kryptografi
Algoritmen som sabbar kryptografi

Sweclockers är väl inte riktigt en plats för fysiker ;P

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Veritasium tar upp varför det inte går att använda för kommunikation: https://youtu.be/ZuvK-od647c

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Bara jag som är 100 på att vi lever i en dator-simulation?
Tänker så mest pga all programmering i våra medvetanden, men även programmeringen i naturen. Dessutom har någon kvantforskare funnit "error correction" i naturen.

Ja eller en illusion där du gladeligen inkarneras (Life expression) på olika planeter och universum över tiden (som också är av definition en illusion snarare än absolut) och bidrar till uppståndelsen (ascension) för alla och planeten. Egentligen händer allt detta samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Bara jag som är 100 på att vi lever i en dator-simulation?
Tänker så mest pga all programmering i våra medvetanden, men även programmeringen i naturen. Dessutom har någon kvantforskare funnit "error correction" i naturen.

Ta det lugnt med Terence Mckenna och andra hippies. Vad de är, är Gnostiker. De är en ständig plåga och envisas med att återuppstå i olika mutationer varje generation. De är en kvarleva från paganismen som aldrig accepterat realismen. Vi har fått Arianismen, Konsprationsteoretiker, Islam, Katarerna, New Age osv från deras små hopkok.

Läs istället St Ireneaus som redan på andra århundradet dekonstruerade dem i "mot heresierna" och John från Damaskus några hundra år senare gjorde ett ännu större verk på ämnet.

Samma visa om och om igen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Ta det lugnt med Terence Mckenna och andra hippies. Vad de är, är Gnostiker. De är en ständig plåga och envisas med att återuppstå i olika mutationer varje generation. De är en kvarleva från paganismen som aldrig accepterat realismen. Vi har fått Arianismen, Konsprationsteoretiker, Islam, Katarerna, New Age osv från deras små hopkok.

Läs istället St Ireneaus som redan på andra århundradet dekonstruerade dem i "mot heresierna" och John från Damaskus några hundra år senare gjorde ett ännu större verk på ämnet.

Samma visa om och om igen....

Äh, va.

Har du suttit dig ner riktigt någon gång och verkligen kontemplerat din egna existens? Har du kommit till de stadie där du inser att du, här och nu, tänker. Att du existerar, istället för att inte existera. Ganska sjukt, no?

Sedan Judendom först kom och erövrade världen så är det samma church som styrt världen, via Judensom, kristendom och Islam. Riket som styr världen även idag, även om det grenats ut i alla "nationer" och banker. Sverige var bland de sista i världen att falla in i detta rike, när kristendom hittades hit. Sedan dess har styret och maktapparaten varit global.

När du gör lite eget tänkande och lägger ihop 1 och 1 själv, så inser du ganska snart att dessa konspirationsteorier i överlag stämmer, speciellt de att pengar styr varje individs liv, o då även världen och politiker. Du kanske också inser att vi, som är begåvade med ett medvetande att böja universums lagar, agerar som slavar varje dag åt ett stort globalt system som har sitt enda syfte att hålla oss som just slavar.

Vet du varför Rome egentligen föll? För de allra fattigaste och de som levde i störst misär insåg att de själva var universum, lika mycket som ett äpple eller en stjärna. Moksha, som det kallas i hinduism. När detta uppvaknande slår in i en individ fruktar denna inte längre döden eller smärta, och kan inte längre kontrolleras med våld. = fall of an empire.
Vad detta moderna imperium baseras på, är att vi ska tro att vi är fria. Men det är vi ju verkligen inte eller tycker du verkligen det?

Samma visa om och om igen som du säger. Nothing new under the sun - bibeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av elkeR:

Kollat mycket om just detta ämne den senaste tiden; och så som jag uppfattat det som är att det är kluvet hur man tänker kring de olika lägena fotonen är i. Vissa tänker som du, medans andra tror mer på superposition.

Kan inte bevisa med en källa då jag skriver på mobilen utomlands men debatter på World Science Festival så tror jag att man diskuterade om att man funnit mer bevis om att just superpositioning var korrekt.

Just din liknelse som du körde på kom ursprungligen ifrån Einstein som inte gillade denna teori då den inte överensstämmer med relativitetsteorin (?) På något sätt
Skickades från m.sweclockers.com

Superpossition finns absolut, vilket har bevisat i tex set beromda Ster-Gerlach experimentet. Men trotts detta så går det ej att överföra information med entanglement, vilket bevisas i varenda kursbok på unoversitetsnivå.

