MSI: "AMD Radeon RX Vega drar förbaskat mycket ström"

Permalänk
Melding Plague

MSI: "AMD Radeon RX Vega drar förbaskat mycket ström"

Mycket pekar mot att AMD:s flaggskepp Radeon RX Vega blir en energikrävande historia, något som stärks av såväl en marknadschef från MSI som nylanserade Radeon Vega Frontier Edition.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Samtidigt som Vega presterar precis under ett GTX1070..

Ja, jag vågar inte hoppas på Vega..hajptåget har kraschat för många gånger..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skäggig legend

Den får gärna dra extremt mycket om den presterar därefter. Problemet jag känner är att de verkar pressa extremt mycket på frekvenserna så de når prestandan de vill åt - vilket leder till begränsad överklockning.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Samtidigt som Vega presterar precis under ett GTX1070..

Ja, jag vågar inte hoppas på Vega..hajptåget har kraschat för många gånger..

Är inte det här kortet för beräkningar/AI osv inte spel? Kanske annan prestanda som är viktig där och inte jämförbart?

Permalänk
Medlem

AMD har väl aldrig varit kända för sina strömsnåla grafikkort direkt?! Oftast väldigt dålig prestanda/watt och typ inget som helst headroom för överklockning alls. Plattan i mattan!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Citat:

I've seen the specs of Vega RX. It needs a damn lot of power. We're working on it, which is a start so launch is coming closer

Sen när är det här en nyhet egentligen? Person har sett specifikationerna, precis som vi andra gjort, och har sedan gjort ett uttalande om att kortet enligt spec drar mycket.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk

@Chris_Kadaver: Nvidia är inte heller kända för att ha ström snåla kort. 8800GTX - > GTX 580 var ju inte direkt imponerande i den aspekten.

GTX 2xx serien var nog värst sett till ström / prestanda förbaskat ström slukande kort som inte kom i närheten av vad AMD hade.

Så det är inget konstigt för båda lagen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

AMD har väl aldrig varit kända för sina strömsnåla grafikkort direkt?! Oftast väldigt dålig prestanda/watt och typ inget som helst headroom för överklockning alls. Plattan i mattan!

Jo då. För... vad var det? 5 år sedan så var det omvända roller. AMD hade energieffektiva GPUer medan nvidia drogs med en del mer törstiga kort.

AMDs 4000 till 7000serie var alla bra på den fronten. Under tiden hade nvidia också bra energieffektivitet ibland, me n under denna period släppte de bland annat gtx 480 som var ett slukhål i detta avseende.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är helt OK sålänge prestandan är därefter. 1080TI och Titan och di dära kortena är inte heller några strömsnåla historier precis.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Presterar det inte likvärdigt med 1070,1080,1080ti etc eller kostar betydligt mindre är det alltså absolut ingen anledning att köpa vega om man nu inte har en freesync 2.0 skärm som man vill utnyttja etc.

Inget direkt hopp om vega men återstår att se.

Permalänk
Inaktiv

Det känns som om detta är väntat. Jag tror att Vega var väldigt energieffektiv i grunden, men i och med förseningarna som gjort att det fortsatt "trimma" kortet har nog drivit upp strömförbrukningen. Vi fick även en försmak på vad Samsungs Low Power Plus process innebar med RX500 korten. De drog mer ström än någonsin.

Det verkar inte ha hörts någonting mer om "Poor Volta" efter att Nvidia släppte 1080Ti. Förmodligen för att det kortet utpresterar Vega.
Jag är också väldigt nyfiken på vad detta är, men imorgon så får vi veta

Permalänk
Medlem

The MSI guy did not say "damn vega needs a lot of power" , clarification by computerbase
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6j4fjs/the_msi_guy_did_...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

<sarkasm på>
Ojdå, 300W mot 250W, hur ska entusiastnätagreggaten klara detta...
Tänk på att detta kan kosta 30kr mer i elförbrukning per år också.

Edit: Titta här på ett GTX 1080 vad det kan göra, katastrof alltså:
http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gtx-1070-8...
<sarkasm av>

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

The MSI guy did not say "damn vega needs a lot of power" , clarification by computerbase
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6j4fjs/the_msi_guy_did_...

Skickades från m.sweclockers.com

Läs första kommentaren under kanske.

Kommentar 1: "But that's exactly what he said. Translation was 100% correct."

Kommentar 2: "Yeah, I'm Dutch too and I can confirm. Absolutely nothing wrong with the original translation."

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

AMD har väl aldrig varit kända för sina strömsnåla grafikkort direkt?! Oftast väldigt dålig prestanda/watt och typ inget som helst headroom för överklockning alls. Plattan i mattan!

AMD/ATI har i stort sätt alltid haft mer prestanda/watt än Nvidia. Det är först på senare år som Nvidia kommit förbi.

"AMD är alltid för varma" är ett mantra som alltid funnits men det har inget med verkligheten. Nvidias image har helt enkelt passat den vanliga gamern som egentligen inte kan något. Jag antar att det är mystiken från 3DFX som hängde med när Nvidia köpte upp dem.

