AMD förbereder B2-stepping för AMD Ryzen "Summit Ridge"

Permalänk
Melding Plague

AMD förbereder B2-stepping för AMD Ryzen "Summit Ridge"

Inom kort sjösätter AMD en ny våg av Ryzen-processorer, där smärre buggfixar och vad som tros bli förbättrad minneskompatibilitet står i centrum

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Borgar för ännu bättre prestanda. Blir detta på den förbättrade tillverkningsprocessen tro?

Permalänk
Medlem

Då kanske jag ska vänta lite att beställa min Ryzen 1600?

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att det mycket väl kan bli en AMD till nästa datorbygge. De verkar få bukt med barnsjukdomarna nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av biorrith:

Jag tror nog att det mycket väl kan bli en AMD till nästa datorbygge. De verkar få bukt med barnsjukdomarna nu.

Känner likadant. Prestandan finns där och Intel håller på och lallar runt.

Permalänk
Medlem

Såg på reddit att bits and chips hade ywertat.
"Thanks to Infinity Fabric and to high yelds, AMD is using 99,9% of Ryzen Die. WOW!"

Om det är sant så har AMD gjort årtiondets sensation inom chip design.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Såg på reddit att bits and chips hade ywertat.
"Thanks to Infinity Fabric and to high yelds, AMD is using 99,9% of Ryzen Die. WOW!"

Om det är sant så har AMD gjort årtiondets sensation inom chip design.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan ju hoppas! Det låter som att det hade gjort mycket gott för AMDs ekonomi om det stämmer.

Permalänk

Skulle strax rulla in till Inet och köpa 1800x, blir att köra 4790 ett tag till.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem
Skrivet av devilstar:

Skulle strax rulla in till Inet och köpa 1800x, blir att köra 4790 ett tag till.

Barnsjukdomar kan vara elakartade

Stabilitet är viktigt idag.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog att de får ta och fixa kompatibiliteten även på nuvarande stepping. Det kan inte vara meningen att vi som redan köpt Ryzen ska bli kastade under bussen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Citat:

Någonting som ligger nära till hands är dock minneskompatibilitet, där dagens Ryzen-processorer har svårt att nå upp till AMD:s utlovade klockfrekvenser för DDR4-minne.

Fast det är ju bara spekulationer eftersom inget är bekräftat. AMD har bara pratat om nya AGESA-versioner när det gäller förbättrad minneskompatibilitet.

AMD utlovar bara mellan 1866 och 2667 MHz beroende på antalet moduler och ranks:
http://forum.corsair.com/forums/attachment.php?attachmentid=2... och detta har inte Ryzen svårt att nå. Med AGESA 1.0.0.6 uppnår de allra flesta 3200 MHz eller högre, förutsatt att minnena stöder det.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av devilstar:

Skulle strax rulla in till Inet och köpa 1800x, blir att köra 4790 ett tag till.

Jo, jag vet inte hur du orkar med en sån gammal och trög PC som du har. Det är bara att bita ihop lite till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker nog att de får ta och fixa kompatibiliteten även på nuvarande stepping. Det kan inte vara meningen att vi som redan köpt Ryzen ska bli kastade under bussen.

@Ozzed
Så är nog fallet att bli släpad under bussen, kan ju vara barnsjukdomar på första utgåva.

Bara bita i det sura äpplet och sälja Ryzen som jag gjorde och vänta på detta nya.

Mvh

Permalänk

Revision B!

Permalänk
Entusiast

Jag har länge varit sugen på en ny AMD sen Phenom 2. Kan mycket väl bli en Ryzen 8 kärnig om nya steppingen visar sig klocka bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker nog att de får ta och fixa kompatibiliteten även på nuvarande stepping. Det kan inte vara meningen att vi som redan köpt Ryzen ska bli kastade under bussen.

Det fina med att vara early adopter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker nog att de får ta och fixa kompatibiliteten även på nuvarande stepping. Det kan inte vara meningen att vi som redan köpt Ryzen ska bli kastade under bussen.

Som andra redan är inne på; Det är väl inte helt onaturligt att förbättra det som går kontinuerligt? Speciellt inte om det hinner gå ett halvår.

Får du inte rätt frekvenser på minnena med senaste AGESA?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker nog att de får ta och fixa kompatibiliteten även på nuvarande stepping. Det kan inte vara meningen att vi som redan köpt Ryzen ska bli kastade under bussen.

Det här är anledningen varför jag aldrig köper första revisionen av en ny plattform. Det är ofta rushat ut för att nå ut till den stora massan.

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@Ozzed
Så är nog fallet att bli släpad under bussen, kan ju vara barnsjukdomar på första utgåva.

Bara bita i det sura äpplet och sälja Ryzen som jag gjorde och vänta på detta nya.

Mvh

Då köper jag hellre B2 och säljer min nuvarande när jag fått hem grejerna. Vill inte vara utan processpr ju.

Skrivet av Novdid:

Som andra redan är inne på; Det är väl inte helt onaturligt att förbättra det som går kontinuerligt? Speciellt inte om det hinner gå ett halvår.

Får du inte rätt frekvenser på minnena med senaste AGESA?

Nej. Jag har CMK16GX4M2B3000C15, och kan bara köra dem i 2666Mhz, även med 0803-Betan till Asus X370 Prime pro. Det är i och för sig en beta och saker kan ju bli bättre.

