Ljudet i bilen fungerar inte SAAB 9-3

Permalänk

Ljudet i bilen fungerar inte SAAB 9-3

Hejsan

Jag har en Saab 9-3 -00:a som jag köpte av svågerns föräldrar. Nu är det så att det fanns en mobiltelefon i denna bil som satt bredvid radion (antar att den var kopplad till radion också.) Min svåger tyckte telefonen var onödig och klippte av telefonsladden och stoppade tillbaka telefonsladden in i hålet bredvid radion. Som jag förstod det så har inte radion fungerat sen dess. Radion lyser och siden börjar lysa när man trycker igång stereon. Dock så fälls inte radioantennen ut och jag får inge ljud från högtalarna. Dessutom har min sid pixlefel så jag kan heller inte se riktigt vad som står på enheten (jag tror att det står någonting med "Telephone"). Kan någon kunnig hjälpa mig att försöka lösa detta problem, vad kan felet vara? Kan det bero på den avklippta telefonsladden och hur löser jag detta isåfall?

Tack på förhand.

Permalänk

kan mycket väl bero på den sladden.

du kan ju alltid löda ihop kabeln igen i värsta fall.

alternativt ta ur stereon och mäta upp så du har spänningar på rätt stift till stereon.

brukar sitta en lapp på ena sidan av stereoenheten som säger vilka stift som är vilka signaler och antagligen saknas signalen som säger åt stereon att telefonen inte används.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jonasjohanson:

Hejsan

Jag har en Saab 9-3 -00:a som jag köpte av svågerns föräldrar. Nu är det så att det fanns en mobiltelefon i denna bil som satt bredvid radion (antar att den var kopplad till radion också.) Min svåger tyckte telefonen var onödig och klippte av telefonsladden och stoppade tillbaka telefonsladden in i hålet bredvid radion. Som jag förstod det så har inte radion fungerat sen dess. Radion lyser och siden börjar lysa när man trycker igång stereon. Dock så fälls inte radioantennen ut och jag får inge ljud från högtalarna. Dessutom har min sid pixlefel så jag kan heller inte se riktigt vad som står på enheten (jag tror att det står någonting med "Telephone"). Kan någon kunnig hjälpa mig att försöka lösa detta problem, vad kan felet vara? Kan det bero på den avklippta telefonsladden och hur löser jag detta isåfall?

Tack på förhand.

Jag har för mig att jag har servicemanualen till den bilen nånstans men jag har inte letat i dokumentationen utan bara på nätet och troligen ser kopplingen på huvudenheten ut som på bilden nästan längst ner på denna sida http://www.saabcentral.com/forums/showthread.php?t=124317 Exakt vad som hänt är ju svårt att veta utan att kolla/mäta på plats men troligen har "motor ant" använts för att starta telefonen och "tel mute" för att tysta stereon och den som kopplade in telefonen har nog kopplat in sig på dem och kablaget behöver återställas och inte bara "hänga avklippt"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt att det var el till telefonen som var avsäkrat på samma som stereon? Så när han klippte blev de kortis och säkringen gick?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Linus:

Det är inte så enkelt att det var el till telefonen som var avsäkrat på samma som stereon? Så när han klippte blev de kortis och säkringen gick?

Skickades från m.sweclockers.com

kan det ju också vara. så +1 på den. kolla säkringsboxen.

sitter på sidan av panelen mot förardörren på min 9-5 -03 borde sitta på ungefär samma ställe på din 9-3.

dock borde det inte stå telefon på displayen om stereon är heldöd.

sitter även en 10-15A nånting säkring på baksidan av stereon har jag för mig när ja tänker efter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Hej, har typ samma problem. Löste det sig för dig och minns ni vad som var fel och vad ni gjorde för lösa det? Hade vatt toppen om man hittade en lösning för köra bil utan radio är riktigt segt.