För övrigt: Finns inga motsägelser mellan kvantmekanik och relativitet. Det var enbart Einstein som inte gillade iden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crion:

Ja eller en illusion där du gladeligen inkarneras (Life expression) på olika planeter och universum över tiden (som också är av definition en illusion snarare än absolut) och bidrar till uppståndelsen (ascension) för alla och planeten. Egentligen händer allt detta samtidigt.

Ja, egentligen existerar inte tid. Allt som finns är nu, om det fanns ett förflutet, så händer det nu. Och var fanns du innan du föddes? Samma ställe du kommer vara när du dör. Och vad händer efter man är där? hehe. Ja, då föds man.

Trädet och äpplet sitter ihop, det är våra medvetanden som separerar de två. Äpplet, trädet, rötterna, jorden de växer i, vår moder jord, solsystemet, galaxen, unversum och nästa steg och nästa steg. - Allt sitter ihop som en enda organism. Och här är vi människor som vet om att vi är i det hela Ganska sjukt.

Vad som får mig att tro att vi inte är i det "riktiga univesum" är som sagt, all programmering som vi finner.
Men med ett universum som presterat fram ett nytt universum i en simulation betyder att det finns oändligt med universum och världar. Men just våran syntligt tomma värld är verkligen skum.

Permalänk
Medlem

Den här videon är kort och bra. Mer fokus på quantum computer. Kommunikationen kommer nog bli oändligt snabb

https://youtu.be/JhHMJCUmq28

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Äh, va.

Har du suttit dig ner riktigt någon gång och verkligen kontemplerat din egna existens? Har du kommit till de stadie där du inser att du, här och nu, tänker. Att du existerar, istället för att inte existera. Ganska sjukt, no?

Sedan Judendom först kom och erövrade världen så är det samma church som styrt världen, via Judensom, kristendom och Islam. Riket som styr världen även idag, även om det grenats ut i alla "nationer" och banker. Sverige var bland de sista i världen att falla in i detta rike, när kristendom hittades hit. Sedan dess har styret och maktapparaten varit global.

När du gör lite eget tänkande och lägger ihop 1 och 1 själv, så inser du ganska snart att dessa konspirationsteorier i överlag stämmer, speciellt de att pengar styr varje individs liv, o då även världen och politiker. Du kanske också inser att vi, som är begåvade med ett medvetande att böja universums lagar, agerar som slavar varje dag åt ett stort globalt system som har sitt enda syfte att hålla oss som just slavar.

Vet du varför Rome egentligen föll? För de allra fattigaste och de som levde i störst misär insåg att de själva var universum, lika mycket som ett äpple eller en stjärna. Moksha, som det kallas i hinduism. När detta uppvaknande slår in i en individ fruktar denna inte längre döden eller smärta, och kan inte längre kontrolleras med våld. = fall of an empire.
Vad detta moderna imperium baseras på, är att vi ska tro att vi är fria. Men det är vi ju verkligen inte eller tycker du verkligen det?

Samma visa om och om igen som du säger. Nothing new under the sun - bibeln

Bara en massa panteismnonsens och "I am God" New Age idéer du snackar om. Vi vet vart allt sånt tjafs kommer ifrån. Du har omöjligt läst de texterna jag nämnde. Du kan även kolla in Augustinus som själv var Gnostiker innan han blev Katolik.

Din historietolkning håller inte. Det var en enda röra av idéer i Rom innan det föll.

Konspirationsteorier är utformade för att man ska bli en Gnostiker. Den som har haft störst inflytande på bred front de senaste årtiondena är Dan Brown som är gnostiker. Men det är bara hopkokta fantasier han kommer med.

Jag har hållit på och studerat konspirationsteorier i 20 år. De är alla utformade för att få dig att tänka på det sätt som du själv demonstrerar här. Du är ett offer för detta. Du visar även en avsmak för judiskt tänkande villket är vanligt förekommande för gnostiker (alltså mot judendom, inte folket nödvändigtvis). Nazisterna var teosofister vilket är en gnostisk sekt med sitt säte i Indien.

Det du säger är bara logiskt i ditt sinne. Men det håller inte mot historiskt fakta. Det finns inga hemligheter vad gäller religion och filosofi. Alla idéer går att spåra var de kommer från.

Kristendomen har minst lika spännande saker. Istället för panteism och apotheosis så kolla in Theosis.