Nvidia erkände till och med själva ibland hur bokstavligt blåsta deras kunder är:

Permalänk
Medlem

inb4 8+8+6-pins

Permalänk
Avstängd

Fan va skönt! spelar enbart under vinterhalvåret och minns hur mina dubbla 290X värmde hela vardagsrummet så man kunde sitta i T-shirt, härligt! Får kanske bli 2st vega nästa vinter då så man får lite bastu-gaming

Permalänk
Medlem

Energiförbrukning är ju i sig självt inte något större problem, de flesta har säkert gott med kräm kvar i sina PSUer. Problemet är att tillsammans med en hög energiförbrukning så kommer också problem som höga temperaturer samt en hög ljudnivå.

Permalänk
Avstängd

Trist, kring 225-250w drar jag gränsen, efter det så blir det svårt att kyla hyfsat tyst.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Presterar det efter sitt effektbehov ser jag inte något större problem, detta tyder ju dock på att VEGA kommer prestera upp emot 20% bättre än Titan Xp om de har samma energieffektivitet (vilket inte är säkert då Pascal är riktigt energieffektivt) ett tredjepartskort 580 drar ju nästan lika mycket som ett stock 1080 i vissa fall mer!

Men VEGA ska väl bli mer effektivt förhoppningsvis

Permalänk
Medlem

Var det inte meningen att HBM2 skulle både göra kortet mindre och göra det mer energieffektivt? Antingen presterar VEGA otroligt bra eller så är det en tråkig utveckling.
Blir mer och mer glad var dag för att jag skaffade 1080ti istället

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Fan va skönt! spelar enbart under vinterhalvåret och minns hur mina dubbla 290X värmde hela vardagsrummet så man kunde sitta i T-shirt, härligt! Får kanske bli 2st vega nästa vinter då så man får lite bastu-gaming

Haha mitt 290X värmde också fötterna passligt under vintern, dock lite tråkit med ett kort som hela tiden ligger runt 90-grader.

Visa signatur

Intel i5 4670K, GTX 1070, 8gb 1600Mhz, Corsair hx 650.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Samtidigt som Vega presterar precis under ett GTX1070..

Ja, jag vågar inte hoppas på Vega..hajptåget har kraschat för många gånger..

Tror inte det är Vega man sett i specifikt de läckorna, tror det är ett moddat 580 med annat bios som något döpt till samma sak.
Finns ju även läckor som visar att Vega ska prestera i höjd med 1080ti.

Personligen hade jag gärna sett en ökning på iaf ~10-15% mot 1080ti i framförallt 4k, det är ändå en stor ökning.
Men är priset rätt så blir det nog en Vega ändå, de flesta av oss sitter ju ändå på nätagg för o kunna köra SLI/CF med råge utan att ta vara på den kraften.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

inb4 8+8+6-pins

1x24 pin va det väl?

Permalänk
Avstängd

Högt effekt utag behöver inte betyda högtemp/ljud se bara vad trix kylaren från saphire gjorde med 290x. i toppen båda ljudmässigt samt temperaturmässigt bland alla kort och då även oc:at standard högre än ref uber mode

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem

Varför lipar folk över om det drar ström? Har ni inte råd? Klarar inte era nätagg 50w mer än 1080?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Luktar verkligen R600 "all over again". Sen och strömtörstig medans konkurrenten har släppt en kanon serie (G80 då, Pascal nu). Återstår att se om prestandan också blir lika dålig jämfört med konkurrenten som på R600 tiden.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

@Hymer:
Ljudnivå och premium-prispåslag för påkostade kylningslösningar som håller temperaturerna och ljudnivån nere. Ett RX580 är rätt billigt, ett RX580 som är trevligt att leva med kostar inte så mycket mindre än ett 1070.

Om RX Vega presterar runt 1080 med en 1080 prislapp i sitt standardutförande, kommer det att kosta som ett 1080Ti med en kylare som går att leva med.

Permalänk
Medlem

Har man inte råd med ström ska man nog inte sikta på monster. * Facepalm *

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det känns som om detta är väntat. Jag tror att Vega var väldigt energieffektiv i grunden, men i och med förseningarna som gjort att det fortsatt "trimma" kortet har nog drivit upp strömförbrukningen. Vi fick även en försmak på vad Samsungs Low Power Plus process innebar med RX500 korten. De drog mer ström än någonsin.

Det verkar inte ha hörts någonting mer om "Poor Volta" efter att Nvidia släppte 1080Ti. Förmodligen för att det kortet utpresterar Vega.
Jag är också väldigt nyfiken på vad detta är, men imorgon så får vi veta

http://i.imgur.com/XXEP7X4.jpg

Ja, jag tror också Vega är väldigt energieffektiv i grunden, men de drog nog antagligen upp frekvenserna lite för högt för att den ska prestera långt bättre än Titan XP/Xp, vilket den säkert kommer göra.

Likadant var det väl med RX 480, men de drog upp frekvenserna för att konkurrera med 1060. De hade ju kunnat gjort en större krets med lägre frekvenser istället, men det är ju inte lika lätt att ändra på när det börjar närma sig lansering. Sen drar det ju lite mer pga det saknar tile-based rasterization som sparar bandbredd (GDDR5 drar mycket energi - 1/3 av energin som RX480 drar beror på just minnet).

Folk underskattar nog hur jobbigt det är att ta fram en ny krets. Det tar väl en 3-5 år, så man måste ju försöka gissa vad konkurrenten har långt innan det lanseras och gissar man fel så måste man justera frekvenserna och då blir prestanda/watt inte lika optimal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W