AMD Radeon-grafikkort för "mining" av kryptovalutor uppe för beställning

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon-grafikkort för "mining" av kryptovalutor uppe för beställning

Det har tidigare rapporterats om att AMD och Nvidia förbereder grafikkort särskilt ämnade för mining av kryptovalutor, något som bekräftas av den brittiska återförsäljaren OCUK.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara högre pris än på vanliga versionerna, i alla fall om man jämför med svenska priser.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem

Lite dyrt? Är det bara platshållarpriser kanske? Annars ser ju utsikterna rätt dåliga ut för att få en stabilare grafikkortsmarknad. Hoppas också AMD drar upp produktionen så att det går att köpa deras kort någon jädrans gång. Etherium skulle väl vara immunt mot ASICs har jag hört, så då är det inte alls samma risk att efterfrågan bara försvinner och lämnar för stora lager som det var med Bitcoin och R9 290(X). Denna gruvhysteri sabbar alla köpråd.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Alltså, är det inte lite miljövidrigt att mina kryptovalutor? I en perfekt värld borde energin som krävs för att driva alla "mining farms" kunna användas till ett bättre ändamål.

Jag respekterar folk som gjort pengar på vägen men tycker det är en märklig lansering från Nvidia och AMD ur just miljösynpunkt. Såvida de nya korten inte är betydligt mer strömsnåla... men jag ser det fortfarande som ett slöseri på resurser

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

Bra för AMD att dom får kränga en jefla massa kort dock

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Under denna veckan har värdet rasat på kryptovalutorna så att ge sig in i fullskalig mining är ju en stor risk. Men samtidigt är chansen att bli rik väldigt liten om man aldrig tar några risker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Jag respekterar folk som gjort pengar på vägen men tycker det är en märklig lansering från Nvidia och AMD ur just miljösynpunkt. Såvida de nya korten inte är betydligt mer strömsnåla... men jag ser det fortfarande som ett slöseri på resurser

Är sedlar och mynt miljövänligare alternativ?

Permalänk
Medlem

@dblade:

Jag vet inte, men jag skulle jättegärna se bevis för hur det ligger till. Vi kan väl i alla fall enas om att det inte är mer miljövänligt att ha både sedlar och mynt, samt kryptovalutor?

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Avstängd

Visst var det rasat men är fortfarande bra utdelning. Just asic resistansen är det som kommer hålla marknaden för dessa vid liv även om ett år
132 i svårighetsgrad nu, vid 140 går 970 ner från 12 till 6 mh/s vilket gör dom obrukbara medans 470 endast tappar först vid 180 och då fortfarande ligger över 20mh/s
(~45 dagagar för varje 10tals höjning)

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Under denna veckan har värdet rasat på kryptovalutorna så att ge sig in i fullskalig mining är ju en stor risk. Men samtidigt är chansen att bli rik väldigt liten om man aldrig tar några risker.

Det kommer troligtvis stabiliseras igen, men det är som du säger en speciell marknad.

Permalänk
Avstängd

Vanliga rx580 verkar även dom påväg in igen, fått 2 skickade igår av större svensk butikskedja

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem

Ethereum bubblan startade för tidigt imo, utöver att växlas runt på exchange siter som en valuta har ETH ingen användning än. Tanken är smarta apps, eller DAPPs som de kallas. Tanken hur de ska formas är ICOs(crowdfunding utan strings attached). Folk har kastat hundratusentals ETH på ICOs utan att få någonting alls tillbaka. Tanken är att Tokens som ges ut som en reward när man donerar ETH ska användas som aktiemarknad, men de är inte aktier, tokens är ingenting. Tokens har noll värde och ger noll stake i företaget som skapas.

Det är väldigt mycket "tanken är". Ethereum är ingenting än, bortsett från ett spel där folk försöker komma åt så mycket pengar som möjligt innan bubblan spricker. Så nja, mining kanske är värt det just nu för att spara till den andra eller tredje bubblan, när ETH får ett användningsområde som inte är "ge oss pengar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Alltså, är det inte lite miljövidrigt att mina kryptovalutor? I en perfekt värld borde energin som krävs för att driva alla "mining farms" kunna användas till ett bättre ändamål.

Jag respekterar folk som gjort pengar på vägen men tycker det är en märklig lansering från Nvidia och AMD ur just miljösynpunkt. Såvida de nya korten inte är betydligt mer strömsnåla... men jag ser det fortfarande som ett slöseri på resurser

Jag skulle argumentera att i en perfekt värld så är energi så billigt (och miljövänligt) att det inte spelar någon roll

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ett års garanti är väl inte lagligt inom den Europeiska Unionen?
Inom EU är det väl lagstadgat med minst 2 års garanti för all hemelektronik?