Vem som helst kan vara "spirituell" (bara att ta en drog) att vara helig är betydligt svårare. Det är här hatet till judendom och Kristendom ligger. Folk vill inte vara heliga och då tar man till heresier.

Jag har hållit på med alla möjliga New Age grejer och det är bara bluff och båg alltihopa. Och det som inte är det är direkt farligt. Exorsistpräster har mer än någonsin att göra.

Ett tips är att dra öronen åt en när man ser ordet "hemligt" om något. Då kan man ha att göra med en Gnostiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Bara en massa panteismnonsens och "I am God" New Age idéer du snackar om. Vi vet vart allt sånt tjafs kommer ifrån. Du har omöjligt läst de texterna jag nämnde. Du kan även kolla in Augustinus som själv var Gnostiker innan han blev Katolik.

Din historietolkning håller inte. Det var en enda röra av idéer i Rom innan det föll.

Konspirationsteorier är utformade för att man ska bli en Gnostiker. Den som har haft störst inflytande på bred front de senaste årtiondena är Dan Brown som är gnostiker. Men det är bara hopkokta fantasier han kommer med.

Jag har hållit på och studerat konspirationsteorier i 20 år. De är alla utformade för att få dig att tänka på det sätt som du själv demonstrerar här. Du är ett offer för detta. Du visar även en avsmak för judiskt tänkande villket är vanligt förekommande för gnostiker (alltså mot judendom, inte folket nödvändigtvis). Nazisterna var teosofister vilket är en gnostisk sekt med sitt säte i Indien.

Det du säger är bara logiskt i ditt sinne. Men det håller inte mot historiskt fakta. Det finns inga hemligheter vad gäller religion och filosofi. Alla idéer går att spåra var de kommer från.

Kristendomen har minst lika spännande saker. Istället för panteism och apotheosis så kolla in Theosis.

Vem som helst kan vara "spirituell" (bara att ta en drog) att vara helig är betydligt svårare. Det är här hatet till judendom och Kristendom ligger. Folk vill inte vara heliga och då tar man till heresier.

Jag har hållit på med alla möjliga New Age grejer och det är bara bluff och båg alltihopa. Och det som inte är det är direkt farligt. Exorsistpräster har mer än någonsin att göra.

Ett tips är att dra öronen åt en när man ser ordet "hemligt" om något. Då kan man ha att göra med en Gnostiker.

Haha, vem har "format" dessa konspirationsteorier så att folk ska bli gnostiker utav dem? Sicken konspirationsteori!

Och, nej jag har inte läst böckerna du nämnde. Det jag däremot har läst är mycket österländsk filosofi och även mycket tidig och modern psykologi. Jag kan säga att inte hälften av alla tiotusentals sidor jag har läst har gett mig någorlunda av de "svar" jag vill ha som egen meditation har gett mig. Låter väl som en tomte för dig att jag mediterar.

Jag har även haft en nära-döden upplevelse i rätt så tidig ålder. Men den är nästintill omöjlig att förklara. Vad som dock hände efteråt är att jag insåg vilken PSYKOS det är växa upp som människa. Tanke efter tanke i skallen verkligen bildar en skev verklighetsuppfattning, även om den är delad av 95% av resterande människor.

I dagsläget försöker jag leva efter Zenfilosofi, att göra det mesta spontant, utan att behöva tänka på det. När man är tyst så talar universum. Att vakna på morgonen och kolla ut på den blå himlen o de gröna träden är bland de bästa jag vet.

Hade jag aldrig "dött och kommit tillbaka" så hade jag garanterat inte brytt mig ett skit om sådant, utan bara vara en fet datornörd eller en partynisse.

Alla får leva som de vill. Jag kan bara inte att undgå att se hur människor lever i sådana bubblor och hur systemen i världen förstör planeten.

Nu frågar jag dig - hur vill du att jag ska leva? Och vilken syn på världen vill du att jag ska ha?

Edit:
Om du har spenderat 20 år att studera konspiration så ta 10 min att studera denna.
Så kanske du förstår vad vi I am God personer verkligen vibrerar om
When you are ready to wake up, you will wake up. Until then you will continue to predend that you´re just "poor little me"

Permalänk
Medlem

"Genom att sända upp en av de två partiklarna i rymden kunde kinesiska fysiker få den spöklika kommunikationen att ske över ett avstånd om 1 200 kilometer."

Men, jorden är ju platt?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 PSU: Corsair RM750x 750W 80+ Guld Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING CPU: Intel Core i9-9900K Kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB Systemdisk: Corsair Force Series MP600 1TB M.2 SSD GPU: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av gizze:

"Genom att sända upp en av de två partiklarna i rymden kunde kinesiska fysiker få den spöklika kommunikationen att ske över ett avstånd om 1 200 kilometer."