Jag begär inte att kunna klocka minnena högre än XMP även om det såklart vore kul, men att minnena "inte ens" når upp till XMP-hastigheten är inte bra nog enligt mig.

Visst, man kan säga att "Allt över ditten och datten är överklockning och det finns inga garantier", men jag tycker ändå det är för dåligt. Både Intel och AMD-plattformar jag haft tidigare har kunnat köra hastigheten minnena var specade till med mycket goda marginaler.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed:

Ja det är ju tråkigt att det inte vill fungera.

Själv sitter jag fortfarande med min gamla 2600K @4,9. Den ska klockas ner och sättas in ett HTPC-bygge och en Ryzen-burk ska byggas när man kan få tag i Vega. Jag försöker följa detta så gott det går. Det påminner väl en del om Intels HEDT-bekymmer med minnen för inte så längesedan. Vi får se om ett par uppdateringar till hur det ser ut.

Jag har väl fördelen att jag kan välja minnen medan du har tagit med dig från tidigare byggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@Ozzed:

Ja det är ju tråkigt att det inte vill fungera.

Själv sitter jag fortfarande med min gamla 2600K @4,9. Den ska klockas ner och sättas in ett HTPC-bygge och en Ryzen-burk ska byggas när man kan få tag i Vega. Jag försöker följa detta så gott det går. Det påminner väl en del om Intels HEDT-bekymmer med minnen för inte så längesedan. Vi får se om ett par uppdateringar till hur det ser ut.

Jag har väl fördelen att jag kan välja minnen medan du har tagit med dig från tidigare byggen?

Jag köpte nya. Det blev dessa för att det var de billigaste 16-GB kittet med vettig hastighet. Men såhär i efterhand så skulle jag absolut inte tveka att lägga en femhundring extra på B-die minnen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Jo, jag vet inte hur du orkar med en sån gammal och trög PC som du har. Det är bara att bita ihop lite till!

Skickades från m.sweclockers.com

Lol, ja en halvtaskig brödrost.
Känns som en extremt korkad investering om man verkligen inte behöver 16 trådar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker nog att de får ta och fixa kompatibiliteten även på nuvarande stepping. Det kan inte vara meningen att vi som redan köpt Ryzen ska bli kastade under bussen.

Se de positiva i att när Zen+/2 kommer så har du nyttjat och njutit av din cpu och AM4 plattformen längre än B2 folket
Inte helt dumt att vara early adopter när man kan enkelt uppgradera genom byte av cpu och behålla allt annat.

Dessutom tror jag att framtida uppdateringar kommer till "B1" också då det är samma arkitektur i grund, har för mig att stepping enbart handlar om bättre tillverkningsteknik och/eller "ommöblering" av transistorer i cpu:n för att förbättra värmeflaskhalsar/känsliga hotspots som då resulterar till möjlighet till högre klock. (rätta mig gärna ni som vet bättre).
AMD brukar i regel ta hand om och visar omsorg för sina kunder, vilket man ser i deras finewine tänk

Permalänk
Medlem

det går att komma upp i höga RAM hastigheter även på B1 stepping. Kör 3600mhz utan problem.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Att saker blir bättre efter att dom släppts hör mer till regel än undantag, gäller även Intel-plattformen, mitt Maximus VIII Hero fungerar och presterar abslout mer optimalt med senaste bios(3401) som är någon månad gammalt än vad det gjorde tidigare. AIDA64 bencharna slår i taket och i real world är allt smooth. Det är en (nästan)två år gammal bräda.

Finns fortfarande kvar någon quirk med coldbooth och OC-minne, men bara att använda sleep och boota om någon gång ibland. Dock är mitt Z87-A såvitt jag vet helt quirkfritt, den plattformen var definitivt mer mogen än Skylake.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Typiskt, det här om B2 stepping för vanliga Ryzen-processorer verkar mer vara ett rykte och inte sant.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?293130-Ryz...

https://hardforum.com/threads/ryzen-b2-stepping-a-false-rumor...

Ja det verkar ju vara ett rykte. Någon har rört ihop Epyc med Ryzen.

Då känns det genast bättre. Jag vill ju att de ska jobba hårt för att alla skall få bättre funktioner istället för att bara säga "nämen köp B2 istället".

Efter att ha läst det där så är det konstigt att någon fått för sig att detta är på riktigt. Det är ju rätt uppenbart en feltolkning som blivit en sanning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Verkar som det handlar om kommande server cpun AMD Naples och Threadripper:

I försig kommer det småningom ny stepping till Ryzen också, om det nu lider av barnsjukdomar och inte helt ovanligt att det händer.
Moderkort och cpu släpper med nya revisioner hela tiden för fixa barnsjukdomar.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Köpte 1700 nyss....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Steppings har alltid funnits, inget konstigt, dock mer uppseendeväckande om det ger en större prestandaskillnad. Isåfall finns det anledning att vara uppmärksam.

edit. jag har länge varit sugen på att ersätta min andraburk/hemmaserver med en R7 1700 men kan tyvärr inte motivera mig, den presterar alldeles för bra för att pensioneras, det är en 4790K-rigg. Den är rent löjligt stabil och riktigt snabb. Tyvärr. Hade det kommit mini-ITX till Ryzen kanske motivationen funnits, spara utrymme.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||