Spelbiblioteket för SNES Classic Edition skiljer sig mellan regionerna

Permalänk
Melding Plague

Spelbiblioteket för SNES Classic Edition skiljer sig mellan regionerna

En uppföljare till förra årets krympta variant av NES nalkas i form av SNES Classic Edition och nu framgår det att konsolens spelbibliotek inte ser likadant ut i alla regioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Plus kemikalieskatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Plus kemikalieskatt?

Yepp lär bli 1100-1200kr här i Sverige.

Får bli att gråimportera

Permalänk
Medlem

Känns ju som att EU/US drog det längre strået här, fortfarande tråkigt att ingen version har Chrono Trigger. Ett av de bästa spelen till SNES enligt mig.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Plus kemikalieskatt?

120 kr/kg. Undrar vad den kan väga. Max 320 kr per artikel dock.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Härliga priser i sverige som vanligt.
Ska man köpa från webhallen? xD
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4298886

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Känns ju som att EU/US drog det längre strået här, fortfarande tråkigt att ingen version har Chrono Trigger. Ett av de bästa spelen till SNES enligt mig.

Tänkte också på det. Men det kan ju vara för att det aldrig släpptes till SNES i Europa. Helt obegripligt egentligen så fantastiskt bra som det är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

20+1 spel är för lite. Folk kommer tröttna snabbt och då hamnar den på soptippen och blir elektroniskt avfall så den inte går att installera nya spel på.
Inte heller går handkontrollen att använda med någon annan enhet.
Om handkontrollen går sönder så kan du inte köra med någon annan handkontroll utan måste köpa ny enhet. Detta då den använda proprietär kontaktdon istället för en öppen standard som USB.

Hoppas att EU inför försäljningsförbjud på den här enheten och blockerar import.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

120 kr/kg. Undrar vad den kan väga. Max 320 kr per artikel dock.

Jag försökte hitta vikt på NES:en, men det enda jag kunde hitta var den japanska modellen som ska väga 229g inklusive kontroller. Jag utgår ifrån att SNES:en kommer ha samma formfaktor, så påslaget borde bli runt 30kr med moms. Fast det är så klart bara ifall den innehåller så mycket kemikalier att den beskattas fullt.

Skrivet av Jonathanknet:

Härliga priser i sverige som vanligt.
Ska man köpa från webhallen? xD
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4298886

Underbart att butikerna priskrigar med påhittade priser också

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

20+1 spel är för lite. Folk kommer tröttna snabbt och då hamnar den på soptippen och blir elektroniskt avfall så den inte går att installera nya spel på.
Inte heller går handkontrollen att använda med någon annan enhet.
Om handkontrollen går sönder så kan du inte köra med någon annan handkontroll utan måste köpa ny enhet. Detta då den använda proprietär kontaktdon istället för en öppen standard som USB.

Hoppas att EU inför försäljningsförbjud på den här enheten och blockerar import.

Spelen som levereras är odödliga klassiker som spelas än och som i original går för tusentals kronor. Produkten är riktad mot de som hade spelen när de växte upp och som troligtvis har mer än ett ytligt intresse. Därför tror inte jag att särskilt många av dessa enheter hamnar i elektronikåtervinningen.

Att EU skulle införa försäljningsförbud på dessa produkter skulle vara högst osannolikt och som troligtvis skulle väcka ramaskri hos de allra flesta av oss i detta avlånga Nintendo-älskande land.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Härliga priser i sverige som vanligt.
Ska man köpa från webhallen? xD
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4298886

Det är ju bara prel. priser,slutpriset kommer knappat bli detta. Jag förbokade från webhallen.
Edit:
Och där ändrade webhallen till 1590:- inget konstigt...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

20+1 spel är för lite. Folk kommer tröttna snabbt och då hamnar den på soptippen och blir elektroniskt avfall så den inte går att installera nya spel på.
Inte heller går handkontrollen att använda med någon annan enhet.
Om handkontrollen går sönder så kan du inte köra med någon annan handkontroll utan måste köpa ny enhet. Detta då den använda proprietär kontaktdon istället för en öppen standard som USB.

Hoppas att EU inför försäljningsförbjud på den här enheten och blockerar import.

Kommer säljas slut och kommer säljas vidare på ebay precis som nes classic, det finns redan nu flera "preorder" uppe på ebay med Snes Classic.
Absolut kommer EU införa försäljningsförbud för denna Lever du i något lalaland?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

En uppföljare till förra årets krympta variant av NES nalkas i form av SNES Classic Edition och nu framgår det att konsolens spelbibliotek inte ser likadant ut i alla regioner.

Läs hela artikeln här

Hmmm...
Vad kostar en Pie 3b, skal, strömförsörjning, två bluetooth kontroller och ett 16GB microSD?
800 spänn?