Men, jorden är ju platt?

Det är väl ingen motsägelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jhuyt:

EDIT: Skulle gärna se någon med mer kunskap än en grundkurs i kvant kommentera på detta, jag är inte särskilt säker på det jag säger.

Har numera en master i fysik, och har läst ett flertal kurser i kvantmekanik och relaterade områden. Svarar gärna på frågor om du har några. Kan kanske ge ett lite utförligare svar imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Nazisterna var teosofister vilket är en gnostisk sekt med sitt säte i Indien.

Nazisterna var allt annat än Teosofer (som det heter). Inform yourself.

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scienta:

"Jag vill gärna tro att månen är där, även när jag inte tittar på den" - Albert Einstein

Motståndet utgjordes av Niels Bohr och en vinnande teori ska ha bevisats sedan länge - http://www2.cnrs.fr/sites/communique/fichier/bohr_eisntein_en...

EDIT: Hittade äntligen analogin av professor Jim Al-Khalili, som beskriver vem som hade rätt: https://youtu.be/voUi8RtmVRw?t=41m47s

Jim Al-Khalili är en personlig favorit att lyssna på.

Nja om QM är 'rätt' teori är väl inte säkert men den gav tydligen rätt svar i testet av John Bell's teorem. Det är väl inte säkert att QM är den enda sanna förklaringen, det finns en del andra som kan förklara fenomenen lika bra, ex. Pilot wave theory http://advances.sciencemag.org/content/2/2/e1501466.full och här är lite mera info https://www.quantamagazine.org/pilot-wave-theory-gains-experi...

Den här videon är också rätt intressant

Den här video är också rätt intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Nja om QM är 'rätt' teori är väl inte säkert men den gav tydligen rätt svar i testet av John Bell's teorem. Det är väl inte säkert att QM är den enda sanna förklaringen, det finns en del andra som kan förklara fenomenen lika bra, ex. Pilot wave theory http://advances.sciencemag.org/content/2/2/e1501466.full och här är lite mera info https://www.quantamagazine.org/pilot-wave-theory-gains-experi...

Den här videon är också rätt intressant https://www.youtube.com/watch?v=9gFCj5PPEyw

Den här video är också rätt intressant.

Jag antar att du menar quantum mechanics med qm, vilket syftar till hela grenen inom vetenskapen? Bortsett ifrån att alla experiment som gjorts stämmer väl överens med de förutsedda resultaten för "qm", så har du såklart rätt - det finns inget annat än "teorier". Big bang är också bara en teori och det finns andra förklaringar till den. Men frågan gällde spooky action, där Einstein och Bohr hade olika uppfattningar, vilket senare klargjordes av John Bell.

Du kanske kan mer om saken, men jag vill bara se till att vi pratar om samma sak här.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scienta:

Jag antar att du menar quantum mechanics med qm, vilket syftar till hela grenen inom vetenskapen? Bortsett ifrån att alla experiment som gjorts stämmer väl överens med de förutsedda resultaten för "qm", så har du såklart rätt - det finns inget annat än "teorier". Big bang är också bara en teori och det finns andra förklaringar till den. Men frågan gällde spooky action, där Einstein och Bohr hade olika uppfattningar, vilket senare klargjordes av John Bell.

Du kanske kan mer om saken, men jag vill bara se till att vi pratar om samma sak här.

Ja experimenten man genomförde för att testa Bell's teorem visade väl att Einstein hade fel och att QM gav ett svar som stämde med resultatet från experimentet.

Jag är bara lekman på det här området scienta men ville påpeka att det verkar som kvantmekanik inte är den enda teorin som ger rätt lösning ex. när det gäller att testa Bell's teorem, även Pilot wave theory ger korrekta lösningar utan att ge de märkliga slutsatser som QM ger, ex att en elektron bara existerar som sannolikhetsvåg och inte har något bestämt läge förrän den mäts. Det verkar inte finnas något fall där Pilot wave theory inte ger minst lika bra lösningar som QM vad jag förstår. Däremot har PW ett underligt begrepp som heter 'nonlocality' och låter som något Einstein funderade över då han sökte en lösning som låg utanför kontinuumet på kvantfenomen men sa att han inte hade en aning om hur en sådan lösning såg ut. Här är ett rätt intressant klipp om det, spola fram till 3:50