Permalänk
Skrivet av candybag:

Alltså, är det inte lite miljövidrigt att mina kryptovalutor? I en perfekt värld borde energin som krävs för att driva alla "mining farms" kunna användas till ett bättre ändamål.

Jag respekterar folk som gjort pengar på vägen men tycker det är en märklig lansering från Nvidia och AMD ur just miljösynpunkt. Såvida de nya korten inte är betydligt mer strömsnåla... men jag ser det fortfarande som ett slöseri på resurser

"I en perfekt värld" och nu det ju så att datorer knappast är de största miljöbovarna och inte ens i närheten. I en perfekt värld skulle vi alla flyga individuellt med soldrivna medel och ingen skulle någonsin använda olja till något

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Om man nu kan beskatta elektronik med en kemikalieskatt, så borde all form av farmning av kryptovalutor beskattas så att det i sluteädan inte blir lönsamt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd

Farmningen är ju redan beskattad i form av kemikalieskatt. Betalade fö. 30% kapitalvinstskatt senast jag tog ut en slant

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ett års garanti är väl inte lagligt inom den Europeiska Unionen?
Inom EU är det väl lagstadgat med minst 2 års garanti för all hemelektronik?

Företag behöver inte lämna garanti över huvud taget. Reklamationsrätt är en annan sak, där är det 2 år.

Permalänk
Medlem

@astr84: Kemikalieskatt är någonting helt annat och har ingenting med att göra med att tjäna pengar på att plöja igenom värdelös kod och förbruka en jävla massa energi på kuppen. Och om det var typ folding för att hjälpa forskningen på något sätt. Men "mining" är ju helt vansinnigt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@astr84: Kemikalieskatt är någonting helt annat och har ingenting med att göra med att tjäna pengar på att plöja igenom värdelös kod och förbruka en jävla massa energi på kuppen. Och om det var typ folding för att hjälpa forskningen på något sätt. Men "mining" är ju helt vansinnigt.

Kan bara instämma. Forskning alla dagar före mining.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av cezium:

Företag behöver inte lämna garanti över huvud taget. Reklamationsrätt är en annan sak, där är det 2 år.

3 år. Med bevisbördan på konsument efter 6mån så att reklamera mining kort efter 2år är omöjligt om förväntat livslängd är 1år enligt tillverkaren.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

3 år. Med bevisbördan på konsument efter 6mån så att reklamera mining kort efter 2år är omöjligt om förväntat livslängd är 1år enligt tillverkaren.

I Sverige är det 3 år ja, men minsta inom EU är 2 år.

Ref:: http://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guara...

Permalänk

Dyra och väldigt slöa om det stämmer

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Hälla grogg i datorn till exempel är inte RMA bundet. Är det dock rätt strömspecifikation och ett certifierad (energy star) moderkort så är de helt och hållet skyldiga att ära alla garantier och åtaganden oavsett äanvändande.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@astr84: Kemikalieskatt är någonting helt annat och har ingenting med att göra med att tjäna pengar på att plöja igenom värdelös kod och förbruka en jävla massa energi på kuppen. Och om det var typ folding för att hjälpa forskningen på något sätt. Men "mining" är ju helt vansinnigt.

Då skulle man väl kunna säga samma sak om spel, eller?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Det jag inte förstår är, om det nu är så lönsamt att mina, varför gör inte AMD/NVIDIA det med sina kort istället för att sälja korten?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kalle@anka:

Dyra och väldigt slöa om det stämmer

Ja, fast jag väntar på Vega.
Tur man har gratis el och uppsäkrat till 16A i lägenheten

Permalänk
Medlem

Skjuter de sig inte i foten nu?
Korten kostar lika mycket som "grafikorts"-varianten.
Gissa vilken modell som har högst andrahandsvärde?
Så vilket av dem ger högst: "inköpsvärde minus andrahandsvärde"?
Den varianten kommer folk att köpa.

Ta bort grafikutgången, strippa bort allt annat onödigt och sälj för ca 60% av "grafikkortsvarianten".´Jag tror inte att investeringen kommer att löna sig annars.

Permalänk
Skrivet av candybag:

@wirefire:

Jag vet inte, men jag skulle jättegärna se bevis för hur det ligger till. Vi kan väl i alla fall enas om att det inte är mer miljövänligt att ha både sedlar och mynt, samt kryptovalutor?

En massa elskatt förekommer med mining. Pengar som kan gå till utveckling av förnybar energi.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Varför inte bara leverera korten med 1GB minne? Då blir korten ännu billigare och AMD/nVidia behöver inte oroa sig för konkurrensen av nuvarande spelkort.

Men det kanske krävs 4GB minne till mining.

Skickades från m.sweclockers.com