Just det, man får ju betydligt fler spel i en RetroPie..
Tack men nej tack, jag avstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm...
Vad kostar en Pie 3b, skal, strömförsörjning, två bluetooth kontroller och ett 16GB microSD?
800 spänn?

Just det, man får ju betydligt fler spel i en RetroPie..
Tack men nej tack, jag avstår.

Också, ingen kemikalieskatt på en Pi 3B, då den saknar in- och utenhet...

Nästa version av Kodi kommer, om planerna håller, att även stödja emulatorer. Så då får man (relativt) enkelt en liten enhet som man både kan använda som mediauppspelare och för att spela retrospel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm...
Vad kostar en Pie 3b, skal, strömförsörjning, två bluetooth kontroller och ett 16GB microSD?
800 spänn?

Glöm inte bort 80 timmar konsulttid för installation och konfigurering, leta upp alla (olagliga) ROM,
lägga alla filer på rätt plats, sitta och konfigurera kontrollerna för varje spel och sen svära när bluetoothen inte fungerar.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Just det, man får ju betydligt fler spel i en RetroPie..

Jo många fler spel att sitta och konfigurera och pyssla med, och svära över när emulationen inte är 100%
och ljudet hackar och grafiken buggar... eller som N64-spelen, gå i slow-motion.. riktigt festligt det...

Skrivet av ThomasLidstrom:

Tack men nej tack, jag avstår.

Inte jag! Plugga in och spela, halelluja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigante:

eller som N64-spelen, gå i slow-motion..

Man kan spela N64 spel på en NES eller SNES classic edition? Måste man trycka in någon hemlig kombination för aktivera det läget?

Permalänk
Medlem

Äh, köper man en RPI3 så har du alla SNES/NES/N64 spel i världen för 350-500kr (med tillbehör). Sååå, nej tack

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigante:

Glöm inte bort 80 timmar konsulttid för installation och konfigurering, leta upp alla (olagliga) ROM,
lägga alla filer på rätt plats, sitta och konfigurera kontrollerna för varje spel och sen svära när bluetoothen inte fungerar.

Jo många fler spel att sitta och konfigurera och pyssla med, och svära över när emulationen inte är 100%
och ljudet hackar och grafiken buggar... eller som N64-spelen, gå i slow-motion.. riktigt festligt det...

Inte jag! Plugga in och spela, halelluja!

Vissa gillar dyi och få "mer" andra gillar färdiga (lagliga) lösningar.
Men tar det 80 timmar för dig att få igång retropie så är det nog inget för dig.

Jag personligen kör båda alternativ och klankar inte på någon vad de väljer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Äh, köper man en RPI3 så har du alla SNES/NES/N64 spel i världen för 350-500kr (med tillbehör). Sååå, nej tack

Dubbla handkontroller i samma kvalitet så kostar det mer än så. Rätt ska vara rätt.
Dock väldigt konstigt att jämföra priser på en officiell produkt ifrån Nintendo och olagligt diy projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigante:

Glöm inte bort 80 timmar konsulttid för installation och konfigurering, leta upp alla (olagliga) ROM,
lägga alla filer på rätt plats, sitta och konfigurera kontrollerna för varje spel och sen svära när bluetoothen inte fungerar.

Jo många fler spel att sitta och konfigurera och pyssla med, och svära över när emulationen inte är 100%
och ljudet hackar och grafiken buggar... eller som N64-spelen, gå i slow-motion.. riktigt festligt det...

Inte jag! Plugga in och spela, halelluja!

Du har många bra argument.
Länge leve friheten att kunna göra ett val!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Äh, köper man en RPI3 så har du alla SNES/NES/N64 spel i världen för 350-500kr (med tillbehör). Sååå, nej tack

1. Du begår en olaglig handling.
2. Du får inte snesens fina originella design.
3. Du får inte samma användarvänlighet.
4. Du får inte ett system fritt från hack i ljud/bild.
5. Du får inte med två handkontroller av TOPP-kvalitet.
6. Du får inte ett skräddarsytt system specifikt för dessa spelen.
7. Du får inte en officiellt lanserad produkt från Nintendo, som håller ett avsevärt högre andrahandsvärde än en RPI3.
8. Du väljer att aktivt motarbeta ett grymt företag som Nintendo genom att vägra betala för deras produkter, trots att du vill nyttja dem.
9. Du betalar i slutändan ett högre pris för en sämre produkt som inte riktigt beter sig så som den ska göra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

1. Du begår en olaglig handling.
2. Du får inte snesens fina originella design.
3. Du får inte samma användarvänlighet.
4. Du får inte ett system fritt från hack i ljud/bild.
5. Du får inte med två handkontroller av TOPP-kvalitet.
6. Du får inte ett skräddarsytt system specifikt för dessa spelen.
7. Du får inte en officiellt lanserad produkt från Nintendo, som håller ett avsevärt högre andrahandsvärde än en RPI3.
8. Du väljer att aktivt motarbeta ett grymt företag som Nintendo genom att vägra betala för deras produkter, trots att du vill nyttja dem.
9. Du betalar i slutändan ett högre pris för en sämre produkt som inte riktigt beter sig så som den ska göra.

1. Nej, inte om man äger spelen.
2. Sant
3. Falskt, recalbox är extremt användarvänligt.
4. Falskt, förutom N64.
5. Sant, men knapp skillnad mellan dessa sk. "topp" och en generic kontroller.
6. Inte skräddarsytt, men kan göra såå mycket mer med en RPI än bara spela.
7. Inte relevant
8. Kanske det, men det märks väl att de mjölkar folk nå hemskt. Varför göra dessa limited när det är så pass högt demand?
9. Nej, utveckla? Varför är en RPI sämre?

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Yepp lär bli 1100-1200kr här i Sverige.

Får bli att gråimportera

995kr gissar/hoppas jag på. $80 = 689kr*1.25 = 861kr. Kemikalieskatten baseras på vikt där det är 120kr/kg, vilket blir 981kr som sedan avrundas till antingen 995 eller 999kr.

Men det är ju Bergsala vi snackar om, och då kan fan allt hända när det kommer till prissättning. Man blir ju inte brydd om den preliminära prislappen på 1500kr blir den officiella bara för att de är medvetna om att folk är villiga att betala det priset.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

8. Kanske det, men det märks väl att de mjölkar folk nå hemskt. Varför göra dessa limited när det är så pass högt demand?

Hehe jag ska sluta vara fånig och inte fortsätta med punktlistan.
Vetti fasen om man kan kalla det mjölka när de väljer att inte fortsätta produktionen av en produkt, då gör man ju raka motsatsen.
Om du tänker på priset (1500kr) som det lutar åt i dagsläget så är det inte Nintendos fel att EU får en dyr konsol.
Nes minin gick för drygt 800kr, vilket är klart prisvärt.
Snes mini går för 79,99 dollar i USA, vilket är samma pris som förut, så här mjölkar man inget heller.

Men du kanske tänkte på hur dom beter sig i övrigt eller?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Nej, inte om man äger spelen.

Då gäller det att du rippar spelen själv (privatkopiering) och inte laddar ner den från nätet.

Ett argument för att köpa SNES Classic som inte någon laglydig person kan argumentera emot är att du får en laglig fullversion av Star Fox 2, något du inte kan få på något annat sätt eftersom att spelet aldrig har släppts. Det enda som finns är läckta prototyper, som naturligtvis är olagliga att ladda ner.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Nån som vet om den japanska har engelskt språk?

Bor i asien och tänkte man kanske skulle knipa en här och en i EU... eller nåt. Den är ju så förbannat söt.

Petar in en länk till 3ds jag fyndat. Går att spela snes på den med om man är lite trixig... ruggigt söt!
http://www.perfectly-nintendo.com/wp-content/gallery/SNES-N3D...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MorteM:

Nån som vet om den japanska har engelskt språk?

Skulle misstänka att så inte är fallet då Famicom Mini inte var på engelska.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Pi 3B - 380kr
Ikea Ladda - 75kr
SDkort (16gb) - 79kr
8bitdo kontroller - 299kr
Låda - 79kr
USB kabel - 20kr
total runt 930 + frakt

Så kan man spela inte bara sina lagliga NES och SNES spel, utan även sina lagliga Atari ST/Amiga/C64/osv spel. Och även kolla på sina lagliga filmer och tv-serier, och allt annat man kan göra med en pi.

Och än bättre, man kommer med all säkerhet få detta till skillnad från en NES classic (såvida inte man vill betala hutlösa priser)... Nintendo lovar att släppa fler SNES classic, men lycka till...

Permalänk
Avstängd

@Gropenator:

Folk som tjatar om pi har inte fattat grejen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MorteM:

Nån som vet om den japanska har engelskt språk?

Bor i asien och tänkte man kanske skulle knipa en här och en i EU... eller nåt. Den är ju så förbannat söt.

Petar in en länk till 3ds jag fyndat. Går att spela snes på den med om man är lite trixig... ruggigt söt!
http://www.perfectly-nintendo.com/wp-content/gallery/SNES-N3D...

Finns denna 3DS bara i japan? Varför får bara japanerna (och ibland US) de coola grejerna. När ska EU området egentligen sluta vara ett sånt U-land när det kommer till spel...har ju varit så sen 80-talet. Det är ju faktiskt 30 år, kom igen!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet